AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Jeg har boliglån og det er bare min inntekt da jeg bor alene. Samtidig går jeg på AAP og det er smal økonomi. Jeg har belåningsgrad på godt under 50%. Nå klarer jeg snart ikke å betale renter og avdrag lenger. Det går virkelig på stumpene og det er flere måneder nå hvor jeg spiser brød/knekkebrød én gang om dagen. Jeg vurdere nå avdragsfrihet og siden boligen er såpass lite belånt, så får jeg det innvilget. Jeg bare lurer på fordeler og ulemper ved dette? Har aldri hatt problemer med å betale frem til for noen mnd siden. Er ajour, men er på sultegrensa. Anonymkode: 9cd74...99a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Er det håp om å komme i arbeid igjen? Hvis ja, så er det en grei løsning. Hvis nei, så er det bare å dytte problemet foran deg, for renten skal sannsynligvis ikke ned så lavt som det har vært... Anonymkode: c5f30...c8c 3
aksase Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har boliglån og det er bare min inntekt da jeg bor alene. Samtidig går jeg på AAP og det er smal økonomi. Jeg har belåningsgrad på godt under 50%. Nå klarer jeg snart ikke å betale renter og avdrag lenger. Det går virkelig på stumpene og det er flere måneder nå hvor jeg spiser brød/knekkebrød én gang om dagen. Jeg vurdere nå avdragsfrihet og siden boligen er såpass lite belånt, så får jeg det innvilget. Jeg bare lurer på fordeler og ulemper ved dette? Har aldri hatt problemer med å betale frem til for noen mnd siden. Er ajour, men er på sultegrensa. Anonymkode: 9cd74...99a Fordelen er at du får mer penger til overs å leve for. Ulempen er at det tar lenger tid før du blir ferdig med lånet, og da blir det også lenger tid hvor du må betale renter. Med andre ord, det koster deg litt å velge avdragsfrihet, men i ditt tilfelle er det kanskje verd det for en periode. Et annet alternativ er å endre på nedbetalingstiden. Hvis du nå f.eks. har 15 år igjen på lånet, kan du spørre banken om å endre nedbetalingstiden til 20-25 år, og da blir det mindre avdrag å betale pr. måned. Men dette også koster deg penger på sikt, fordi du får mange ekstra år hvor du må betale renter.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har boliglån og det er bare min inntekt da jeg bor alene. Samtidig går jeg på AAP og det er smal økonomi. Jeg har belåningsgrad på godt under 50%. Nå klarer jeg snart ikke å betale renter og avdrag lenger. Det går virkelig på stumpene og det er flere måneder nå hvor jeg spiser brød/knekkebrød én gang om dagen. Jeg vurdere nå avdragsfrihet og siden boligen er såpass lite belånt, så får jeg det innvilget. Jeg bare lurer på fordeler og ulemper ved dette? Har aldri hatt problemer med å betale frem til for noen mnd siden. Er ajour, men er på sultegrensa. Anonymkode: 9cd74...99a Har du mulighet til rammelån (må være innenfor 60%) og betale bare renter for en stund? Dersom du har barn kan du f.eks. gjøre dette helt til de flytter ut og du kan flytte til noe billigere, eller til du har fått bedre økonomi. Vanlig avdragsfrihet vet jeg ikke hvor lenge de gir om gangen, 5 år? Ulempen med rammelån er litt høyere rente, og har man dårlig råd er det ikke alltid like lett å shoppe rundt etter ny, billigere bank. Du må også ha stålkontroll over økonomien så du ikke blir fristet til å ikke betale rentene. Jeg har dette på mitt lån, men jeg bor i et område der prisene holder seg, enn så lenge. Anonymkode: 642a9...fe0
Daraya Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 Hvor mye avdrag har du og hvor mye vil det være for å dekke økte renter? Du må være klar over at renta ikke vil synke nevneverdig de neste åra, det er rett og slett ønsketenking. Alle som håper på en styringsrente på 2% eller noe der omkring vil bli skuffet. Tiden man kan få avdragsfrihet er også begrenset, tror det er maks 5 år. Du må vurdere om du har råd til lånet selv om belånigsgrad er lav. Leve på knekkebrød er ingen løsning i lengda. Da bor du deg bokstavelig talt ihjel. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Jeg er også på AAP og vi tok avdragsfrihet. Litt avhengig av hvorfor du er på AAP er dårlig kosthold og bekymringer ikke positivt for muligheten til å få helsa tilbake. AAP er også en midlertidig stønad, så sannsynligvis blir det enten uføretrygd eller jobb på deg igjen, og da blir økonomien bedre. Kostnaden ved avdragsfrihet ligger (i tillegg til lengre nedbetalingsperiode og dermed mer renter) i engangsgebyret når du søker, så jeg ville søkt om en lengre periode, mer enn seks måneder. Så kan du spise litt mer grønnsaker… Anonymkode: 3f13e...a5a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Jeg er på vei til ufør av en grad. Jeg tenke på å be om i første omgang for 1 år. Innen det året er omme så har jeg kvittet meg med bil som koster en del i mnd. Jeg klarte lånet helt fint frem til rentene begynte å øke. Nå har rentene økt med ca 2200-2500 i mnd. Mat og strøm er blitt dyrer samtidig betaler jeg en del for medisiner og behandling. Jeg blir aldri frisk, men kan stagge det noe med medisiner og behandling. Målet mitt er å være gjeldfri den dagen jeg legger på lokket. Da vil barna arve en svært god sum som vil komme veldig godt med. Avdragene nå per mnd er på litt over 4000. Mener sist det var 4200. Anonymkode: 9cd74...99a 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 Jeg tok avdragsfrihet ett år under aap. Og de "ekstra" pengene hver måned brukte jeg for å bygge opp en buffer. Tar lengre tid få betalt ned, totalsummen blir høyere. Men ellers så er det ikke bakdeler. Anonymkode: 0ed2b...675
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 Avdragsfrihet er vanligvis bare anbefalt i en midlertidig periode hvor økonomien midlertidig er trangere, og sjelden en løsning på lengre sikt. La oss si du har 15 år igjen av lånet, renten er 4%, og du tar avdragsfrihet i et helt år slik at du har betalt 50 000kr mindre i avdrag enn du normalt ville gjort. Da ender du opp med å betale renter av disse 50 000kr i 15 år som du ellers ikke ville ha gjort. Altså 4% av 50 000kr, 15 ganger, som da blir 30 000kr ekstra renter. De 30 000kr, er det det koster deg å ha 50 000kr ekstra å rutte med det ene året. Har du avdragsfrihet i 2 år, så blir det 60 000kr tapt for å ha 100 000kr totalt å rutte med, osv. Derfor ser man fort at dette kun er noe som bør gjøres midlertidig i tunge tider for å komme ovenpå igjen. Man bør derfor tenke nøye over hvor nødvendig og hvor nyttig det der. Om man tar avdragsfrihet for å få tid til å studere eller jobbe med helsen, og dette igjen gir en bedre betalt jobb slik at du får hentet inn igjen økonomien på sikt, så er det smartere enn om pengene kun er å leve for. Er nedbetalingstiden kortere enn 15 år så ser også regnestykket lysere ut. Anonymkode: fcd48...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 God deal for banken, dårlig deal for deg. Anonymkode: 55911...8cc
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har boliglån og det er bare min inntekt da jeg bor alene. Samtidig går jeg på AAP og det er smal økonomi. Jeg har belåningsgrad på godt under 50%. Nå klarer jeg snart ikke å betale renter og avdrag lenger. Det går virkelig på stumpene og det er flere måneder nå hvor jeg spiser brød/knekkebrød én gang om dagen. Jeg vurdere nå avdragsfrihet og siden boligen er såpass lite belånt, så får jeg det innvilget. Jeg bare lurer på fordeler og ulemper ved dette? Har aldri hatt problemer med å betale frem til for noen mnd siden. Er ajour, men er på sultegrensa. Anonymkode: 9cd74...99a Har hatt avdragsfritt på boliglån i 20 år, veldig fint Anonymkode: 9dca0...fed
Florence N Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 Tips til deg er å søke om å endre lånet ditt til et rammelån/flexilån. Eventuelt bytte til bank som tilbyr dette. Du vil få slikt lån iom du er på 50% belåningsgrad. Fordelen er at du da velger selv måneder selv hvor du ønsker avdragsfrihet. Du kan også velge å betale halve avdraget en måned, eller litt mer en annen måned. Ulempen med å velge avdragsfrihet er at lånet står stille, du betaler kun rentene. Dvs at hvis ikke løpetiden endres ift perioiden du har avdragsfrihet, så blir det mer å betale når du starter å betale avdrag igjen, siden det gjenstår kortere tid igjen til lånet skal være nedbetalt. Det fører også til at du vil betale litt mer renter på hele boliglånet, fordi en litt større sum står og forrenter seg enn om du konstant betaler ned. På den andre siden kan du også helt slutte å betale avdrag om du ønsker det. Og leve livet ut hvor banken eier halve huset ditt. For bankene er det vin vinn, mange banker tilltater en evig avdragsfrihet. De har sikkerhet i boligen din selv om den fortsatt er halvveis belånt når du forlater jorden. Men det blir selvfølgelig mindre til evt arvinger. 1
Gjest Adobyen Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 Avdragsfri periode, da vil du sikkert grue deg til den er slutt. Det er jo ikke sikkert at økonomien blir så mye bedre. Jeg ville heller ha forlenget nedbetalingstiden. Du står jo helt fritt til å betale inn ekstra om du får råd til det.
NakenPanda Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt avdragsfritt på boliglån i 20 år, veldig fint Anonymkode: 9dca0...fed Fint for banken 1
Gregarious Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 Det er vanskelig med konkrete råd når det er så mange ukjente faktorer, men noen momenter: - Overgang til flexi/rammelån gir mulighet for avdragsfrihet, men har som hovedregel høyere rente. - Det kan potensielt bli utfordring å få aksept på nytt låneprodukt med din inntekt. - Husk å medregne skattefradrag for rente. - Den antatte økonomiske framtidige situasjonen er helt avgjørende for hvilket valg en tar nå.(Inntekt, arv, barn, partner etc..) - En går normalt sett signifikant mer i underskudd en hva en tror selv. Periodiske utgifter blir ofte glemt eller underestimert.(Alt i fra bursdagsgave, hvitvarer til bytte av kledning på huset.) - bostøtte? - Rentenivå sammenligne med de best alternativene? Evnt med-låntaker for å bytte til bedre lånetilbud.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Målet mitt er å være gjeldfri den dagen jeg legger på lokket. Da vil barna arve en svært god sum som vil komme veldig godt med. Avdragene nå per mnd er på litt over 4000. Mener sist det var 4200. Anonymkode: 9cd74...99a Jeg vil at mine foreldre lever livet sitt for seg, og bruker sine penger på seg. Jeg ville ikke likt å vite at de levde på minimum for at jeg skulle få arv. Det er opp til meg å fikse mitt liv økonomisk. Anonymkode: bb618...165 7
Florence N Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil at mine foreldre lever livet sitt for seg, og bruker sine penger på seg. Jeg ville ikke likt å vite at de levde på minimum for at jeg skulle få arv. Det er opp til meg å fikse mitt liv økonomisk. Anonymkode: bb618...165 Enig med denne. Arv er en veldig fin ting som kommer veldig godt med i livet. Men barna ønsker sikkert at du skal leve selv også, nå. Ikke bare holde deg i live.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 1 hour ago, NakenPanda said: Fint for banken Veldig fint for meg også Anonymkode: 9dca0...fed 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 1 hour ago, Adobyen said: Avdragsfri periode, da vil du sikkert grue deg til den er slutt. Det er jo ikke sikkert at økonomien blir så mye bedre. Jeg ville heller ha forlenget nedbetalingstiden. Du står jo helt fritt til å betale inn ekstra om du får råd til det. Da er det bare å forlenge den🙂 Anonymkode: 9dca0...fed
NakenPanda Skrevet 28. juli 2023 #20 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Veldig fint for meg også Anonymkode: 9dca0...fed Ja du kan øke rentene hver måned uten å betale noe ned, finere for banken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå