AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Jeg fikk bare så lyst til å dele det med noen, skriver derfor her. Jeg er en dame, snart 50. For første gang i mitt liv sa moren min nå at jeg var så pen jente. Hun fikk aldri heller høre at hun var pen når hun vokste opp. Jeg lærte at det var feil å fokusere på seg selv og fikk av og til høre hvor pene andre er, men aldri om meg selv. Sånn går det i generasjoner, ikke at det å være pen er noe bra å fokusere på, men husk å si det til deres barn, alle har en egen skjønnhet og styrke det er viktig at barn får av og til høre positive ting. Anonymkode: 8e2ce...2d5 6 15
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Hvorfor skal man kommentere andres utseende i det hele tatt? Som å si til barn "så stor du har blitt!" Så utrolig idiotisk, det eneste man gjør er jo å legge til rette for kroppshysteri. Anonymkode: 83e8f...c6e 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor skal man kommentere andres utseende i det hele tatt? Som å si til barn "så stor du har blitt!" Så utrolig idiotisk, det eneste man gjør er jo å legge til rette for kroppshysteri. Anonymkode: 83e8f...c6e Selvfølelsen da dumma. Anonymkode: 9e849...335 9
ThereGoesBob Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 Nei, dette skurrer i mine vakre ører. Å bruke ordet pen blir samtidig å antyde at noen er stygg. Skjønner du ikke dette? Man skal si at man er glad i hverandre. Punktum. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 Jeg sier ofte at datteren min er pen, søt, smart, fin, skarp, flink osv. I mine øyne er hun alt det Jeg ser at hun blir veldig glad når jeg sier det og det er akkurat som om hun vokser meter når ordene treffer henne. Å si positive ting til og om barna er viktig. Det bygger selvfølelse og selvtillitt Anonymkode: b8da7...bce 3 9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sier ofte at datteren min er pen, søt, smart, fin, skarp, flink osv. I mine øyne er hun alt det Jeg ser at hun blir veldig glad når jeg sier det og det er akkurat som om hun vokser meter når ordene treffer henne. Å si positive ting til og om barna er viktig. Det bygger selvfølelse og selvtillitt Anonymkode: b8da7...bce Hva om hun blir fokusert på at hun må være pen og søt resten av livet? At det er utseendet som er mest viktig? Eller at du er den eneste som forteller henne det og hun faktisk oppdager at det er andre ting enn at hun er pen som teller? Eller at hun føler at hun alltid må prestere hvis hun faktisk ikke klarer det? Bare fordi hun hele sitt liv har blitt fortalt at hun er pen, smart og flink og kanskje ikke er det når hun blir tenåring? Eller føler at hun må leve opp til et ideal du har skapt? Anonymkode: 14fb0...9d0 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva om hun blir fokusert på at hun må være pen og søt resten av livet? At det er utseendet som er mest viktig? Eller at du er den eneste som forteller henne det og hun faktisk oppdager at det er andre ting enn at hun er pen som teller? Eller at hun føler at hun alltid må prestere hvis hun faktisk ikke klarer det? Bare fordi hun hele sitt liv har blitt fortalt at hun er pen, smart og flink og kanskje ikke er det når hun blir tenåring? Eller føler at hun må leve opp til et ideal du har skapt? Anonymkode: 14fb0...9d0 Jeg er voksen og klarer å balansere det helt fint Vi snakker selvsagt om mange andre ting enn å være pen og smart. Jeg skrev kun om den biten fordi det var TS sitt tema. Anonymkode: b8da7...bce 5 3
Flintis Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg fikk bare så lyst til å dele det med noen, skriver derfor her. Jeg er en dame, snart 50. For første gang i mitt liv sa moren min nå at jeg var så pen jente. Hun fikk aldri heller høre at hun var pen når hun vokste opp. Jeg lærte at det var feil å fokusere på seg selv og fikk av og til høre hvor pene andre er, men aldri om meg selv. Sånn går det i generasjoner, ikke at det å være pen er noe bra å fokusere på, men husk å si det til deres barn, alle har en egen skjønnhet og styrke det er viktig at barn får av og til høre positive ting. Anonymkode: 8e2ce...2d5 Det tror jeg også, har du sagt det til dine barn?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva om hun blir fokusert på at hun må være pen og søt resten av livet? At det er utseendet som er mest viktig? Eller at du er den eneste som forteller henne det og hun faktisk oppdager at det er andre ting enn at hun er pen som teller? Eller at hun føler at hun alltid må prestere hvis hun faktisk ikke klarer det? Bare fordi hun hele sitt liv har blitt fortalt at hun er pen, smart og flink og kanskje ikke er det når hun blir tenåring? Eller føler at hun må leve opp til et ideal du har skapt? Anonymkode: 14fb0...9d0 Jeg fikk høre sånt fra mine foreldre daglig, gjennom hele oppveksten. Masse komplimenter, evige kjærlighetserklæringer, jeg var pen og søt og fin og herlig og vidunderlig og fantastisk og flink og morsom og smart og de elsket meg så høyt og var så takknemlig for å være foreldrene mine osv. Nå er jeg 40, og har gått gjennom livet med en sjokkerende god selvtillit og selvfølelse, et positivt syn på egne evner og utseende, og en følelse av å være bra nok som jeg er. Jeg har to barn, som hører det samme mange ganger daglig, og nå er tenåringer med god selvtillit, tro på egne evner, som klarer å ta egne valg selv om vennene gjør noe annet, og som er lykkelige, kjærlige og omsorgsfulle. Helt grusomt rett og slett. 🤷 Anonymkode: a785e...876 12 1 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva om hun blir fokusert på at hun må være pen og søt resten av livet? At det er utseendet som er mest viktig? Eller at du er den eneste som forteller henne det og hun faktisk oppdager at det er andre ting enn at hun er pen som teller? Eller at hun føler at hun alltid må prestere hvis hun faktisk ikke klarer det? Bare fordi hun hele sitt liv har blitt fortalt at hun er pen, smart og flink og kanskje ikke er det når hun blir tenåring? Eller føler at hun må leve opp til et ideal du har skapt? Anonymkode: 14fb0...9d0 Ok så du forteller aldri barna dine at de er pene, smarte og flinke? Hva med omsorgsfull når de trøster noen andre? Tenk om de kommer i en situasjon hvor de ikke har noe å gi fordi de har nok med seg selv? Oppdrar du people pleasers? Anonymkode: 1cd62...135 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk høre sånt fra mine foreldre daglig, gjennom hele oppveksten. Masse komplimenter, evige kjærlighetserklæringer, jeg var pen og søt og fin og herlig og vidunderlig og fantastisk og flink og morsom og smart og de elsket meg så høyt og var så takknemlig for å være foreldrene mine osv. Nå er jeg 40, og har gått gjennom livet med en sjokkerende god selvtillit og selvfølelse, et positivt syn på egne evner og utseende, og en følelse av å være bra nok som jeg er. Jeg har to barn, som hører det samme mange ganger daglig, og nå er tenåringer med god selvtillit, tro på egne evner, som klarer å ta egne valg selv om vennene gjør noe annet, og som er lykkelige, kjærlige og omsorgsfulle. Helt grusomt rett og slett. 🤷 Anonymkode: a785e...876 Akkurat det du skriver der er så utrolig viktig. Å være god nok som man er Anonymkode: b8da7...bce 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 Jeg sier alltid til barna mine at de er vakre, søte, pene, snille, gode, smarte, morsomme, kreative, omsorgsfulle fordi de er det💕 de skal selvsagt få høre det. Jeg holder ikke tilbake på komplimenter fordi noen mener at man ikke skal fokusere på utseendet.. Da blir det helt tullete å holde munn. Det gjør bare godt å si at andre mennesker er vakre. Jeg lærer henne at alle mennesker er vakre på hver sin unike måte. Å vokse opp i dette utseendefikserte samfunnet her, de ser det når de vokser opp og blir tenåringer, å i tillegg aldri ha hørt noe fra egne foreldre. Jaja. Tenk dere hvilke tanker det setter i hodet på en. Anonymkode: 1cd62...135 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hva om hun blir fokusert på at hun må være pen og søt resten av livet? At det er utseendet som er mest viktig? Eller at du er den eneste som forteller henne det og hun faktisk oppdager at det er andre ting enn at hun er pen som teller? Eller at hun føler at hun alltid må prestere hvis hun faktisk ikke klarer det? Bare fordi hun hele sitt liv har blitt fortalt at hun er pen, smart og flink og kanskje ikke er det når hun blir tenåring? Eller føler at hun må leve opp til et ideal du har skapt? Anonymkode: 14fb0...9d0 Dersom man bygger opp barnet på mange områder er det litt merkelig dersom barnets selvfølelse kun skulle komme fra utseende tenker jeg. Anonymkode: 55f47...dc8 3 1
Sententia Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 Skulle ønske jeg fikk høre det da jeg var ung. Jeg var pen. Jeg trodde bare jeg var veldig stygg.. og det gjorde meg usikker. Følte jeg aldri var god nok for noen. så kan man si at det viktigste ikke er å være pen, men jeg fikk alltid høre at jeg var flittig, flink og smart. Det burde gjort meg trygg, men det gjorde dessverre ikke det 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 Sier selv til barna mine hvor fine de er, i tillegg til andre kompliment Ingenting galt med det! Det som er galt er å legge for mye fokus på det, og å få det til å være viktig å være pen. Min mor sa aldri til meg at jeg var pen/fin med mindre jeg sminket meg, hun jålet meg opp eller om jeg slanket meg litt.. det tar knekken på selvtilliten det Her passer jeg på å prate med barna om at det viktigste er å være fin på innsiden, altså snill, omtenksom, en god venn osv, og at alle er fine på sin måte 😊 Og at for meg er de de fineste barna i verden, selv om andre mammaer syns det samme om sine barn Viktig å gi komplimenter av og til, men viktig å ikke gjøre det til noe som kan legge press på de ❤️ Anonymkode: 23255...ff0 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 ThereGoesBob skrev (59 minutter siden): Nei, dette skurrer i mine vakre ører. Å bruke ordet pen blir samtidig å antyde at noen er stygg. Skjønner du ikke dette? Man skal si at man er glad i hverandre. Punktum. Man ødelegger ingen ved å so ar de er pen….. hjelpes! AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal man kommentere andres utseende i det hele tatt? Som å si til barn "så stor du har blitt!" Så utrolig idiotisk, det eneste man gjør er jo å legge til rette for kroppshysteri. Anonymkode: 83e8f...c6e Er vel en helt normal ting å si….. Folk må slutte å være så hysteriske. Dette skaper ikke kroppshysteri. Alt man sier må tydelig veies og vurderes i dag… Folk slutter snart å snakke med andre pga redsel for å krenke! Anonymkode: fd559...06a 3 1
ThereGoesBob Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man ødelegger ingen ved å so ar de er pen….. hjelpes! Er vel en helt normal ting å si….. Folk må slutte å være så hysteriske. Dette skaper ikke kroppshysteri. Alt man sier må tydelig veies og vurderes i dag… Folk slutter snart å snakke med andre pga redsel for å krenke! Anonymkode: fd559...06a Da skjønner du det ikke dessverre. Som noen over her nevnte, man legger til rette for en mentalitet der noe enten er vakkert eller stygt ! (Lavmål, overfladisk møkkamentalitet etter mitt syn) Endret 28. juli 2023 av ThereGoesBob 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 Jeg elsker barna mine over alt, men det er ikke fordi de er pene eller smarte. Jeg har ikke troen på å overøse barn med generelle komplimenter. Det er faktisk helt greit å være vanlig! (Derimot så ser jeg dem og gir feedback for det. «Så grei du var som trøstet Lise i stad.» «Bra gjort å løse den oppgaven helt alene!» osv.) Det er mer enn nok unge mennesker her i landet som tror de er helt unike og fortjener spesialbehandling og ros bare fordi de eksisterer. Det blir dessverre krasjlanding for en del av dem. Anonymkode: b6aec...1b5 1 1
Heip Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 Så mye tullete svar. Kjempefint innlegg TS! ♥️♥️♥️ 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #20 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg elsker barna mine over alt, men det er ikke fordi de er pene eller smarte. Jeg har ikke troen på å overøse barn med generelle komplimenter. Det er faktisk helt greit å være vanlig! (Derimot så ser jeg dem og gir feedback for det. «Så grei du var som trøstet Lise i stad.» «Bra gjort å løse den oppgaven helt alene!» osv.) Det er mer enn nok unge mennesker her i landet som tror de er helt unike og fortjener spesialbehandling og ros bare fordi de eksisterer. Det blir dessverre krasjlanding for en del av dem. Anonymkode: b6aec...1b5 Det ene utelukker ikke det andre, eller det tredje. Jeg tror det fleste er helt vanlig. Man gir barna komplimenter, både for den de er og hva de gjør, man irettesetter ved behov, man korrigerer, man skryter og man gir dem ferdigheter slik at de kan passe inn og tilpasse seg både andre mennesker, det å være en del av en gruppe og at de kan gå ut i samfunnet å virke som produktive voksne, med både god selvfølelse og å være tilpasningsdyktige. Det er enklere å bygge barn enn å reparere voksne. Og da må man som foreldre ha mange tanker i hodet samtidig Anonymkode: b8da7...bce 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå