AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #21 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvordan er det når man har egen bil? Er det noen enkel konvertering fra mph til km/h? Anonymkode: 5e4ea...56f Jeg ville absolutt ikke kjørt egen bil til UK, da blir du sittende på feil side når du kjører. Det vil være mye vanskeligere å kjøre riktig, og en stor ekstra stressfaktor. Lei bil! Anonymkode: f7d10...3f6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #22 Skrevet 28. juli 2023 Jeg vil si det er helt uproblematisk. Har vært på bilferie i England og et annet venstreside-land. Begge gangene var jeg overrasket over hvor raskt jeg ble vant til det. Var i grunn verre å bli vant til å kjøre på "riktig" side da jeg kom hjem igjen ! 😅 Anonymkode: 7da52...595
PITTY Skrevet 28. juli 2023 #23 Skrevet 28. juli 2023 Jeg vil påstå at jo mer erfaring du har med høyre-kjøring jo usikrere blir man når det brått skal kjøres på venstre side. Jeg har kjørt ekstremt mye og har droppet det av den grunn. Sier ikke at det er nødt til å gå til helvete, men tror i alle fall det blir temmelig stress. Kommer selvsagt også på i hvor ille og forstyrrende miljø du skal kjøre i. (vanskelig å lære en gammel hund og sitte.) Tror faktisk at en med et ferskere førerkort og ung, viktig poeng, vil ha bedre forutsetninger. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #24 Skrevet 28. juli 2023 PITTY skrev (20 minutter siden): Jeg vil påstå at jo mer erfaring du har med høyre-kjøring jo usikrere blir man når det brått skal kjøres på venstre side. Jeg har kjørt ekstremt mye og har droppet det av den grunn. Sier ikke at det er nødt til å gå til helvete, men tror i alle fall det blir temmelig stress. Kommer selvsagt også på i hvor ille og forstyrrende miljø du skal kjøre i. (vanskelig å lære en gammel hund og sitte.) Tror faktisk at en med et ferskere førerkort og ung, viktig poeng, vil ha bedre forutsetninger. Der kan du egentlig ha et poeng. Min ferie i England var blant annet sammen med mine foreldre. Min far, som ALLTID er sjåfør er hjemme, sa bare "du kjører vel du" da vi henta bilen. Han rørte ikke rattet én gang i løpet av hele uka! Anonymkode: 7da52...595 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #25 Skrevet 28. juli 2023 FriSomFuglen skrev (1 time siden): Det er en terskel, og mye stressfølelse å takle første gang en setter seg inn på "feil" side for første gang. Det meste er dekket her allerede, men for å oppsummere (basert på egen erfaring etter å ha kjørt bil noen år i UK): 1: Lei bil med automatgir! Dette gjør at du slipper en stressfaktor når det koker. Noen her nevner at spaker for vidusvisker og blinklys sitter motsatt av her hjemme, men det er i alle fall ikke min erfaring (kjører Volvo og Mercedes). 2. Det er optimalt å ikke ta den første kjøreturen i nattemørket og regnvær.... Dette styrer du selvsagt ikke selv, men de første timene er det forvirrende nok å forholde seg til trafikken. 3. Rundkjøringer. Det er vanvittig mange av dem, og ofte har de både to og tre filer og mange utkjøringer. Pass på å holde riktig felt! Det er også en rekke ENORME "rund"kjøringer som kan være komplisert utformet. De kan bestå av flere seksjoner med trafikklys, og kan være så store og ovale at du ikke ser omfanget av dem (godt hjulpet av at det gjerne er masse trær og vegetasjon i/på øya). Men fortvil ikke: Ta det pent, hold feltet, og i verste fall tar du en æresrunde i før du kjører ut på riktig sted. Og nei. Du klarer ikke å kjøre feil INN i en rundkjøring, det vil føles veldig feil. 4: Fartsgrensene på landet er etter vår målestokk svært høy, på smale og svingete veier med tett vegetasjon helt inntil veibanen. Mange av stedene i England og Wales fatter jeg ikke at det er mulig å holde lovlig fart. Blir det hale bak deg: kjør til side. 5: Lær deg vegmerkingen i UK, med bl.a. vikeplikttrekanter i asfalten og doble striper mot fortauskant. 6: Pass på når du kjører fra parkeringsplass og ut i tomme gater: fort gjort å legge seg på venstre side av veien hvis det ikke er trafikk. 7: Se riktig vei (venstre) når du har vikeplikt! Men alvorlig talt: Knekker du redselen for å kjøre i UK har dere fantastisk mange flotte opplevelser i vente! Om man føler det slik i trafikken ville jeg ikke anbefalt å kjøre på nye steder, uansett hva. For da er man ikke en god sjåfør. I trafikken kan ekstremt stressende situasjoner oppstå. En ting er når du har tid til å tenke deg om, som inn i en rundkjøring i UK. Men hva skjer med slike personer når det er en akuttsituasjon? - det er det skumle. Anonymkode: ded62...e9c 1
Grüner Skrevet 28. juli 2023 #26 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Calais-Dover er vel fremdeles aktiv? Men du mener kanskje fra Norge? Anonymkode: e8105...740 Det går tunnel der nå. Ferjene fra Norge sluttet å gå for lenge siden.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #27 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Om man føler det slik i trafikken ville jeg ikke anbefalt å kjøre på nye steder, uansett hva. For da er man ikke en god sjåfør. I trafikken kan ekstremt stressende situasjoner oppstå. En ting er når du har tid til å tenke deg om, som inn i en rundkjøring i UK. Men hva skjer med slike personer når det er en akuttsituasjon? - det er det skumle. Anonymkode: ded62...e9c Det er ekstremt mye av variabler når det kommer til stress og uforutsette situasjoner. Kan ikke blande dette sammen i en felles graut-bolle som du gjør, og dermed gi en fast konklusjon. "Du er for dårlig sjåfør." Det blir tull. Anonymkode: f216a...11c
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #28 Skrevet 28. juli 2023 PITTY skrev (1 time siden): Jeg vil påstå at jo mer erfaring du har med høyre-kjøring jo usikrere blir man når det brått skal kjøres på venstre side. Jeg har kjørt ekstremt mye og har droppet det av den grunn. Sier ikke at det er nødt til å gå til helvete, men tror i alle fall det blir temmelig stress. Kommer selvsagt også på i hvor ille og forstyrrende miljø du skal kjøre i. (vanskelig å lære en gammel hund og sitte.) Tror faktisk at en med et ferskere førerkort og ung, viktig poeng, vil ha bedre forutsetninger. Jeg tror ikke det er en fordel med ferskt førerkort, men jeg tror det er en fordel å være relativt ung - eller i alle fall ikke å være gammel. Hvis man tipper 55-60 (for eksempel) kan det nok være vanskeligere å kjøre på venstre side for første gang enn hvis man er 30. Men jeg tror absolutt det er en fordel å være en såpass øvet sjåfør at man har god oversikt over trafikkbildet, og lettere tar riktige valg. Anonymkode: f7d10...3f6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #29 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er ekstremt mye av variabler når det kommer til stress og uforutsette situasjoner. Kan ikke blande dette sammen i en felles graut-bolle som du gjør, og dermed gi en fast konklusjon. "Du er for dårlig sjåfør." Det blir tull. Anonymkode: f216a...11c Så om man generelt føler "mye stressfølelse" i trafikken, så bør man likevel hive seg ut i nye situasjoner? Hva var ditt bidrag i tråden utover dette rådet? Anonymkode: ded62...e9c
Gjest Linny111 Skrevet 28. juli 2023 #30 Skrevet 28. juli 2023 3 hours ago, FriSomFuglen said: Det er en terskel, og mye stressfølelse å takle første gang en setter seg inn på "feil" side for første gang. Det meste er dekket her allerede, men for å oppsummere (basert på egen erfaring etter å ha kjørt bil noen år i UK): 1: Lei bil med automatgir! Dette gjør at du slipper en stressfaktor når det koker. Noen her nevner at spaker for vidusvisker og blinklys sitter motsatt av her hjemme, men det er i alle fall ikke min erfaring (kjører Volvo og Mercedes). 2. Det er optimalt å ikke ta den første kjøreturen i nattemørket og regnvær.... Dette styrer du selvsagt ikke selv, men de første timene er det forvirrende nok å forholde seg til trafikken. 3. Rundkjøringer. Det er vanvittig mange av dem, og ofte har de både to og tre filer og mange utkjøringer. Pass på å holde riktig felt! Det er også en rekke ENORME "rund"kjøringer som kan være komplisert utformet. De kan bestå av flere seksjoner med trafikklys, og kan være så store og ovale at du ikke ser omfanget av dem (godt hjulpet av at det gjerne er masse trær og vegetasjon i/på øya). Men fortvil ikke: Ta det pent, hold feltet, og i verste fall tar du en æresrunde i før du kjører ut på riktig sted. Og nei. Du klarer ikke å kjøre feil INN i en rundkjøring, det vil føles veldig feil. 4: Fartsgrensene på landet er etter vår målestokk svært høy, på smale og svingete veier med tett vegetasjon helt inntil veibanen. Mange av stedene i England og Wales fatter jeg ikke at det er mulig å holde lovlig fart. Blir det hale bak deg: kjør til side. 5: Lær deg vegmerkingen i UK, med bl.a. vikeplikttrekanter i asfalten og doble striper mot fortauskant. 6: Pass på når du kjører fra parkeringsplass og ut i tomme gater: fort gjort å legge seg på venstre side av veien hvis det ikke er trafikk. 7: Se riktig vei (venstre) når du har vikeplikt! Men alvorlig talt: Knekker du redselen for å kjøre i UK har dere fantastisk mange flotte opplevelser i vente! Mange gode poenger her! 1. På min britiske bil er blinklys til venstre og vindusvask til høyre i hvert fall. Hva er det i Norge? 2. Veldig enig! Mye veioppmerking er dårlig her, så kan være tøft å se hvor man skal kjøre i mørket og dårlig vær. Flere spiral roundabouts her jeg bor, har ekstremt utvisket oppmerking. Det er vanskelig å kjøre spiral i en rundkjøring når man ikke kan se feltene. 3. Absolutt digre rundkjøringer, men alt handler om å havne i riktig felt inn i rundkjøringen. Det står ofte både på skilter og i veien, og man har ofte flere muligheter til samme sted. I spiral roundabouts er det ekstremt vanskelig å ta æresrunder, for da må man bytte felt mange ganger, så da må man bare kjøre ut der man havner og heller snu et annet sted. Det er ekstremt mange av dem, kanskje 1/3 av rundkjøringene her jeg bor er spiraler. 4. Det er ikke mulig flere steder. Det handler bare om at man må styre farten selv. Fartsgrensen er ikke et mål, selv om en del hvite varebiler kan gi inntrykk av det motsatte. Her er en artig 96 km/t-vei jeg kjørte på nylig:
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #31 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Calais-Dover er vel fremdeles aktiv? Men du mener kanskje fra Norge? Anonymkode: e8105...740 Hvor ellers? Tror du Maskinfører er fransk og bor i Calais? Anonymkode: f1448...928
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #32 Skrevet 28. juli 2023 ikke kjørt selv, men mannen min er derfra så har vært endel på britiske veier. de kjører ganske mye mer aggresivt enn her i norge. fartsgrensene er generelt høyere, og veiene (om man ikke er i en by) er av dårligere standard/ mye mer uoversiktlig da det er busker og grenser som nærmest vokser inn i veien. Anonymkode: ce949...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #33 Skrevet 28. juli 2023 Har nettopp vært i england og må si det er ubehagelig å sitte på i bil som kjører på venstre side av veien. De kjører fortere og det står ofte biler parkert ute langs veiene slik at man må snirkle seg i mellom og forbi. I rundkjøringer og i store lyskryss må man vite hva man gjør da det går fort og trafikkbildet er helt anderledes enn i norge. Anonymkode: 69cc5...379
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #34 Skrevet 30. juli 2023 Jeg bodde og kjørte i England i ti år. I tillegg til alt som allerede er nevnt kan jeg legge til: * Det er generelt mange flere store veier uten belysning sammenliknet med Norge. Det var uvant for meg å kjøre på motorvei uten lys (bor i Oslo her hjemme). Det som er bedre enn hjemme er at mye av veimalingen er ekstremt lysreflekterende, det hjelper. * Andre bilførere er generelt mye mer hjelpsomme, f.eks. hjelper de deg ofte ut fra en parkeringsplass ved å blinke med lysene, også der du må krysse motgående felt for å komme dit du skal. Anonymkode: 5fa84...a11
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #35 Skrevet 30. juli 2023 Da jeg bodde i England (i Richmond, rett utenfor London) kjørte jeg noen få ganger. Jeg syntes det var vanskelig. Særlig i rundkjøringer og hvor jeg skulle plassere meg i større kryss. Brukte vanvittig mye energi på å konsentrere meg og det er litt skummelt for da klarer man ikke alltid å fange opp det store bildet Anonymkode: 0d7bb...ea4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #36 Skrevet 30. juli 2023 Når jeg kjører i England er mitt mantra at jeg skal sitte ved midtstripen. Da går det bra. Anonymkode: b8499...25e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå