AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Hvor vanskelig er det for nordmenn å kjøre bil i England? Skal på tur med samboer og barn og kunne tenke meg å leie bil og kjøre. Men han mener det er farlig om man ikke er vant til måten å kjøre på der. Han har hatt lappen i over 25 år og har kjørt mye- er generelt en trygg og flink sjafør. Hvor problematisk er det egentlig? Anonymkode: 636a1...765
Hippogriff Skrevet 27. juli 2023 #2 Skrevet 27. juli 2023 Selvfølgelig er det krevende. Bare å huske å se til «feil» side i alle kryss og rundkjøringer, at alt er speilvendt inne i bilen osv. Jeg har selv kjørt mye i land med venstrekjøring uten problemer, men det ER en tilvenning hver gang, og hvis sjåføren selv syns det er skummelt og ikke er motivert, ville jeg droppet det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor problematisk er det egentlig? Ikke veldig. Det er jo bare å tenke motsatt av hvordan det er i resten av Europa, så går det nok bra. Jeg kjørte bil i England ca 3 år etter at jeg fikk sertifikatet og det var ikke noe problem. Anonymkode: e8105...740 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Trist det ikke går ferje dit lengre Calais-Dover er vel fremdeles aktiv? Men du mener kanskje fra Norge? Anonymkode: e8105...740 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Det vil gå bra. Rart til å starte med, men så går det helt greit. Bare å finne en bil å «følge etter». England er nydelig og med bil er du så fleksibel Anonymkode: 76a9c...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Det er ikke noe problem. Er bare girspaken som sitter på feil side. Ellers er alt likt. Det som er lettest å drite seg ut på, er å legge seg i motgående kjørefelt ut fra feks parkeringsplass når det ikke er trafikk. Anonymkode: e7d69...40f 1
Maskinfører Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Calais-Dover er vel fremdeles aktiv? Men du mener kanskje fra Norge? Anonymkode: e8105...740 Det gjør det ja nei leste om en som hadde en Pajero som han hadde hatt på EU-Kontroll og fikk dyr smørbrødliste og reiste over til Milner Off Road i England og hentet deler er lenge siden det nå 2005-2010 mellom der en gang var også mulig og få bilen inn på fraktebåt om det var plass 1
Maskinfører Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke noe problem. Er bare girspaken som sitter på feil side. Ellers er alt likt. Det som er lettest å drite seg ut på, er å legge seg i motgående kjørefelt ut fra feks parkeringsplass når det ikke er trafikk. Anonymkode: e7d69...40f Såkalt links på skytespråket nesten Engelsk bil jeg skulle hatt
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 Har ikke kjørr bil i England, men jeg har gjort det i amdre venstrekjørte land, og det tok meg cirka 1 time å venne meg til det aller meste. Verste å venne seg til var at blinklys og vindusviskere var byttet om. Anonymkode: a007e...12b
Gjest Linny111 Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Jeg bor i Storbritannia og tok lappen her, men øvelseskjørte også en del i Norge. Utenom at man kjører på andre siden (selvsagt) og at vi ikke har høyreregel, er det ikke så annerledes, vil jeg si. Kanskje det er litt mer kultur for å kjøre for fort og aggressivt blant visse sjåfører, men bare kjør på din måte og unngå situasjoner, så er det ikke noe problem. Og om vinteren har ingen vinterdekk, og det har de nok ikke på leiebilene heller. Bare relevant en liten del av året, men det er en grunn til at det blir fullstendig kaos om det kommer snø.
Gjest diddums Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 Kommer an på hvor du skal, kan nok være lurt å se an stedet. I byer kan man oppleve at det er skikkelig trangt. På smale landeveier er fartsgrensen 96 km i timen og man vet aldri hva som venter bak neste sving. Kjører man altfor sakte kan man bli påkjørt bakfra. Det kan være tettere trafikk og mindre avstand på motorveier. Mange rundkjøringer har 3-4 felter og det er mye å holde styr på når man i tillegg må konsentrere seg om venstrekjøring. Man har ikke en høyreregel for vikeplikt slik som i Norge, og må derfor se an situasjonen/type vei.
Bovina sancta Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 (endret) Ikke kjørt i England, men i New Zealand og Australia. For guds skyld: lei bil med automat!! All konsentrasjon går med til å blinke i stedet for å bruke vindusviskere, kjøre motsatt vei i rundkjøringer, blinke riktig retning og å stoppe for biler fra venstre i veikryss 😅 Det er greit å slippe speilvendt girspak i tillegg. Det går jo greit, men det krever litt den første tiden. Endret 28. juli 2023 av Bovina sancta 2 1
Gjest Linny111 Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 17 minutter siden, diddums said: Kommer an på hvor du skal, kan nok være lurt å se an stedet. I byer kan man oppleve at det er skikkelig trangt. På smale landeveier er fartsgrensen 96 km i timen og man vet aldri hva som venter bak neste sving. Kjører man altfor sakte kan man bli påkjørt bakfra. Det kan være tettere trafikk og mindre avstand på motorveier. Mange rundkjøringer har 3-4 felter og det er mye å holde styr på når man i tillegg må konsentrere seg om venstrekjøring. Man har ikke en høyreregel for vikeplikt slik som i Norge, og må derfor se an situasjonen/type vei. Jeg skulle til å skrive dette også, men droppa det da jeg tenkte det er ganske likt i Norge? Men ja, selv smale, svingete, uoversiktlige grusveier er 96 km/t, og man må kjøre etter forholdene. Fartsgrensen er ikke et mål og kan være direkte farlig i mange situasjoner. En annen ting som man ikke har i Norge er turborundkjøringer (som det tydeligvis heter på norsk), spiral roundabouts. Det er rundkjøringer der nye felter kommer ut fra midten av rundkjøringen, så om man begynner i innerste felt og skal til høyre, ender man i ytterste felt. Det måtte vi øve mye på i øvelseskjøringen, så greit å sette seg inn i. Det er ganske lett å vite hvor vidt man har vikeplikt for større vei ved hjelp av merker i veien. Er striplet linje i kryss om man er den som er på mindre vei og har vikeplikt, også ofte en vikeplikttrekant.
Gjest Linny111 Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 Og husk at vi bruker miles an hour, ikke km/t Fartsgrense i oppbygd strøk er 30m/h, 60 på énfeltsvei og 70 på tofeltsvei. om det ikke står noe annet skiltet, selvsagt. Men bilen dere leier er uansett innstilt på miles.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 Venstrekjøring går helt fint! Anbefaler automat, da slipper du å gire med feil hånd. Obs at vindusviskere og blinklys er byttet om, det er nesten det verste. Rundkjøringer går fint, men det jeg synes er vanskeligst (bortsett fra det med blinklysene), er at når jeg står i et kryss og har vikeplikt fra begge sider, må jeg tenke meg om i to ekstra sekunder for å være sikker på i fra hvilken retning trafikken kommer nærmest Anonymkode: f7d10...3f6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 Det går helt fint. Bare det at man sitter på "feil side" gjør at det blir naturlig. Man bruker mulig litt mer tid i rundkjøringer, legger seg mulig feil når det ellers er tomt. Er det mange biler rundt ser man lettere hva som skjer. Jeg synes faktisk det er verre å være passasjer, fordi det føles unaturlig sett mot å sitte i sjåførsetet på feil side. Må ellers støtte forslag om automat over. Det hjelper mye. Kan ikke du bare kjøre da? Hvorfor avhengig av at mannen skal føle seg trygg? Anonymkode: ded62...e9c
FriSomFuglen Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 Det er en terskel, og mye stressfølelse å takle første gang en setter seg inn på "feil" side for første gang. Det meste er dekket her allerede, men for å oppsummere (basert på egen erfaring etter å ha kjørt bil noen år i UK): 1: Lei bil med automatgir! Dette gjør at du slipper en stressfaktor når det koker. Noen her nevner at spaker for vidusvisker og blinklys sitter motsatt av her hjemme, men det er i alle fall ikke min erfaring (kjører Volvo og Mercedes). 2. Det er optimalt å ikke ta den første kjøreturen i nattemørket og regnvær.... Dette styrer du selvsagt ikke selv, men de første timene er det forvirrende nok å forholde seg til trafikken. 3. Rundkjøringer. Det er vanvittig mange av dem, og ofte har de både to og tre filer og mange utkjøringer. Pass på å holde riktig felt! Det er også en rekke ENORME "rund"kjøringer som kan være komplisert utformet. De kan bestå av flere seksjoner med trafikklys, og kan være så store og ovale at du ikke ser omfanget av dem (godt hjulpet av at det gjerne er masse trær og vegetasjon i/på øya). Men fortvil ikke: Ta det pent, hold feltet, og i verste fall tar du en æresrunde i før du kjører ut på riktig sted. Og nei. Du klarer ikke å kjøre feil INN i en rundkjøring, det vil føles veldig feil. 4: Fartsgrensene på landet er etter vår målestokk svært høy, på smale og svingete veier med tett vegetasjon helt inntil veibanen. Mange av stedene i England og Wales fatter jeg ikke at det er mulig å holde lovlig fart. Blir det hale bak deg: kjør til side. 5: Lær deg vegmerkingen i UK, med bl.a. vikeplikttrekanter i asfalten og doble striper mot fortauskant. 6: Pass på når du kjører fra parkeringsplass og ut i tomme gater: fort gjort å legge seg på venstre side av veien hvis det ikke er trafikk. 7: Se riktig vei (venstre) når du har vikeplikt! Men alvorlig talt: Knekker du redselen for å kjøre i UK har dere fantastisk mange flotte opplevelser i vente! 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 1 hour ago, Linny111 said: Og husk at vi bruker miles an hour, ikke km/t Fartsgrense i oppbygd strøk er 30m/h, 60 på énfeltsvei og 70 på tofeltsvei. om det ikke står noe annet skiltet, selvsagt. Men bilen dere leier er uansett innstilt på miles. Hvordan er det når man har egen bil? Er det noen enkel konvertering fra mph til km/h? Anonymkode: 5e4ea...56f
Gjest Linny111 Skrevet 28. juli 2023 #20 Skrevet 28. juli 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan er det når man har egen bil? Er det noen enkel konvertering fra mph til km/h? Anonymkode: 5e4ea...56f Bilen min viser begge deler. Mph i store tall og km/h i små tall. Ellers har jeg hørt folk bruke speedometer-app.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå