Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i tomannsbolig der nabo bor oppe, og vi nede. Vi deler inngang, og kjeller. Nå er strømmen borte, og da også i fellesgangen, og noen plasser i kjelleren. Og varmtvannsberederene er koblet sammen på et vis, så vi har ikke så mye varmt, (Han fikk strømmen stengt sist mnd pga ubetalte regninger, så det kan ikke være det igjen allerede nå?) Vi leier, både naboen og vi.

Vi har vært borte i nesten 1,5 uke, så min far har vært innom et par ganger om dagen, pga katter, og sier det har vært mørkt hele tiden.

Han har flere vinduer stående åpen, og det ene er så langt oppe som det går, og med alt regnet som har vært den siste tiden, så må det ha regnet inn.

Og til sist, mannen min gikk i sikringsskapet for å se om han hadde slått av sikringene selv, (skapene våre står sammen) det hadde han ikke, men naboen har latt sin ytterdør stå åpen, altså helt åpen/på gløtt.

Vi lurer på hva vi skal gjøre, eller om vi ikke skal gjøre noe, mannen har prøvd å sende mld til han, men har foreløpig ikke svart.. Naboen er jo en voksen mann og kan gjøre som han vil, men det er ting som skurrer. 

Anonymkode: ed29b...e2f

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere samme utleier?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt utleieren hans. Virker ikke som at han har forlatt leiligheten for å dra bort. Mannen kan jo ligge død i leiligheten. 

Anonymkode: 55a3c...839

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis døren står åpen så bank hardt på og gå inn.  Tenk hvis han ligger syk eller skadet et sted i leiligheten? 
Hvis ikke melder du fra til utleier og politi

Anonymkode: 313c3...afb

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Du kan ringe politiet og si du er bekymret. De kan sjekke og låse seg inn via huseier. 

Jeg tenker sykdom / selvmord ( for han er vel ikke på ferie når han ikke betaler strømregninga ? ) 

Om du ikke tør / vil unngå ubehag...så send meg melding. Jeg kan ringe politiet for deg. Men trenger da adressen hans. Ikke ditt navn. 

Endret av Havspeil
  • Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått inn å sjekket om døra står oppe. Han kan jo ha forulykket!

Anonymkode: f1118...54d

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville kontaktet politiet tenker jeg, de kan ta en velferdssjekk. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Piggsopp skrev (2 minutter siden):

Har dere samme utleier?

Ja, vi har snakket om å kontakte dem. Vi tenkte å bare gi han litt tid, til å svare på mld vi sendte. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kontakt utleieren hans. Virker ikke som at han har forlatt leiligheten for å dra bort. Mannen kan jo ligge død i leiligheten. 

Anonymkode: 55a3c...839

Ja, det er litt rart, og vi tenkte det samme, men bilen er borte, og hadde han lagt død i leiligheten, så hadde vi kjent lukt, spesielt mannen når han stakk hodet inn døren hans. Og hva med strømmen? Dem har vel han sagt opp selv?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg opplevd. Og personen var død. Vi ringte sønnen. 

Anonymkode: d2032...518

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig upassende med en ape-emoji. 

Anonymkode: d52a0...a38

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Viss døra står på vid gap, så ville eg gått inn for å sjå om han ligg der bevisstlaus og treng hjelp.

Anonymkode: 11817...a8d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror faktisk jeg først ville ringt til Politiet, i tilfelle det kan ha hendt han noe. Selv om det sikkert ikke har det.

Dernest ville jeg tatt kontakt med huseier, om du ikke vet hvem som eier huset kan du søke det opp i «kartboka» på nett. Huseier bør bli informert for å kunne ta tak i situasjonen, forhindre skade på bolig og sørge for at dere får strøm og varmtvann.

Om dere er leietakere er dere pliktig å melde i fra om feil i leiligheten (ikke varmtvann er en åpenbar feil), om dere ikke gjør det kan dere bli økonomisk ansvarlig for skader som påløper uavhengig av hvem sin feil «feilen» er - pga plikten til å si i fra. 

Anonymkode: c3329...a96

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville tatt kontakt med politiet. Han kan jo være skadet. Eller bare ropt inn i leiligheten om døra står åpent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så utrolig upassende med en ape-emoji. 

Anonymkode: d52a0...a38

Hvorfor det?! Hvorfor er det upassende med apeemoji? Det er vel ikke så veldig mange andre emojier som holder hendene for øynene 🤦‍♀️ (hvis du skal være hårsår så kan du vel i samme slengen forklare hvorfor du synes det er upassende)

Anonymkode: b06b6...804

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, vi har snakket om å kontakte dem. Vi tenkte å bare gi han litt tid, til å svare på mld vi sendte. 

Ja, det er litt rart, og vi tenkte det samme, men bilen er borte, og hadde han lagt død i leiligheten, så hadde vi kjent lukt, spesielt mannen når han stakk hodet inn døren hans. Og hva med strømmen? Dem har vel han sagt opp selv?

Ts

*ligget

Pass på så du ikke skriver på dialekt - noe som ikke er tillatt her inne..
(Beklager avsporingen)

Anonymkode: 2ad1c...af7

• Liker 3
Skrevet

Politivakt : 02800. ( ikke 112 ).

Skrevet

Her er det jo åpenbart ett eller annet som har skjedd, da ingen bare forlater et hjem med åpne dører og vinduer just like that. Forhåpentligvis (må det vel være lov å si i en slik sammenheng) har han rett og slett bare flagget ut etter å ha funnet et nytt sted å bo. Det er jo ikke så rent sjelden folk gir blaffen i å betale leie de siste mnd. for så å flagge ut i det innestående depositum er i ferd med å renne ut, og de dermed vil kastes ut.  

Men dette er jo bare en av flere muligheter, selv om den kanskje i utgangspunktet er den som kan ansees mest sannsynlig. Det som er spesielt her, er jo hvorfor han da ikke i det minste har låst døren, for så å legge igjen nøkkelen i postkassen, eller noe i den duren. Slik jeg ser det, er dere i allefall nødt til å gå inn for å se at han ev. ikke ligger død der oppe. Videre, vil det vel også være grunn til å kontakte familie/noen i omgangskretsen bare for å høre om han er OK.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Som jeg skrev lenger oppe, så har mannen stukket hodet inn, men så eller hørte ingenting. Hadde han vært død den siste uken, ville vi også kjent lukt. Bilen er borte, og strømmen er borte, og jeg lurer på om han har sagt den opp selv. Om vi ikke får svar av han innen i morgen tidlig, så ringer vi huseier. Og etter å ha lest svarene her, så er jeg mer bekymret, han kan jo ha kjørt en plass og gjort noe dumt.. Kanskje vi skal ringe politiet allerede?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Som jeg skrev lenger oppe, så har mannen stukket hodet inn, men så eller hørte ingenting. Hadde han vært død den siste uken, ville vi også kjent lukt. Bilen er borte, og strømmen er borte, og jeg lurer på om han har sagt den opp selv. Om vi ikke får svar av han innen i morgen tidlig, så ringer vi huseier. Og etter å ha lest svarene her, så er jeg mer bekymret, han kan jo ha kjørt en plass og gjort noe dumt.. Kanskje vi skal ringe politiet allerede?

Ja. Tenk om han har fått slag ....og ikke kan bevege seg... Ring. Det koster ingenting ❤

Er han ikke der, så kan du sove bedre. 

Endret av Havspeil
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan det vera snakk om rus eller demens? Psykisk sjukdom?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...