AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 2 åringen min har for første gang kasta opp siden hun ble født. Jeg vet ikke hva som har skjedd om det er noe hun har spist eller hva...jeg vet ikke.. På morgenen ville hun ikke spise frokost. Det er sjeldent at hun nekter frokost. Mens hun lekte på dagen la jeg merke til at hun går å legger seg på sofaen og vil slappe av. Spiste godt til middag. Før legge tiden kasta hun opp veldig mye. Kasta opp 5 ganger i løpet av 45 min. Har ikke feber eller diare. Ringte legevakten det eneste de sa at ikke gi henne noe for å spise/drikke i to timer. Det har godt to timer nå men hun ligger å sover. Skal jeg vekke henne? Eller la henne sove?? Anonymkode: 77ff5...529
snurk Skrevet 27. juli 2023 #2 Skrevet 27. juli 2023 Oppkast hos små barn er ikke uvanlig. Det kan også virke voldsomt men som regel er ikke barna like påvirket av det som oss voksne ville vært 😅 Ikke vekke barnet, bare la det sove. Men hold jevnlig oppsyn. Vet ikke om dere samsover eller om barnet sover på eget rom, men jeg ville ikke vært komfortabel med at barnet sov alene. Hvis barnet er i form så kan det spise som normalt. Det viktigste er drikke. Tilby ofte. Vi pleier å gi Resorb væskeerstatning om barna kaster opp mye. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 Høres ut som omgangssyke siden hun ikke ville ha frokost og la seg på sofaen midt i lek. Anonymkode: 6840d...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 snurk skrev (14 minutter siden): Oppkast hos små barn er ikke uvanlig. Det kan også virke voldsomt men som regel er ikke barna like påvirket av det som oss voksne ville vært 😅 Ikke vekke barnet, bare la det sove. Men hold jevnlig oppsyn. Vet ikke om dere samsover eller om barnet sover på eget rom, men jeg ville ikke vært komfortabel med at barnet sov alene. Hvis barnet er i form så kan det spise som normalt. Det viktigste er drikke. Tilby ofte. Vi pleier å gi Resorb væskeerstatning om barna kaster opp mye. Begynner å bli veldig bekymret for henne nå. Hun kastet opp i søvne nå..kastet opp og sovnet videre. Hun gråt ikke og ropte heller ikke etter hjelp Anonymkode: 77ff5...529
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 snurk skrev (15 minutter siden): Oppkast hos små barn er ikke uvanlig. Det kan også virke voldsomt men som regel er ikke barna like påvirket av det som oss voksne ville vært 😅 Ikke vekke barnet, bare la det sove. Men hold jevnlig oppsyn. Vet ikke om dere samsover eller om barnet sover på eget rom, men jeg ville ikke vært komfortabel med at barnet sov alene. Hvis barnet er i form så kan det spise som normalt. Det viktigste er drikke. Tilby ofte. Vi pleier å gi Resorb væskeerstatning om barna kaster opp mye. Hun i sprinkelseng ved siden av sengen min Anonymkode: 77ff5...529
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #6 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun i sprinkelseng ved siden av sengen min Anonymkode: 77ff5...529 Sover* Anonymkode: 77ff5...529
snurk Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Begynner å bli veldig bekymret for henne nå. Hun kastet opp i søvne nå..kastet opp og sovnet videre. Hun gråt ikke og ropte heller ikke etter hjelp Anonymkode: 77ff5...529 Vi hadde et hissig magevirus i januar i år og min 2-åring kastet opp 24 ganger på 12 timer, men gråt ikke en eneste gang. Det er veldig individuelt hvordan barn takler det. Bare pass på at barnet får nok å drikke, ellers må det bare gå sin gang. Det er fælt når det står på men som regel går det over iløpet av ett døgn. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #8 Skrevet 27. juli 2023 snurk skrev (2 minutter siden): Vi hadde et hissig magevirus i januar i år og min 2-åring kastet opp 24 ganger på 12 timer, men gråt ikke en eneste gang. Det er veldig individuelt hvordan barn takler det. Bare pass på at barnet får nok å drikke, ellers må det bare gå sin gang. Det er fælt når det står på men som regel går det over iløpet av ett døgn. Ok takk for beroligende svar😓❤️ Anonymkode: 77ff5...529
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #9 Skrevet 27. juli 2023 Sønnen min på 2 år pleier ikke å våkne av at han kaster opp de gangene vi har hatt omgangssyke. Har ført til noen morsomme runder med spy i hår og på alt av sengetøy, men ellers ingenting farlig. Forhåpentligvis går alt greit med 2-åringen din og, men flott at du følger med og passer på nå ❤️ Anonymkode: 689d9...352
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #10 Skrevet 27. juli 2023 Siden det er første runde med det som mest sannsynlig er et magevirus skal du få mitt beste tips - re opp sengen med lakenbeskytter/tisselaken, vanlig laken, lakenbeskytter/tisselaken, vanlig laken. Hvis barnet kaster opp i senga kan man ta av de to øverste og fortsatt ha ett sett klart på senga. Sparer mye tid og strev for et barn som bare vil sove videre (og en voksen som blir lei av vaskemaskinen 😅). Anonymkode: 689d9...352 4
Anciol Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Eg og vesla hadde noe drit som gjorde at vi nesten bodde på doet med bøtter en natt, vi ble bedre utover dagen, men vi var ganske uggen i noen dager.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 Det høres ut som omgangssyken. Les litt om cøliaki også om det er andre symptomer du kan kjenne igjen. Anonymkode: 498bb...180
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 Min på 1,5 år har kastet opp flere ganger. Når hun gråter mye kan hun kaste opp. Har kastet opp i bilen. Også når hun har hatt influensa og covid har hun kastet opp. Når hun er syk kan hun kaste opp i søvne. Det er skikkelig ekkelt, for det bare spruter ut av kjeften uten forvarsel. Om man ikke har opplevd det før, skjønner jeg godt at det kan virke skremmende. Første gang mitt barn kastet opp var i søvne når hun bare var 6 måneder gammel. Da ringte jeg faktisk legevakten fordi det var en skikkelig ekkel opplevelse, noe helt annet enn gulp. Det er nok et magevirus, eller så kan hun ha covid? Mange barn kaster opp når de har covid. Anonymkode: 06c05...13b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 Vi har hatt omgangssyke som artet seg slik for ikke så lenge siden. Det er fæle greier. Man blir gjerne veldig slapp, er plaget av kvalme, og å sove er godt og bra. Jeg er ikke helsepersonell, og legevakten vet hva de snakker om, men jeg må likevel kommentere at jeg stusser på rådet om å ikke gi mat og drikke på to timer. Mat forstår jeg, det kommer gjerne rett opp igjen, og er ikke noe poeng. Og det var sikkert det samme med drikken da, at det bare ville komme i retur. Barn tåler å ikke få i seg eller beholde lite mat en stund. Men en mister mye væske når en kaster opp så mye. Så etter de timene, ikke hold tilbake om barnet vil drikke, og forsøk å få i det væske. Jeg har en gang opplevd at et av barna mine måtte på sykehus ifbm en mageinfeksjon, og en gang opplevd at jeg måtte det selv (i utlandet), og da skyldtes det at vi ikke fikk i oss nok væske og ble alvorlig dehydrerte. Anonymkode: 572f6...d39 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): 2 åringen min har for første gang kasta opp siden hun ble født. Jeg vet ikke hva som har skjedd om det er noe hun har spist eller hva...jeg vet ikke.. På morgenen ville hun ikke spise frokost. Det er sjeldent at hun nekter frokost. Mens hun lekte på dagen la jeg merke til at hun går å legger seg på sofaen og vil slappe av. Spiste godt til middag. Før legge tiden kasta hun opp veldig mye. Kasta opp 5 ganger i løpet av 45 min. Har ikke feber eller diare. Ringte legevakten det eneste de sa at ikke gi henne noe for å spise/drikke i to timer. Det har godt to timer nå men hun ligger å sover. Skal jeg vekke henne? Eller la henne sove?? Anonymkode: 77ff5...529 Omgangssyke ja. Tydelig at hun føler seg dårlig også. Helt normalt. Sist mi hadde det, da hun var 6 år, startet det kl 23 på kvelden, og hun spydde bokstaveligtalt hvert 15. minutt helt frem til kl 2/3 på natta en gang. Da ble det ca hvert 30. minutt en stund før de om morgenen endelig roet seg. Så på klokka når jeg skulle ta fram bøtta, det var litt komisk. Men enste gangen vi har hatt så hyppig, oftest litt lenger i mellom. Kommer an på viruset helt sikkert. Det virker skummelt, men nå har jeg hatt to barn, eldste er 7, og det blir jo endel oppkast. Så lenge de kommer seg etter et døgns tid så er jeg sjelden bekymret, så lenge jeg får kontakt med de (når de ikke sover) og de er tilstede liksom. Da kaller jeg det virus og regner med at det bedrer seg om ikke alt for lenge, Men man skal følge litt med, på almenntilstanden utover oppkast, feber etc, at ikke barnet virker sløvt eller fraværende eller vanskelig å få kontakt med når man burde få det (og det vet man som forelder). Det første døgnet spyr og sover de vel for det meste, men etterhvert pleier det komme noe som "jeg er tørst" eller "jeg hater å kaste opp" eller noe i den dur, som gjør at jeg skjønner at ungen min fortsatt er med meg, bare utslått av magevirus. hadde det ikke roet seg etter ca 24 timer og dehydrering blir et faktum osv ville jeg kontaktet legen. Men har aldri trengt det. Gi vann på skje innimellom, bittelitt inn hjelper mer enn man tror. For vår del har blandingen doven farris/eplejuice 50/50 også hatt god effekt på å roe spyingen litt. Litt og litt, veldig små slurker. Lar de sove når de sover når de er syke. Anonymkode: 5053d...988 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har hatt omgangssyke som artet seg slik for ikke så lenge siden. Det er fæle greier. Man blir gjerne veldig slapp, er plaget av kvalme, og å sove er godt og bra. Jeg er ikke helsepersonell, og legevakten vet hva de snakker om, men jeg må likevel kommentere at jeg stusser på rådet om å ikke gi mat og drikke på to timer. Mat forstår jeg, det kommer gjerne rett opp igjen, og er ikke noe poeng. Og det var sikkert det samme med drikken da, at det bare ville komme i retur. Barn tåler å ikke få i seg eller beholde lite mat en stund. Men en mister mye væske når en kaster opp så mye. Så etter de timene, ikke hold tilbake om barnet vil drikke, og forsøk å få i det væske. Jeg har en gang opplevd at et av barna mine måtte på sykehus ifbm en mageinfeksjon, og en gang opplevd at jeg måtte det selv (i utlandet), og da skyldtes det at vi ikke fikk i oss nok væske og ble alvorlig dehydrerte. Anonymkode: 572f6...d39 Det er nok fordi også drikke vil trigge oppkast i den verste fasen. Men enig i at man ikke bør holde tilbake væske lenge, de små blir raskt dehydrerte. Anonymkode: 5f6c2...d46
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har hatt omgangssyke som artet seg slik for ikke så lenge siden. Det er fæle greier. Man blir gjerne veldig slapp, er plaget av kvalme, og å sove er godt og bra. Jeg er ikke helsepersonell, og legevakten vet hva de snakker om, men jeg må likevel kommentere at jeg stusser på rådet om å ikke gi mat og drikke på to timer. Mat forstår jeg, det kommer gjerne rett opp igjen, og er ikke noe poeng. Og det var sikkert det samme med drikken da, at det bare ville komme i retur. Barn tåler å ikke få i seg eller beholde lite mat en stund. Men en mister mye væske når en kaster opp så mye. Så etter de timene, ikke hold tilbake om barnet vil drikke, og forsøk å få i det væske. Jeg har en gang opplevd at et av barna mine måtte på sykehus ifbm en mageinfeksjon, og en gang opplevd at jeg måtte det selv (i utlandet), og da skyldtes det at vi ikke fikk i oss nok væske og ble alvorlig dehydrerte. Anonymkode: 572f6...d39 HELT enig! Og særlig om de ber om drikke, så må de iaf få. Men de klarer jo to timer uten, jeg stresser sjelden før 12-24 timer, vet den første fasen av omgangssyken vanligvis er omtrent så lang. De får drikke hvis de vil, først når spyingen roer seg litt begynner jeg å mase litt om å drikke igjen. Mat er det ingen som helst hast med, der gjør jeg det enkelt, jeg venter til de ber om det. For egen del også ved omgangssyke, sørger for å drikke det jeg klarer, tar mat når jeg blir sulten og får lyst på mat igjen. Det tar et døgn eller to, men da kommer ulvehungeren kan man si. Så maten den er det ikke så mye stress med, synes ofte barna spør om mat iaf innen det har gått 48 timer, oftest mye før. Tenker at da er kanskje kroppen mer klar for å ta det imot også. Anonymkode: 5053d...988
Drizzt Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 Det kan være omgangssyke eller noe dårlig mat barnet spiste (matforgiftning). Det er viktig å unngå dehydrering. Gi 1 ss vann eller 1 slurk vann hver 15 minutt i akuttfasen. Også 1-2 bit saltkjeks hver 15 minutt. Ikke gi for mye om gangen for da trigger det bare mer oppkast. Øk gradvis vanninntak og kjeks, men ikke for raskt. Se formen. Kontakt lege ved behov. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå