Gå til innhold

Hvor ofte må valpen ut på natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en valp på 11 uker som er ganske urolig på natten. Hun våkner opp til 4 ganger per natt og piper voldsomt. Tar henne med ut, og da må hun som regel på do. Hun får ikke mat sent, og hun blir også luftet til hun gjør i fra seg før sengetid. Blir luftet siste gang ca 23 og ut igjen 7. Likevel må hun ut flere ganger om natten. Noen mener at man bare skal overse valpen. Hva mener dere? Hvor gammel var deres hund da den holdt seg hele natten? 

Anonymkode: 4e7b1...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre har faktisk aldri tisset om natten… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min holdt seg hele natta ved 11 ukers alder. 

Anonymkode: 90fcc...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Hentet valp da den var 8 uker, første gang den måtte ut om natten var den 3 år og hadde diaré. 

Anonymkode: e5b31...e9a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da er det vel snart håp her i gården også🤣De er vel individuelle, men synes 4 ganger høres så mye ut, og det merkes på nattesøvnen😮‍💨

AnonymBruker
Skrevet

Aldri, du deg selv bare en bjørnetjeneste om du er så dum å lufter dyret på natten. Nybegynner feil. 

Anonymkode: d0962...bb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri, du deg selv bare en bjørnetjeneste om du er så dum å lufter dyret på natten. Nybegynner feil. 

Takk for tips! Men du trenger overhodet ikke kalle meg dum selv om jeg gjør ting på en annen måte enn deg.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor sover valpen? Mange putter valper i eget rom/bur og avskjærer de fra flokken. Kan det være at den er urolig fordi den er utrygg? Den skal i utgangspunktet ikke måtte ut så ofte:)

Husk at valpen er en liten baby, pass på at den heller ikke blir overstimulert av tur og lek, da kan de også bli urolige. 

Anonymkode: a509e...a95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor sover valpen? Mange putter valper i eget rom/bur og avskjærer de fra flokken. Kan det være at den er urolig fordi den er utrygg? Den skal i utgangspunktet ikke måtte ut så ofte:)

Husk at valpen er en liten baby, pass på at den heller ikke blir overstimulert av tur og lek, da kan de også bli urolige. 

Den har valpegrind med hundeseng som er rett ved sengen vår. Hun går frivillig og legger seg der for å hvile på dagtid også, så skulle jo tro at hun var trygg?🤔Kan godt være at hun er overstimulert ja! Skal fokusere mer rotrening fremover og se om det utgjør noe😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den har valpegrind med hundeseng som er rett ved sengen vår. Hun går frivillig og legger seg der for å hvile på dagtid også, så skulle jo tro at hun var trygg?🤔Kan godt være at hun er overstimulert ja! Skal fokusere mer rotrening fremover og se om det utgjør noe😊

Noen trenger litt lenger tid på ro, veldig bra at hun får være i nærheten av resten av flokken. Kan noen ganger hjelpe å bare holde en hånd ned i hundesenga og se om de roer seg. Lykke til, rotrening er undervurdert ☺️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke hør på denne anonyme bedreviteren. Det er veldig dumt å ikke ta med en valp ut på natten, om den våkner og piper og gir tegn på at den må ut. Det du får da er en valp som gjør fra seg inne. 

Om valpen har fått til vane å gå på do om natten, så vil den sannsynligvis fortsette med det selv om den ikke blir tatt med ut. Selv om mange her i tråden har valper som sov/holdt seg hele natta med en gang, så gjelder ikke det alle valper. 

Jeg ville fortsatt å ta med valpen ut om den har behov for det, men forsøkt å etablert en fast tur midt på natten, og så forskjøvet turen litt og litt så valpen til slutt (forhåpentligvis) sover hele natta. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på snart 8 mnd som må ut 1-2 ganger om natten. Om jeg ikke våkner, ja da tisser han inne. 

Anonymkode: b35d3...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Mine to hunder har begge hatt veldig lite uhell på natten, de skjønte fort at det ikke skal bæsjes og tisses på nattestid.

Jeg kjøpte sengekladder på apoteket og la ut et par stykker på soveromsgulvet så de hadde et sted å gjøre det (valper og hunder tiltrekkes instinktivt til absorberende underlag når de skal gjøre fra seg) dersom nøden ble for stor.

Den ene valpen brukte kladdene kanskje en gang om natten bare, og den ble husren døgnet rundt på bare fire uker. Den andre brukte kladdene noen få ganger om natten, men sluttet fort med det. Likevel ble den ikke helt husren før den var 7 mnd gammel. Den var en tispe. Den som ble renslig så fort var en hann. Hundene var på soverommet med oss om natten, fikk ikke gå fritt i huset på nattestid.

Uansett, jeg luftet av prinsipp ikke valpene på natten. Derfor kladdene i stedet. Jeg ville ikke lære dem at lufting skjer døgnet rundt. Det gikk helt fint, jeg tilbød dem et sted å gjøre det (kladdene) om de ikke klarte å holde seg, men det var veldig lite bruk for dem egentlig.

Anonymkode: d9ae3...f74

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Myrmica said:

Ikke hør på denne anonyme bedreviteren. Det er veldig dumt å ikke ta med en valp ut på natten, om den våkner og piper og gir tegn på at den må ut. Det du får da er en valp som gjør fra seg inne. 

Om valpen har fått til vane å gå på do om natten, så vil den sannsynligvis fortsette med det selv om den ikke blir tatt med ut. Selv om mange her i tråden har valper som sov/holdt seg hele natta med en gang, så gjelder ikke det alle valper. 

Jeg ville fortsatt å ta med valpen ut om den har behov for det, men forsøkt å etablert en fast tur midt på natten, og så forskjøvet turen litt og litt så valpen til slutt (forhåpentligvis) sover hele natta. 

Dette gjorde jeg, og det funket perfekt. Tok henne med på do før jeg la meg, hadde én alarm der jeg bare tok henne med ut, lot henne gå på do, men ikke noe lek eller kos, så la vi oss igjen. Husker ikke helt hvor lenge jeg holdt på, kanskje et par uker. Det var ingen problemer med å få henne husren.

Anonymkode: 3b06c...be2

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed av oppretter om å ikke lufte dem på natta. 

Første natta klynka valpen en god del, og vi sov med hånda på buret. 

Var et lite uhell i løpet av natta i buret. 

Anonymkode: 51cc8...d25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi fikk beskjed av oppretter om å ikke lufte dem på natta. 

Første natta klynka valpen en god del, og vi sov med hånda på buret. 

Var et lite uhell i løpet av natta i buret. 

Kom borti send-knappen. 

Natt nr 2 var det null klynking og null uhell. Begynte å pipe i 6tida, og da var det rett ut på do.  

Nå er valpen 16 uker, og sover/er rolig i buret fra vi legger oss og til den vekker oss i 7-8 tida. Da piper den kraftig, og må rett ut på do. 

Så vi har aldri vært ute med valpen på natta. 

Men har hatt unger som har tisset i senga i mange år, så vet at vi nok var heldig med valpens utvikling av hormoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle innspill og tips folkens!❤️Kanskje tilfeldig, men de to siste nettene har valpen vært helt stille. Har hatt ekstra fokus på mental trening på ettermiddagen, og ro på kvelden før leggetid, så det kan helt sikkert være en medvirkende årsak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...