AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Må bare ut med et hjertesukk og litt frustrasjon her. Kanskje noen kan relatere også. Vi er en venninnegjeng som har holdt sammen store deler av livet. Vi drar på turer sammen, er ute sammen og har tett kontakt. Nå i sommer er vi masse ute på byen, koser oss og drikker vin. Og vi har vært på en super fin 2 ukers ferie til Italia hvor vi leide et fint feriehus. Saken er at den ene venninnen i gjengen er så utrolig gjerrig på alt og det blir bare verre. Hver gang vi er ute sammen skal hun alltid undersøke priser og lage styr rundt dette. Hun vil også alltid gå på de billige og mindre fine restaurantene. Går vi på kafe drikker hun ofte bare vann og kommenterer på at kaffen er så dyr at hun heller drikker hjemme. Hvis vi andre spleiser på vin/champagne klager hun over at det er fort dyrt. Listen er lang og det blir en så ufin stemning i gruppa, i tillegg til at det er flaut når hun skal mase om dette ute hele tiden. På fine restauranter kjøper hun alltid det billigste og sier det blir for dyrt. Hun er også enslig og bor alene, og ikke bruker hun penger på noe særlig heller. I år droppet hun venninneturen til Italia og sa "det blir for dyrt." Nå viser det seg i ettertid at hun var på tur med foreldrene i Kragerø. Herregud sier nå jeg. Og dette gjorde hun altså i stedet for venninnetur til Italia. I morgen skal vi ut på byen og spise og drikke, og hun klager igjen over at det blir for dyrt. Hun foreslo at vi kunne dra hjem til henne så kunne hun kjøpe inn noe drikke og lage mat, for da ble det visstnok ikke så dyrt. Greit nok, men det er jo ikke akkurat det vi vil når vi skal kose oss ordentlig på en lørdagskveld da. Dette blir liksom bare verre og verre. Vet ikke hvordan vi skal ta det opp med henne. Er utrolig kjipt for oss andre når noen drar ned stemning hele tiden. Det er jo ikke akkurat farlig å ta seg råd til noe gøy mener nå jeg, hun har bare godt av det. Hun klager over økte priser og utgifter på alt mulig rart, og at hun derfor ikke får tatt seg råd til andre ting. Synes liksom det er så trist om hun skal bli sånn nå som vi er voksne, det er jo nå vi skal kose oss og leve. Man dør jo ikke av å ha det litt gøy, trenger jo ikke alltid tenke på penger absolutt hele tiden:) nei dette ble langt, men ja dere skjønner kanskje poenget mitt her Anonymkode: f4041...346 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #2 Skrevet 27. juli 2023 1. Spør henne om hun sliter med økte utgifter. Dersom svaret er ja, skjønner dere mer hvorfor hun er sånn. 2. Dersom hun kun er gjerrigknark, hadde jeg bare gitt f i henne. Invitert henne med på ting, og når hun er den eneste som «ikke har råd» eller klager, lukk ørene og fortsett med deres planer 👍🏻 Anonymkode: d24e0...d2a 11 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 Dersom hun blir med, tenker jeg at det det er innafor å gi tilbakemelding på at det i lengden blir slitsomt å høre om hvor dyrt alt er. Dersom det er slik at hun sliter økonomisk, synes jeg venninnegjengen bør vise hensyn. Hva hun bruker og ikke bruker penger på, uavhengig av grunn, er til syvende og sist hennes avgjørelse, selv om du synes hun har aldri "så godt av det". Anonymkode: 09b6c...b0e 14
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 Hun sier jo selv, ifølge deg, at hun klager over økte priser og utgifter. Så hun henviser konkret til økte priser og utgifter, og hun bruker ikke penger på så mye annet heller. Hun foreslår også, når det blir litt for dyrt for henne og hennes situasjon nå, at hun/dere kan kjøpe inn noe mat og drikke hjemme som hun kan tilberede. Slik at dere kan omgås på en hyggelig måte - tross at hun ikke har råd til like mye som dere nå. Dine tanker rundt at en venninne er i en slik skvis er altså at "man dør ikke av å ha det litt gøy", at det "ikke er farlig å ta seg råd til noe gøy", at det er trist at man tenker på økonomien sin "nå som vi er voksne" og å himle med øynene av at hun reiser på en liten tur med foreldrene sine fremfor venninnetur denne ene gangen. Du oppsummerer det hele med at hun er "ekstremt gjerrig". For meg fremstår du bare usedvanlig lite reflektert. Jeg har aldri i mitt liv hatt en eneste økonomisk bekymring, men det koster meg virkelig ingen verdens ting å gå for det jeg har nest mest lyst til en gang for å spare en nær venn som strever økonomisk for ytterligere bekymringer. Det er det minste man kan gjøre, og såpass omtanke bør man forvente at folk kan utvise for folk de bør bry seg om. Hvem trenger vel fiender med venner som dere? Anonymkode: 60e62...342 20 2 18
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 Mitt beste tips er å gå inn i dere selv. For det andre så bruker du begrepet gjerrig feil. En gjerrig person er en som ikke vil dele med noen. Det hun er, vil jeg si å være sparsommelig. Hun har kanskje andre prioriteringer enn dere? Kanskje har hun økte utgifter, og velger da å leve billig? Jeg hadde gjort EKSAKT det samme som henne. Uavhengig av økonomisk situasjon. Bare ved å være økonomisk, så får jeg oppleve mer enn de som skal gå på de dyreste resturantene, sove på de dyreste hotellene etc. Hvorfor skal man leve i luksus, når man kan leve fritt og billig? Anonymkode: ee143...e24 16 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #6 Skrevet 27. juli 2023 Jeg tror denne dama trenger nye venner. Dere er åpenbart ikke vennene hennes. Anonymkode: 07cd4...66d 16 1 6
Daria Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 Er hun i overkant sparsommelig eller har hun genuint dårlig råd? Folk som klager konstant over at alt er så dyrt og gjør et nummer av å velge det billigste kan være slitsomt for omgivelsene, det kan jeg være enig i, men det er ikke akkurat så mye mer sjarmerende å rakke ned på andre fordi de prioriterer annerledes enn en selv, enten det er av lyst eller nød. At hun velger familieferie foran venninnetur kan ha så mange årsaker - og hvis dere uansett synes det er plagsom å ha henne med, skjønner jeg ikke hvorfor denne avgjørelsen er så problematisk for deg. 9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #9 Skrevet 27. juli 2023 Stakkars dame, dere burde finne et opplegg som alle er komfortable med. F.eks bytte på å invitere gjengen hjem på middag. Anonymkode: 35701...532 2
altflyter Skrevet 27. juli 2023 #10 Skrevet 27. juli 2023 Hun virker ikke gjerrig i min bok. Det høres ut som om hun har det tøft økonomisk og prøver å finne alternative løsninger for å likevel kunne tilbringe tid med dere. Vet du noe om hennes økonomiske situasjon? Kanskje hun tjener dårligere enn dere eller er i en vanskelig situasjon? Hva med å heller tilby seg å spandere på henne? 5 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #11 Skrevet 27. juli 2023 Dette var faktisk gansle bra trolling. Med litt finpus hadde det blitt kjempebra! Tips: Du må ikke ta den helt ut på slutten men holde litt tilbake så det ikke blir så åpenbart☺️ Anonymkode: fdf4e...c1a 4 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #12 Skrevet 27. juli 2023 Hvorfor spanderer dere ikke??? Hun sliter jo tydeligvis. Er DERE gjerrige siden dere ikke spanderer på ei venninne som ikke har råd??🤮 Anonymkode: 8200d...6b6 6 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #13 Skrevet 27. juli 2023 Føler litt for å minne om at man velger selv hvem man inviterer på ting, og man velger selv om man skal si ja eller nei til invitasjonen. Egentlig er det godt insj av henne å foreslå hjemmelaget mat og sånn, men er enig med deg i at det ikke var det som var invitasjonen denne gangen. Hvis hun vil bestemme aktiviteten bør hun være den som inviterer. Å svare at "nei, jeg vil ikke det, kan vi heller gjøre noe helt annet i stedet?" er litt frekt syns jeg. Ellers håper jeg du/dere kan prøve å finne på litt billigere ting en gang i blant, det er ganske åpenbart at hun ikke har like mye penger å kaste om seg som dere andre, og det er nok ikke lett for henne. Du kan jo også bruke 50 kr på en kaffe til henne på kafeen, siden du er raus (og ikke gjerrig). Anonymkode: a3db7...787 3
Mezzosoprena Skrevet 27. juli 2023 #14 Skrevet 27. juli 2023 Hun er ikke gjerrig - hun har ikke så god råd som dere. Ærlig talt, dette bør dere forstå hvis dere en er vennegjeng som har holdt sammen hele livet. 7 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #15 Skrevet 27. juli 2023 Enten er dette tøys - eller så er dere noe av det mest uempatiske jeg har hørt på ei stund. Selvfølgelig vil en som bor alene, og nettopp har startet voksenlivet høres det ut som, ha det relativt trangt økonomisk. Dere andre høres økonomisk uansvarlige ut. Spise ute på fine restauranter, venninnetur til Italia osv. Lever dere på kredittkort og forbrukslån…? Det er uansett penger som hadde kommet godt med som egenkapital og bufferkonto. Dere høres ut som typisk unge nettopp over i fast jobb, og føler de flommer over av penger - og sløser bort masse på tull og unødvendig luksus. Din venninne er ikke gjerrig, hun er sparsommelig. Ja, det er galematias å svi et par tre hundre kroner på kaffe og lunsj på kafé. Det løpet du beskriver, det blir ganske store summer av det, i løpet av en måned. Anonymkode: 9b4da...023 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #16 Skrevet 27. juli 2023 Tipper venninnegjengen ender opp på lulsusfellen om et år. Og den "gjerrige" venninnen ender opp i eget hus med styr på økonomien. Anonymkode: 670e4...176 1
Havspeil Skrevet 27. juli 2023 #17 Skrevet 27. juli 2023 (endret) Dette innlegget bør du dra lenger ut på landet med ,- enn Italia. Ville forsøkt Jotunheimen . Endret 27. juli 2023 av Havspeil 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 Spleise på champagne? Jeg har aldri gjort det. Er snart 50 og vært sparsom hele livet. Er gjelder og har en god slump sparepenger på bok. Jeg velger økonomisk trygghet fremfor hedonisme. Andre får velge det de trives med. Men jeg er ikke gjerrig for det. Har bare andre verdier. Dessuten champagne er ikke så godt. Anonymkode: d6307...401 2
Chlypa Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Må bare ut med et hjertesukk og litt frustrasjon her. Kanskje noen kan relatere også. Vi er en venninnegjeng som har holdt sammen store deler av livet. Vi drar på turer sammen, er ute sammen og har tett kontakt. Nå i sommer er vi masse ute på byen, koser oss og drikker vin. Og vi har vært på en super fin 2 ukers ferie til Italia hvor vi leide et fint feriehus. Saken er at den ene venninnen i gjengen er så utrolig gjerrig på alt og det blir bare verre. Hver gang vi er ute sammen skal hun alltid undersøke priser og lage styr rundt dette. Hun vil også alltid gå på de billige og mindre fine restaurantene. Går vi på kafe drikker hun ofte bare vann og kommenterer på at kaffen er så dyr at hun heller drikker hjemme. Hvis vi andre spleiser på vin/champagne klager hun over at det er fort dyrt. Listen er lang og det blir en så ufin stemning i gruppa, i tillegg til at det er flaut når hun skal mase om dette ute hele tiden. På fine restauranter kjøper hun alltid det billigste og sier det blir for dyrt. Hun er også enslig og bor alene, og ikke bruker hun penger på noe særlig heller. I år droppet hun venninneturen til Italia og sa "det blir for dyrt." Nå viser det seg i ettertid at hun var på tur med foreldrene i Kragerø. Herregud sier nå jeg. Og dette gjorde hun altså i stedet for venninnetur til Italia. I morgen skal vi ut på byen og spise og drikke, og hun klager igjen over at det blir for dyrt. Hun foreslo at vi kunne dra hjem til henne så kunne hun kjøpe inn noe drikke og lage mat, for da ble det visstnok ikke så dyrt. Greit nok, men det er jo ikke akkurat det vi vil når vi skal kose oss ordentlig på en lørdagskveld da. Dette blir liksom bare verre og verre. Vet ikke hvordan vi skal ta det opp med henne. Er utrolig kjipt for oss andre når noen drar ned stemning hele tiden. Det er jo ikke akkurat farlig å ta seg råd til noe gøy mener nå jeg, hun har bare godt av det. Hun klager over økte priser og utgifter på alt mulig rart, og at hun derfor ikke får tatt seg råd til andre ting. Synes liksom det er så trist om hun skal bli sånn nå som vi er voksne, det er jo nå vi skal kose oss og leve. Man dør jo ikke av å ha det litt gøy, trenger jo ikke alltid tenke på penger absolutt hele tiden:) nei dette ble langt, men ja dere skjønner kanskje poenget mitt her Anonymkode: f4041...346 Er dette ett seriøst innlegg? Det er relativt mange mennesker i dette landet i de tidene vi er nå, som faktisk ikke har råd til å gå på kafe, eller hvis de skal kjøoe seg klær så kan de ikke spise varm middag flere ganger i uken, etc Dette er svært respektløst, har man ikke penger så har man ikke penger, og det hjelper IKKE at hun får denne nedlatende holdningen fra deg. 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #20 Skrevet 28. juli 2023 La meg gjette: du har ikke sagt noe til henne Anonymkode: b181c...ba8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå