AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Tenker da spes på at de skal få tilgang på dette som 18 åringer, litt redd impulskontrollen er for lav da... Samt leser jeg at det kan blir noe vanskeligere å få studie lån/stipend etc hvis de har penger på konto selv, stemmer dette? Men er det noen mulighet for å overføre dette til vår konto/navn? og heller gi de når de blir litt eldre? Anonymkode: a16ab...312
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #2 Skrevet 27. juli 2023 Så lenge det er under 2G så kan foreldrene disponere over midlene. Anonymkode: 67683...5fb
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge det er under 2G så kan foreldrene disponere over midlene. Anonymkode: 67683...5fb 2G per barn Anonymkode: 67683...5fb
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 Så lenge du/dere har disposisjonsrett kan dere overføre pengene. Jeg gjorde det da mamma døde. Hun hadde opprettet konto i min datters navn. Overførte pengene til en sparekonto datteren min har, som er en underkonto på mine konti Anonymkode: c0264...a8e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 I år er reglene slik at banken varsler statsforvalter dersom et barn har over 170 000 kroner på sin konto. Statsforvalter gjør da en vurdering om de skal forvalte pengene eller ikke. Dersom pengene kommer fra erstatning, arv etc, så vil statsforvalter forvalte pengene. Dersom de ser at det er foresatte som sparer til barnet vil de ikke overta kontoen. dette gjelder som sagt dersom kontoen er åpnet med barnet navn og fødselsnummer. Dersom kontoen er åpnet under ditt navn og fødselsnummer, men kun med barnets navn, så er det du som «eier» kontoen. Jeg har gjort det på denne måten, men barna har også en konto som statsforvalter forvalter, dette fordi barna har fått en engangserstatning. Denne vil barna få tilgang på når de er 18. Barna kan selv søke om at statsforvalter forvalter denne frem til de er 23, men det skal særskilte grunner til. Fylkeskommunen ønsker selvfølgelig minst mulig arbeid, derfor griper de svært sjeldent inn for å forvalte barns verdier, selv om bankene har meldeplikt. vedr. Lånekassen, så vil summene for formue endres hvert år. Barnet vil alltid få lån, men kan bli fratatt stipend eller få stipendet redusert. Det er umulig å vite nå hvordan reglene er om 10-15 år. Anonymkode: cc7f1...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #6 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så lenge du/dere har disposisjonsrett kan dere overføre pengene. Jeg gjorde det da mamma døde. Hun hadde opprettet konto i min datters navn. Overførte pengene til en sparekonto datteren min har, som er en underkonto på mine konti Anonymkode: c0264...a8e så selv om det er opprettet i barnas navn/fødselsnr. så kan vi overføre til oss slik at de ikke får tilgang før de er litt eldre? Ingen som vet om det er mulig å evt. "låse" kontoen lenger enn til 18 år da? Slik som nå er det kun vi som har innsyn og tilgang, men når de fyller 18 er det dem som får tilgang og innsyn... Om det hadde gått å endre dette til 20-22 feks? Anonymkode: a16ab...312
asterix Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): så selv om det er opprettet i barnas navn/fødselsnr. så kan vi overføre til oss slik at de ikke får tilgang før de er litt eldre? Ingen som vet om det er mulig å evt. "låse" kontoen lenger enn til 18 år da? Slik som nå er det kun vi som har innsyn og tilgang, men når de fyller 18 er det dem som får tilgang og innsyn... Om det hadde gått å endre dette til 20-22 feks? Anonymkode: a16ab...312 Er det ikke bedre å oppdra barna slik at de forstår verdien av penger og kan forvalte dem fornuftig fra de er 18 og faktisk myndige?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #8 Skrevet 27. juli 2023 asterix skrev (1 minutt siden): Er det ikke bedre å oppdra barna slik at de forstår verdien av penger og kan forvalte dem fornuftig fra de er 18 og faktisk myndige? Jo og selvfølgelig har vi prøvd på det. Tror også vi har lykkes tålig greit, men man vet jo aldri En 18 åring er ikke fullt utviklet i hjernen slik at det kan bli litt for spennende å få mye penger under vingene på en gang... Samt har begge 2 ADHD som gjør impulsivitets-risikoen noe høyere Sier ikke at dette er noe vi kommer til å utføre, men vi vurderer. Ble noe forsterket ønske når vi hørte noen snakket om at det kunne bli vanskeligere for dem med studielån/stipend senere evt. Selv har jeg for lite kunnskap om den biten. Anonymkode: a16ab...312
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): så selv om det er opprettet i barnas navn/fødselsnr. så kan vi overføre til oss slik at de ikke får tilgang før de er litt eldre? Ingen som vet om det er mulig å evt. "låse" kontoen lenger enn til 18 år da? Slik som nå er det kun vi som har innsyn og tilgang, men når de fyller 18 er det dem som får tilgang og innsyn... Om det hadde gått å endre dette til 20-22 feks? Anonymkode: a16ab...312 Du kan overføre nå slik du sier, helt lovlig. Står pengene på en konto i deres navn, har de full råderett ved 18-års alder (det går automatisk i banken og ikke noe du kan hindre). Anonymkode: be935...512
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 Vi har en stor sparekonto til hvert barn i foreldres navn, en mindre sparekonto de disponerer selv og brukskonto med kort. De er klar over den større sparekontoen, men den skal gå til egenandel ved huskjøp eller liknende. Anonymkode: 52d96...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå