Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat sendt inn en DNA test gjennom et slektsforsknings firma, først og fremst for å finne ut litt mer av etnisk bakgrunn på både mors og farssiden. Både min mamma og pappa har gått bort, men det jeg lurer på er hvis det hypotetisk skulle dukke opp halvsøsken. Da mest sannsynlig at pappa i sine yngre dager, uten å være klar over det, har gjort en kvinne gravid. Hva skjer da angående arv? Kan den ukjente halvsøster/broren min kreve sin del av arven. Den ene av mine to søsken har sagt at hun er litt bekymret for muligheten 😆 Er det noen her som har peiling?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Trimsi skrev (2 minutter siden):

Jeg har akkurat sendt inn en DNA test gjennom et slektsforsknings firma, først og fremst for å finne ut litt mer av etnisk bakgrunn på både mors og farssiden. Både min mamma og pappa har gått bort, men det jeg lurer på er hvis det hypotetisk skulle dukke opp halvsøsken. Da mest sannsynlig at pappa i sine yngre dager, uten å være klar over det, har gjort en kvinne gravid. Hva skjer da angående arv? Kan den ukjente halvsøster/broren min kreve sin del av arven. Den ene av mine to søsken har sagt at hun er litt bekymret for muligheten 😆 Er det noen her som har peiling?

Ja da har de krav pp arv 

Anonymkode: 3140a...7b5

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for link

Skrevet
Trimsi skrev (3 timer siden):

hvis det hypotetisk skulle dukke opp halvsøsken. Da mest sannsynlig at pappa i sine yngre dager, uten å være klar over det, har gjort en kvinne gravid. Hva skjer da angående arv? Kan den ukjente halvsøster/broren min kreve sin del av arven. 

Det kommer an på om det har gått mer enn tid år siden dødsfallet. Lov om arv og dødsboskifte § 71 sier:

"Retten til å kreve arv foreldes når den ikke er gjort gjeldende innen ti år etter at arvelateren døde. Foreldelse hindres ved å melde kravet om arv til tingretten, ved å kreve offentlig skifte hvis skifte av boet ikke tidligere er avsluttet, eller ved å reise søksmål mot dem som ellers får eller har fått arven. Arvekravet foreldes heller ikke hvis disse arvingene har godkjent kravet før fristen er ute.

Krav på arv foreldes ikke så lenge arvelaterens dødsbo er under offentlig skifte. Er boet overtatt av arvelaterens ektefelle eller samboer etter reglene om uskifte, løper foreldelsesfristen først fra ektefellens eller samboerens død. Skiftes uskifteboet før den lengstlevende ektefellen eller samboeren er død, løper fristen fra avslutningen av skiftet hvis arvingen visste om skiftet. Følger det av arvelaterens testament at arvingen ikke kan gjøre arvekravet gjeldende ved arvelaterens død, løper fristen først fra det tidspunktet kravet kunne vært gjort gjeldende."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-7#KAPITTEL_2-7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...