Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å googlet meg frem, men finner ikke noe om akkurat dette.

Noen som vet hvordan det stiller seg når det er veirett rett over plenen min, men ingen vei der fra før. Kan vedkommende da slå seg løs å lage vri over plenen min? 

Anonymkode: e727b...98b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ta en kikk på servituttlova §§ 5 og 6 om omskiping. Selve paragrafene gjør det kanskje ikke så mye klokere, men les litt om bestemmelsene og omskiping å andre nettsider.

Det sentrale her er at den med veirett kommer seg frem på en praktisk måte. Hvis det åpenbart er temmelig byrdefullt for deg, og veiretten kan ivaretas godt med en litt annen rute enn direkte over plenen din, kan det godt hende den kan justeres deretter - fortrinnsvis på din regning. Men du plikter å sikre vedkommendes veirett. Veiretten opphører ikke bare fordi det ikke er noen synlig vei der, for å si det sånn.

Husk også at den med veirett plikter å bidra til vedlikehold av veien. Naturlig nok ikke til en omskiping som gjøres for å lette byrden for deg uten å ha noen positiv virkning for den med veirett, men normalt vedlikehold av vei vedkommende har veirett over.

Anonymkode: 60658...df0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Anbefaler å ta en kikk på servituttlova §§ 5 og 6 om omskiping. Selve paragrafene gjør det kanskje ikke så mye klokere, men les litt om bestemmelsene og omskiping å andre nettsider.

Det sentrale her er at den med veirett kommer seg frem på en praktisk måte. Hvis det åpenbart er temmelig byrdefullt for deg, og veiretten kan ivaretas godt med en litt annen rute enn direkte over plenen din, kan det godt hende den kan justeres deretter - fortrinnsvis på din regning. Men du plikter å sikre vedkommendes veirett. Veiretten opphører ikke bare fordi det ikke er noen synlig vei der, for å si det sånn.

Husk også at den med veirett plikter å bidra til vedlikehold av veien. Naturlig nok ikke til en omskiping som gjøres for å lette byrden for deg uten å ha noen positiv virkning for den med veirett, men normalt vedlikehold av vei

Takker for svar, skal sjekke ut dette. Hun med veiretten bor ikke i nærheten, men hun vurderer å selge en skogstomt ved huset mitt, og da må evt kjøper av tomten ha vei. 

Anonymkode: e727b...98b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...