Gå til innhold

Sengevæting jente 12 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jenta vår på 12 år sliter fortsatt med sengevæting om natta. Er ei stor påkjenning for henne siden det hindrer henne mye med overnatting sammen med venner.

Passer på å tisse flere ganger før hun legger seg. Unngår brus og saft om kvelden. Unngår å drikke etter kl 18. Bruker minirin tabletter før hun legger seg. 

Noen som har noe gode råd? Har vært i kontakt med lege, men han mener hun vokser det av seg. 

Anonymkode: 809bf...f5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det ikke er tilrådelig, men jeg fulgte jenta mi på do før jeg selv la meg. Da var hun stort sett i halvsøvne/sov fortsatt. Etter hvert begynte hun å gi lyd fra seg i den tida jeg pleide å følge, så våkna hun selv og gikk på do og til slutt sov hun gjennom natta uten å tisse. Mi var mye yngre enn di, kanskje ca 8 år da hun slutta å tisse på natta. Vi brukte litt tid på dette. Sikkert et år. 

Anonymkode: 96813...a2d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det på dagtid, er det mye behov for å tisse da også? Jeg syns legen din er for tafatt og burde ta bedre tak i dette. 
Jeg tenker blæretrening er noe dere bør se på. Hver gang hun må på do (på dagtid), så holde seg. Øke hvor lenge hun holder seg etterhvert.

Sengevæting kan også være stressrelatert, så kanskje samtaleterapi for å avdekke om det er noe psykosomatisk? Jeg er godt voksen og har slitt med stressblære i mange år. Nå tisser ikke jeg på meg om natten, men våkner flere ganger med "urge".
Det ble faktisk mye bedre med tilskudd av d-vitamin og magnesium (viste seg at jeg var i nedre sjiktet av normalen på d vitamin). B-12 og B9 påvirker også nervesystem, og bør taes en titt på. Ihvertfall greit å utelukke slike ting. 

Anonymkode: 956d4...d5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis sånn at det hjelper å stoppe all drikke etter 18. Litt er greit, men ikke bøtte nedpå.

Hun vil nok vokse det av seg, men det er kjedelig for henne og tar tid.

Jeg vil anbefale bleie på overnatting. Putt i toalettmappe, ta den på på badet og ha pysjbukse på. Om de bruker sovepose, kan bleien legges i soveposen og tas av og på der. Det er flauere å tisse ut madrass, enn å ha på bleie tenker jeg.

Dette kommer til å gå over. Ønsker henne lykke til med overnattinger og håper hun får fine opplevelser også.

Anonymkode: 57315...37f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er hun sjekket for uvi? 

Anonymkode: 11f44...aca

AnonymBruker
Skrevet

Krev skikkelig utredning og ikke bare godta hans mening om at hun vil vokse det av seg!

Anonymkode: 0bd97...674

Skrevet

Få hjelp på sykehuset. Her funket alarm en periode. 

Skrevet
Skalperud skrev (3 minutter siden):

Få hjelp på sykehuset. Her funket alarm en periode. 

Hun er under utredning på sykehuset.men mener hun vokser det av seg. Har fått råd om å drikke mye på dagtid, å venne seg til å ha mange runder på do.

AnonymBruker
Skrevet

2 av mine hadde dette problemet, det gav seg rundt den alderen, når de kom i puberteten. 

Anonymkode: ebbb7...9ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler virkelig med henne. Kan alarm/vekkerklokke for å gå på do om natten være en mulighet? Er det flere i familien som har hatt utfordringer med sengevæting?

Jeg spør om sistnevnte fordi jeg slet med det selv, og at kusinen min, tanten min og mormoren min også gjorde/hadde gjort det, og at vi snakket om det, hadde stor betydning for meg. Det er urovekkende mange som tror at barn som er sengevætere kan noe for det selv, og ikke vet om at en del strever med det helt opp til tenårene. 

Ellers jeg vet at for meg hjalp det å gå på do én gang i løpet av natten, tidlig nok til at det ikke gikk galt innen det. Jeg vet at en gang ikke holder for alle, og at min søvn ble veldig dårlig på overnatting, fordi jeg satte på vekkerklokke flere ganger og slet med å sovne fordi jeg var livredd for uhell. Ved overnatting husker jeg også at jeg hadde tisselaken i sengen som bare foreldrene til barnet jeg overnattet hos visste om. Mamma hadde informert og overlevert det diskrét til dem.  Både jeg og familiemedlemmene vokste det av oss da vi nådde puberteten. 

Anonymkode: d9162...54b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er 12, legen som sier hun skal vokse det av seg må skjerpe seg, hun bør henvises spesialist.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg slet med ganske lenge, og det er visstnok mye vanligere blant mennesker med ADHD. Verdt å utforske om ikke annet.

Anonymkode: 2af3c...fbd

Skrevet

Forhør deg i en helsekostbutikk om de kan anbefale type naturmedisin, eller prøv alternativ medisin som f.eks. homeopat 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2 av mine hadde dette problemet, det gav seg rundt den alderen, når de kom i puberteten. 

Anonymkode: ebbb7...9ca

Min yngste (gutt) slet også med sengevæting. Ga seg omtrent over natta da han kom i puberteten.

Anonymkode: 2e2ae...ed8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...