AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Vi er et par i 30 årene. Kvinnen har bra utdanning og tjener ganske godt. Mannen har ingen utdanning og jobber deltid i butikk mens han leter etter annen jobb. Kvinnen ønsker å kjøpe stor bolig, reise, kjøpe det hun vil og starte familie. Mannen har ikke råd til å kjøpe bolig og leier, må spare der han kan. Hvordan få et slikt forhold til å fungere? Dette skaper store utfordringer for oss. Anonymkode: af6df...c9b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #2 Skrevet 27. juli 2023 Det kommer jo helt ann på hva dere syns er viktigst i praksis… Vil dere ha hverandre uansett om dere må inngå kompromiss på andre områder, ja da finner dere løsninger 😊 Dersom det viktigste er å leve det livet man ser for seg med stort hus etc - og man trenger to store inntekter for å oppnå dette - så er nok ikke dette forholdet så levedyktig her og nå. Tjener den ene nok til å sponse den andre mens denne videreutdanner seg, og får seg bedre betalt jobb, så er jo det en mulighet? Anonymkode: db580...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 Skal man ikke være litt rause med hverandre når man er i et forhold? Anonymkode: 62164...64e 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 Statistisk sett hører det til sjeldenhetene at kvinner godtar at mannen er sosioøkonomisk lavere stilt, så her er det sannsynlig at dere vil få problemer fremover. Hvis ønsket er å få dette til å fungere, så bør mannen trolig skaffe seg utdannelse og et arbeid med høyere lønn. Dette bør gjøres samtidig som han fortsetter å jobbe, så kvinnen ikke føler hun bærer økonomien alene. Anonymkode: 88929...628 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 Jeg antar at mannen ikke er en dott? Jeg antar at han etterhvert får seg en heltidsjobb, og dette er en mildertidig situasjon? Skal dame reise, eller skal hun kjøpe hus og få barn? Det burde ikke være et problem å kjøpe hus sammen, men det er jo greit at han skaffer seg en heltidsstilling, slik at man kan legge begge lønninger sammen. Og så kan man få barn. Hva er egentlig spørsmålet her? Det er ingen som har tid til noe annet enn bleieskift og mat det første året med barn, så det er kanskje greit at ingen reiser så mye da. Jeg tror egentlig du er en mann som skriver her for å sjekke om vi skal holde med deg i at du skal være dødskjiip med rette. Vel, gi faan å få barn med noen eller være sammen med noen i såfall. Fuck off og få deg en som du mener er deg økonomisk likeverdig, ....hvis det er det viktigste for deg. Anonymkode: f8826...d2a 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #6 Skrevet 27. juli 2023 Må jo gjøre noe med den tida han ikke jobber da. Studere for eksempel. Og så foreslår jeg at hvis mannen ikke er interessert i dette, velger å kjøpe seg velvilje ved å gjøre en ekstra innsats i hjemmet. Anonymkode: d4435...776
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 Jeg kan forresten si hvordan det var for meg før jeg fikk meg jobb. Når jeg flyttet sammen med samboeren min så fikk vi delt økonomi nokså umiddelbart. Men jeg har aldri vært den som har sløst, så tror ikke han kjente veldig mye på at jeg ikke tjente like mye som han. Hadde han valgt å holde sine penger for seg selv så kunne han fått lov til å finne en dame som tjente det samme, tipper det ikke nødvendigvis hadde skjedd med det første. Heldigvis så var han ikke forelsket i pengene jeg ikke hadde, men i meg. Anonymkode: d4435...776 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #8 Skrevet 27. juli 2023 Den som har best økonomi må senke kravene eller stå for kostnadene. Anonymkode: b68eb...30b 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #9 Skrevet 27. juli 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Statistisk sett hører det til sjeldenhetene at kvinner godtar at mannen er sosioøkonomisk lavere stilt, så her er det sannsynlig at dere vil få problemer fremover. Hvis ønsket er å få dette til å fungere, så bør mannen trolig skaffe seg utdannelse og et arbeid med høyere lønn. Dette bør gjøres samtidig som han fortsetter å jobbe, så kvinnen ikke føler hun bærer økonomien alene. Anonymkode: 88929...628 Hvilken statistikk? Ønsker å lese litt mer på denne forskningen. Anonymkode: b5d55...e58 1
Gjest DanceTap Skrevet 27. juli 2023 #10 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvilken statistikk? Ønsker å lese litt mer på denne forskningen. Anonymkode: b5d55...e58 https://ifstudies.org/blog/better-educated-women-still-prefer-higher-earning-husbands
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #11 Skrevet 27. juli 2023 Min erfaring (da med rollene snudd) er at stabilitet og forutsigbarhet betyr betraktelig mer enn summene gjør. Jeg ville vært mer opptatt av hvorvidt han hadde en stabil, forutsigbar livssituasjon og at man kunne planlegge deretter enn om nettolønnen var ganske forskjellig. Den mest høyest inntekt må nødvendigvis tilpasse hverdagen sin til totalen, og det kan være frustrerende, men den delen funker fint om man er innstilt på det. Anonymkode: 8f2b9...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #12 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min erfaring (da med rollene snudd) er at stabilitet og forutsigbarhet betyr betraktelig mer enn summene gjør. Jeg ville vært mer opptatt av hvorvidt han hadde en stabil, forutsigbar livssituasjon og at man kunne planlegge deretter enn om nettolønnen var ganske forskjellig. Den mest høyest inntekt må nødvendigvis tilpasse hverdagen sin til totalen, og det kan være frustrerende, men den delen funker fint om man er innstilt på det. Anonymkode: 8f2b9...9f9 Din erfaring er ikke lik, ettersom det er mannen der som har høyest sosioøkonomisk status. Menn er gjerne villig til å ha partnere som har lavere sosiøkonomisk status. Kvinner er sjeldent villige det. Anonymkode: 88929...628
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #13 Skrevet 27. juli 2023 Det kommer an på så mye. Det er ikke bare enkelt å tjene mye. Det krever utdannelse og krevende jobber. Men de som tjener lite har lett for å mene at de som tjener mer kan gi bort pengene sine og at det er påde lett og rettferdig. I lengden kan det bli en slitasje da det ikke lenger føles så "fair" at man har satset så mye og sitter igjen med nesten ingenting fordi man forsørger partneren. Det beste er at det over lang tid jevner seg ut. Begge kan oppleve opp og nedturer i livet. Man bør begge føle at partneren tar vare på den andre. Og det finnes flere måter å gjøre det på. Den som tjener lite bør føle en viss ydmykhet i forhold til penger inntil han tjener mer selv. Han kan gjerne bidra mer i huset, men for det første kan ikke ekstra oppvask veie opp for hva det kreves å få og beholde en høytlønnet jobb (men det kan sikkert kalles en start). Samtidig vil det lett skape samme følelse av urettferdighet den andre veien hvis den ene står for det meste av husarbeidet og føler det gir lite tilbake. Det beste er at man er litt mer jevne på alle områder. Men ikke alle par er satt sammen ideelt og man må bare snakke sammen og bli enige om noe begge synes er bra for forholdet og kanskje re-evaluere jevnlig. Anonymkode: 7fe9f...c5a
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #14 Skrevet 27. juli 2023 Enten må kvinnen finansiere denne drømmen, eller nedskalere ambisjonene sine. Anonymkode: b0e5e...d40 2
Fiske Skrevet 27. juli 2023 #15 Skrevet 27. juli 2023 Vi har hatt kjempe skjev fordeling i inntekt fra første stund. Jeg bodde i en liten kjellerhybel uten å engang ha en sofa. Han hadde god jobb, dyr bil, stort hus osv. Aldri vært ett problem i det heletatt. Hverken når vi bodde hver for oss, når vi flyttet sammen, når vi fikk barn eller etter at vi giftet oss. Hva er det som er problemet?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #16 Skrevet 27. juli 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Den som har best økonomi må senke kravene eller stå for kostnadene. Anonymkode: b68eb...30b Dette! Anonymkode: 3f160...c49 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #17 Skrevet 27. juli 2023 Fiske skrev (6 minutter siden): Vi har hatt kjempe skjev fordeling i inntekt fra første stund. Jeg bodde i en liten kjellerhybel uten å engang ha en sofa. Han hadde god jobb, dyr bil, stort hus osv. Aldri vært ett problem i det heletatt. Hverken når vi bodde hver for oss, når vi flyttet sammen, når vi fikk barn eller etter at vi giftet oss. Hva er det som er problemet? Les studien som er postet over. Problemet er at det er mannen som har lavest utdanning og lønn. Kvinner tolerer i liten grad menn med lavere utdanning og lønn enn dem selv. Anonymkode: 88929...628
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #18 Skrevet 27. juli 2023 Slik har det bestandig vært for oss. Mannen her var dessuten ikke særlig økonomisk av seg. Ble til at jeg valgte kjærligheten, og ham, med en visshet om at det innebar at jeg måtte bære den tyngste økonomiske byrden. Jeg fant ham og livet med ham verdt det. Han er fantastisk på så mange andre måter. Jeg hadde bolig da vi møttes, og det er jeg som har oppgradert denne etterhvert som vi trengte større bolig, og så mer sentral bolig da vi fikk tenåringer. Det har til tider vært tøft økonomisk for meg, men jeg har jo klart det, og bonusen ved dette er at der de fleste av mine venninner eier halvparten av tilsvarende bolig eier jeg hele alene. Veldig trygghet økonomisk om det skulle bli brudd, eller om min mann døde. Det ville ikke bli noe stor økonomisk endring ved det egentlig. (Vi er gift og har tinglyst særeie. Noe annet ville selvfølgelig være dumt av meg.) Så er det jo slik at man i et forhold påvirker hverandre. Etter mange år der han ikke sparte seg opp til noe økonomisk sikkerhet for sin del, men så hvilke verdier jeg klarte å vokse frem (samt en kone som kom med små drypp med råd opp gjennom årene), så fant han etterhvert ut at det ikke var så dumt å spare penger, og investere penger i noe som øker i verdi. Det ble etterhvert viktig for ham å stå på og jobbe, og investere i eiendom. Som meg. Alt i alt, jeg har leve med og fått barn og familie med mannen jeg elsker, og økonomisk har jeg heller ingenting å klage på lenger. Tilsammen eier vi hus, hytte og ferieleilighet i utlandet. Vi har nå kjøpt stor tomt i utlandet, og skal bygge hus der sammen, som vil bli stort nok til alle når vi får barnebarn etterhvert. Ok, jeg har store deler av vårt forhold båret den største byrden økonomisk, men in the end er jeg glad for at det ble slik. Den økonomiske trygghet dette har gitt meg er bedre enn den venninner som slapp dette har, mannen min kom godt på banen etterhvert, og totalt sett har dette endt opp med at vi har mer enn de fleste i omgangskretsen. Jeg kunne nok unne meg mindre enn dem opp gjennom årene, men jeg har likevel hatt et flott liv, og det vi har endt opp med er jo å kunne unne oss ting andre knapt våger å drømme om. Jeg angrer ikke valget mitt. 🥰 Anonymkode: e0502...699 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #19 Skrevet 27. juli 2023 DanceTap skrev (1 time siden): https://ifstudies.org/blog/better-educated-women-still-prefer-higher-earning-husbands Jeg tror det er mye i det amerikanske samfunn som ikke er direkte overførbart til norske forhold. Vi har et sikkerhetsnett i samfunnet som de ikke har, og det tror jeg har svært stor påvirkning på slik forskning. Man ønsker å gi sine potensielle barn de beste muligheter, noe man kan i Norge selv med lavere lønn. Anonymkode: e8652...155 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #20 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Statistisk sett hører det til sjeldenhetene at kvinner godtar at mannen er sosioøkonomisk lavere stilt, så her er det sannsynlig at dere vil få problemer fremover. Hvis ønsket er å få dette til å fungere, så bør mannen trolig skaffe seg utdannelse og et arbeid med høyere lønn. Dette bør gjøres samtidig som han fortsetter å jobbe, så kvinnen ikke føler hun bærer økonomien alene. Anonymkode: 88929...628 Nå er det vel helst menn som ikke takler at kvinnene tjener bedre da. Anonymkode: e4824...e20 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå