AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #61 Del Skrevet 30. juli 2023 1 hour ago, Gliffy said: Hadde en av hundene faktisk bitt er veien kort til avliving. Nei, det skal mye til før hunder blir avlivet mot eierens vilje. 47 minutter siden, Troyamin said: Den siden ble opprettet av fedrene til barn som ble drept av hunder. En side styrt av følelser og ikke fornuft, vil aldri føre til at fakta kommer godt nok frem. Maken til respektløs innstilling overfor noen som har mistet sine barn på en grusom måte. De har iallfall gjort mer enn de fleste for å unngå at andre opplever det samme. Anonymkode: 76982...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 30. juli 2023 #62 Del Skrevet 30. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Der er vi helt enige! Og akkurat derfor skal ikke slike hunder gå til kun familie-og kosehunder. De skal gå til folk som kan vise til at hundene blir benyttet innenfor diverse bruks grener. I tillegg bør det da bli som IGP hundene. Skal disse omplasseres eller selges videre, må vi nå ha politiets tillatelse. (Ref. nye hundeloven) Et raseforbud (bortsett fra blandingshunder) er ikke veien å gå. Det vil alltid være feil folk som tar omveier for å skaffe seg farlige hunder. Vi ser det på antall mikser som florerer der ute. Må legge til at de mest alvorlige hendelsene vi har hatt i Norge, er det a.huskyer som står for. Likevel var det ikke a.huskyer som ble forbudt. Det var hunderaser som hverken var særlig utbredt i Norge eller som hadde vært involvert i alvorlige uhell. Hvorfor? Fordi løpsmiljøet i Norge står sterkt og ville rammet mange. Anonymkode: f9883...4a3 jeg syntes, generelt, at det burde være mye strengere lover og regelverk når det gjelder hundehold. Både rottweiler og husky-type hunder er en gjenganger om man leser om alvorlige hundeangrep. personlig mener jeg listen over forbude raser i Norge er grei som den er, men burde innføres mye strengere regler for hundehold og kastrering burde være enklere å få til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #63 Del Skrevet 30. juli 2023 Den siden som det vises til er en samling av nyhetsartikler ang hundebitt/angrep og er forsåvidt helt grei. Det er nok flere bittepisoder rundtomkring enn det som kommer i avisene, og flere nesten-bitt/utfall som ev kan ende med bitt/angrep. Jeg har selv hatt stor hunderase av brukstype, men aldri rottweiler. Brukte hunden aktivt i sport, og valgte vekk rottweiler fordi de rett og slett er for ustabile. Må si meg enig i de som ønsker forbud mot avl på denne rasen. Som hundeeier kan en aldri helgardere seg mot at hunden kommer seg løs i løpet av livet, og selv den snilleste familiehunden kan da bli skremt og ville forsvare seg. Jeg liker ikke løse hunder, men er mer «komfortabel» med å møte en løs spaniel eller jack russell fremfor enn rottweiler. Anonymkode: d6075...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 30. juli 2023 #64 Del Skrevet 30. juli 2023 Tanuki skrev (7 minutter siden): jeg syntes, generelt, at det burde være mye strengere lover og regelverk når det gjelder hundehold. Både rottweiler og husky-type hunder er en gjenganger om man leser om alvorlige hundeangrep. personlig mener jeg listen over forbude raser i Norge er grei som den er, men burde innføres mye strengere regler for hundehold og kastrering burde være enklere å få til. Den siste revisjonen av lov om forsvarlig hundehold er blitt veldig grei, synes jeg. Den stiller enda større krav til eierne av hunder. I tillegg har den definert skader påført av hund på en god måte. Vi har enda langt å gå, men det er en start. Kastrering er jeg ikke enig i. Jeg ser alt for mange hunder som har utviklet frykt og usikkerhet etter å ha blitt kastrert. Mange hunder trenger testosteron for å opprettholde motet. Og kastrering blir en for enkel løsning fra late folk som dermed ikke vil trene hunden, men kun belage seg på at den blir "så grei og rolig" bare den kastreres. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 30. juli 2023 #65 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Der er vi helt enige! Og akkurat derfor skal ikke slike hunder gå til kun familie-og kosehunder. De skal gå til folk som kan vise til at hundene blir benyttet innenfor diverse bruks grener. I tillegg bør det da bli som IGP hundene. Skal disse omplasseres eller selges videre, må vi nå ha politiets tillatelse. (Ref. nye hundeloven) Et raseforbud (bortsett fra blandingshunder) er ikke veien å gå. Det vil alltid være feil folk som tar omveier for å skaffe seg farlige hunder. Vi ser det på antall mikser som florerer der ute. Må legge til at de mest alvorlige hendelsene vi har hatt i Norge, er det a.huskyer som står for. Likevel var det ikke a.huskyer som ble forbudt. Det var hunderaser som hverken var særlig utbredt i Norge eller som hadde vært involvert i alvorlige uhell. Hvorfor? Fordi løpsmiljøet i Norge står sterkt og ville rammet mange. Anonymkode: f9883...4a3 Dette er meg, btw. Aner ikke hvorfor den ble postet som anonym. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #66 Del Skrevet 30. juli 2023 sheingreen skrev (11 timer siden): Argumentet handler om hvilken håndhevelse man kan forvente av politiet i slike tilfeller og hvor effektiv denne er i realiteten. Et forbud vil utgjøre en stor forskjell her. Rusmisbrukeren er et ekstremeksempel, det fins veldig mange gråsoner. Hva med nabolagets psycho som har lånt en bekjent sin Rottweiler og slipper den løs på stranden ved siden av hytta vår hvor det er fri tilgang inn. Hvis denne hunden bestemmer seg for å streife inn i hagen vår og angripe når jeg sitter på gresset og leker med min 1 åring er jeg ikke trygg på at jeg klarer å redde henne mot denne kraftkjempen. Altså vurderer jeg å gjerde inn hele tomta, som har stått åpen i over 70 år. Hadde det vært ulovlig kunne jeg ringt politiet, hadde det vært ulovlig ville han aldri kunne lånt denne hunden. Hadde det vært ulovlig hadde ikke dette vært en hund jeg uten problemer kunne overmannet skulle det være nødvendig. Forbud, forbud.. Båndtvang holder ikke for deg og ditt. I din verden bør sikkert alt av hunder som ikke passer i en håndveske forbys. Meg meg meg.. Du ønsker deg nok innerst inne forbud hvor det finnes noe som helst av risikoer for deg og din ett-åring. Uansett fra hvilken kant det gjelder. Overdrevent selvfokuserte mennesker og mennesker med en IQ under 125 burde forbys. Anonymkode: 79666...01a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elooon Skrevet 30. juli 2023 #67 Del Skrevet 30. juli 2023 Det er flotte hunder, men ikke en hund for hvem som helst. Eierene bør vite hva de gjør og ha god kjennskap til hunderasen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #68 Del Skrevet 30. juli 2023 Troyamin skrev (5 minutter siden): Den siste revisjonen av lov om forsvarlig hundehold er blitt veldig grei, synes jeg. Den stiller enda større krav til eierne av hunder. I tillegg har den definert skader påført av hund på en god måte. Vi har enda langt å gå, men det er en start. Kastrering er jeg ikke enig i. Jeg ser alt for mange hunder som har utviklet frykt og usikkerhet etter å ha blitt kastrert. Mange hunder trenger testosteron for å opprettholde motet. Og kastrering blir en for enkel løsning fra late folk som dermed ikke vil trene hunden, men kun belage seg på at den blir "så grei og rolig" bare den kastreres. Kastrering på hund skjer for sent, etter at problem er oppstått og da blir det stort sett bare verre. Hadde vanlig (ikke kjemisk) kastrering vert tillatt før hunden ble kjønnsmoden og full av hormoner ville resultatet blitt noe annet. Anonymkode: d6075...7c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 30. juli 2023 #69 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kastrering på hund skjer for sent, etter at problem er oppstått og da blir det stort sett bare verre. Hadde vanlig (ikke kjemisk) kastrering vert tillatt før hunden ble kjønnsmoden og full av hormoner ville resultatet blitt noe annet. Anonymkode: d6075...7c9 Kastrering er en uting. Folk må lære seg å trene hunden i stedet og slutte å bruke "quick fix"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #70 Del Skrevet 30. juli 2023 Tanuki skrev (28 minutter siden): men om ustabile eller aggressive individer av rasen avles på av hvermansen så vil det ha noe å si for hvordan rasen er. NKK og rasens klubb stiller vel krav til stamtavle og helse for å få en «godkjent» parring? Typisk skal foreldrene helst ha vært på utstilling og/eller ha utmerket meg med agility eller lignende? Ingenting hindrer selvsagt «Ronny-Johnny» fra å sette valper på Rottweiler-tispa som har bitt halve nabolaget med en Rottweiler-hanne som er sprø, men er dette noe som skjer i noe omfang? De narkomane som får seg bikkje for å beskytte seg mot pengeinnkrevere har vel mer enn nok med å passe på seg selv og klarer ikke å oppfostre noe valpekull? Jeg er med på at slikt kan skje i kamphund-miljøer hvor det er penger å tjene, og i land hvor slikt er lov eller «lov», men Rottweiler brukes vel ikke (?) som kamphund. Anonymkode: 3c4ca...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #71 Del Skrevet 30. juli 2023 Troyamin skrev (4 minutter siden): Kastrering er en uting. Folk må lære seg å trene hunden i stedet og slutte å bruke "quick fix"! Kastrering er ingen rask løsning til å få en ferdig trent hund, det skjønner nok de fleste. Hunder har sterk kjønnsdrift, både tisper og hannhunder og de aller fleste hunder har det mye bedre uten å være regelrett frustrerte da de ikke skal eller bør parre seg. Så kastrering er ikke en uting, verken på hund eller katt. Anonymkode: d6075...7c9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 30. juli 2023 #72 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kastrering er ingen rask løsning til å få en ferdig trent hund, det skjønner nok de fleste. Hunder har sterk kjønnsdrift, både tisper og hannhunder og de aller fleste hunder har det mye bedre uten å være regelrett frustrerte da de ikke skal eller bør parre seg. Så kastrering er ikke en uting, verken på hund eller katt. Anonymkode: d6075...7c9 Vi kommer aldri til å komme til enighet her. Vi får derfor bare være enige om å være uenige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #73 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): NKK og rasens klubb stiller vel krav til stamtavle og helse for å få en «godkjent» parring? Typisk skal foreldrene helst ha vært på utstilling og/eller ha utmerket meg med agility eller lignende? Ingenting hindrer selvsagt «Ronny-Johnny» fra å sette valper på Rottweiler-tispa som har bitt halve nabolaget med en Rottweiler-hanne som er sprø, men er dette noe som skjer i noe omfang? De narkomane som får seg bikkje for å beskytte seg mot pengeinnkrevere har vel mer enn nok med å passe på seg selv og klarer ikke å oppfostre noe valpekull? Jeg er med på at slikt kan skje i kamphund-miljøer hvor det er penger å tjene, og i land hvor slikt er lov eller «lov», men Rottweiler brukes vel ikke (?) som kamphund. Anonymkode: 3c4ca...94c NKK har avlskrav, men det er foreløpig ikke noe krav om å ha håndfast bevis på godt lynne. En hund som har gode resultat i utstillingsringen kan fremdeles ha et skarpt gemytt som ikke bør avlest på. Anonymkode: d6075...7c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sheingreen Skrevet 30. juli 2023 #74 Del Skrevet 30. juli 2023 Det fins flere typer frykt, noen er redde for slanger selv om mange av disse er harmløse. Skal vi allikevel tillate import av alle slags giftige arter fordi vi ikke kan diskriminere basert på frykt og at ting kan skje i feil hender? Det er en god grunn til lovene vi har rundt dette og våpen. For øvrig hadde jeg foretrukket slanger fremfor kamphunder- og alle andre hunder jeg ikke er i stand til å overmanne skulle en situasjon oppstå. Grunnen for dette er at de er rundt oss i det daglige uten at jeg kan gjøre noe med det, og fordi jeg er sjanseløs skulle det skje noe. Gitt statistikken og listen jeg og flere andre her refererte til tidligere samt mange andre eksempler på hendelser er denne frykten faktisk høyst reell! Det er en grunn til at hunder er verdens 5 mest farlige dyr. Et forbud sikrer at jeg slipper å møte disse hundene på en stappfull buss, offentlig stier eller egen eiendom. Det betyr ikke at enkelte individer ikke kan holdes av enkelte trenere under svært kontrollerte forhold med strenge kriterier- slik som våpen. De lovene vi har er ikke effektive nok når mennesker fortsatt må finne seg i å risikere å bli hardt skadet på en grusom måte på en daglig basis. Forbud er effektive fordi det nå fins ytterst få av de artene som er ulovlige. Hvis uansvarlige mennesker (og de er det faktisk veldig mange av) skaffer seg en slik og risikable episoder oppstår kan man effektivt gjøre noe med situasjonen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vecky Skrevet 30. juli 2023 #75 Del Skrevet 30. juli 2023 Jeg elsker rottweiler, ønsker meg en selv. Kjenner flere som har hatt rottweiler tidligere, de har vært verdens snilleste hunder. Selvfølgelig, har du ikke peiling på hund og ikke klarer å trene opp bikkja er det en annen sak. Men jeg mener dog at alle hunder kan bli “farlige” hvis de kommer til feil eier.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #76 Del Skrevet 30. juli 2023 1 hour ago, sheingreen said: Forbud er effektive fordi det nå fins ytterst få av de artene som er ulovlige. Ut fra hva jeg har lest så nærmest kryr det av dem i Oslo. Bor i et tettsted på en annen kan av landet og her finnes det iallfall 2 ulovlige kamphunder. Anonymkode: 76982...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrum Skrevet 30. juli 2023 #77 Del Skrevet 30. juli 2023 Uff, man blir trist av å lese på tråder som dette. Uvitenhet og grunnløs frykt gjenspeiler flere idiotiske svar. Jeg blir så oppgitt over folk som automatisk kaller en stor hund de personlig synes har et skummelt utseende for farlig. En stor hund, har et stort skadepotensiale, enten rasen heter Golden Retriver eller Rottweiler. At man kan finne frem en eller annen sak hvor en bestemt rase har bitt ett menneske eller dyr, gjør ikke sitt til at alle av samme rase gjør det samme. Hvor mange hundeangrep er det egentlig i Norge? Svinnende få. Jeg vet om flere ungdommer som raner og utøver vold mot folk. Det er ikke dermed sagt at alle ungdommer gjør det.... Men hvis man skal se statistisk sett, så har dere mye større sjans for å bli ranet, slått ned og knivstukket av ungdomsgjenger enn å bli bitt av hund. Det som oftest er problemet, er eierne. Folk som skaffer seg hund de overhodet ikke har kunnskap eller tid til å oppdra og trene. Folk som kjøper en rase fordi de liker utseende, men ikke aner hva som kreves for å gi den type hund et godt liv. Man kjøper ikke Rottweiler hvis man ikke er interessert i mye aktivitet i form av turer og aller helst en eller annen form for hundesport. Det hevdes også her at Rottweiler ikke er en "førstegangshund". Jo, det kan den absolutt være, hvis kommende eier setter seg inn i hva det vil si å eie en slik hund. Man lærer ikke å oppdra en Rottweiler ved å ha en Cocker Spaniel i 15 år først. Jeg kjøpte meg Dobermann som 1. hund, og har hatt 3 stykker totalt. Krevende rase, men når de får det de skal ha av fysisk og mental trening, er verdens beste. En stor klovn og kosegris av en hund, og definitivt ingen psyko som venter på rette øyeblikk for å gå til angrep. Forbud vil bare gjøre de forbudte rasene enda mer populære i miljøer som absolutt ikke burde ha dem. Men en form for hundesertifikat, er jeg veldig for. Det er ingen menneskerett å ha hund. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #78 Del Skrevet 30. juli 2023 Jeg har rottweiler. Førstegangseier, og 22 år gammel. rottisen er 1,5 år nå, og så snill! Har krevd myyye men så verdt det, mer ydmyk og kosebamse skal man lete lenge etter. vi driver ikke med hundesport, tener kun selv (søk,lydighet) og gikkja er fornøyd med det. er forsåvidt en ganske lat rottweiler, men veldig glad i andre folk og hunder. jeg er klar over at de aller fleste er «livredde» rasen, og respekterer det!. min hund går aldri løs, og kommer det folk eller hunder forbi må hun gå fot. Har tydelige grenser. Ikke lov til å springe bort til folk, får ikke hilse uten tillatelse osv. jeg kommer aldri til å stole på en hund 100%, og dermed får ikke min hund være løs, kun hvis det er inngjerdet. får ikke hilse på ukjente hunder, for det er så kjedelig hvis det skulle sje noe. Aldri vist tegn til aggressivitet ovenfor folk eller andre dyr. og føler meg trygg på hunden min, men stoler ikke 100% på henne likevell. Alle hunder trenger klare, tydelige og en rettferdig eier. Jeg elsker hunden min til månen, men hadde hun bitt noen eller blitt agressiv uten grunn til andre mennesker, SÆRLIG barn er det rett til dyrlegen for avlivning. Nulltoleranse for det færdi snakka, uansett hvor glad jeg er i hunden. desverre er det ikke alle som tenker sånn, og mye av dette er jo grunnen til at enkelte hunderaser har fått dårlig rykte på seg. men jeg elsker rottweileren, trivelig, stabil og trygg hos de rette eierne. Anonymkode: 5c9ed...62a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #79 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har rottweiler. Førstegangseier, og 22 år gammel. rottisen er 1,5 år nå, og så snill! Har krevd myyye men så verdt det, mer ydmyk og kosebamse skal man lete lenge etter. vi driver ikke med hundesport, tener kun selv (søk,lydighet) og gikkja er fornøyd med det. er forsåvidt en ganske lat rottweiler, men veldig glad i andre folk og hunder. jeg er klar over at de aller fleste er «livredde» rasen, og respekterer det!. min hund går aldri løs, og kommer det folk eller hunder forbi må hun gå fot. Har tydelige grenser. Ikke lov til å springe bort til folk, får ikke hilse uten tillatelse osv. jeg kommer aldri til å stole på en hund 100%, og dermed får ikke min hund være løs, kun hvis det er inngjerdet. får ikke hilse på ukjente hunder, for det er så kjedelig hvis det skulle sje noe. Aldri vist tegn til aggressivitet ovenfor folk eller andre dyr. og føler meg trygg på hunden min, men stoler ikke 100% på henne likevell. Alle hunder trenger klare, tydelige og en rettferdig eier. Jeg elsker hunden min til månen, men hadde hun bitt noen eller blitt agressiv uten grunn til andre mennesker, SÆRLIG barn er det rett til dyrlegen for avlivning. Nulltoleranse for det færdi snakka, uansett hvor glad jeg er i hunden. desverre er det ikke alle som tenker sånn, og mye av dette er jo grunnen til at enkelte hunderaser har fått dårlig rykte på seg. men jeg elsker rottweileren, trivelig, stabil og trygg hos de rette eierne. Anonymkode: 5c9ed...62a Hvordan klarer du å gi hunden din det den trenger av fysisk mosjon, hvis den aldri får være løs? Jeg personlig synes synd på hunder som aldri får løpe løs i skogen. Det finnes ingen bedre trening enn å løpe i variert skogsterreng for en hund. Så er det jo eierens oppgave å trene innkalling slik at den kan gå løs, eller ta på en langline så den i minste fall får følelsen av å være det. Det er ikke et godt hundeliv å bare gå i bånd. Anonymkode: 997b9...81a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sheingreen Skrevet 30. juli 2023 #80 Del Skrevet 30. juli 2023 Virrum skrev (2 timer siden): Hvor mange hundeangrep er det egentlig i Norge? Svinnende få. Ja nei men da så. Det er vell det de fleste av dere som argumenterer for kamphunder egentlig mener og eller? At vi andre bare må godta litt dødsfall og alvorlige bitehendelser her og der for at dere skal kunne beholde deres særinteresse. Frykten min og andre som har kommentert her inne er 100% berettiget og reell. Jeg er ikke redd for ulver eller slanger eller andre risikable arter som ikke dyttes på meg ufrivillig. Kan ikke la være å synes at dere fremstår som ganske urimelige og selvsentrerte. Gratulerer! dere lykkes i å gjøre landet mindre godt for resten av oss på en daglig basis. Takk for meg til denne diskusjonen videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå