Gå til innhold

Hva er deres mening om rottweiler rasen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 6.08):

Jeg synes disse hundene er skumle å møte på feks fortau. Går omvei ut i gata. Har dårlig erfaring da jeg har blitt angrepet av en ukjent hund jeg møtte og bare skulle passere. Hunden var ikke farlig ifg eier. 

Anonymkode: 5cc74...aad

Nøyaktig det samme skjedde meg. Ble angrepet av en rottweiler på et vanlig fortau der vi skulle passere forbi hverandre, fremmede på gata. Etter det fikser jeg ikke den rasen. De virker upålitelige og aggressive uten grunn.

Anonymkode: e96ed...617

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Troyamin said:

@sheingreen Kan du komme med en norsk statistikk? 

Det er vel ingen i denne tråden som mener at det kun kommer an på eier i de tilfellene hunder biter. De fleste av oss er oppegående nok til å vite at en hund sin genetikk er vel så viktig som hvordan den oppdras. 

Du kan heller ikke sammenligne det norske hundeholdet med feks nedover i Europa eller USA. Vårt hundehold er relativt unikt. Vi går turer og sosialisere våre hunder på daglig basis. Vi holder ikke hunder bundet i hagen 24/7 og bruker de som skarpe voktere. 

Enig i dette, og vil legge til at vi i de nordiske landene har en ganske annen måte å oppdra/trene hunder på enn i USA også. 

Jeg syns Rottweilere er fine, men når en rase blir populær følger det ofte med at det blir en del dårlig avl dessverre. Hadde ikke kjøpt meg en selv siden jeg ikke kjenner rasen godt nok til at jeg tror jeg hadde klart å velg rett oppdretter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye det ikke føres statistikk på fra vårt land, naturlig nok med en så liten befolkning i forhold til f.eks USA. 

Poenget er at det er en grunn til at våpen og rusmidler er ulovlig. Slike hunder er som det, de burde ikke falle i feil hender. Har du kontroll på hva alle narkomane, gjengmedlemmer og andre kriminelle her til lands driver med? Så kan du heller ikke snakke om hva slags genetikk som finnes på disse dyrene, som er svært populære hos denne delen av befolkningen. For ikke å snakke om den enda større delen av befolkningen som ikke gidder å prøve å forstå hva de har skaffet seg før de plutselig sitter der med et svært farlig og krevende dyr å holde. 

Hva er poenget med disse hundene egentlig? hvilken nytte utgjør de som andre mindre kraftige hunder ikke kan dekke, annet enn estetikk? I så fall hvorfor ikke bare skaffe seg en sibersk tiger, de er jo rålekre! Og hvorfor skal noen hysteriske mødre i nabolaget komme mellom deg og det du vil ha? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt flere snille og koselige rottweilere. Alle har vært eid av dyktige hundefolk. Det er dog ikke en rase jeg selv ville valgt.

En rase jeg mener burde bli totalforbudt, er dobermann. De hundene er demoner i hundekropper. Totalt livsfarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er en utrolig sterk og stor rase med et unikt vokterinstinkt overfor sin eier, som betyr at den trenger en stødig og kunnskapsrik eier. Dedikert eier. Og det er det dessverre mange Rottweilere som ikke får. Og da kan det gå veldig galt.

Anonymkode: 70397...21e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig glad i hunder,men har dårlig inntrykk av rottweilere dessverre. Kjenner til en familie med denne hundetypen, som mente hunden var sååå snill og familiekjær. Den gikk stadig løs i hagen og angrep ved to tilfeller (som jeg vet om) tilfeldig forbipasserende på gaten. Måtte til slutt avlives heldigvis. Den var nok veldig lojal mot familien sin og tilsvarende mannevond mot  potensielle trusler -som tilfeldig passerende på gaten. Slike hunder burde selges kun til folk med spesielle yrker/hobbyer som er egnet for oppdragelse av vokterhunder. 

Anonymkode: 05270...6d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (4 timer siden):

Jeg har møtt flere snille og koselige rottweilere. Alle har vært eid av dyktige hundefolk. Det er dog ikke en rase jeg selv ville valgt.

En rase jeg mener burde bli totalforbudt, er dobermann. De hundene er demoner i hundekropper. Totalt livsfarlige.

Her er en dobermann som eies og føres av en som absolutt kan hund. Hunden er langt fra en livsfarlig demon. 

Dobbermann, rottweiler, schæfer og malinois +++ etter riktige linjer, er flotte hunder i rette hender. I stedet for å forby raser, burde det vært satt (bruks) krav til eierne. Ingen av rasene som er godkjent til gruppe C-arbeid innenfor IGP sporten, bør fungere som kum kose og familiehund. De må ha en jobb. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Troyamin said:

Dobbermann, rottweiler, schæfer og malinois +++ etter riktige linjer, er flotte hunder i rette hender.

Det vanlig "det er eieren, ikke hunden" argumentet fra alle som mener vi trenger farlige hunderraser.

Er løver og tigre også ufarlige i de rette hender?

Anonymkode: 76982...3d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vanlig "det er eieren, ikke hunden" argumentet fra alle som mener vi trenger farlige hunderraser.

Jeg er nok en av de som er mest i mot den påstanden du kommer med.

Og at du velger å sammenligne tamdyr med ville rovdyr, sier litt om deg og din uvitenhet. Ingen vits i å engang svare på noe så tåpelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker rotweiler, den beste hunderasen❤️ vi har hatt mange når jeg vokste opp og jeg har hatt selv som voksen.

Anonymkode: b0637...71e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan være flotte hunder - fra gode oppdrettere, i gode og erfarne hjem. 
De kan også være en katastrofe, både helsemessig og ikke minst gemyttmessig. Og en ustabil rottweiler er en farlig hund. 

Anonymkode: 9772e...7d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Genrelt sett er de fleste hunder bare "dritt", men det finnes enkelte brukede individer i alle raser. Også Rottweiler.

Anonymkode: fe158...448

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Løver og tigre er ikke domestiserte og de brukes ikke av politi og forsvaret for å gjøre nyttige jobber. Så det blir liksom ikke helt det samme, da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fin hund å se på, men trenger kyndig oppdragelse. Svært mange av de blir vel skarpe når de runder 2 år, og samkjønnsaggresjon har vært utbredt blant denne rasen. Er selv aktiv innen hundetrening og må innrømme at jeg dessverre har møtt flere skarpe rottiser enn velfungerende. 

Anonymkode: d6075...7c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det finnes de rette hender, så finnes det også feil hender. Ønsker dere som er for farlige raser også at skytevåpen skal legaliseres i Norge? fordi vi Nordmenn er jo helt annerledes enn amerikanerne så det vil sikkert ikke brukes på feil måte her...

Det er ingen av dere som svarer på problemet som oppstår når disse hundene eies av utilregnelige mennesker!?

Er det helt greit at jeg skal frykte for livet mitt en sommerkveld jeg går langs akerseleven ved Grunerløkka i Oslo og møter en løs cane corso/ mastiff type hund som knurrer og gir alle tegn til angrep når den ser meg, ledsaget av en rusmisbruker syv meter bak? Er det riktig at alle andre skal betale en slik pris for at hundeinteresserte skal kunne velge fritt estetikken på sin accessorie-familiemedlem? 

Hadde disse hundene vært forbudt kunne politiet enkelt fjernet denne hunden. Som det er nå må det en lang prosess til med bevis og mest sannsynlig uheldige hendelser til for at det skal kunne skje.

Hunderaser med PSI bitt over 200 burde behandles på lik linje med våpen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sheingreen skrev (1 time siden):

Hvis det finnes de rette hender, så finnes det også feil hender. Ønsker dere som er for farlige raser også at skytevåpen skal legaliseres i Norge? fordi vi Nordmenn er jo helt annerledes enn amerikanerne så det vil sikkert ikke brukes på feil måte her...

Det er ingen av dere som svarer på problemet som oppstår når disse hundene eies av utilregnelige mennesker!?

Er det helt greit at jeg skal frykte for livet mitt en sommerkveld jeg går langs akerseleven ved Grunerløkka i Oslo og møter en løs cane corso/ mastiff type hund som knurrer og gir alle tegn til angrep når den ser meg, ledsaget av en rusmisbruker syv meter bak? Er det riktig at alle andre skal betale en slik pris for at hundeinteresserte skal kunne velge fritt estetikken på sin accessorie-familiemedlem? 

Hadde disse hundene vært forbudt kunne politiet enkelt fjernet denne hunden. Som det er nå må det en lang prosess til med bevis og mest sannsynlig uheldige hendelser til for at det skal kunne skje.

Hunderaser med PSI bitt over 200 burde behandles på lik linje med våpen! 

Nå har vi lov om våpen, skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. I tillegg har vi lov om forsvarlig hundehold. Lovene er laget for å holde deg trygg.

At folk som aldri skulle hatt hverken våpen eller molosser, får tak i begge, vil alltid kunne skje. Så et forbud vil aldri fungere for de du nevner. Argumentet ditt holder derfor ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikkbikkjer, rett og slett. Pardon my French.

Anonymkode: a0a46...d82

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (12 minutter siden):

Nå har vi lov om våpen, skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. I tillegg har vi lov om forsvarlig hundehold. Lovene er laget for å holde deg trygg.

At folk som aldri skulle hatt hverken våpen eller molosser, får tak i begge, vil alltid kunne skje. Så et forbud vil aldri fungere for de du nevner. Argumentet ditt holder derfor ikke.

Argumentet handler om hvilken håndhevelse man kan forvente av politiet i slike tilfeller og hvor effektiv denne er i realiteten. Et forbud vil utgjøre en stor forskjell her. 
Rusmisbrukeren er et ekstremeksempel, det fins veldig mange gråsoner. Hva med nabolagets psycho som har lånt en bekjent sin Rottweiler og slipper den løs på stranden ved siden av hytta vår hvor det er fri tilgang inn. Hvis denne hunden bestemmer seg for å streife inn i hagen vår og angripe når jeg sitter på gresset og leker med min 1 åring er jeg ikke trygg på at jeg klarer å redde henne mot denne kraftkjempen. Altså vurderer jeg å gjerde inn hele tomta, som har stått åpen i over 70 år. 
Hadde det vært ulovlig kunne jeg ringt politiet, hadde det vært ulovlig ville han aldri kunne lånt denne hunden. Hadde det vært ulovlig hadde ikke dette vært en hund jeg uten problemer kunne overmannet skulle det være nødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...