AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Vil gjerne høre hva dere tenker. Jeg var superskeptisk til rasen, helt til naboen skaffet seg valp. Den er 1 år nå, og verdens snilleste og kjempe trivelig hund. endret synet mitt på rasen totalt. Anonymkode: 5c9ed...62a
Troyamin Skrevet 27. juli 2023 #2 Skrevet 27. juli 2023 Min mening er at det er mye dårlig avl der ute. Noe som igjen reflekteres i usikre, ustabile hunder. Spesielt ser vi det i 3-5 års alderen. Da er hunden modnet mentalt og vi kan se om aggresjonsdriften er bærende eller om den svikter. De få hundene som er etter bra oppdrett, derimot, er veldig bra hunder. Så lenge de vokser opp i kyndige hjem. 3 7
Nuppidu Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 Troyamin skrev (9 minutter siden): Min mening er at det er mye dårlig avl der ute. Noe som igjen reflekteres i usikre, ustabile hunder. Spesielt ser vi det i 3-5 års alderen. Da er hunden modnet mentalt og vi kan se om aggresjonsdriften er bærende eller om den svikter. De få hundene som er etter bra oppdrett, derimot, er veldig bra hunder. Så lenge de vokser opp i kyndige hjem. Enig med deg. Men vet du om noen gode opptrettere på rasen? el dårlige? vurderer å se etter en rottweilervalp selv. Gjerne send dm om det går 1
Norja Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 10 hours ago, Troyamin said: Min mening er at det er mye dårlig avl der ute. Noe som igjen reflekteres i usikre, ustabile hunder. Spesielt ser vi det i 3-5 års alderen. Da er hunden modnet mentalt og vi kan se om aggresjonsdriften er bærende eller om den svikter. De få hundene som er etter bra oppdrett, derimot, er veldig bra hunder. Så lenge de vokser opp i kyndige hjem. Dette. Gode rottweilere med dedikerte, opplyste, ivrige eiere er helt fantastiske, men det er mye rart der ute, både i form av hunde- og menneskegener... 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 Jeg tenker at det er en fin rase i riktige hender, og potensielt farlig hos en eier som ikke har tilstrekkelig peiling på hund. Anonymkode: 0256c...7c1 8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Jeg synes disse hundene er skumle å møte på feks fortau. Går omvei ut i gata. Har dårlig erfaring da jeg har blitt angrepet av en ukjent hund jeg møtte og bare skulle passere. Hunden var ikke farlig ifg eier. Anonymkode: 5cc74...aad 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Jeg var nær på å bli skalpert av en rotteweiler. Bare flaks gjorde at slapp unna. Det sier "smarte" folk at alt handler om oppdragelse. En border collie også være en undertonert bombe. Så hvor ofte leser man om border collier som dreper små eller maltrakterer ansikt til voksne? Anonymkode: 34fe8...b29 2
Troyamin Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 Nuppidu skrev (10 timer siden): Enig med deg. Men vet du om noen gode opptrettere på rasen? el dårlige? vurderer å se etter en rottweilervalp selv. Gjerne send dm om det går Jeg ville sett på rottweilere som brukes i NBF/IGP/NRH. Ta gjerne kontakt med Tor Andre Breivikås som er RIK ansvarlig i norsk rottweiler klubb. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 Jeg synes den er skikkelig skummel. Jeg føler 90% av de som eier rottweiler, ihvertfall i min by, er mennesker som også periodevis driver med lyssky aktiviteter-og dermed ikke nødvendigvis oppdrar hunden til å ikke bli mannevond. Aggressiv rottweiler holdt fast av en narkoman på 40kg er ikke en kombo jeg føler meg trygg på. Anonymkode: 6d4f1...063 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 Det er ikke en hund for nybegynnere. Anonymkode: 90350...83d 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Rasen burde for vært på forbudslisten når hundeloven ble vedtatt for 19 år siden. Ingen har behov en slik hund. Ville spart mye sorg og lidelse. Anonymkode: 76982...3d0 10 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vil gjerne høre hva dere tenker. Jeg var superskeptisk til rasen, helt til naboen skaffet seg valp. Den er 1 år nå, og verdens snilleste og kjempe trivelig hund. endret synet mitt på rasen totalt. Anonymkode: 5c9ed...62a Jeg hadde en på 65 kg,verdens snilleste hund.Savner han sårt daglig. Anonymkode: 5cb02...005 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Rasen burde for vært på forbudslisten når hundeloven ble vedtatt for 19 år siden. Ingen har behov en slik hund. Ville spart mye sorg og lidelse. Anonymkode: 76982...3d0 Tosk!! Anonymkode: 5cb02...005 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 Naboen min har en rottweiler på over 10 år. Faren hennes har også rottweiler. Broren og søskenbarnet hennes har også krevende raser, typ malinois og akita. De er erfarne hundefolk og hundene deres er trygge, rolige, koselige og fine hunder. Liker mye bedre rottweileren hennes enn pomeranianen til venninna mi😌 Anonymkode: 88258...b36 8
Enmanelskeråhate Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 Troyamin skrev (17 timer siden): Min mening er at det er mye dårlig avl der ute. Noe som igjen reflekteres i usikre, ustabile hunder. Spesielt ser vi det i 3-5 års alderen. Da er hunden modnet mentalt og vi kan se om aggresjonsdriften er bærende eller om den svikter. De få hundene som er etter bra oppdrett, derimot, er veldig bra hunder. Så lenge de vokser opp i kyndige hjem. Spot on 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 Fine hunder. Men kreves dyktige eiere, som kjenner godt til rasen. Anonymkode: 1fc7b...10c 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 Ser ingen grunn til å tillate rase med så stort potensiale for skade. Rasen i seg selv er sikkert grei. Men jeg vil mye heller møte på en aggressiv liten terrier enn en aggressiv rottweiler. Men de fleste hunder, med gode eiere, er jo fine og gode hunder. Dessverre vet jeg ikke hvilken forfatning verken hund eller eier er i. Så når jeg ser noen komme gående med en slik hund så går jeg omvei eller går en stor bue rundt. En venninne vurderte å skaffe seg en rottweiler og da var beskjeden enkel fra min side. Den hunden får ikke komme hjem til meg og jeg kommer ikke på besøk. Anonymkode: c9644...4d6 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 Er mange år siden jeg har sett. Den gang var det vanlig narkomane kjøpte de. Men kjente et par andre og se var verdens herligste hunder. Tror forøvrig jeg aldri har sett en med hale, så er veldig lenge siden jeg så en sist. Anonymkode: fb10c...834
sheingreen Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 (endret) https://www.mkplawgroup.com/dog-bite-statistics/ Top 10 Most Fatal Dog Breeds Table Breed Deaths % of Total Pit bull 284 65.6% Rottweiler 45 10.4% German shepherd 20 4.6% Mixed-breed 17 3.9% American bulldog 15 3.5% Mastiff/Bullmastiff 14 3.2% Husky 13 3.0% Unknown/unreleased 11 2.5% Labrador retriever 9 2.1% Boxer 7 1.6% Alle hunder er rovdyr, noen rovdyr er farligere enn andre. Å eie en hund som er kraftig nok til å overmanne og drepe et menneske er svært risikabelt, på samme måte som våpen og tunge rusmidler. Det vil alltid være en stor prosentandel av befolkningen sin oppførsel man ikke kan kontrollere, hvor lover og håndhevelsen av disse er eneste løsning. I andre land kreves kastrering , mental kartlegging av både hund og eier, samt kort bånd og munnkurv for å ferdes offentlig for denne og andre raser med slik statistikk. For dere som sier at det kommer an på eier så viser statistikken at dette kun gjelder i 40% av tilfellene at hunden er behandlet dårlig. Hovedgrunnen til angrep er helt enkelt at den som angripes ikke kjenner hunden. Jeg er for en ikke villig til å risikere livet til min datter fordi noen synes det er koselig å eie en hund som er utstyrt som en panter eller tiger. Endret 28. juli 2023 av sheingreen 5
Troyamin Skrevet 29. juli 2023 #20 Skrevet 29. juli 2023 (endret) @sheingreen Kan du komme med en norsk statistikk? Det er vel ingen i denne tråden som mener at det kun kommer an på eier i de tilfellene hunder biter. De fleste av oss er oppegående nok til å vite at en hund sin genetikk er vel så viktig som hvordan den oppdras. Du kan heller ikke sammenligne det norske hundeholdet med feks nedover i Europa eller USA. Vårt hundehold er relativt unikt. Vi går turer og sosialisere våre hunder på daglig basis. Vi holder ikke hunder bundet i hagen 24/7 og bruker de som skarpe voktere. Endret 29. juli 2023 av Troyamin Staveleifer. Alt for tidlig oppe til å være på KG... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå