Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er under gjeldsanering og har 3 år igjen. Betaler hver mnd inn et beløp til kreditorer. Total gjeld ved gjeldsordningens start var rundt 600 000.

Hvis man arver f.eks 5 millioner, så forstår jeg at namsmannen tar de pengene jeg skylder.

Men, det jeg lurer på er om opprinnelig gjeldsbeløp er det samme gjennom gjeldsordningen, eller om den bare fortsetter å stige. Har kreditorer noen rett til å si f.eks at 2-3 år under gjeldssanering så er jeg nå skyldig dem plutselig 900 000? Og at hvis jeg arver så tar de hele 900 000 i stedet for 600 000?

Spurte namsmannen om dette, om gjelden fortsatte å øke, men han sa han ikke visste sikkert men hadde hørt om at det kan skje.

Noen som vet?

Anonymkode: 69072...2be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Du har ved inngåelse av gjeldsordningen inngått ordningen basert på de beløpene som stod i avtalen.

Så det er lite trolig at noen kreditor vil få gehør ved å fremme et slikt krav.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
TBergh skrev (På 27.7.2023 den 19.09):

Hei.

Du har ved inngåelse av gjeldsordningen inngått ordningen basert på de beløpene som stod i avtalen.

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for svar.

Ja, håper du har rett. Har fortsatt å kommunisere og spørre saksbehandler hos namsmannen om dette men får ikke noe klart svar og han viser til at de nok tar mer enn opprinnelig gjeld siden gjeldsordningen opphører vel når man arver og kan betale tilbake. Men det de eventuelt blir å legge til av gjeld er vel snakk om forsinkelsesrente, diverse gebyrer osv, vil jeg tro. De kan vel ikke f.eks komme med noen krav som er hinsides, selv om, så klart, den renten deres er hinsides fra før. :)

Skrevet

Jeg mener at du har 2 år med karantene etter du er ferdig med gjeldsordningen. Hvis du får inn arv, etc, på de 2 årene, så kommer kreditorene å tar den restgjelda som du har fått avskrevet.

Etter en gjeldsordning

Når du gjennomført gjeldsordningen i henhold til avtalen, skal kravene i ordningen slettes. Hvis du mottar arv, gevinst eller liknende av betydelig omfang innen to år etter at gjeldsordningsperioden er avsluttet, kan kreditorene kreve at dette blir fordelt på dem. (Google)

• Liker 3
Skrevet
Skogstrolle skrev (58 minutter siden):

Jeg mener at du har 2 år med karantene etter du er ferdig med gjeldsordningen. Hvis du får inn arv, etc, på de 2 årene, så kommer kreditorene å tar den restgjelda som du har fått avskrevet.

Etter en gjeldsordning

Når du gjennomført gjeldsordningen i henhold til avtalen, skal kravene i ordningen slettes. Hvis du mottar arv, gevinst eller liknende av betydelig omfang innen to år etter at gjeldsordningsperioden er avsluttet, kan kreditorene kreve at dette blir fordelt på dem. (Google)

Ja. Da vil de kreve tilbake gjelda. Men lurer på om gjelda da kan ha vokst med flere hundretusen på de årene, eller om den gjelden som står på selvangivelsen min og var ved gjeldsordningens inngåelse, er fast/låst, og at kreditorer ikke kan kreve flere år med 30% forsinkelsesrente osv.

Skrevet

Vanskelig å si, sikkert for namsmann og ,for det er ulik praksis

Min erfaring er at noen kreditorer ikke rentebelaster gjelden under gjeldsordning og andre legger på renter under ordningen. Vil tro at ved ekstra innbetaling så er det avtalte beløpet som gjelder.

Ved opphevelse av ordningen pga mislighold så er det fare for at gjelden kommer tilbake med renter, hvertfall fra enkelte som har rentebelastet under ordningen. 

Anonymkode: 8e444...b86

Skrevet (endret)

Men så bra da, da får du jo gjort opp alt du skylder, tipper namsmannen kan svare, er jo ikke sikkert kreditorer engang får med seg at du har arvet s

Endret av Enmanelskeråhate
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

Skrevet

Hvis du overholder avtalen slettes gjelden etter perioden på 5 år. Arver du eller vinner ila perioden eller i de to årene etter, vil kreditorene ta det. Så enkelt.

Anonymkode: ad241...203

Skrevet

Gjeldsordning er for de som ikke kan gjøre opp for seg. Så klart hvis du kan gjøre opp gjelden din, så skal du det. 

Anonymkode: 7b318...fc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å si, sikkert for namsmann og ,for det er ulik praksis

Min erfaring er at noen kreditorer ikke rentebelaster gjelden under gjeldsordning og andre legger på renter under ordningen. Vil tro at ved ekstra innbetaling så er det avtalte beløpet som gjelder.

Ved opphevelse av ordningen pga mislighold så er det fare for at gjelden kommer tilbake med renter, hvertfall fra enkelte som har rentebelastet under ordningen. 

Takk for svar. Så det er din erfaring, ja, ok. Greit å vite, synes jeg  :)

Skrevet

Hei. Har sjekket litt rundt og funnet ut følgende.

«Hei, denne situasjonen er ikke regulert i loven. Jeg forstår det slik at skyldner under gjeldsordningen (?) har mottatt så mye penger at han kan innfri all gjelden som inngår i ordningen.  I mangel av annen avtale vil da skyldneren måtte betale hele hovedstolen og rentene som er påløpt fram til oppgjørsdagen.»

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet

Dette løses vel ganske enkelt med et testament som sier at det ikke kan tas beslag i arven.

Skrevet
TBergh skrev (15 timer siden):

Hei. Har sjekket litt rundt og funnet ut følgende.

«Hei, denne situasjonen er ikke regulert i loven. Jeg forstår det slik at skyldner under gjeldsordningen (?) har mottatt så mye penger at han kan innfri all gjelden som inngår i ordningen.  I mangel av annen avtale vil da skyldneren måtte betale hele hovedstolen og rentene som er påløpt fram til oppgjørsdagen.»

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for svar. Setter pris på at du sjekket og fant ut av dette :)

Skrevet
Brunello skrev (15 timer siden):

Dette løses vel ganske enkelt med et testament som sier at det ikke kan tas beslag i arven.

Ja, veldig god idè!

Skrevet
Brunello skrev (17 timer siden):

Nå er gjeldsordning gjerne en frivillig avtale mellom kreditorer og skyldner.så det er ikke beslag og tvang i bildet. 

Det fins saker hvor skyldner må betale inn eller har fått opphevet gjeldsordning fordi man har unndratt arv. Tips er å være åpen med namsmann, kanskje han kan hjelpe med at du får beholde noe. Eller så må noen andre motta arven

Skrevet

Arver du 5 millioner så kommer du ju uansett hvordan du vrir og vender på det bedre ut å betale 900.000 rett av til kreditorene enn å ev fortsette go i 3 år til. 

Du har 4 mill til overs, er gjeldfri og ikke minst fri...

Anonymkode: 26c08...f62

• Liker 1
Skrevet
TBergh skrev (På 27.7.2023 den 19.09):

Hei.

Med vennlig hilsen

TBergh

Dette er feil. Kreditorer kan innen en viss tid kreve mer eller kreve det opprinnelige beløpet innfridd. 

Anonymkode: eb896...d1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er gjeldsordning gjerne en frivillig avtale mellom kreditorer og skyldner.så det er ikke beslag og tvang i bildet. 

Det fins saker hvor skyldner må betale inn eller har fått opphevet gjeldsordning fordi man har unndratt arv. Tips er å være åpen med namsmann, kanskje han kan hjelpe med at du får beholde noe. Eller så må noen andre motta arven

Skjønner ikke hva du mener. Jeg kan skrive testament som forhindrer at noen kreditorer kan ts beslag i de arvede midlene. Men man får selvsagt ikke gjeldsordning om man har arvet med forutsetning om beslagsforbud. 

Skrevet
Brunello skrev (37 minutter siden):

Skjønner ikke hva du mener. Jeg kan skrive testament som forhindrer at noen kreditorer kan ts beslag i de arvede midlene. Men man får selvsagt ikke gjeldsordning om man har arvet med forutsetning om beslagsforbud. 

Gjeldsordning er i praksis en frivillig tidsbestemt nedbetalingsavtale gjort istand av namsmann . Og det er en klausul i avtalen om at overskudd skal gå til kreditorer. Nekter du eller holder arven unna kan kreditorer heve ordningen. 

Er jo en vurdering man må ta, du mottar en beslagsfri arv og gjeldsordningen heves og man er tilbake til start med gjelden og renter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...