Gå til innhold

BSU. Under 18 år og ennå ikke skattbar inntekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 16 år tjener ca 60 000 i året og betaler da ikke skatt ennå. Hun vil gjerne begynne å spare i BSU og BSU renta har 5.15%, så høyre rente enn sparekontoen. Man kan spare 27500 i året og max 300 000. 

Men hun betaler ikke skatt ennå, så mister skattefradrag muligheten. Spørsmålet er da. Bør hun starte BSU sparing nå eller vente til hun tjener nok til å få skattefradrag?

Anonymkode: d0544...ef7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt barn på 16 år tjener ca 60 000 i året og betaler da ikke skatt ennå. Hun vil gjerne begynne å spare i BSU og BSU renta har 5.15%, så høyre rente enn sparekontoen. Man kan spare 27500 i året og max 300 000. 

Men hun betaler ikke skatt ennå, så mister skattefradrag muligheten. Spørsmålet er da. Bør hun starte BSU sparing nå eller vente til hun tjener nok til å få skattefradrag?

Mest sannsynlig vente til hun får skattefradrag.

AnonymBruker
Skrevet
Kokeplate skrev (1 minutt siden):

Mest sannsynlig vente til hun får skattefradrag.

Selv når hun har 2.7% rente på sparekontoen og BSU gir 5.15% rente?

AnonymBruker
Skrevet

Om pengene skal spares i 10 år, så er det beste alternativet fond

Anonymkode: 60de6...472

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selv når hun har 2.7% rente på sparekontoen og BSU gir 5.15% rente?

Ja.

Skal likevel sies at dette er med dagens regler, og regjeringen gjør nok sitt for å gjøre ordningen dårligere i fremtiden. 

Endret av Kokeplate
Skrevet

Morrow Bank gir 4.1 % rente og det låser ikke pengene fram til første huskjøp, BSU er best når man har skattbar inntekt.

Hvis hun virkelig fremdeles ønsker å låse pengene i 10 år framover ++ så er det jo greit, men ikke noe å anbefale for 1% ekstra rente

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (15 minutter siden):

Morrow Bank gir 4.1 % rente og det låser ikke pengene fram til første huskjøp, BSU er best når man har skattbar inntekt.

Hvis hun virkelig fremdeles ønsker å låse pengene i 10 år framover ++ så er det jo greit, men ikke noe å anbefale for 1% ekstra rente

Morrow bank har jeg aldri hørt om! Googlet de nå og vil snakke med henne om vi skal overføre sparepengene fra Sbanken til Morrow bank. Hun har over 200 000 på sparekontoen, så en rente på 4.1 vs 2.7 utgjør noe. Det er vel ikke poeng å snakke med Sbanken om å få høyere rente hos de?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Morrow bank har jeg aldri hørt om! Googlet de nå og vil snakke med henne om vi skal overføre sparepengene fra Sbanken til Morrow bank. Hun har over 200 000 på sparekontoen, så en rente på 4.1 vs 2.7 utgjør noe. Det er vel ikke poeng å snakke med Sbanken om å få høyere rente hos de?

Nei, sbanken er blitt en del av dnb og har da de samme dårlige vilkårene. Dere tjener ikke noe på å være lojal. Bytt i vei! Det er faktisk det beste dere kan gjøre, både for dere selv og resten av oss privatpersoner.

Anonymkode: 84fdb...efc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, sbanken er blitt en del av dnb og har da de samme dårlige vilkårene. Dere tjener ikke noe på å være lojal. Bytt i vei! Det er faktisk det beste dere kan gjøre, både for dere selv og resten av oss privatpersoner.

Anonymkode: 84fdb...efc

Morrow bank tilbyr ikke boliglån? Jeg har rammelån i Sbanken til 4.55%. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hiv de på BSU. Snittalderen for å kjøpe bolig er vel 28 slik at man sjeldent får fylt BSUen helt uansett. Da kan man likesågodt utnytte den gode renten. 

Men dersom det skal gå 5+ år til hen kjøper, så ville jeg vurdert fond.

Anonymkode: 30474...2ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hiv de på BSU. Snittalderen for å kjøpe bolig er vel 28 slik at man sjeldent får fylt BSUen helt uansett. Da kan man likesågodt utnytte den gode renten. 

Men dersom det skal gå 5+ år til hen kjøper, så ville jeg vurdert fond.

Anonymkode: 30474...2ad

Hvilke fond ville du anbefale? Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sbanken krever over 500 000 for bedre rente ja.

Morrow bank er gamle komplett bank, jeg bruker de fordi de ikke har for mange krav til binding på pengene i tid eller minstebeløp. Bare husk at de har noen underlige gebyrer på kontant innskudd samt uttak

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet

Hva med BSU start ts? Der får man ikke rentefradrag, men samme rente som vanlig bsu og høyere tak. 

Anonymkode: f44c6...533

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med BSU start ts? Der får man ikke rentefradrag, men samme rente som vanlig bsu og høyere tak. 

Da kan hun få vanlig bsu når hun fyller 18 år i tillegg ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er god ide!

Anonymkode: 1322c...834

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Finner ingen banker med bsu start som har samne rente som bsu. Har du noen tips? Ser bare bsu start med ca 3 % rente

Anonymkode: 2cb1a...740

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Finner ingen banker med bsu start som har samne rente som bsu. Har du noen tips? Ser bare bsu start med ca 3 % rente

Anonymkode: 2cb1a...740

Det kan hende forskjellen er større nå som renta har økt. Det er uansett bedre rente enn sparekonto, og pengene kan overføres til vanlig bsu når den opprettes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...