AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Er det vondt/ ubehagelig å ta keisersnitt? Hvor lang tid tar inngrepet? Anonymkode: 633e1...538
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #2 Skrevet 27. juli 2023 For meg tok det ca en time. Det er inkludert prepping, få ut baby, og sy igjen. Under selve keisersnittet kjenner man ingen smerte, men man kan føle at noen liksom drar i huden din og slenger deg rundt på bordet. Det var ikke ubehagelig. I ettertid vil jeg ikke si at det var direkte vondt. Noe ubehag når jeg bøyde meg eller skulle sette meg opp fra senga, men ikke smertefullt. Anonymkode: 48fea...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 De sjekker om du kan "kjenne" noe før de begynner å skjære i deg. Jeg hadde hks og aner ikke hvor lang tid det tok, men det gikk rimelig kjapt. Fikk justert dosen så jeg ikke kjente noe, og merket ingenting annet enn romstering der nede (uten smerter). Det som er verst med keisersnitt er smertene i etterkant. Det er ubehagelig å ikke kunne bevege seg som normalt feks i senga, snu seg fra side til side eller reise seg opp. Følte meg handikappet i flere uker. Smertene var ikke uutholdelige men det var mye ubehag. Anonymkode: a2a28...672
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 Det skal være helt smertefritt. Noen kjenner litt ubehag i form av berøring/strekking/romstering. Noen få har anestesisvikt på spinal/epidural. Hyppigst ved konvertering fra fødeepidural. Da blir man lagt i narkose, evt kan man få spørsmål om det går greit og får noe annet (fentanyl eller ketamin). Tar 30 min til 1 time. Mitt var smertefritt også etterpå (men jeg hadde planlagt keisersnitt og var forberedt på hvordan reise meg fra sengen osv, og hadde nok også litt flaks). Hadde litt hodepine. I gjennomsnitt er det visst litt mer smertefullt i etterkant. Anonymkode: ff961...523
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 Jeg hadde hastekeisersnitt i våken tilstand. Kjente ingenting, men husker ikke hvor fort det gikk fordi jeg var så utmattet etter mange timer med voldsomme rier. Det gikk nok under en halvtime fra det ble bestemt keisersnitt til barnet var ute. Dette var ikke den mest alvorlige graden av hastekeisersnitt, for her kunne de heldigvis forutse at det kom til å gå galt i løpet av en viss tid hvis fødselen fortsatte. Jeg tror derfor selve keisersnittet var ganske likt som planlagt keisersnitt. Jeg hadde egentlig ikke smerter i ettertid, men man kjenner veldig godt at man ikke kan bevege deg for mye, for da kommer en sinnsyk smerte. Jeg kunne nesten ikke gå og gikk helt krokbøyd de første dagene, fordi jeg kjente at her var det umulig å gå normalt dersom jeg ikke skulle få vondt. Så lenge man holder seg i ro går det fint, for man får jo smertestillende. Man må opp og gå litt, men da må man bare være forsiktig og ligge mest mulig ellers. Innen en uke gikk jeg som normalt, men kunne nok ikke lagt ut på løpetur eller trent hardt (det skal man jo heller ikke). Anonymkode: 821bc...53b
Fame Skrevet 27. juli 2023 #6 Skrevet 27. juli 2023 Man skal ikke kjenne noe. Eneste gangen man kan kjenne noe er katastrofekeisersnitt. Da legges man i narkose og med en gang mor lukker øynene så begynner de kuttinga. Har opplevd at folk ikke har vært helt borte før det skjedde. Heldigvis sjeldent
Minlillelykke Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 Hatt lite problemer etter mine to keisersnitt. Såret kan gjøre vondt noen dager, men ikke verre enn at paracet hjalp for min del
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #8 Skrevet 27. juli 2023 Eneste fødselen min som var vond var ks, det var veldig vondt etterpå (altså ikke under selve snittet), og i overraskende lang tid etterpå. Veldig mye begrensninger også, ganske hemmende. Så det er nok ganske individuelt. Sterke luftsmerter er også veldig vanlig etterpå, så man anbefaler fort på bena og bevegelse. Anonymkode: daa6f...03a
Sandie Skrevet 27. juli 2023 #9 Skrevet 27. juli 2023 Har hatt to planlagte ks. Kjente ingenting underveis men endel smerte etterpå men helt overkommelig. Var på bena dagen etter begge gangene.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #10 Skrevet 27. juli 2023 Gikk veldig fint 🥰 Forebygget noen uker før, da jeg ble spådd en del luftproblemer. Planlagte og akutte KS, kan dog ikke sammenlignes. Stor forskjell der man er utslitt etter timesvis med smerter, og planlagt oppmøte hvor man har god tid. Anonymkode: 8eb9b...282 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #11 Skrevet 27. juli 2023 Kjente ingenting under keisersnittet, men var skyhøy på adrenalin, og lå og skalv ukontrollert under hele operasjonen. Var ganske satt ut av det, og av at jeg ikke klarte å stoppe det. Så det gikk meg litt hus forbi at ungen kom ut egentlig. Hele operasjonen tok en halvtimes tid. Hadde litt smerter de første dagene når jeg gjorde visse bevegelser, f.eks. inn og ut av seng. Men kom meg egentlig ganske raskt etter operasjonen. Anonymkode: d9c2a...ca2
melatonin Skrevet 27. juli 2023 #12 Skrevet 27. juli 2023 Jeg følte jeg kjente "alt,", men at det ikke var vondt, de flyttet på bena, og herjet ganske greit da barnet satt fast, merkelig følelse. Det var litt ubehagelig når de la seg oppå magen for å trykke, men det var fordi jeg ikke fikk puste og ribbeina ble klemt. Jeg fikk adrenalinrush, som de kalte det, som gjorde at jeg skalv ukontrollert, tok litt tid etter jeg kom på intensiven før det gikk over. Gikk ganske bra etterpå, jeg var dum og prøvde å sette meg opp selv på natta, ble veldig vondt av det, og toppet seg når jeg la til baby til bryst og jeg fikk ei skikkelig etterrie som varte og rakk. Ganske sprek dagen etter da, dro hjem på dag to.
Eva-Lena Skrevet 27. juli 2023 #13 Skrevet 27. juli 2023 Mine ks var under narkose. Jeg hadde veldig vondt etter første ks. Fra de oppdaget akutt svangerskapsforgiftning til baby var ute tok 11 min. Mulig det var mye hard bruk av hender for å få babyen raskt ut. Andre gangen var det ingen hast og vi hadde god tid. Smertene etter andre ks var ikke like vonde, men jeg kjente smerter når jeg beveget meg, løftet og ikke minst lo. Å le var ett sant helvete, men ikke til å unngå. Hoste gjorde helsikes vondt, så passet dårlig med forkjølelse 2 dager etter ks. Hadde lett gitt tillatelse til ks for tredje gang også om jeg skulle fått flere barn.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #14 Skrevet 27. juli 2023 motsatt opplevelse av den over meg. første var helt grei. Ikke no spes vondt. andre gang var jeg tydelig i mye verre form for det tok faen meg 2-3 uker å komme i ordentlig form. første gang 3-4 dager. 4 år i mellom. Anonymkode: d5472...820
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #15 Skrevet 27. juli 2023 Hadde mer smerter/ubehag etter vaginal fødsel enn KS. Etterriene var blant annet mye verre etter vaginal fødsel. Kjente ingenting under KS. Ikke særlig smerte i etterkant. Kjente jo så klart at det var noe når jeg hostet eller nøs ( ble forkjølet 1 uke etter) Låg på sykehuset 3 dager, var oppe på beina ikke lenge etterpå, dusjet dagen etter. Tok vel ca 1t med KS. Versus 18t vaginal fødsel.. Hadde lett tatt KS igjen om jeg ikke var ferdig med barn. Anonymkode: 1da27...97a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #16 Skrevet 27. juli 2023 Kjenner ingenting under selve operasjonen. Jeg hadde spinalbedøvelse og lå vel rundt 4-5 timer på oppvåkning hvor jeg gradvis fikk følelse i føttene igjen. Var vannvittig vondt i tiden etterpå. Måtte få morfin for i det hele tatt å komme meg på bena dagen etter. Man har ingen kjernemusklatur å benytte seg av og man bruker den tross alt til det meste. Å komme seg ut av senga, opp fra sofaen, inn og ut av bilen... alt var vondt og slitsomt. Å måtte hoste, nyse eller le gjør vanvittig vondt 🥲 Jeg har også hatt en vaginal fødsel og ville 100 ganger heller født vaginalt enn ved keisersnitt om jeg fikk valget. Keisersnitt var ganske mye vondere og hemmende i lang tid. Synes kvinner som har vært igjennom keisersnitt burde få sykemelding, men det er en annen diskusjon 😅 Anonymkode: b6d0f...56c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 Fra jeg ble kjørt fra fødestua til operasjonsrommet tok det vel 10-15 min før babyen var ute. Jeg hadde epiduralen satt fra før. Kjente ingenting under inngrepet, kirurgen sjekket godt om jeg kjente noe før han satte ned kniven. Selv om alt skjedde fort, hadde alle i rommet sine egne oppgaver som de utførte som om de aldri har gjort annet. De tok seg også tid til å berolige meg, og å fortelle hva og hvorfor de gjorde det de gjorde. Smertene de første dagene var helt for jævlige, men jeg tror faktisk luftsmertene i skuldra var verst 😅 De var dog kjempekort, riktig nok. Kjentes ut som å bli knivstukket, tror jeg, og at kniven vris. Anonymkode: caa20...563
Tanuki Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 Syntes ikke KS var ille, hadde et uplanlagt et, var vondt i noen dager etterpå, men ble raskt bedre. Var barnemat i forhold til lungebetennelsen jeg fikk noen år senere.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 Er det bare meg som syns den spinalbedøvelsen var helt grusom? Føler det var det værste av hele fødselen, da beina var helt nummen men man kunne fortsatt kjenne at de var der. Sinnsykt ekkelt, som om beina sov i flere timer. Anonymkode: 060c2...588
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #20 Skrevet 28. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er det bare meg som syns den spinalbedøvelsen var helt grusom? Føler det var det værste av hele fødselen, da beina var helt nummen men man kunne fortsatt kjenne at de var der. Sinnsykt ekkelt, som om beina sov i flere timer. Anonymkode: 060c2...588 Jeg husker ikke den biten. Var bare så spent på å se babyen og var helt i hundre.... Men jeg ble bedøvet opp til kinnet og måtte få noe til å redusere bedøvelsen og den ble jeg litt rastløs av Anonymkode: 633e1...538
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå