Gå til innhold

Hva forbinder du med å "ladde batteriene i feriene " ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før innledningen til feriene var det   vanleg med infomøte fra bedriftene ledelse, og der de m.a.  ønskte alle ansatta en god ferie, og minnet om at alle ansatte måtte sørge for å "ladde batteriene i ferien".  Einsbetydende  med  at ledelsen forventet at  energien  hos de ansatte var på topp når ferien var over, og  når de ansatte kom tilbake  op jobb etter ferien.

Men, hvordan står det  egentlig til med energien hos mange etter noen uker ferien er over ?  Ein  vet at feriene er ofte høgdepunkt for krangling, og samlivsproblemer. Dyrtiden har ført til feriepengene,og  bufferten kanskje er tømt , og feriebudsjettet er blitt  overskredet.  I feriene skal allting gjøres som ein ikkje har fått gjordt ellers i året, og stressnivået er over igjennomsnittet ellers i året.

Er energien  oppbrukt når ein skal tilbake på jobb,og sitter du  med følelsen av at ferien var altfor kort til å "Ladde tilstrekkelig oppatt  batterien" ?   

Anonymkode: 4dbb0...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var jobba i over 20 år, aldri hatt ett slikt infomøte...

Men jeg lader batteriene ved å koble av fra jobb tre uker. Trener masse, får unna husarbeid, leser masse. Aldri tømt feriekontoen, aldri sorengt budsjettet, aldri kranglet med familien, og aldri opplevd at ferien er stressende. Fikk kansellert hjemreise oga streik i fjor, da tok vi en ekstra dag på stranda...

Anonymkode: c27d1...c02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier enkelte ladde i stedet for å lade? Ladde høres jo helt teit ut.

Å lade batteriene er jo bare å få et avbrekk som vi alle kan trenge iblant. Jeg hadde kjempeenergi nå når jeg kom tilbake ihvertfall. Hva slags avbrekk folk trenger og ønsker er jo individuelt.

Vi brukte to uker på å reise og to på å slappe av hjemme. Jeg har hatt veldig mye energi etter jeg kom tilbake på jobb. Men jeg har bare et barn og ingen mann, så jeg er jo veldig heldig med det.

Endret av Macro
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha få planer, late meg, trene, ta dagene som de kommer. Kan reise bort eller være hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ledelsen har aldri infomøte, men sender som regel ut en "god sommer" mail til alle ansatte. Der vinkles det mer mot at alle fortjener en velfortjent pust i bakken etter god innsats osv. 

Når jeg lader batteriene så leser jeg bøker, soler meg og nyter god mat (og bittelitt vin). Det har blitt mange bøker og god mat i sommer, men lite sol dessverre...

Anonymkode: d82cb...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Macro skrev (3 minutter siden):

Å lade batteriene er jo bare å få et avbrekk som vi alle kan trenge iblant. Jeg hadde kjempeenergi nå når jeg kom tilbake ihvertfall. Hva slags avbrekk folk trenger og ønsker er jo individuelt.

Vi brukte to uker på å reise og to på å slappe av hjemme. Jeg har hatt veldig mye energi etter jeg kom tilbake på jobb. Men jeg har bare et barn og ingen mann, så jeg er jo veldig heldig med det.

Å ladde er visst et ord i følge ordboka:  https://naob.no/ordbok/ladde_2
Men det blir vel uansett litt feil å bruke.. Man fyller jo liksom ikke batteriene, man lader de opp.

Jeg bruker også kun lade, ja.

Anonymkode: 57fdf...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler om å gjøre noe helt annet enn jobb og hverdag. Ikke så glad i å ligge rett ut, da får man ikke brukt hodet på noe annet. 

For oss er det en tur med opplevelser, gjerne litt storby. Så gjerne noen dager med sol og bad. Et-par turer til hytta der vi kobler helt av samt fikser litt praktisk. Så noen dager hjemme før og etter ferien, der vi tar unna en del praktisk, særlig hagen og uteområdet på denne måten. 

Økonomien har vi god kontroll på. Og når det gjelder de små gnisningene finner vi gjerne mer ro i ferien, der lunta kan være litt kortere i en travel hverdag. 

Anonymkode: 97383...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å koble ut tankene fra jobb og bruke tiden som man vil, enten det er å få gjort ting man ellers ikke rekker eller bare gjøre ikkeno'. For meg betyr det ikke å reise bort, men å bare være uten å tenke plikter og tidsfrister.

Macro skrev (10 minutter siden):

Jeg sier "ladde" på dialekt, men skriver lade. Det er nok mye dialekt som høres teit ut om man sammenligner med bokmål.

Anonymkode: 2678f...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen steder "lader ein batteriet" og noen steder snakker de om å "ladde batterie ène"

Noen steder flagda dei på 17 mai, medan andre steder flagga de på 17 mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å koble ut tankene fra jobb og bruke tiden som man vil, enten det er å få gjort ting man ellers ikke rekker eller bare gjøre ikkeno'. For meg betyr det ikke å reise bort, men å bare være uten å tenke plikter og tidsfrister.

Jeg sier "ladde" på dialekt, men skriver lade. Det er nok mye dialekt som høres teit ut om man sammenligner med bokmål.

Anonymkode: 2678f...57c

NRK sykkelsommer vitner om at vi har eit mangfoldige ord-og utrykksformer i Norge. Facinerende. at store deler av  Norges befolkning både snakker, skriver på dialekt og det er noe som blir lagd vekt på i statskanalen  NRK og TV-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan ikke lade opp i ferien og forvente at man er supersprek i mange mnd etterpå. Akkurat som at man ikke kan " ta igjen søvn" i helgene. 

Anonymkode: 68a20...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...