Gå til innhold

Jente 21 mnd som kan få ord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det hun kan er noen få ord som «hei», «hade», «sko» og «se der». Både vi foreldre og eldre søster på 5 år prater mye med henne. Vi passer på at hun ikke går med smokk på dagtid og leser bøker og synger. Hun elsker sanger og det å bla i bøker på egenhånd, men å peke og si ordene er hun helt uinteressert i. Fikk henne til å peke riktig enkelte ganger men fa opp da hun ikke vil se i pekebøker sammen med meg eller søster.

Er dette innenfor normalen? Hun babler masse men ikke alltid lett å skjønne hva hun prøver å si. Hun forstår tydelig om jeg sier hun skal ta på skoene sine, eller vi skal spise eller ta på pyjamas. Men altså ingen forståelige ord. 

Anonymkode: 5f55f...ae0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at hun starter i barnehagen nå i august.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Min er straks 16 mnd og kan 5 eller 6 ord, men bruker sjeldent noen av de, så vet ikke om det teller, ungen snakker kun babyspråk😅

Forstår de nye da?

Anonymkode: 6c5cc...1c3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min er straks 16 mnd og kan 5 eller 6 ord, men bruker sjeldent noen av de, så vet ikke om det teller, ungen snakker kun babyspråk😅

Forstår de nye da?

Forstår din mye* da?

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min også kunne veldig få ord i den alderen. Det var hei, hade, mamma, pupp og dinosaur. Han var akkurat fylt to da han begynte i bhg i april, og nå er det juli og han snakker som en foss. Skravlerrrr.. Flere ord i setninger, fortid, nåtid. 

Vokabular har ikke så mye å si, så lenge barnet forstår hva du sier. Samtidig er det ganske mye som skjer i alderen to til to og et halvt og tre år, det kommer nye ord hele tiden. Samtidig kan barnehagen være et sted som språkstimulering skjer på forskjellige måter 😊

Anonymkode: bffeb...002

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at dere synger og leser med henne. Det aller viktigste er å «bade» barnet i språk, slik dere er godt igang med. Vil også tipse om å følge Lommelogopeden på Instagram, hun deler veldig mange nyttige tips. Prøv å utvide det barnet selv sier. Om hun sier feks «ball!» kan du utvide med «ja, se, en ball!» eller «ballen er blå» osv. Utvid hennes egne ytringer med 1-3 ord. 😊

Anonymkode: 524c7...3a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så fint at dere synger og leser med henne. Det aller viktigste er å «bade» barnet i språk, slik dere er godt igang med. Vil også tipse om å følge Lommelogopeden på Instagram, hun deler veldig mange nyttige tips. Prøv å utvide det barnet selv sier. Om hun sier feks «ball!» kan du utvide med «ja, se, en ball!» eller «ballen er blå» osv. Utvid hennes egne ytringer med 1-3 ord. 😊

Anonymkode: 524c7...3a6

Det gjør man vel helt automatisk siden barnet er helt lite. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er 21 mnd og sier ingen ord. Bare babler noe helt ekstrem. Men han har god språkforståelse så jeg er ikke bekymret. Det kommer når det kommer.

Anonymkode: 104a1...b77

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å ikke si så mye i den alderen, men de bør ha ganske grei språkforståelse allikevel. Det er språkforståelsen fagpersoner ser mest på. For noen løsner språket først mellom 2 og 3 år. Jeg syns det høres mer bekymringsverdig ut at hun kun peker riktig enkelte ganger. Min sa veldig lite i den alderen selv, men hadde et enormt passivt ordforråd og kunne peke ut ting på detaljnivå og visste hva alle gjenstander i huset het, f.eks. Øv heller mer på forståelsen og se om det faktisk står dårlig til der.

Anonymkode: cdda8...166

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn utvikler seg så forskjellig.  Mi på 18mnd kan mange ord, kan også sette sammen ord som kjøre bil. Har du sjekket hørselen hennes ?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 20 mnd, og det er det samme her. Hun forstår veldig godt da, og når jeg leser for henne kan hun f.eks mime at hun pusser tennene som jeg gjør når jeg leser, eller si tut-tut og mjaue litt når hun ser bilde av en katt (er mer au enn mjau) Hun har blitt ganske god på å formidle hva hun vil uten ord, men vanskelig å forstå hvilket pålegg hun vil ha f.eks. Hun lager en bestemt lyd hvis hun vil ha det samme som vi har.😅❤️ Hun sier Mamma,pappa, hei, hade, nei og oi. Kommer andre ord innimellom.

Anonymkode: 25ae5...8b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i småbarnsavdeling i barnehage, og kan si at det høres helt normalt ut. Flere steder utsetter helsestasjonen toårskontrollen til barnet er to år og noen måneder, fordi det er er mange nybakte toåringer som sier lite, og det er for tidlig å bli bekymret. 

En kan bli forvirret og bekymret fordi normalvariasjonen i språkutviklingen er så stor. Av tre helt normale barn som fyller to, kan det være en som som sier rundt 15 ord og dyrelyder om en legger godviljen til, flere av dem utydelige og vanskelige og tolke, og de blir ikke satt sammen til setninger. En som sier rundt 50 ord, og setter dem sammen i setninger på 2-3 ord. Og en hvor det er umulig å telle antall ord, det kommer nye hver dag, barnet snakker i setninger på opptil 12-13 ord, og binder sammen setninger. Flertallet ligger nærmest det midterste eksempelet. 

Anonymkode: 124c7...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Lett å sammenligne sitt barn med andre, men noen barn er senere ute enn andre med å snakke. Min sa også veldig få ord før like før toårsdagen. Da løsnet det plutselig. Helsesykepleier vil jo si ifra hvis det er noe galt når dere kommer til toårskontroll, så jeg anbefaler deg å ikke stresse over dette. 

Anonymkode: 5badd...fd1

AnonymBruker
Skrevet
Anonymous 91 skrev (På 27.7.2023 den 15.45):

Barn utvikler seg så forskjellig.  Mi på 18mnd kan mange ord, kan også sette sammen ord som kjøre bil. Har du sjekket hørselen hennes ?

Ditt barn har NF. 

Anonymkode: b63dd...e8f

Skrevet

Stor forskjell på barn, også på søsken som blir likt oppdratt. Sønnen min prioriterte sin kapasitet på å mestre mye fysisk: klatre, hoppe, åle, løpe, både grov- og finmotorikk. Han hadde få ord, men gjorde seg godt forstått med myndig peking og tydelig kroppsspråk. Husker jeg "testet ham" ved å sitte rolig selv på stua og si" nå skal vi gå på kjøkkenet og smøre kveldsmat, og han reiste seg og gikk før meg inn på kjøkkenet og til stolen sin. Så han forsto mye, bare gadd ikke si så mye selv. Etterhvert skravlet han som en foss, da var han rundt tre.

Har ei datter som er yngre. Hennes ordforråd og interesse for språket var mye bedre enn hans fra tidlig av. Hun var mer forsiktig motorisk, og øvde lenge på balansen før hun turte å slippe seg for å gå. 

Jeg ville ikke vært bekymret enda. 

• Nyttig 1
Skrevet

Har en på 22mnd som kun sier enkle ord. Men er blitt endel ord nå. Hei, hade, pus, tutt, kos, bil, båt, mamma, pappa, baby, traktor, bæ, mø, voff, mjau, mommo(mormor), hår, mage, NEI, mat, mette, drikka, mer, nana(banana) og noen fler. 

eldste derimot sa kun noen få ord frem til fylte 3. da begynte det å renne inn flere ord, og nå kommer det også lengre setninger. Har enda dårlig uttale på mye, men har virkelig utviklet seg på det språklige! Er 3.5 år nå

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok relativt normalt ja ☺️ Min er 23 mnd og vi følte han sa typ 5-6 ord også plutselig kom det masse nye ord og korte setninger omtrent over natta

Anonymkode: f246e...d55

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ditt barn har NF. 

Anonymkode: b63dd...e8f

Mitt barn har Nf? 

Skrevet
On 7/27/2023 at 3:19 PM, AnonymBruker said:

Glemte å skrive at hun starter i barnehagen nå i august.

ts

Vår sønn begynte i bhg rett før toårsdagen, og bablet nesten utelukkende uforståelig til tross for god stimuli hjemme. Plutselig løsnet det, og ordene og setningene kom fossende. Han blir nå 4 i august, og vi får tilbakemeldinger fra bhg, helsestasjon og andre om at han har ett godt over gjennomsnittet utviklet språk, noe vi også legger merke til når han leker med jevnaldrende. Han er også tospråklige ettersom pappan er britisk.

Det er nok ingen grunn til bekymring, tror dette er godt innenfor normalen. Vår sønn snakker nå omtrent på innpust og utpust 24/7 🥴

Skrevet

Min yngste har gått i barnehage i snart et år og ble 2 år i slutten av juni.  Hun var som du beskriver fram til ca 2 uker før 2-årsdagen. Da skjedde det plutselig enormt mye. Nå snakker hun i 3 og 4 ordsetninger, hun var rett på «jeg» og «meg», «min» og «din». Var litt bekymra fordi storebroren var så mye tidligere, men hverken bhg eller hs var bekymra. Hun har vist at hun forstår mye og kommunisert på andre måter. Hos oss har den største utviklinga skjedd når hun har hatt ferie. Samme var det med storebroren. Gjorde store hopp hver gang det var ferie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...