Gå til innhold

Tørr ikke begynne på antidepressiva/zoloft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest så mange skrekkhistorier. Tok min andre tablett og merker allerede tørke der nede, nedsatt matlyst og søvnvansker. 

Er det noen som har erfaringer med den? Jeg er så usikker på om jeg skal fortsette.. Er det verdt det? Jeg sliter mye med selvmordstanker og angst, men liker ikke å ha kontroll over hva som skjer med kroppen. Det skremmer meg. 

Anonymkode: 95bc6...e45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

mente liker ikke å ikke ha kontroll*

Anonymkode: 95bc6...e45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke fortelle deg at du ikke bør ta de, for er det veldig akutt situasjon så kan det være nettopp det du bør gjøre. 
Men jeg skal gi deg alterntiv. Kanskje har du allerede sjekket/testet ut, men jeg nevner det likvel;

Gå til legen og ta blodprøver for å være sikker på at ikke for lave verdier av visse vitaminer/mineraler er årsak til depresjon (eller i hvertfall medvirkende årsak. 

D vitamin. Her bør du ligge GODT innenfor normalen. Be alltid om å få vite tallet. Samme med b-12. B-9/folat er også viktig, lave verdier her påvirker kroppens evne å bruke b-12. Mtp D vitamin og depresjon/angst, bør du minst ligge på 90-100 nmol. Merk at veldig lave nivåer krever høye doser tilskudd. Ta tilskudd sammen med litt fett for best opptak. Ved evnt påvist mangel, dra tilbake for nye tester etter det har blitt tatt tilskudd et par mnd, for å se om det er endring. Er det ingen endring, må dose justeres. 

Jeg led av depresjon og suicidale tanker da jeg hadde for lave verdier av b-12 og d vitamin. Dvs verdiene ble ansett å være "ok" per definisjon, men lå helt i det nedre sjiktet av referansverdiene. Var av stor betydning å få det i motsatt ende. 

Magnesium. Vises ofte ikke mangel per blodprøver, men vet av erfaring at tilskudd av dette er gunstig. Også viktig for kroppens evne til å bruke d vitamin.

Omega 3 fettsyrer

Kosthold generelt. Jeg vet ikke hvordan kostholdet ditt er, men en god start er å kutte ut sukker, kunstig søtning, junk, og ultraprosessert mat. Velge fullkorn, spise mye grønt, osv. 

Anonymkode: f6414...63a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du veie symptomene opp mot hverandre, er det bedre å ha angst og selvmordstanker vs de bivirkningene ( som mest sannsynlig går over etter noen uker), du får av Zoloft? 

Anonymkode: 20cf4...10b

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen, 

Matas, moderator. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...