Gå til innhold

Kjøper dere klær til barna selvom de ikke trenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper dere nytt tøy hver mnd til ungene? Jenteungen får mye og nok da hun er enebarn, men spør om nytt tøy hver mnd. 

Anonymkode: f6162...e9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de får når de trenger. Handler ikke så mye om penger, men om verdier og holdninger til miljø, forbruk, å ikke få alt man peker på og å ta vare på tingene sine. De får heller ikke ny leke om de ødelegger ting med vilje eller ved å behandle de på en uforsiktig måte 

Anonymkode: 8f738...10f

• Liker 1
Skrevet

Ja, det hender selvsagt de får et nytt plagg bare fordi vi finner noe fint eller fordi de ønsker seg noe, men vi prøver å ikke ha mer enn vi faktisk har bruk for og å kjøpe nye klær hver måned høres helt vilt ut. Man burde tenke mer over miljø og forbruk hvis man kjøper så mye nytt hele tiden.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er miljøsvineri. De får være med og velge seg ut klær når de trenger nytt. 

Vi voksne driver heller ikke og kjøper klær i hytt og gevær uten at det faktisk er behov for det. 

Klær er noe av det verste mtp miljø, så det er rart å kjøpe klær i hytt og gevær samtidig som man føler seg flink fordi man resirkulerer kesam-begeret.. 

Anonymkode: 54c8f...cd4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja kjøper klær så og si hver måned, liker å style de. Kjøper også klær til meg selv nesten hver måned.

Anonymkode: de324...42a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja :) barna blir så glade 😊

Anonymkode: 8d13d...658

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 9bb3d...5d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja kjøper klær så og si hver måned, liker å style de. Kjøper også klær til meg selv nesten hver måned.

Anonymkode: de324...42a

Samme her. 

Anonymkode: e4fc9...e17

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: d5ada...3f0

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke hittil, ungen er bare 1,5. Kanskje når den blir større😊

Anonymkode: 3d744...d15

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper ikke nytt hver måned. Kjøper i hovedsak når barnet trenger, men det hender jeg kommer over plagg som er veldig fine og kjøper dem, men hvis mulig, så kjøper jeg dem heller én størrelse opp. Må jo uansett kjøpe klær i den størrelsen etterhvert. 

Anonymkode: a3327...5e8

Skrevet

Jeg har tre barn og kjøper nok litt til dem hver mnd. Klær blir jo slitt og vokses ut fra, så det er kjekt med litt utskifting. De har nok mer klær enn de «trenger», men det har vi vel egentlig alle?🤷🏼‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja😊 alle 4 får noe nytt

Anonymkode: 87fea...d69

AnonymBruker
Skrevet

Det blir som regel noe nytt hver mnd, ja. Bukser med hull i som trenger utskiftning. Finner noen plagg på salg som kjøpes i neste størrelse osv. 

Anonymkode: 1d74b...b2c

AnonymBruker
Skrevet

Trenger/behov er relativt. Jeg synes det er greit å ha nok av det meste så jeg ikke må vaske på minst en uke. 

Det kommer også an på alder, jeg kjøpte oftere klær når de var små og vokste, dess eldre mer sesongsbasert og når jeg likevel var innom et sted.   

Noe blir kjøpt hver måned. I sommer masse treningstøy på outlet for trening/gym til høsten. Før sommeren masse sommerklær. Snart skolestart og det er nok masse bukser som har blitt i korteste laget og alltid gøy med nye klær første skoledag. Snart blir det høstferie på fjellet og må sikkert ha noe nytt turklær/uteklær siden ungene tross alt vokser. Yngste har vokst over 10 cm på litt under ett år så det blir en del som byttes ut.  

Sko slites og det er nødvendig med masse ulike typer til ulike aktiviteter (inne, ute, tur osv)     

Eldste vil ha merkeklær og får mindre klær, yngste vil ikke ha merkeklær, heller mye klær av ulike typer. 

Anonymkode: 0f3cc...387

AnonymBruker
Skrevet

Jeg HATER å handle klær, så jeg kjøper ikke et plagg om jeg ikke må, og når jeg må så handler jeg alt jeg kan komme på at de kan trenge i den størrelsen på så kort tid som overhodet mulig. Gjerne neste størrelsen også forsåvidt. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg heller ansatt personlig shopper enn vaskehjelp. 

Anonymkode: 62b2e...c6d

AnonymBruker
Skrevet

Venter vel aldri til barna trenger klær, men liker å ligge i forkant og kjøper gjerne inn feks yttertøy når det er på tilbud osv. slik sparer jeg en god del penger, og har alltid klær når annet er for smått. Barna har mer klær enn de MÅ ha, hadde jo klart seg med mindre om de måtte. Men tror de fleste barn i Norge har nok klær, og mer enn de «trenger». Så er jo hvor mye klær barna trenger, veldig vanskelig å definere da de fleste av oss sikkert ser ulikt på dette som med alt annet!

Anonymkode: 8ad44...dbf

Skrevet

Nei, får det dem trenger. Har dem nok klær, får dem ikke mer.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hver måned nei! Men hun har en god mer enn hun trenger dessverre. 

Anonymkode: 3d3c8...24d

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på. Største ungen handler jeg til når han begynner å klage om at klærne begynner å bli korte, så som regel bare 1-2 ganger i året (8 år). Minste ungen er litt over året gammel, så innimellom gjør hun noen veksthopp og da blir det noen småkjøp innimellom.

Men kjøper sjeldent noe bare for å kjøpe, og aller helst prøver vi å handle brukt.

Anonymkode: 6aacd...c51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...