AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #41 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ts her. At hun ønsker seg er ikke det samme som at hun får ennå 😊 Tenker tilmskolestart. Men var usikker angående frisør eller ikke. Jeg var 4 år når jeg fikk de første og 13 da jeg fikk 2 til. Aldri hatt problemer med disse. Anonymkode: 61bfe...7fd Hva er du usikker på? Hilsen frisør. (Som er utdannet innen hår!) Anonymkode: 70f7d...d8e
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #42 Skrevet 28. juli 2023 1 hour ago, Malvinka said: Det er mye mer smertefult å ta hull med pistol enn med nål, det kan jeg si fra egen erfaring som har gjort begge deler. Har også hatt problemer med hull som et tatt med pistol, men ikke med nål. Kan du bevise at å lage hull ved å tvinge en butt øredobb gjennom øre er bedre enn å ha en skarp nål? Du kommer jo med masse usanne påstander her. Ganske drøyt uten bevis. Brukte dei butt øredobb? Ikkje rart du fekk vondt 😅 på meg brukte dei ein øredobb med sylskarp spiss, gjekk fint. Verken nål eller pistol er vondt syns eg. Infeksjon er vondare. 4 år er for tidleg til holde god hygiene for å unngå infeksjon i eit sår som er opent i dagesvis. Anonymkode: b59b8...a9a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #43 Skrevet 28. juli 2023 Jeg har tatt 6 hull hos frisør, aldri noen problemer. Men ville vært sikker på at øredobbene hun får ikke inneholder nikkel, det vet jeg piercingstudioer er god på. Jeg vet ikke hva status er her hos frisøren. Har tatt andre typer piercing hos piercing studio - og guuu kor vondt 🥵 Hun er jo ung, men du kjenner henne best. Du nevnte jo at du fikk når du var fire, aldri hatt noen problemer - jeg ville trodd at det samme gjelder din datter i så fall 🤷🏼♀️ Anonymkode: 79e44...43e
NakenPanda Skrevet 28. juli 2023 #44 Skrevet 28. juli 2023 Etter det jeg ser er det bare barn med innvandrer bakgrunn som har hull i ørene helt ned i småbarns alderen, Når de er tenåringer og kan vedlikeholde dette selv får de velge før dette ikke fan
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #45 Skrevet 28. juli 2023 Full Ugle skrev (4 timer siden): Er dette en kulturell greie? For er det noe jeg virkelig ikke forstår er det behovet for å pierce en baby! Jeg undrer meg også over en 4 åring som er opptatt av å ta hull i ørene, hvor kommer den påvirkningen fra? Kjøp klistremerke øredobber til henne. Da kan hun skifte «dobber» hver dag. Jeg er ikke den du spurte, men vet at i alle fall i Spania og Latin Amerika er det helt vanlig å ta hull i ørene når barnet er en baby. I Spania gjør de det på sykehuset en dag eller et par dager etter fødsel. Anonymkode: 91113...a98
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #46 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 12.09): Min jente på 4 ønsker seg hull i ørene. Tenker vi kan vente litt. Jeg har alltid tenkt at disse tas hos frisør. Men etter å ha tatt noen piercinger hos piercingstudio har jeg hørt at man aldri må la frisører lage hull i ørene. Men kjenner selv at det hadde føltes bedre. kjapt og enkelt. Er det mange som tenker det er uproblematisk å ta hos frisør? Hva er evt den største risken? Anonymkode: 61bfe...7fd Har tatt flere hull både hos frisør, i studio og selv med ordentlig nål. Aldri hatt problemer med noen av de🤷♀️ tenker det viktigste er å holde det rent og tørt å ikke fikle for mye med det i starten, slik at det får tid til å gro. Det er fordeler og ulemper med både frisør og studio. Jeg trur pistol vil være mindre traumatiserende og mindre smertefult enn med nål. Ulempe hos frisør ja det blir litt mer press på vevet, men det er sjeldent et problem om det behandles riktig. I tillegg så blir ofte plasseringa dårligere hos frisør. Spørs veldig med erfaringa til frisøren så klart. Og ja som du selv sier er nok skolestart en bedre alder enn nå:) jeg ville nok bedt min også vente hvertfall til skolestart, me. Hun har sprøyteskrekk etter dårlig opplevelse på sykehus, så hun ville ikke ha hull før hun ble tenåring. Og da ble frisør med pistol det naturlige valget, både pga sprøyteskrekk og at det ikke finnes noen studio her. ingen problem for henne heller etter dette:) faktisk aldri opplevd noen som har hatt problemer etter vanlig hull i øreflipp hos frisør, kun hos ei som tok hull i nesa. Anonymkode: b8435...fb9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #47 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 20.50): lenger tid? ungen min på 11 år tok denne uka, på piercing studio, tok to sekunder per øre. Har hatt masse problemer med mine frisør-pistol hull så helt uaktuelt å utsette ungen min for det. Ut over det er det skikkelig ugreit å stikke hull på en småunge på fire år som sikkert ikke snakker rent en gang. Skam deg. Anonymkode: a330d...bd2 Ts her. Ungen har snakka rent i 1-2 år, og det er ikke språket som skal bedømme om hun får hull i ørene 😂 Og hvis dette var myntet på meg var jeg bare nyskjerrig på hva folk valgte å gjøre Anonymkode: 61bfe...7fd
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #48 Skrevet 29. juli 2023 Full Ugle skrev (23 timer siden): Er dette en kulturell greie? For er det noe jeg virkelig ikke forstår er det behovet for å pierce en baby! Jeg undrer meg også over en 4 åring som er opptatt av å ta hull i ørene, hvor kommer den påvirkningen fra? Kjøp klistremerke øredobber til henne. Da kan hun skifte «dobber» hver dag. Ts her. svarer på nederste avsnitt. 4 åringen har sett meg med øredobber, og jenter som er noen år eldre. Både i barnehagen og i nabolaget. Hun elsker alt som har med pynt å gjøre. Jeg har ikke prøvd å påvirke henne 😂 Og hun får ikke hull i ørene, bare en nysgjerrighet fra min side 😊 Anonymkode: 61bfe...7fd
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #49 Skrevet 29. juli 2023 Se etter noen som bruker blomdahl sitt system. Men ville snakket med barnet om at det kan svi litt osv. Anonymkode: 249ac...38c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #50 Skrevet 29. juli 2023 NakenPanda skrev (19 timer siden): Etter det jeg ser er det bare barn med innvandrer bakgrunn som har hull i ørene helt ned i småbarns alderen, Når de er tenåringer og kan vedlikeholde dette selv får de velge før dette ikke fan Bare, var litt drøyt. 😂 men hva mener du med små barn? Anonymkode: 61bfe...7fd
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #51 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 10.20): Mi på 7 har også spurt og vi har nå avtalt at jeg skul vurdere det når hun blir 10 år. Etter at jeg satt meg inn i det. For det første kan man ikke svømme på en stund, og hun elsker å bade og går på svømming. Vi har hatt antibiotikakur etter infeksjon i et instektsstikk kombinert med bassengvann, så det er uaktuelt å bade i basseng de mnd det er anbefalt å la være. Det er hun enig i, hun liker ikke antibiotika hun heller og husker den kuren godt. Og, tilsvarende, det må renses grundig morgen og kveld, så jeg spurte om hun tror hun klarer å huske det og gjøre det selv hver morgen og hver kveld i mange uker. Nei, det trodde hun ikke. Og til sist sa jeg at hun ikke kan fikle på de, snurre de, putte møkkete fingre opp ved øredobben, det MÅ hun klare å la være. Nei, hun trodde ikke det gikk heller. Og hun har helt rett, hun er ikke stor nok for å klare å følge opp det som må til. Jeg visste det, og heldigvis så hun det selv også. Jeg skal vurdere det igjen når hun er 10 år, se hvilket barn hun er da. Hun er ganske ansvarsfull, og det er ikke umulig at det kan gå da, det får vi se. Leste også at det ikke er anbefalt før barna er større og øreflippene mer utvokste. Man ødelegger nerver etc i ørene på de små barna. Så mange piercingstudioer har aldergrense, iog det med god grunn. Så er endel som skal være oppfylt før det er uproblematisk å ta hunn i ørene, når man først setter seg inn i hva det dreier seg om. Hadde def. ikke orket ekstra-jobben med rens av de hullene morgen og kveld på en 4-åring. Men så har jeg "alltid" hatt to barn da. Sikkert lettere om man har bare en å ta seg av. Men synes liksom bad/dusj/vask, tannpuss etc har vært tidkrevende nok på en måte. Les litt her feks: https://www.carbonink.no/faq/barn-hull-orene/, her vil de ikke før barnet er 8 år. Men mi er 7,5 år straks, og jeg vet garantert at hun ikke er klar for oppfølgingen når hun er 8 år heller. En ting er å skjønne at man ikke skal fikle med det, en annen ting e å klare å la være. Men hun er fullt med på forklaringene mine om hvorfor det ikke blir hull i ørene før hun er større. Men da ser jeg ikke noe galt med det Anonymkode: ca396...d91 Som nevnt tidligere. Mitt barn på 5,5 fikk hull i ørene for 3 uker siden. Vi har også to barn Det er virkelig ikke mye jobb å rense dem, det tar 30 sekunder. Hun har badet hele denne uken, vi er på ferie. Det har vært null komplikasjoner og null smerter så langt. Det høres ut som du gjør veldig mye ut av ting og liker å problematisere Anonymkode: b6360...d60
Malvinka Skrevet 1. september 2023 #52 Skrevet 1. september 2023 On 7/28/2023 at 1:23 PM, AnonymBruker said: Brukte dei butt øredobb? Ikkje rart du fekk vondt 😅 på meg brukte dei ein øredobb med sylskarp spiss, gjekk fint. Verken nål eller pistol er vondt syns eg. Infeksjon er vondare. 4 år er for tidleg til holde god hygiene for å unngå infeksjon i eit sår som er opent i dagesvis. Anonymkode: b59b8...a9a Alle øredobber er butte. Er vel ingen øredobber som er sydspissen, man skal jo tross alt gå med dem etterpå uten å skade seg. Jeg tror ikke noe på at du har sylspisse øredobber selv om du kanskje oppfatter det slik.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #53 Skrevet 1. september 2023 Malvinka skrev (4 minutter siden): Alle øredobber er butte. Er vel ingen øredobber som er sydspissen, man skal jo tross alt gå med dem etterpå uten å skade seg. Jeg tror ikke noe på at du har sylspisse øredobber selv om du kanskje oppfatter det slik. Jo, de som settes med pistol er spisse. De har annerledes bakstykke. Du får tro hva du vil, men det er teit å være så bastant på noe man åpenbart ikke har vært borti. Jeg har åtte sånne par, tatt hos ulike frisører, alle er spisse. Anonymkode: 41d12...394
MariaIsabel Skrevet 1. september 2023 #54 Skrevet 1. september 2023 Helt enig med deg i at det er lurt å vente litt ts, og flott at du undersøker. Grunnen til at det ikke anbefales å ta det hos frisør, er både måten pistolen sprenger gjennom øreflippen, som kan irritere vevet mye mer enn med kanyle, men mest det faktum at pistolene ikke kan steriliseres fullstendig. Det er derfor risiko for at andres blod fremdeles er på den, og infeksjonsfaren øker betraktelig, og i verste fall (ikke vanlig, men mulig) sykdommer som smitter via blod. Argumentet om at "det gikk fint med min datter", er bare idiotisk. Det kan gå fint å fyllekjøre også, det betyr ikke at det er greit, eller at det ikke er noen risiko ... Jeg fikk forsåvidt hull i ørene hos frisør selv (det var ikke så mye informasjon den gangen), og det gikk fint, men jeg var bare heldig. Ville ikke gjort det på mine barn - det er ikke verdt risikoen. Hvorfor skal man ta den sjansen når det finnes et tryggere alternativ? 1
Rosa Dartle Skrevet 1. september 2023 #55 Skrevet 1. september 2023 Jeg fikk hull i ørene da jeg skulle begynne på barneskolen. I ettertid ønsket jeg meg to hull i det ene øret, men det som var skutt med pistol var så skakt at det ble problematisk. Så tror jeg ville tatt det på ordentlig måte. Ofte er det jo slik at når ungene ønsker seg det nok så godtar de dette 😊 1
Malvinka Skrevet 2. september 2023 #56 Skrevet 2. september 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Jo, de som settes med pistol er spisse. De har annerledes bakstykke. Du får tro hva du vil, men det er teit å være så bastant på noe man åpenbart ikke har vært borti. Jeg har åtte sånne par, tatt hos ulike frisører, alle er spisse. Anonymkode: 41d12...394 Enda en god grunn å ikke ta hos frisør. Sylspisse øredobber på små barn som sover med dem er rett og slett farlig. Dog har jeg aldri sett sylspisse når jeg har vært innom frisøren så send gjerne bilde 1
Malvinka Skrevet 2. september 2023 #57 Skrevet 2. september 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Jo, de som settes med pistol er spisse. De har annerledes bakstykke. Du får tro hva du vil, men det er teit å være så bastant på noe man åpenbart ikke har vært borti. Jeg har åtte sånne par, tatt hos ulike frisører, alle er spisse. Anonymkode: 41d12...394 Ikke minst, hvorfor har du måttet ta hull 8 ganger hos forskjellige frisører? 1
Sofakona Skrevet 2. september 2023 #58 Skrevet 2. september 2023 Min fikk det når hun var 4 år hos frisøren... ikke gjorde det vondt og vi har ikke hatt noe problem..hun er 5 år nå og vi bytter øredobber innimellom
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #59 Skrevet 2. september 2023 Jeg ville ventet til 6-7 års alder. Å hulle ørene på barn i barnehagealder er noe jeg ser utelukkende hos tre grupper: - Innvandrere som har kultur for slikt tull -Typiske white-trash familier som ikke vet bedre -Barn med dumme influensermødre som skal eksponere sin lille prinsesse i alle mulige sosiale kanaler koste hva det koste vil. Anonymkode: 9f38f...b6c 1
Sola de Skrevet 2. september 2023 #60 Skrevet 2. september 2023 Jeg maste meg til å få hull i ørene da jeg var 4 år. Vi var flere jenter i barnehagen, som fikk da nogenlunde samtidig, så vi syntes det var så stor stas. Ble gjort hos frisør. Gjorde supervondt husker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå