Trolltampen Skrevet 27. juli 2023 #21 Skrevet 27. juli 2023 Det er umulig å få renset de hullpistolene. Og de brukes på flere etter hverandre. En piercingnål er hul, så den tar med seg "kjøttet" som er i veien for å sette i smykker. En piercinggun skyter bare selve smykket igjennom, og kan vrenge ut "kjøtt" fra øreflippen da hullet lages med å presse igjennom selve smykket. Det er forferdelig uhygienisk, og i tillegg blir resultatet sjeldent like bra som hos studio. Når det er sagt tenker jeg små barn kan vente til de er gamle nok til å ta informerte valg angående kroppen sin. Er aldersgrenser som må overholdes også. 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #22 Skrevet 27. juli 2023 Søsteren min var rundt 6 år, og fikk en voldsom infeksjon, hvor øredobben ikke var til å få ut, fordi hevelsen og verken var så stor, det var helt ekstremt smertefullt for henne, og nærmest traumatisk for meg, så hvordan det var for henne kan jeg ikke se for meg.. Anonymkode: cb88c...86a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #23 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Infeksjon er den største risikoen. Mitt barn tok hos frisøren, dette var for 25 år siden før piercing var en ting. Det var hurtig gjort og dermed lite vondt og lett for barnet. Piercing bruker jo større nål og tar litt lengre tid og gjør da sikkert litt vondere. Anonymkode: 2b0a2...5eb lenger tid? ungen min på 11 år tok denne uka, på piercing studio, tok to sekunder per øre. Har hatt masse problemer med mine frisør-pistol hull så helt uaktuelt å utsette ungen min for det. Ut over det er det skikkelig ugreit å stikke hull på en småunge på fire år som sikkert ikke snakker rent en gang. Skam deg. Anonymkode: a330d...bd2 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #24 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ut over det er det skikkelig ugreit å stikke hull på en småunge på fire år som sikkert ikke snakker rent en gang. Skam deg. Anonymkode: a330d...bd2 Altså hun har jo sagt at det skal vente, men at det er 4-åringen som har ytret ønske. Anonymkode: 44128...91b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #25 Skrevet 28. juli 2023 Kvifor er det umulig å ha god nok hygiene på hullpistolane? Det trur eg ikkje på. Men det er lettare å desinfisere ei nål så klart. Eg tok hull hos frisør då eg var 9, gjekk heilt fint, har dei endå 30 år etterpå. Resten av hulla i øyra har eg tatt sjølv heime med nål, gjekk heilt fint. Så lenge man forstår basic hygiene/anatomi. Viktig å halde såret reint ganske lenge etterpå også, tippar det ofte er i etterkant infeksjonen kjem, ikkje hos frisør eller studio. Anonymkode: b59b8...a9a 1
Rucula Skrevet 28. juli 2023 #26 Skrevet 28. juli 2023 Mitt barn fikk hull i ørene for noen uker siden. Hun begynner på skolen til høsten. Vi tok det hos gullsmed, men det foregår på akkurat samme måte aom hos frisøren. Det gikk kjempe fint, og hun er helt uten antydning til betennelse. Helt problemfritt 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #27 Skrevet 28. juli 2023 Viktig å halde såret reint lenge etterpå. Så er meir tvilsom til at ein 4 åring klarar unngå ta på øyret med skitne fingrar enn om man bruker frisør eller piercing studio. Eg er rimelig sikker på at infeksjonane oftast er sjølvforskyldt, ikkje studio eller frisør. Anonymkode: b59b8...a9a 3
Eva-Lena Skrevet 28. juli 2023 #28 Skrevet 28. juli 2023 Jeg fikk hull i ørene da jeg var 3 mnd. Husker selvsagt ikke det, derfor fikk barna mine det også ved samme alder. Som voksen tok jeg to nye hull hos frisør. Det var vondt og øredobbene måtte ut igjen samme dag. Var skikkelig betent og måtte rense flere ganger om dagen. Tok ca en uke før det begynte å bli bra. Tok aldri nye hull etter det.
Malvinka Skrevet 28. juli 2023 #29 Skrevet 28. juli 2023 Det er bare tull at piersingstudio bruker pistol for å ta hull i ørene. Det er heller hverken vondere eller tar lengre tid med nål. Ifølge mim 6 åring som fikk 2 hull samtidig i et piersing studio (velg et større med flere på jobb) så var det litt vondt i 3 sekunder og så gikk det over. Var mer at hun skvatt enn at det gjorde vondt i følge henne selv. Rette fine hull, behagelige øredobber med kule bak istedenfor stikkete lås og helt uproblematisk i ettertid. Gjorde ikke vondt dagen etter slik mange opplever første ukene etter å ha tatt hull med pistor da såret er mye kraftigere. Jeg selv tok med pistor og har hull som er lavere bak enn foran da det er vanskelig å ta rette hull med pistol. Gikk også mange måneder før de grodde ordentlig hos meg og hadde problemer med infeksjon flere ganger. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #30 Skrevet 28. juli 2023 Ebbeliten skrev (16 timer siden): Både piercingstudioer og frisører bruker Blomdahl medisinske ørehullpostoler og ørepynt. Det er hygienisk og trygt og de har god opplæring i å utføre jobben. Mine døtre har ikke fått hull i ørene før de har vært 11-12. Syns det er smått harry med hull i ørene på småjenter. Ingen seriøse piercingstudioer bruker pistol. Og seriøse, setter heller ikke piercing på de under 12 år, for det er først da nervene er ferdige vokst i øret. Anonymkode: 1ab4e...607
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #31 Skrevet 28. juli 2023 Piercingnålen anses å gi bedre resultat på grunn av at den skjærer gjennom vevet, og det er mindre risiko for å ødelegge vevet rundt hullene. Mindre sjanse for infeksjon. Det er også mindre smertefullt. Dessuten kan pierceren tilpasse plasseringen av hullene i forhold til ørets anatomi, noe som gir et mer nøyaktig resultat. Problemet med hullpistoler er at de kan forårsake mer traumer i vevet rundt hullene, da de tvinger smykket gjennom øret med kraft. Dette kan føre til større risiko for infeksjoner og lengre helbredelsestid. Estetiske problemer som skjevheter forekommer OFTE når man tar hull i ørene hos frisør. Anonymkode: fcd18...a6f 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. juli 2023 #32 Skrevet 28. juli 2023 4 år er for tidlig. Jeg synes de må være gamle nok til å kunne rense, sette inn/ta ut øredobb osv. selv - altså være gamle nok til å klare å ta hånd om hele prosessen og framtidig bruk selv. Da snakker vi nok unger som er minst 8-10 år gamle. Selv fikk jeg hull i ørene hos frisør da jeg var 10-11 år. Aldri hatt et eneste problem med dem, og har dem ennå. Trodde piercingstudioer hadde 18 års aldersgrense?
Kala Skrevet 28. juli 2023 #33 Skrevet 28. juli 2023 Jeg tok tre hull i piercingstudio. De ble veldig assymetriske, og grodde aldri. Fant fort ut at de var betente. Endte opp med å få pengene tilbake, og måtte fjerne barbellene. Var nok bare maks uheldig med studioet.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #34 Skrevet 28. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Piercingnålen anses å gi bedre resultat på grunn av at den skjærer gjennom vevet, og det er mindre risiko for å ødelegge vevet rundt hullene. Mindre sjanse for infeksjon. Det er også mindre smertefullt. Dessuten kan pierceren tilpasse plasseringen av hullene i forhold til ørets anatomi, noe som gir et mer nøyaktig resultat. Problemet med hullpistoler er at de kan forårsake mer traumer i vevet rundt hullene, da de tvinger smykket gjennom øret med kraft. Dette kan føre til større risiko for infeksjoner og lengre helbredelsestid. Estetiske problemer som skjevheter forekommer OFTE når man tar hull i ørene hos frisør. Anonymkode: fcd18...a6f Ja det er nok enklare med nål, eg har gjort det sjølv heime, med godt resultat:) men om man har ein god pistol, kompetent utøvar og god hygiene heile veien, så funker det også fint:) Anonymkode: b59b8...a9a
Raven.Writingdesk Skrevet 28. juli 2023 #35 Skrevet 28. juli 2023 Eva-Lena skrev (2 timer siden): Jeg fikk hull i ørene da jeg var 3 mnd. Husker selvsagt ikke det, derfor fikk barna mine det også ved samme alder. Som voksen tok jeg to nye hull hos frisør. Det var vondt og øredobbene måtte ut igjen samme dag. Var skikkelig betent og måtte rense flere ganger om dagen. Tok ca en uke før det begynte å bli bra. Tok aldri nye hull etter det. Er dette en kulturell greie? For er det noe jeg virkelig ikke forstår er det behovet for å pierce en baby! Jeg undrer meg også over en 4 åring som er opptatt av å ta hull i ørene, hvor kommer den påvirkningen fra? Kjøp klistremerke øredobber til henne. Da kan hun skifte «dobber» hver dag. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #36 Skrevet 28. juli 2023 Mi på 7 har også spurt og vi har nå avtalt at jeg skul vurdere det når hun blir 10 år. Etter at jeg satt meg inn i det. For det første kan man ikke svømme på en stund, og hun elsker å bade og går på svømming. Vi har hatt antibiotikakur etter infeksjon i et instektsstikk kombinert med bassengvann, så det er uaktuelt å bade i basseng de mnd det er anbefalt å la være. Det er hun enig i, hun liker ikke antibiotika hun heller og husker den kuren godt. Og, tilsvarende, det må renses grundig morgen og kveld, så jeg spurte om hun tror hun klarer å huske det og gjøre det selv hver morgen og hver kveld i mange uker. Nei, det trodde hun ikke. Og til sist sa jeg at hun ikke kan fikle på de, snurre de, putte møkkete fingre opp ved øredobben, det MÅ hun klare å la være. Nei, hun trodde ikke det gikk heller. Og hun har helt rett, hun er ikke stor nok for å klare å følge opp det som må til. Jeg visste det, og heldigvis så hun det selv også. Jeg skal vurdere det igjen når hun er 10 år, se hvilket barn hun er da. Hun er ganske ansvarsfull, og det er ikke umulig at det kan gå da, det får vi se. Leste også at det ikke er anbefalt før barna er større og øreflippene mer utvokste. Man ødelegger nerver etc i ørene på de små barna. Så mange piercingstudioer har aldergrense, iog det med god grunn. Så er endel som skal være oppfylt før det er uproblematisk å ta hunn i ørene, når man først setter seg inn i hva det dreier seg om. Hadde def. ikke orket ekstra-jobben med rens av de hullene morgen og kveld på en 4-åring. Men så har jeg "alltid" hatt to barn da. Sikkert lettere om man har bare en å ta seg av. Men synes liksom bad/dusj/vask, tannpuss etc har vært tidkrevende nok på en måte. Les litt her feks: https://www.carbonink.no/faq/barn-hull-orene/, her vil de ikke før barnet er 8 år. Men mi er 7,5 år straks, og jeg vet garantert at hun ikke er klar for oppfølgingen når hun er 8 år heller. En ting er å skjønne at man ikke skal fikle med det, en annen ting e å klare å la være. Men hun er fullt med på forklaringene mine om hvorfor det ikke blir hull i ørene før hun er større. Men da ser jeg ikke noe galt med det Anonymkode: ca396...d91 1
Piggsopp Skrevet 28. juli 2023 #37 Skrevet 28. juli 2023 Mine jenter fikk tilbudet når de ble 6 år. Da hadde de allerede mast noen år. Jeg forklarte dem at det er vondt, at de stikker en nål gjennom øret og at de må holde på å rense lenge etterpå. Vi dro på piercingstudio. Hun som jobbet der fortalte masse om hygiene osv til barnet og var veldig pedagogisk og rolig ovenfor barnet. Helt annen opplevelse enn å gjøre det hos frisør.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #38 Skrevet 28. juli 2023 Jeg ville ventet til hun var ferdig i bhg, men ellers er det uproblematisk med hull i ørene på barn. Tok selv hos frisør for mange herrens år siden, mine venninner gjorde det samme, og det gikk helt fint. Var heller et problem at vi kjøpte øredobber/ringer på gatemarkeder og bruke det i ørene, og at det var fult av nikkel som alle til slutt reagerte på. At man ikke skal ta hos frisør er bare noe piercingstudioene sier fordi de vil ha kundene selv, det går helt fint å ta hos frisør og er mye kjappere og mindre smertefullt for ungene. Anonymkode: 7485d...a78
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #39 Skrevet 28. juli 2023 Vi gjorde det da jenta ble 7 år, som bursdagsgave. Helt uproblematisk. Brukte ikke piercingstudio. Anonymkode: 91113...a98
Malvinka Skrevet 28. juli 2023 #40 Skrevet 28. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville ventet til hun var ferdig i bhg, men ellers er det uproblematisk med hull i ørene på barn. Tok selv hos frisør for mange herrens år siden, mine venninner gjorde det samme, og det gikk helt fint. Var heller et problem at vi kjøpte øredobber/ringer på gatemarkeder og bruke det i ørene, og at det var fult av nikkel som alle til slutt reagerte på. At man ikke skal ta hos frisør er bare noe piercingstudioene sier fordi de vil ha kundene selv, det går helt fint å ta hos frisør og er mye kjappere og mindre smertefullt for ungene. Anonymkode: 7485d...a78 Det er mye mer smertefult å ta hull med pistol enn med nål, det kan jeg si fra egen erfaring som har gjort begge deler. Har også hatt problemer med hull som et tatt med pistol, men ikke med nål. Kan du bevise at å lage hull ved å tvinge en butt øredobb gjennom øre er bedre enn å ha en skarp nål? Du kommer jo med masse usanne påstander her. Ganske drøyt uten bevis. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå