Gå til innhold

Søsters datter har et ekstremt dårlig kosthold, men bør jeg si noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun liker ingenting, og får dermed spise kun det hun liker alltid. 
Frokost: Sjokokuler

Middag: Liker ikke noe, så hun får stekt pølse. Evt pasta med ketchup. 
Kvelds: Vaffel med et tjukt lag smør og brunost over hver mm av vaffelen. Evt en skål sjokokuler eller fine rundstykker. 

Hun er sutrete og sitter stort sett på iPad. Hun kan bruke en time på måltid, da hun sitter og glor på skjerm hele tiden. Jeg synes hun er blek og tynn. Jeg skjønner at dette sikkert er sårt for foreldre, men samtidig gjør de ikke noe for at hun skal bli bedre. 

Hva kan jeg si for å vise min bekymring? Hva bør de gjøre? Hun spiser aldri frukt/grønt, og hun kommer jo til å bli syk?

Anonymkode: 09af2...272

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren din måtte jo vært både blind og døv for ikke å ha fått med seg at dette er usunt, så å si noe vil bare påføre skam. Skam har aldri forårsaket forbedring.

Anonymkode: 6a776...aeb

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren din har sikkert prøvd å få datteren til å spise mer variert, og resultatet har vært at ungen ikke spiste noe kan jeg tenke meg. Hun er nok høyst klar over det, men med barn som er kresne er det nesten en seier at de i det hele tatt spiser noe. Det er veldig slitsomt å stå i. Har en småspist en selv, og her brukes alle triks for å få barnet til å spise mat. 
Hadde kuttet ned på nettbrett bruken ihvertfall. 

Anonymkode: 0475e...e4a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun er søsteren din. Har du barn selv forresten? 

Skjerm har mye å si for barns atferd, og det at hun bruker så lang tid på måltidet og er sutrete og grinete henger nok sammen pga skjermavhengighet. Kostholdet er såpass dårlig at det sannsynligvis gjør slik at humøret blir dårlig også. 

Det merker jeg på min egen datter de dagene hun får se skjerm litt mer enn hva som er innafor. Hun vil ikke ha mat, og blir sur og grinete. Nå er hun sunn og frisk, men allerede etter kort tid påvirkes atferden. 

Jeg synes du bør forklare det til søsteren din. Hvordan vet jeg ikke, du kjenner henne best, og om du ikke har barn vil hun kanskje ikke ta det til seg for "hva vet du"... Kanskje foreldrene deres kan ta det opp med henne? 

Anonymkode: 8282e...ca4

• Hjerte 2
Gjest diddums
Skrevet

Det kan være andre ting i spill enn at søsteren din er en dårlig mor. Spisevansker hos barn er ikke uvanlig. Hvis du vil ta det opp bør du trå forsiktig. Kanskje nevne at du har lagt merke til at måltider kan være litt strev, og høre om det er en grunn til at datteren er så kresen. Du kan også høre med datteren om det er noe hun har lyst til å lage/bake sammen med deg.  

Skrevet

Hvis din søster er mottakelig for det, kan du spørre henne om du kan få lov til å hjelpe til? Evt sitte barnevakt og prøvedeg frem i stillhet? Bake ting sammen er super ide, ha fruktfat fremme, annen mat fremme i boller, la barnet velge uten noe press, ikke spør om hun vil ha det og det, bare sett det forran henne osv.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som gradvis ble mere og mere kresen i matveien. 
Det ble til slutt en slags angst for all mat som ikke var en de få rettene han likte. 
Vi prøvde alt mulig , men det ble bare frustrende og slitsomt for oss alle. 
Vi ga opp og lot han spise det han likte. 
Da fikk ihvertfall i seg mat. 
Denne vegringen mot mat viste seg å være et symptom på noe annet. 
Høytfungerende autisme. 
Det er mange i den gruppen som har en form for spiseforstyrrelse.  
Med tiden så har barnet åpnet opp for flere og flere matretter og ingredienser som ikke var godtatt tidligere.

En annen ting er at det var maaange som mente at han kan ikke si at han ikke liker maten før han har smakt den 🙄
Det er forskjell på ikke gidde å smake mot det at en ikke greier det 

Anonymkode: c5b65...939

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også blitt sutrete av det kostholdet der! 

Vi har også hatt en veldig kresent barn & det har vært en utfordring både for fantasien for å finne retter med god nok ernæring og for tålmodigheten for gjøre måltidene hyggelige. Men vi har tatt utfordringen & det har gått seg til. Nå spiser barnet variert og bra. Men det tok noen år. 

Jeg synes du skal prate med søsteren din og høre hva hun tenker om det. Kan hende hun er fortvilet og ønsker noen å diskutere dette med. Og hvis hun ikke er fortvilet, så trenger hun virkelig en wake up-call på den negative påvirkningen det elendige kostholdet vil ha på barnet!! 

Anonymkode: 5ab92...a30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk omsorgssvikt, så ja, du burde si noe. Altså, barn kan ha perioder med "vil ikke spise hvis jeg ikke får sånn og sånn" trass, og foreldre tenker at det er bedre at de spiser junk enn ingenting.

Men problemet er at hvis barnet blir fora med sukker og dritt dagen lang, så skaper det avhengighet, og det ender med at ungen ikke vil ha noe annet på sikt. Barn spiser det de får servert når de blir sultne nok. Å finne en balanse mellom "dritt" og sunnere er mye bedre. 

Kanskje søsteren din trenger tips til alternativer? Man kan f.eks lage smoothie med litt kakao som gir sjokoladesmaken, men samtidig er det sunt og nyttig næring. Vafler kan lages uten mye sukker og fint mel, osv. Hvis barnet ikke får i seg en god balanse av næringsstoffer som gir fullverdige proteiner, d vitamin, kalsium, magnesium, osv osv, så vil barnet få helseproblemer på sikt. Dette påvirker også konsentrasjon og skolearbeid. 

Anonymkode: 61dd1...c92

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har et barn som gradvis ble mere og mere kresen i matveien. 
Det ble til slutt en slags angst for all mat som ikke var en de få rettene han likte. 
Vi prøvde alt mulig , men det ble bare frustrende og slitsomt for oss alle. 
Vi ga opp og lot han spise det han likte. 
Da fikk ihvertfall i seg mat. 
Denne vegringen mot mat viste seg å være et symptom på noe annet. 
Høytfungerende autisme. 
Det er mange i den gruppen som har en form for spiseforstyrrelse.  
Med tiden så har barnet åpnet opp for flere og flere matretter og ingredienser som ikke var godtatt tidligere.

En annen ting er at det var maaange som mente at han kan ikke si at han ikke liker maten før han har smakt den 🙄
Det er forskjell på ikke gidde å smake mot det at en ikke greier det 

Oi, interessant, og nok ikke så uvanlig. Veldig bra at dere fant ut den underliggende årsaken, men samtidig er det sånn at det er mange barn som ikke har autisme, og det er mange sløve foreldre. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får sende en bekymringsmelding til barnevernet...

Men hvordan vet du forresten alt det du skriver? Bor dere sammen?

Anonymkode: 48f2b...d27

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde også blitt sutrete av det kostholdet der! 

Anonymkode: 5ab92...a30

Jeg blir nesten litt sutrete bare av å lese om det. Folk må faen meg begynne å ta seg sammen. På hvilken planet er det greit å ødelegge helsa til ungene dine på den måten? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oi, interessant, og nok ikke så uvanlig. Veldig bra at dere fant ut den underliggende årsaken, men samtidig er det sånn at det er mange barn som ikke har autisme, og det er mange sløve foreldre. 

Ja, og det er derfor en må prøve å se hvordan det hele henger sammen. 
Er foreldrene sløve og likegyldige til hva og når barnet spiser eller har de prøvd det meste ? 
Dette med rutiner og forutsigbarhet ang måltid er viktig . 

Gjest Refreng
Skrevet

Dårlig kosthold gjør et menneske slappere og sløvere, og da orker man ikke annet enn å se på skjerm hele dagen. Mulig hun er lav på jern eller andre vitaminer der hun rett og slett er sliten selv om hun ikke gjør noe. Dette er noe som burde følges opp av lege. Mat-angst er ofte psykisk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og det er derfor en må prøve å se hvordan det hele henger sammen. 
Er foreldrene sløve og likegyldige til hva og når barnet spiser eller har de prøvd det meste ? 
Dette med rutiner og forutsigbarhet ang måltid er viktig . 

Jeg har kjent mange opp gjennom årene som gir barna elendig mat. Ikke snakk om autisme her. Resultatet på sikt: dårlig tannhelse, overvekt/fedme som førte til mye mobbing (fikk ikke forsiket barnet pga det), dårlig immunforsvar, dårlig selvtillit, dårlig hud. Å gi barna sine grandiosa to ganger i uka, burger king 2 ganger i uka, loff med nugatti til frokost, "fordi barnet bestemmer det", da er det noe alvorlig galt med deg som forelder. Ofte så er problemet at forelder er sliten og ikke orker kampen. Ofte er det også forelder som selv har elendig kosthold, og overfører det til barn.

Hvis man strever med at barnet ikke vil ha mat, trøstespiser e.l, så bør man være våken nok til å oppsøke hjelp. 

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan uttrykke bekymring fordi hun ser så blek ut uten å direkte kritisere kostholdet? Mange går i vranglås når de hører kritikk. Spør om barnet tar vitamintilskudd siden hun ikke er så glad i grønt. Spør om helsestasjonen har gitt noen gode råd. 

Foreldre må tørre å være foreldre og oppdra barna sine, men det blir selvsagt vanskeligere og vanskeligere å sette grenser for hver gang man gir etter. 

Anonymkode: 10a3d...eea

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Blir deppa av å lese ting som dette. Noen foreldre er bare så himla inkompetense, ressursvake og håpløse. Å gi et barn et usunt kosthold må være noe av det enkleste man kan unngå, likevel så insisterer folk med null kunnskap om ernæring og helse på å få barn og påføre barna deres samme, fæle kosthold som de har.

Anonymkode: f0e94...180

AnonymBruker
Skrevet
Akhenaton skrev (På 27.7.2023 den 11.21):

Jeg blir nesten litt sutrete bare av å lese om det. Folk må faen meg begynne å ta seg sammen. På hvilken planet er det greit å ødelegge helsa til ungene dine på den måten? 

I følge mange på Kvinneguiden, så er det greit å ødelegga helsa til ungene sine så fort som det blir littegrann vanskelig å få dem til å spise vanlig mat. De bare orker ikke kampen, så da gir de etter og skaper et enda verre resultat. Jeg vedder på at de samme foreldrene som holder på slik også gav ungene sine saft og brus i tutekoppen og gav dem masse kjeks, kake, godteri og is før de i det hele tatt har vært på sitt første bursdagsselskap.

Anonymkode: f0e94...180

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 10.48):

Hun liker ingenting, og får dermed spise kun det hun liker alltid. 
Frokost: Sjokokuler

Middag: Liker ikke noe, så hun får stekt pølse. Evt pasta med ketchup. 
Kvelds: Vaffel med et tjukt lag smør og brunost over hver mm av vaffelen. Evt en skål sjokokuler eller fine rundstykker. 

Hun er sutrete og sitter stort sett på iPad. Hun kan bruke en time på måltid, da hun sitter og glor på skjerm hele tiden. Jeg synes hun er blek og tynn. Jeg skjønner at dette sikkert er sårt for foreldre, men samtidig gjør de ikke noe for at hun skal bli bedre. 

Hva kan jeg si for å vise min bekymring? Hva bør de gjøre? Hun spiser aldri frukt/grønt, og hun kommer jo til å bli syk?

Anonymkode: 09af2...272

Min datter liker også ingenting, og spiser ingenting hun ikke liker. Det er skikkelig dritt, men lite å gjøre noe med. Vi tar jevnlig blodprøver hos legen, og jeg håper hun vokser det av seg snart.

Anonymkode: ce055...13b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 11.35):

Jeg har kjent mange opp gjennom årene som gir barna elendig mat. Ikke snakk om autisme her. Resultatet på sikt: dårlig tannhelse, overvekt/fedme som førte til mye mobbing (fikk ikke forsiket barnet pga det), dårlig immunforsvar, dårlig selvtillit, dårlig hud. Å gi barna sine grandiosa to ganger i uka, burger king 2 ganger i uka, loff med nugatti til frokost, "fordi barnet bestemmer det", da er det noe alvorlig galt med deg som forelder. Ofte så er problemet at forelder er sliten og ikke orker kampen. Ofte er det også forelder som selv har elendig kosthold, og overfører det til barn.

Hvis man strever med at barnet ikke vil ha mat, trøstespiser e.l, så bør man være våken nok til å oppsøke hjelp. 

Det er jo større sjans for undervekt med dette kostholdet da!

Anonymkode: 27a40...671

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...