AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Har leietakere som jevnlig har vært sene med å betale leie. Heldigvis flytter de snart. Vurdere å sende krav om forsinkelsesrenter for de siste 3 år, men summen blir ikke veldig stor, rett i overkant av 200 kr. Er det smålig av oss å kreve rentene? Dette er ikke penger vi må ha. Anonymkode: e762a...cda
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 Dersom du skal kreve rentene så må du sende faktura, for så å sende purring, før du kan kreve renter. Høres ikke ut som en voldsomt oppegående utleier. Anonymkode: 207d9...adb 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har leietakere som jevnlig har vært sene med å betale leie. Heldigvis flytter de snart. Vurdere å sende krav om forsinkelsesrenter for de siste 3 år, men summen blir ikke veldig stor, rett i overkant av 200 kr. Er det smålig av oss å kreve rentene? Dette er ikke penger vi må ha. Anonymkode: e762a...cda Det blir litt smålig, ja.. Ihvertfall om du skal gå årevis tilbake i tid og kreve inn. Har du ikke sagt noe underveis? Første eller andre gang de betalte for sent - sa du ikke fra da om det var noe du ikke likte? Anonymkode: e6861...67f
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dersom du skal kreve rentene så må du sende faktura, for så å sende purring, før du kan kreve renter. Høres ikke ut som en voldsomt oppegående utleier. Anonymkode: 207d9...adb Har sendt faktura, har sendt purring og varsel om utkastelse ved flere anledninger. Skjønner ikke hvor du leste det fra at det ikke er gjort? ts Anonymkode: e762a...cda 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #6 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det blir litt smålig, ja.. Ihvertfall om du skal gå årevis tilbake i tid og kreve inn. Har du ikke sagt noe underveis? Første eller andre gang de betalte for sent - sa du ikke fra da om det var noe du ikke likte? Anonymkode: e6861...67f Har sendt purringer og varsel om utkastelse ved flere anledninger. ts Anonymkode: e762a...cda
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 Det er virkelig smålig. Anonymkode: b69d9...a6c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #8 Skrevet 27. juli 2023 Akkurat det hadde jeg bare hevet meg over og latt gå. Bra de flytter ut og at du slipper mer styr. Anonymkode: db522...fff
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #9 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dersom du skal kreve rentene så må du sende faktura, for så å sende purring, før du kan kreve renter. Høres ikke ut som en voldsomt oppegående utleier. Anonymkode: 207d9...adb Nei, man må ikke sende purring før man kan kreve renter. Renter kan løpe fra første dag. Purring har med purregebyr å gjøre. Ikke voldsomt oppegående du heller. Anonymkode: e8bb9...852 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 Du kan ta det med ved sluttoppgjøret, og kreve at det trekkes i depositumet. Anonymkode: 10749...ede
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Du lurer på om det er smålig å kreve rundt 200 kroner, som er summen av oppsamlede krav over tre år? Seriøst, lurer du virkelig på det? Det finner jeg merkelig, men uansett, svaret er et soleklart ja - det er smålig. Anonymkode: dffaf...b8c
HW1 Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 10.36): Har leietakere som jevnlig har vært sene med å betale leie. Heldigvis flytter de snart. Vurdere å sende krav om forsinkelsesrenter for de siste 3 år, men summen blir ikke veldig stor, rett i overkant av 200 kr. Er det smålig av oss å kreve rentene? Dette er ikke penger vi må ha. Anonymkode: e762a...cda Jeg ville ikke brukt ordet smålig. Jeg synes at det å kreve inn 200 kr i renter for ett husleieforhold høres veldig omstendelig ut. (mer bryderi enn det er verdt) Men jeg mener at det at folk skal betale i tide, og det å ofte betale for sent er en uting. Det er åpenbart at du har krav på pengene. det svar nr 3 skriver er bare tull. Den generelle foreldes fristen er 3 år, så du kan kreve inn alle renter som er under 3 år gamle. Det er ikke uvanlig i næringslivet å spare opp forsinkelsesrenter fra flere for sent betalinger og f.eks kreve penger når summen går over 100 kr. Jeg ville aldri personlig aldri krevd inn dette beløpet alene, men hvis det er andre krav/uoverstemmelser så kunne jeg kanskje tatt med dette på en liste. 200 kr i forsinkelesesrente med 10 000 kr i månedesleie tilsvarer ca 80 forsinkelsesdager. (altså betalt 13 dager for sent 6 ganger)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå