AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Jeg har, som sikkert mange i disse dager, hatt gleden av å få en skikkelig flomskade på boligen. Innredede rom og lagerrom. Jeg lurer på hva man egentlig kan føre på innboforsikring? - elektriske gjenstander (fryser, PC, TV, lamper, stereoanlegg og sånt) som har blitt helt eller delvis vått - venter man til man er helt sikker på at det er tørt og tester og ser om de er i fungerende stand, eller er det greit å sette opp alt sammen som vannskadet? - hva med møbler som har synlige vannskader (så utseendemessig/estetisk skade) men som er feks. heltre og derfor fremdeles er fungerende? (Møbler i limtre og sånt som spriker i alle retninger regner jeg med at det er en selvfølge å få erstattet) - våte leker, type bamser og dukker som tørker og er "ikke helt som før" etterpå, hva med dem? - og ting som ruster fort og er vanskelige å få tørket på en god måte (...blant annet en diger safe), kan man føre hele den verdien som tap også? Anonymkode: d57a2...ad1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #2 Skrevet 27. juli 2023 Elektriske artikler som ikke er laget for å tåle fukt et i utgangspunktet å regne som ødelagt om de er blitt våte. Dette vil også kunne omfatte de faste installasjonene i huset. Men du bør ikke kaste noe slikt før takstmann har sett på det. Om du er tvunget til å kaste før den tid, ta bilde av alt fra flere vinkler, få med typeskilt på alt slik at modellnummer, serienummer og slikt er dokumentert. Husk at det beregnes aldersfradrag på elektronikk. Ting som er 10 år gamle kan du ikke regne med å få erstattet med ny modell, du vil kanskje bare få dekket det du kan kjøpe tilsvarende brukt utstyr for på Finn.no. Anonymkode: b317e...59c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 Rimelig sikker på at du får dekket møbler i heltre som har synlige skader (typisk på beina), selv om de kan brukes. Har en slektning som har jobbet med vannskader. Men hør med forsikringsselskapet, de har fasiten. Anonymkode: 087c3...394
Brunello Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 Det er bare å sette opp alt som er blitt vått. Det meste blir det vel aldersfradrag på.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 Sender de ikke takstmann..? Anonymkode: 46c68...fb4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #6 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sender de ikke takstmann..? Anonymkode: 46c68...fb4 Nei, jeg fikk beskjed om at de ikke sender takstmann når det kun gjelder innbo. Det hadde jo gjort det litt enklere for meg. Og så vil jeg ikke kreve noe jeg ikke har krav på heller, men det er jo ting som var fullt brukbare og som nå er ødelagt eller i alle fall i langt fra like god stand som for en uke siden... Anonymkode: d57a2...ad1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 Skriv opp rubbel og bit du, og la de avgjøre hva som dekkes. Lag det i to kolonner; "ødelagt" og "skadet." Anonymkode: 9609c...f4b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #8 Skrevet 27. juli 2023 Sendte takstmann her, men skrev opp liste over alt og googlet nypris før han kom. Viktig å ikke kaste før forsikringselskap gir klarsignal. Det jeg hadde skrevet opp og det takstmann anslo stemte greit Hvis det er mye klær eks, hørt andre blir enige om en fast pris per plagg. Eks 10 t shorter a 250kr osv. Kan skrive opp tid brukt også til rydding,kasting osv. Anonymkode: 4cc7a...9ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå