Gå til innhold

Krangler med samboer, og han forstår enda ikke hva jeg mener

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har ignorert meg i 2 dager

Jeg fikk nok og sa at det overhodet ikke er greit. Han hadde to dårlige dager sa han. Dette gjør han regelmessig

Han prøver seg nå og sier "hvor lenge skal du være sur da?" "Er du enda sur?"

Skylder på meg, istedenfor å forklare og si unnskyld. Overreagerer gjør jeg også

Jeg blir så drittlei. Vi har barn, så det er ikke bare å gå heller.

Anonymkode: ada66...aa5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men får han ikke lov å ha dårlige dager? Har du noensinne spurt han "hvordan går det med deg" når du merker at han trekker seg vekk? 

Du skriver at han ignorerer deg, men ikke konkret hva han gjør. Da er det litt vanskelig å skulle gi råd til deg, men det er jo åpenbart at dette går inn på deg. Har du sagt det til han? Kan det være en løsning at han sier til deg når han har dårlige dager, sånn at du vet at ignoreringen ikke handler om deg?

Anonymkode: e7b60...b03

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men får han ikke lov å ha dårlige dager? Har du noensinne spurt han "hvordan går det med deg" når du merker at han trekker seg vekk? 

Du skriver at han ignorerer deg, men ikke konkret hva han gjør. Da er det litt vanskelig å skulle gi råd til deg, men det er jo åpenbart at dette går inn på deg. Har du sagt det til han? Kan det være en løsning at han sier til deg når han har dårlige dager, sånn at du vet at ignoreringen ikke handler om deg?

Anonymkode: e7b60...b03

Jada, jeg spør hva det er for noe, men får ingen svar. Kun ignorering og late som om jeg er luft i to dager. Det kommer ut av det blå, og da må jeg bare finne meg i å være luft i to dager...? Nok ble nok

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest diddums
Skrevet

TS - folk som ikke har opplevd dette selv vil nok bagatellisere dette, men  mennesker er sosiale dyr og når man blir utstøtt fra flokken oppleves det som vondt og alarmerende.

Når noen later som om du er luft kan smerten det gir deg ses på scan av hjernen.  Google silent treatment, og vis ham artikler som viser at dette er en form for psykisk vold. Dere kan også lese Gottman sine råd til par - slik ignorering kan lede til brudd når det ikke blir tatt tak i. 

Mannen din er stor gutt, og må bruke ord for å kommunisere sine behov. Han kan si rolig og tydelig at han har en dårlig dag og trenger litt tid for seg selv, gi deg et kyss, og ta noen timer i furtebua/mancaven/skogen der det ikke plager andre. Du bør ikke gå inn i et mønster der han trekker seg unna og du kommer etter.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det greit at enkelte skal ha noen «dårlige dager « og forsure omgivelsene stadig vekk? 
Det er jo pyton å være rundt desse menneskene ! 
Enten er de morgengretne eller går rundt tause og sure som den nest naturlige ting i verden. 
De får pelle seg avgårde og gjøre noe med det innstillingen og kravene de har til sine nære siden de tydeligvis ikke har lært seg å snakke om ting som er vanskelig .  

Anonymkode: ce997...57b

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
diddums skrev (1 time siden):

TS - folk som ikke har opplevd dette selv vil nok bagatellisere dette, men  mennesker er sosiale dyr og når man blir utstøtt fra flokken oppleves det som vondt og alarmerende.

Når noen later som om du er luft kan smerten det gir deg ses på scan av hjernen.  Google silent treatment, og vis ham artikler som viser at dette er en form for psykisk vold. Dere kan også lese Gottman sine råd til par - slik ignorering kan lede til brudd når det ikke blir tatt tak i. 

Mannen din er stor gutt, og må bruke ord for å kommunisere sine behov. Han kan si rolig og tydelig at han har en dårlig dag og trenger litt tid for seg selv, gi deg et kyss, og ta noen timer i furtebua/mancaven/skogen der det ikke plager andre. Du bør ikke gå inn i et mønster der han trekker seg unna og du kommer etter.

Ja jeg har fått så nok, løper ikke etter lenger.

Han klarer ikke si noe annet enn "er du enda så sur?"

Skylder det over på meg.

• Hjerte 1
Skrevet

Usynliggjøring eller ignorering er en forferdelig slem og vond hersketeknikk! Gjør han dette mot barna også? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg har fått så nok, løper ikke etter lenger.

Han klarer ikke si noe annet enn "er du enda så sur?"

Skylder det over på meg.

Spør han om hvorfor han projiserer. Spør hva han tenker å oppnå ved å være tause birgitte for så å anklage deg å være sur?

Anonymkode: f54a4...6cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes bøker om rollemønster i parforhold. Anbefales.

Anonymkode: f373d...cf5

AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (8 minutter siden):

Usynliggjøring eller ignorering er en forferdelig slem og vond hersketeknikk! Gjør han dette mot barna også? 

Ja, jeg har lest om det og sagt dette til han. At det faktisk er psyskisk vold. 

Nei han ignorerer ikke barna, men han sier heller ikke mye. De merker vel at pappaen plutselig er helt taus. Men meg derimot, de dagene er jeg luft.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, jeg har lest om det og sagt dette til han. At det faktisk er psyskisk vold. 

Nei han ignorerer ikke barna, men han sier heller ikke mye. De merker vel at pappaen plutselig er helt taus. Men meg derimot, de dagene er jeg luft.

Men får du ut av han hva det eksakte problemet er når han furter og er gørrsur? 
Spør han om han synes det er greit at dere andre også oppfører seg sånn!  

Gjest Sprite
Skrevet

Største røde flagget ever. Nulltoleranse for sånt. Hadde dratt 

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Alle type spørsmål som går på om en person er sur, gjør jo bare at man blir sur. Men er vel bare å svare at «ja, jeg er sur frem til du ber om unnskyldning og tar deg sammen og slutter å opptre som en trassig tenåring»

Anonymkode: 9d649...a54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt vanlig kvinnelig oppførsel. Kombinert med at du selv reagerer på det som en kvinne. Oppskrift på kaos

Anonymkode: 9bc58...5de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo helt vanlig kvinnelig oppførsel. Kombinert med at du selv reagerer på det som en kvinne. Oppskrift på kaos

Anonymkode: 9bc58...5de

Hæ?

Skrevet

Jeg har en mann som også drev med silent treatment i starten av forholdet vårt. 
Det er ufattelig vondt! 
Det var visstnok slik han hadde fått løse problemer hjemme som barn/ungdom også. 

Da jeg forklarte han at dette faktisk regnes som psykisk vold, og er en særdeles stygg hersketeknikk - ble øynene hans store. Han gikk rett og slett i tenkeboksen. 
Gamle vaner er vonde å vende - så han gjentok dette et par ganger til..men da svarte jeg med samme mynt - snakket ikke med han og overså han totalt. 
Da snudde han faktisk - og jeg har aldri opplevd at han har gjort det igjen (vi har nå vært sammen i over 14 år). 

Kommuniser og vær ærlig om hva han egentlig driver med - og vær ærlig om hvilke følelser det gir deg. 

Man skal være likeverdige i et forhold - og da går man ikke inn for å få den andre til å føle seg utstøtt og ikke elsket. 
Det skal være rom for diskusjoner og uenigheter - hvor man fortsatt er likeverdige selv om man ikke er enige..konflikter skal ikke løses ved at den ene parten tvinger gjennom «enighet» gjennom hersketeknikker og psykisk vold. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Jeg har en mann som også drev med silent treatment i starten av forholdet vårt. 
Det er ufattelig vondt! 
Det var visstnok slik han hadde fått løse problemer hjemme som barn/ungdom også. 

Da jeg forklarte han at dette faktisk regnes som psykisk vold, og er en særdeles stygg hersketeknikk - ble øynene hans store. Han gikk rett og slett i tenkeboksen. 
Gamle vaner er vonde å vende - så han gjentok dette et par ganger til..men da svarte jeg med samme mynt - snakket ikke med han og overså han totalt. 
Da snudde han faktisk - og jeg har aldri opplevd at han har gjort det igjen (vi har nå vært sammen i over 14 år). 

Kommuniser og vær ærlig om hva han egentlig driver med - og vær ærlig om hvilke følelser det gir deg. 

Man skal være likeverdige i et forhold - og da går man ikke inn for å få den andre til å føle seg utstøtt og ikke elsket. 
Det skal være rom for diskusjoner og uenigheter - hvor man fortsatt er likeverdige selv om man ikke er enige..konflikter skal ikke løses ved at den ene parten tvinger gjennom «enighet» gjennom hersketeknikker og psykisk vold. 

Takk for input.

Han har prøvd å snakke med meg(er du ikke blid enda?" "Hvor lenge skal du være sur?" men akkurat nå er jeg der at jeg svarer med samme mynt. Ignorerer han. Så han ser hvor vondt der er. Har ignorert han i dag.

Jeg venter også på en unnskylding.

Det er jo godt å se at det kan løses. Han er sta også, så han kan gå lenge uten å innrømme feil.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hva sier han når du spør hvorfor det er galt at du oppfører deg på samme måte som han?

Anonymkode: 4dd70...707

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men får du ut av han hva det eksakte problemet er når han furter og er gørrsur? 
Spør han om han synes det er greit at dere andre også oppfører seg sånn!  

Ikke gjør dette. Det er akkurat hva de ønsker.

Personen mener at urettferdighet har skjedd, mot dem. Og straffer partner med å være tause.

De ønsker og krever at partner skal spørre og grave, si unnskyld og gjøre bot - for det de mener partner har gjort feil mot dem. Sånn helt uten å si et pip om selv.

De vil tvinge fram en unnskyldning, for en følt urett.

Ikke spill dette spillet.

Det TS gjorde er smart - si fra at dette finner en seg ikke i.

Og gjøre det soleklart om at det er noe personen ønsker å snakke om eller ta opp, så må de si det selv. 

Anonymkode: ad8e4...3e5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...