Gå til innhold

Usynlig gjerde for katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en maine coon-kattunge på fem måneder som har veldig lyst å gå ute. Vi har stort uteområde og han får av og til være med når vi er ute, og da storkoser han seg, men det er fort gjort at han vandrer litt for langt. Vet ikke om det gjelder alle typer katter, men maine coon skal holdes innendørs i hvert fall første leveår fordi retningssansen ikke er skikkelig utviklet før det. Vi har gått litt i bånd med ham, men det synes han ikke er særlig gøy, selv om han aksepterer å ha på selen. 

Derfor lurer jeg på om noen her har erfaring med usynlig gjerde? Så kan han gå fritt i hagen, men ikke lenger. Vet det finnes i Norge til storfe og småfe, men har kun sett utenlandske leverandører av lignende system til katt. 

Anonymkode: 9cf85...180

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Usynlig gjerde gir katten et lite sjokk når den kommer nært gjerdet. Den vil vandre rundt og få sjokk langs hele grensen. Det er ikke akkurat en flott måte å få en kattunge til og føle seg trygg og selvsikker. Godt mulig at kattungen blir et nervøst vrak av å bli påført ubehag av en usynlig fiende  lenge før den forstår at disse ubehagene kun kommer når den går langs grensa. 

Fortsett heller med sele, eller bygg en kattegård så den kan gå inn og ut som den ønsker

Anonymkode: 5a3e9...7c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Usynlig gjerde gir katten et lite sjokk når den kommer nært gjerdet. Den vil vandre rundt og få sjokk langs hele grensen. Det er ikke akkurat en flott måte å få en kattunge til og føle seg trygg og selvsikker. Godt mulig at kattungen blir et nervøst vrak av å bli påført ubehag av en usynlig fiende  lenge før den forstår at disse ubehagene kun kommer når den går langs grensa. 

Fortsett heller med sele, eller bygg en kattegård så den kan gå inn og ut som den ønsker

Anonymkode: 5a3e9...7c4

Glemte å nevne det, men jeg ønsker ikke et som gir støt. Tenker heller lydsignal, det kan jo være ubehagelig nok, men kan ikke tro det er like ille som støt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glemte å nevne det, men jeg ønsker ikke et som gir støt. Tenker heller lydsignal, det kan jo være ubehagelig nok, men kan ikke tro det er like ille som støt.

Vi har forresten kattegård, men han synes det er kjedelig å være der, selv om der er nok av leker og hyller og ting å klatre på. Han vil alltid inn igjen med en gang. Når vi går tur med sele er han ikke interessert i å leke, men når han får gå fritt i hagen spretter han rundt og har det veldig fint. 

Skrevet

Det vil jeg ikke tro er lov, da det er sterke begrensninger på f.eks halsbånd med sprut eller lyd på trening av hund.

Gå heller tur med ham i sele slik dere gjør og la ham gradvis utforske mer av omverden.

• Liker 1
Skrevet

kan du prøve å sitte med han i hagen i et langt bånd? Sånn at dere ikke går, men heller at han får utforske og leke på samme plass

AnonymBruker
Skrevet

Hold den i bånd du. Den er altfor ung til å være ute alene. Går utifra den er sterilisert?

Anonymkode: 72d4c...3aa

AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (7 minutter siden):

kan du prøve å sitte med han i hagen i et langt bånd? Sånn at dere ikke går, men heller at han får utforske og leke på samme plass

Det kan jeg prøve, takk! 😊

AnonymBruker
Skrevet

10-12 mnd skal en katt være inne.

Klart de har lyst å gå ut når de har fått smaken på det. Man må bare være streng.

Lyd eller strøm vil jo plage katten. Den kan like gjerne hoppe over når den skvetter og ikke tørre å hoppe tilbake. Uansett mishandling.

Anonymkode: f77d8...9c2

• Liker 1
Skrevet

Gå heller lange turer med pus. Om pus hører på deg, kan du gå tur med ham uten sele i rolige områder. Tren klikkertrening for å få ham til å bruke hodet. Og kjøp en GPS, så kan du ha kontroll på ham og slippe ham løs på egenhånd mens du har kontroll.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en maine coon-kattunge på fem måneder som har veldig lyst å gå ute. Vi har stort uteområde og han får av og til være med når vi er ute, og da storkoser han seg, men det er fort gjort at han vandrer litt for langt. Vet ikke om det gjelder alle typer katter, men maine coon skal holdes innendørs i hvert fall første leveår fordi retningssansen ikke er skikkelig utviklet før det. Vi har gått litt i bånd med ham, men det synes han ikke er særlig gøy, selv om han aksepterer å ha på selen. 

Derfor lurer jeg på om noen her har erfaring med usynlig gjerde? Så kan han gå fritt i hagen, men ikke lenger. Vet det finnes i Norge til storfe og småfe, men har kun sett utenlandske leverandører av lignende system til katt. 

5 månede er alt for ungt!

Anonymkode: c75ca...70e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke fått opp gjerde rundt hagen vår enda, så valpen er ute i en 20meter langline. Vil tro det samme vil funke for kattungen din. Da er den jo mer fri fra deg, så det blir noe annet enn å gå på tur sammen. 

(Og så må man selvsagt holde dyret under oppsyn grunnet kvelningsfare ved tauene. Det skjønner jo alle oppegående, men må poengterer siden dette er kg, og noen leser uten å tenke at skribenten har sunn fornuft).

Anonymkode: f519d...13d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller sluppet katten løs enn å skremme den til å bli hjemme. 

Min katt var også dypt misfornøyd med å være inne til han var 12 mnd, men jeg led meg gjennom det. Gikk noen turer med han.

Anonymkode: 18eb3...980

• 4 uker senere...
Skrevet

Langline under oppsyn, bygg innhegning eller sett opp gjerde (120ish høyt, fest så gjennomsiktig myggnett e.l på en ramme på toppen som kan vippes innover - katter klarer ikke klatre overheng uten grep).

Anonymkode: 9d135...cc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...