AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #1 Skrevet 27. juli 2023 Mens alt annet digitalt skjer mer eller mindre i sanntid, og alt går raskere enn å gjøre det manuelt på gamlemåten, så er det fortsatt slik at det å overføre penger virker som det går tregere enn å gjøre det manuelt på gamlemåten. For eksempel hvis jeg betaler ned ekstra på lånet fra en lønnskonto i min egen bank, så tar det mange dager før pengene dukker opp på lånet. Jeg kan se at pengene står som reservert eller trukket fra lønnskonto, men så henger de i limbo som om de ikke eksisterer i flere dager før de endelig dukker opp. For en tid siden hadde jeg bilen min på verksted, og verkstedet var veldig nøye med at pengene måtte være overført før jeg fikk hente ut bilen, selv om jeg hadde vært i nettbanken og betalt faktura. Da synes jeg det er veldig rart, med all teknologien vi har, at det å overføre penger digitalt fortsatt er noe som tar lengre tid enn å gå i minibank, ta ut penger, kjøre og overlevere kontanter til mottaker. Hvorfor er det slik? Anonymkode: ee3ea...12b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #2 Skrevet 27. juli 2023 Ja, det er litt pussig. Men i tilfellet med bilverkstedet, hvorfor betalte du ikke bare med kort? Anonymkode: b645d...75a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er litt pussig. Men i tilfellet med bilverkstedet, hvorfor betalte du ikke bare med kort? Anonymkode: b645d...75a Fordi verkstedet ville være stengt når jeg kom for å hente bilen Anonymkode: ee3ea...12b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #4 Skrevet 27. juli 2023 Fordi det er ikke så enkelt som at noe overføres fra en konto til en annen, det skal også registreres på riktig kundenummer, og ellers i systemet. Det skal ofte igjennom flere trinn og systemer. Og bankene har ofte overføringstidspunkter de forholder seg til når det gjelder bedrifter, noe man ikke har ved overføring mellom privatpersoner. Det tar ikke kortere tid å få alt registrert manuelt, de skal fortsatt slå opp i kunderegisteret, legge inn på riktig konto og post, og kvittere for det. Og om alle skulle gjort det, så ville det vært svært lange køer, for slikt tar tid. Det kan virke som det er en kjappere løsning nå, men det er fordi det er veldig få som gjør dette, og de ansatte da må slippe alt de har i hendene, inkludert digital registrering av innbetalinger, for å håndtere kunden over disk. Men når det er sagt, så har jeg ikke de siste ti årene vært borti at det tar flere dager. Maks 1-2 arbeidsdager. Anonymkode: fb274...dc6 1
Traktor Skrevet 27. juli 2023 #5 Skrevet 27. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fordi det er ikke så enkelt som at noe overføres fra en konto til en annen, det skal også registreres på riktig kundenummer, og ellers i systemet. Det skal ofte igjennom flere trinn og systemer. Og bankene har ofte overføringstidspunkter de forholder seg til når det gjelder bedrifter, noe man ikke har ved overføring mellom privatpersoner. Det tar ikke kortere tid å få alt registrert manuelt, de skal fortsatt slå opp i kunderegisteret, legge inn på riktig konto og post, og kvittere for det. Og om alle skulle gjort det, så ville det vært svært lange køer, for slikt tar tid. Det kan virke som det er en kjappere løsning nå, men det er fordi det er veldig få som gjør dette, og de ansatte da må slippe alt de har i hendene, inkludert digital registrering av innbetalinger, for å håndtere kunden over disk. Men når det er sagt, så har jeg ikke de siste ti årene vært borti at det tar flere dager. Maks 1-2 arbeidsdager. Anonymkode: fb274...dc6 Når alt dette skjer digitalt og automatisk, burde det uansett la seg gjøre på minutter ikke dager. Egentlig burde det vært snakk om sekunder. Dette kan ikke være så mye mer komplisert enn mye annet vi foretar oss på nett. Endret 27. juli 2023 av Traktor
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #6 Skrevet 27. juli 2023 Det er fordi det ikke er noen innovasjon på feltet. Og grunnen er at det ikke er noen insentiver til det. Det er ikke et marked eller en konkurranse som gjør det nødvendig med innovasjon. Det hele styres av Norges Bank. Og som vi vet så kan ikke hvem som helst starte en ny sentralbank fordi den gamle er så ineffektiv. Når en aktør har monopol, så stopper all innovasjon. Det er ikke bare teori. Vi ser det i praksis. Anonymkode: eba76...6dd
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #7 Skrevet 27. juli 2023 Stikkordet er NICS. Sjekk det ut. Anonymkode: 30f3e...76f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå