AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #101 Skrevet 27. juli 2023 Det begynner å bli mer og mer vanlig å sove i separate rom. Just do it Anonymkode: 7527c...86d 4 2
PurpleHippie Skrevet 27. juli 2023 #102 Skrevet 27. juli 2023 Vi har vært i sammen i fjorten år, og sovet hver for oss de siste 13-årene. Jeg snorker og han sparker fotball i søvne, sier seg selv at vi ikke kan sove sammen. Det er mange flere par en mann tror der ute som sover hver for seg. Vi puler og står i selv om vi ikke deler seng. 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #103 Skrevet 27. juli 2023 Fremmed fugl skrev (4 timer siden): TS ønsker å sove. Mannen ønsker å sove sammen. Mannen trenger å slanke seg. Hvorfor ikke fokusere på metoder som løser dette, istedenfor den nok så spesielle luksus i-lands metoden å ha to soverom? Når man faktisk har prøvd andre metoder så vil nok aksepten for ulike varianter av særsoving øke. Men er bare meg. Ser at mange svarer konflikteskalerende på tråden. Skjønner ikke det, men er sikkert sær. Fordi det tar lang tid å slanke seg men kort tid å ødeleggende helsa pga dårlig søvn. Dette burde være innlysende. Mannen har uten hell prøvd å ta tak i vekta si (og hva nå enn som har ført til denne). Det er merkelig hvor lite villig folk er til å prioritere søvn, enda så mye vi vet om hva det gjør med kroppen. Det er ikke en gang anbefalt å være nattevakt på livstid fordi det sliter så veldig på kroppen å ikke få god søvn i rett tid. Folk ødelegger helsa om de ikke får god nok søvn i u-land også. Ja, de sover kanskje på andre måter enn 2 voksen-soverom; mange steder sover jo mor og barn sammen, mens far sover aleine. Eller man ruller ei sivmatte ut i stua eller hva det nå er. and Anonymkode: df01a...71e 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #104 Skrevet 28. juli 2023 Søvn må prioriteres! Bestem deg for å sove på eget rom du, her må du tenke på egen helse. Hvorfor er det slik i vår kultur at vi på død og liv skal sove i samme seng som mannen? Jeg sover mye bedre alene. Gjør det av og til, men drømmer egentlig om å gjøre det hver natt (men føler jeg ikke har god nok grunn til det) Romantikken er det mulig å bevare likevel, mener jeg! Anonymkode: 3b0f0...586 7 1
Carrot Skrevet 28. juli 2023 #105 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har forresten målt snorkingen til over 80 desibel. Det er høyere enn støvsugeren 😂 Anonymkode: fbb52...0b4 og siden støvsugeren er det som defineres som hvit støy, altså monoton og mulig å sovne til mens snorking ikke er det siden det varierer er det mye enklere å sove gjennom støvsugeren, tv osv enn snorking. Det at partneren til TS reagerer som han gjør er et tegn slik jeg ser det på at hans egen søvnkvalitet påvirkes siden han ikke klarer tenke og reflektere over problemet han har og at det direkte påvirker de rundt ham. 6
Fremmed fugl Skrevet 28. juli 2023 #106 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fordi det tar lang tid å slanke seg men kort tid å ødeleggende helsa pga dårlig søvn. Dette burde være innlysende. Mannen har uten hell prøvd å ta tak i vekta si (og hva nå enn som har ført til denne). Det er merkelig hvor lite villig folk er til å prioritere søvn, enda så mye vi vet om hva det gjør med kroppen. Det er ikke en gang anbefalt å være nattevakt på livstid fordi det sliter så veldig på kroppen å ikke få god søvn i rett tid. Folk ødelegger helsa om de ikke får god nok søvn i u-land også. Ja, de sover kanskje på andre måter enn 2 voksen-soverom; mange steder sover jo mor og barn sammen, mens far sover aleine. Eller man ruller ei sivmatte ut i stua eller hva det nå er. and Anonymkode: df01a...71e Det finnes mange andre tiltak enn slanking som vil kunne gjøre at TS kan sove godt på samme rom.
Alivamale Skrevet 28. juli 2023 #107 Skrevet 28. juli 2023 (endret) Fremmed fugl skrev (1 time siden): Det finnes mange andre tiltak enn slanking som vil kunne gjøre at TS kan sove godt på samme rom. Ja, det er jo heller slett ikke sikkert at normalvekt vil medføre at snorkeproblemet opphører. Uansett er det, inntil mannen har funnet tiltak som fungerer mot snorking, uhørt egoistisk av ham å «kreve» at TS forblir søvnløs på samme rom som ham, med redusert livskvalitet og helse som konsekvens for henne. Endret 28. juli 2023 av Alivamale 5 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #108 Skrevet 28. juli 2023 Jeg kjenner meg godt igjen i problemstillingen. Han ødelegger min søvn, og attpåtil blir han fornærmet hvis jeg tar det opp eller vil sove et annet sted. Om jeg antyder at jeg har hatt en dårlig natt, slenger han seg på med «jaaa, jeg har altså sovet sååå dårlig, jeg har stor drøvel, se her *gape*» Det fører jo til at jeg mister kjærestefølelsene. Hvem ønsker vel å ha sex med en fyr som er en superegoist? Ikke jeg. Så jeg sover på eget rom så ofte jeg kan, dvs når bonusbarnet er hos den andre forelderen. Gubben sutrer og skjeller, men jeg får sove. Den dagen en av ungene flytter ut, får jeg eget rom. Hvis jeg holder ut så lenge, da. Det er ikke snorkingen som er problemet. Det er menneskesynet til snorkeren. Snorkeren ser på snorking som helt naturlig, helt uforskyldt, og noe som rammer han like mye som henne. Stakkars han. Det er ekstremt usexy. Anonymkode: e90da...021 11 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #109 Skrevet 28. juli 2023 Fremmed fugl skrev (1 time siden): Det finnes mange andre tiltak enn slanking som vil kunne gjøre at TS kan sove godt på samme rom. Å dempe sterk, variabel lyd med tilhørende vibrasjon er lettere sagt enn gjort. Anonymkode: df01a...71e 2
Fremmed fugl Skrevet 28. juli 2023 #110 Skrevet 28. juli 2023 Alivamale skrev (1 time siden): Ja, det er jo heller slett ikke sikkert at normalvekt vil medføre at snorkeproblemet opphører. Uansett er det, inntil mannen har funnet tiltak som fungerer mot snorking, uhørt egoistisk av ham å «kreve» at TS forblir søvnløs på samme rom som ham, med redusert livskvalitet og helse som konsekvens for henne. Hvorfor er det galt å prøve å få til: - TS å sove godt - Begge å sove sammen Klarer ikke å skjønne det. Ikke minst når det kan se ut som samsoving har flere positive effekter også på søvnkvalitet. Så hvorfor ikke prøve å se til at dette paret kan sove godt sammen?????
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #111 Skrevet 28. juli 2023 Carrot skrev (3 timer siden): Det at partneren til TS reagerer som han gjør er et tegn slik jeg ser det på at hans egen søvnkvalitet påvirkes siden han ikke klarer tenke og reflektere over problemet han har og at det direkte påvirker de rundt ham. Nedsatt kognitiv funksjon er svært vanlig ved søvndeprivasjon. Du har nok helt rett. Anonymkode: a50ff...4b6 6
Alivamale Skrevet 28. juli 2023 #112 Skrevet 28. juli 2023 (endret) Fremmed fugl skrev (18 minutter siden): Hvorfor er det galt å prøve å få til: - TS å sove godt - Begge å sove sammen Klarer ikke å skjønne det. Ikke minst når det kan se ut som samsoving har flere positive effekter også på søvnkvalitet. Så hvorfor ikke prøve å se til at dette paret kan sove godt sammen????? Joda, mannen kan ta ansvar for egen helse og oppsøke hjelp for å få bukt med problemet. Så tar TS ansvar for sin helse og gjør det hun kan for å skjerme seg fra snorking når hun behøver det. Med tiden kan det være at de igjen kan sove sammen. En voksen mann må kunne klare å sove alene uten å lage et oppstyr om det som et lite, mørkredd barn. Det forventes gjerne at barn sover alene etter en viss alder, så jeg kan ikke se hvorfor en stor og sterk mann ikke skulle kunne mestre det. Endret 28. juli 2023 av Alivamale 5 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #113 Skrevet 28. juli 2023 Selvfølgelig bør du prioritere egen helse, og søvn er en viktig del av helsa. Om samboeren din ikke godtar at du prioriterer egen helse, så er han veldig kjip mot deg. Anonymkode: fcf18...1bc 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #114 Skrevet 28. juli 2023 For vårt vedkommende har samsoving ingen positive effekter. Ved å ta separate soverom er vi blitt mye bedre kjærester. Vi er begge uthvilte, bedre humør, bedre fungering i hverdagen, på jobb, mye mer nærhet og intimitet etter vi begynte å sove hver for oss. Livskvaliteten steg rett og slett flere hakk. Ufattelig hvor viktig søvnkvalitet er. Forskjellen mellom 3-3,5 timer usammenhengende søvn og 7-8 timer sammenhengende er vanskelig å beskrive. 2 ulike verdener. Helt ærlig var snorking kun en faktor. Snorkingen, all bevegelse i senga, trivsel med ulik temperatur, oppvåkning hos en som så vekker den andre feks når en må på do osv osv. Et sant mareritt. Nå er snorkingen mer eller mindre helt borte. Men det er ikke mer aktuelt å gå tilbake til samsoving igjen. Snorking er bare en av flere faktorer som reduserer søvnkvalitet ved samsoving. Samsoving er egentlig misvisende, da man knapt sover. Anonymkode: a50ff...4b6 7 2
Fjaselina Skrevet 28. juli 2023 #115 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 9.23): Haha! Han har i hvert fall rett i at forholdet nok går under da, ja. Hvert sitt soverom! Anonymkode: 7d865...5ff Gjettar at du er mann? Dersom mannen har lyst til å ta vare på forholdet, kan han velge ulike strategier: 1: slanke seg nok til at snorking kan bli redusert 2: akseptere to soverom, og heller vere den som "besøker" fruen litt oftere, for så å gå tilbake til sitt eige soverom 3: oppsøke lege for å få effektiv hjelp mot snorking Elles går det an investere i gode nok øyrepropper til at lyden blir stengt ute, og propper som ikkje ramlar ut om natta. Det fins forskjellige greier der. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #116 Skrevet 28. juli 2023 Fremmed fugl skrev (26 minutter siden): Hvorfor er det galt å prøve å få til: - TS å sove godt - Begge å sove sammen Klarer ikke å skjønne det. Ikke minst når det kan se ut som samsoving har flere positive effekter også på søvnkvalitet. Så hvorfor ikke prøve å se til at dette paret kan sove godt sammen????? Akkurat det kommer vel helt an på hva man trives med. Noen liker best å sove alene, andre foretrekker å sove sammen med andre. For ts sin del har jo samsoving ikke positive effekter på hennes søvnkvalitet, når hun må dele seng meg mannen. Da ville jeg i så fall heller samsovet sammen med barna, enn en snorkende mann. Da får jo barna benyttet seg av de eventuelle positive effektene av samsoving også. Anonymkode: fcf18...1bc 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #117 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men dette må jo gjøre ferier og slikt ganske uutholdelige? Eller booker dere to rom da? Anonymkode: 50c68...39a Leste du egentlig innlegget du siterer? Svaret står jo der. Anonymkode: a9390...2d9 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #118 Skrevet 29. juli 2023 Fjaselina skrev (På 28.7.2023 den 12.36): Gjettar at du er mann? Dersom mannen har lyst til å ta vare på forholdet, kan han velge ulike strategier: 1: slanke seg nok til at snorking kan bli redusert 2: akseptere to soverom, og heller vere den som "besøker" fruen litt oftere, for så å gå tilbake til sitt eige soverom 3: oppsøke lege for å få effektiv hjelp mot snorking Elles går det an investere i gode nok øyrepropper til at lyden blir stengt ute, og propper som ikkje ramlar ut om natta. Det fins forskjellige greier der. Kjenner litt på å svare på denne fordi ikke alle som snorker er overvektige eller får hjelp, medisiner og til og med operasjoner har begrenset effekt på veldig mange. For eksempel er min partner slank og fysisk i god form, det er ikke langvarig hjelp i medisiner og selv etter flere operasjoner kommer snorkingen tilbake etter en stund da det er medisinske grunner for denne som skjev nese, skilleveggen kan ikke opereres flere ganger (5 så langt) og mandler og polypper er fjernet (polypper kommer tilbake forøvrig) osv osv så det eneste som fungerer i perioder er at han sover alene, men det løser ikke hans søvnproblemer, mangel på god søvn osv selv om jeg får sove.. De som ikke selv snorker og sliter med dette eller har en partner og familie som påvirkes vil ikke kunne forstå hvor ille snorking kan påvirket livet. For eksempel går snorking gjennom vegger, hos oss var det i en periode så ille at barna våknet i sine rom av partnerens snorking.. Ved overnatting på hotell ble det ringt fra andre rom flere rom bortenfor vårt med klager på snorkingen - som selvsagt førte til at mannen ikke ville overnatte på hotell... Han er livredd for å sovne på flyreiser for eksempel fordi han snorker selv om han sover sittende.. Så snorking kan være ekstremt hemmende for livsutfoldelsen for den som lider av det og alle rundt dem. Anonymkode: f6b16...e2a 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #119 Skrevet 29. juli 2023 For en jævla lasaron. Han syns tydeligvis at det er greit at du ikke får sove. Jeg hadde ikke flyttet inn på eget soverom men til eget hus. Bye. Anonymkode: b79ff...458 5 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #120 Skrevet 29. juli 2023 Fremmed fugl skrev (På 28.7.2023 den 12.05): Hvorfor er det galt å prøve å få til: - TS å sove godt - Begge å sove sammen Klarer ikke å skjønne det. Ikke minst når det kan se ut som samsoving har flere positive effekter også på søvnkvalitet. Så hvorfor ikke prøve å se til at dette paret kan sove godt sammen????? Nei det har ikke positive helseeffekter hvis en av dem snorker så det går ut over helsa til den som ikke snorker. Da er samsoving skikkelig ille. Anonymkode: df01a...71e 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå