Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår mannen din.

Det er ikke morro for mannen din at du plutselig bare etter 5 år vil legge deg å sove på et annet rom.

Forstår mannen din godt.

Det er alltid ting du kan gjøre for og unngå å høre snorking. 
Rart du ikke har blitt vandt med det etter 5 år.. Jeg snorker mye, dama mi har ingen problemer med det.

Anonymkode: 1c795...623

Det er også mange ting man kan gjøre for å unngå å snorke, eller i hvert fall snorke mindre. Første bud er å gå ned i vekt. Jeg reduserte snorkingen min drastisk bare ved å gå ned fra fedme til overvekt (15 kg). Samboeren min mener han sjeldent hører meg snorke lenger i det hele tatt.
Her er det mannen som ødelegger damas helse, og også potensielt sin egen helse (søvnapné), så hvorfor skal dama ta ansvaret?

Anonymkode: a9390...2d9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover dårlig under de beste omstendigheter. Om jeg ikke fikk sove ved siden av mannen og han ble sur fordi jeg valgte å sove på eget rom hadde det blitt månelyst. Jeg hadde uansett blitt så sur og utslitt av søvnunderskudd at forholdet hadde tatt slutt. Jeg har avsluttet tidlig i datingstadiet fordi de bråkte i søvne. Vi snakker da en kombinasjon av høy snorking/søvnapné, skjære tenner og veive rundt seg, ikke lett snorking. Det er rett og slett ikke kompatibelt med meg som har søvnproblemer. Jeg er så gammel og sær nå at ev. fremtidige forhold nok blir særboer uansett 😄

Anonymkode: a46c7...5ac

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hos oss er det jeg som sover lett og som kan våkne mange ganger om natten, men det kunne aldri falt meg inn å permanent sove på hvert sitt rom.

Jeg legger meg på gjesterommet dersom det er noe veldig viktig jeg skal dagen etter eller om jeg skal ekstremt tidlig opp.

Er helt enig i at søvnkvalitet er ekstremt viktig og bruker også sovetabletter en sjelden gang, men det ville likevel aldri falt meg inn å ikke sove sammen av den grunn. 

Man går glipp av så mye nærhet, samtaler og tanker når man ikke sover sammen. 

Har ingenting med sex å gjøre, da det som skiller et forhold fra vennskap er mye mer enn bare det. Hvis man hele tiden skal flytte grenser for hva som er greit i et samboerskap, så kan man lure på hvorfor man bor sammen i det hele tatt.

Jeg hadde aldri bodd sammen med noen som ikke tåler å dele både de gode og dårlige sidene med meg, og motsatt. Da er de ikke den rette for meg. 

Anonymkode: fd364...da9

Man behøver da absolutt ikke å gi avkall på nærhet, samtaler og å dele tanker om man sover på eget rom. Vi legger oss sammen og ser på TV, prater osv vi. Men når gubben sier "jeg legger meg til å sove nå jeg", da går jeg. Jeg hadde aldri villet bo sammen med noen som ikke var villig til å inngå kompromisser.

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg forstår mannen din.

Det er ikke morro for mannen din at du plutselig bare etter 5 år vil legge deg å sove på et annet rom.

Forstår mannen din godt.

Det er alltid ting du kan gjøre for og unngå å høre snorking. 
Rart du ikke har blitt vandt med det etter 5 år.. Jeg snorker mye, dama mi har ingen problemer med det.

Anonymkode: 1c795...623

Det er ikke «morro» for TS heller å ha en overvektig hval ved siden av seg i sengen som snorker så mye at hun ikke får sove hver eneste natt. Søvnmangel er ekstremt helseskadelig. Hadde mannen min vært feit og samtidig snorket OG krevd at jeg skulle sove på samme rom hadde jeg faktisk forlatt han. TS hvis det er så utrolig viktig for mannen din å sove sammen så be han slanke seg og faktisk vise at det er viktig for han. Siden han klarer å opprettholde overvekt selv på slankemedisin gir han tydeligvis totalt faen i både siden egen og din helse, du burde bare flytte på eget rom og blåse i hva han sier. Han høres så tiltaksløs ut at han uansett ikke kommer til å gidde å gjøre noe med det. 

Anonymkode: bf53e...816

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde aldri bodd sammen med noen som ikke tåler å dele både de gode og dårlige sidene med meg, og motsatt. Da er de ikke den rette for meg. 

Det er fullt mulig å ligge i samme seng og kose og ha gode samtaler, for så å legge seg til å sove hver for seg. Det er vel også ganske åpenbart at man ikke blir i form og humør til verken kos eller gode samtaler på sengekanten når man er i konstant underskudd på søvn.

Å snorke er ikke en dårlig side av en personlighet, det er et tegn på trangt svelg og/eller slapt vev i svelget. Noe fysisk som i mange tilfeller kan gjøres noe med, eller i hvertfall dempes kraftig. Vektnedgang og en samtale med tannlege (om tilpasset snorkeskinne) eller lege (hjelp til vektnedgang, cpap-maske osv) er første bud.

Jeg er kvinne og snorker selv. Jeg kunne aldri i verden ha lagt ansvaret for mitt problem over på mannen. Jeg har prøvd utrolig mye rart; snorkespray, enkel biteskinne, neseplaster, prøve å sove mest mulig på siden, og til slutt vektnedgang (som egentlig var av andre årsaker, men definitivt funket meget godt mot snorking). I tillegg ga jeg mannen beskjed om å dytte borti meg om jeg snorket for mye, eller bare dytte meg forsiktig over på siden.
Nå er jeg så heldig at jeg har en mann med godt sovehjerte, så han har egentlig aldri vært plaget av snorkingen, men det hender seg at han sover dårlig på grunn av smerter i kroppen, og da ønsker jo ikke jeg å ødelegge søvnen hans enda mer med å snorke. Hadde han ligget søvnløs om natten pga min snorking og jeg ikke hadde klart å bli kvitt snorkingen, så hadde jeg uten problem sovet på et eget rom. Mitt problem, mitt ansvar.

Anonymkode: a9390...2d9

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mange av oss har ikke samtaler eller deler tanker i søvne.

Vi har samtaler og koselig tid sammen i senga før vi sier god natt og legger oss på hvert vårt rom for å sove.

Vi går ikke glipp av noe nærhet, intimitet eller samtaler fordi vi ikke samsover. 
Tvert i mot. Vi er langt mer «intime» og nære når vi ikke er søvndepriverte
.

Det er her det virker som om mange ikke forstår de positive konsekvensene av å sikre seg konsekvent god søvn. Man blir et bedre kjærestepar

Søvndeprivasjon handler ikke om å ikke tåle hverandres sider. Søvndeprivasjon er direkte helseskadelig, og kan få alvorlige helsemessige konsekvenser rent somatisk, for ikke å snakke om psykisk/mentalt. Det er for en god grunn at søvndeprivasjon er og har vært en av de vanligste og mest «effektive» torturmetoder igjennom historien.

En som over tid er søvndeprivert er en dårligere venn, dårligere kjæreste, dårligere samboer, dårligere elsker. 

Søvnmangel fører til nedsatt kognitiv fungering, nedsatt evne til emosjonell prosessering, økt risiko for hjerte- karsykdom, økt risiko for depresjon osv osv osv. Det er i hvert fall ikke noe jeg ønsker for meg selv eller kjæresten min.

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
bablemeg skrev (15 minutter siden):

Man behøver da absolutt ikke å gi avkall på nærhet, samtaler og å dele tanker om man sover på eget rom. 

Veldig rart at noen ser ut til å ikke skjønne dette.

Man gir ikke avkall på hverken samtaler, kos, sex osv bare fordi selve sovingen foregår separat.

Underlig at så mange baserer sex og nærhet på tiden man sover. Sex og samtaler er jo ikke direkte vanlig å ha i søvne.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

For meg ville ikke et forhold der vi ikke sov sammen vært aktuelt. Nærheten man har akkurat i det man sovner, og det å starte dagen nær den andre, er viktig for meg. Dessuten må jo da ferier, overnattingsbesøk og slik, bli ganske krevende.

Unntaket er jo om det er sykdom, småbarn og slik. Men man bør jo finne tilbake til samme seng så snart som mulig. 

Anonymkode: 50c68...39a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

. Men man bør jo finne tilbake til samme seng så snart som mulig. 

Hva mener du med «man bør»? Mener du deg selv? 
Svært mange bør ikke, da man har det bedre som kjærestepar når man ikke samsover.

For meg ville et forhold med en som krever samsoving vært uaktuelt. Etter å ha erfart den voldsomme positive effekten det har å sove hver for seg, så er det utenkelig å gå tilbake til å sove med noen.

Nærheten du snakker om i innsovningsøyeblikket skjønner jeg ikke hva du mener med. Hvilken nærhet er du opplever i det du er i ferd med å sovne?

Ferier etc blir unntakene. Det er korte, avgrensede perioder. 

Anonymkode: a50ff...4b6

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nærheten du snakker om i innsovningsøyeblikket skjønner jeg ikke hva du mener med. Hvilken nærhet er du opplever i det du er i ferd med å sovne?

Ferier etc blir unntakene. Det er korte, avgrensede perioder. 

Fysisk nærhet, armkroken, en arm på ryggen, litt stryking. 

Tryggheten og nærheten når man våkner midt på natta, og merker at den andre er der. 

Feriene må da bli ganske slitsomme om man ikke har funnet en måte der man klarer å sove sammen på en behagelig måte? Eller kutter man det også fra forholdet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fysisk nærhet, armkroken, en arm på ryggen, litt stryking. 

Tryggheten og nærheten når man våkner midt på natta, og merker at den andre er der. 

Feriene må da bli ganske slitsomme om man ikke har funnet en måte der man klarer å sove sammen på en behagelig måte? Eller kutter man det også fra forholdet? 

Skjønner. Vel, dette er nærhet og intimitet vi har når vi er våkne. I de 11 årene vi delte seng hadde vi ikke mer eller mindre av den type nærhet en vi har i dag. Dvs, vi hadde litt mindre av det, da det å legge seg for kvelden var forbundet med å grue seg til nok en natt uten søvn.

Mens nå legger vi oss sammen, skravler, ligger på armen, koser, har sex osv, før vi sier god natt. Å legge seg har blitt noe positivt.

Det med trygghet under oppvåkning er ikke noe jeg kjenner meg igjen i, men vi er jo alle forskjellige. Etter vi begynte å sove på hvert vårt rom for flere år siden, så kan jeg faktisk ikke huske at jeg har våknet på natten en, eneste gang. Ikke før jeg evt våkner på morningen å må på do.

Da vi samsov lå vi ofte våken til 02:30-03:00 og ble vekket igjen opp til flere ganger etter det. Når man da står opp 0630 og skal på jobb, så er 3-3,5 timer usammenhengende søvn i minste laget. Det er tortur.

Jeg foretok 3 netters søvnregistrering via sykehusets søvnklinikk. Jeg hadde opp til 164 i puls i søvne og et blodtrykk som tilsa at jeg var et vandrende hjertestans.

Etter vi tok hvert vårt rom, normaliserte dette seg i løpet av kort tid. Puls og BT er normalt.

Da vi tidligere kunne bruke ca 4 timer på å sovne, sovner vi nå på 15-20 minutter etter vi har sagt god natt. Fra 3-3,5 timer usammenhengende søvn, har vi nå 7-7,5 timer sammenhengende søvn.

Ja. Ferier kan være slitsomt etter en stund, da ferie (samsoving) betyr mye mindre søvn. Kan absolutt være mer sliten etter en ferie, en hva vi var før. Men det tåler vi helt fint. Det er bare snakk om en uke, maks 2. Det er da snakk om hotell etc. Utover det, så er vi mye på hytta i feriene våre. Der har vi flere soverom.

Eneste vi har kuttet fra forholdet er de 7-7,5 timene i søvne. Dvs de timene vi tidligere lå i sengen og ikke fikk sove før klokken 0300. 
Ellers har vi bare fått mer av ting. Mer godt humør, mer overskudd, mer kos, mer gode samtaler, mer sex og ikke minst, mer søvn som en årsak til alt det positive vi har fått mer av.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ørepropper. Der fins ekstremt gode ørepropper i voks om dagen som stenger ute selv bossbiler.

Anonymkode: 25950...d8e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med søvn og sover lett. Min partner er såpass aktiv og høylytt i søvne, at det er fullstendig uaktuelt å skulle sove i samme seng. Hvor glad kan man være i den andre om man ikke unner vedkommende å få sove greit, en forutsetning for god helse og godt humør? Det er helt utrolig egoistisk. Jeg hadde avsluttet et forhold uten å nøle om min partner hadde vist så liten forståelse og satt sitt behov for nattlig nærhet foran min helse.

Anonymkode: b0fee...470

• Liker 4
  • Nyttig 7
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke «morro» for TS heller å ha en overvektig hval ved siden av seg i sengen som snorker så mye at hun ikke får sove hver eneste natt. Søvnmangel er ekstremt helseskadelig. Hadde mannen min vært feit og samtidig snorket OG krevd at jeg skulle sove på samme rom hadde jeg faktisk forlatt han. TS hvis det er så utrolig viktig for mannen din å sove sammen så be han slanke seg og faktisk vise at det er viktig for han. Siden han klarer å opprettholde overvekt selv på slankemedisin gir han tydeligvis totalt faen i både siden egen og din helse, du burde bare flytte på eget rom og blåse i hva han sier. Han høres så tiltaksløs ut at han uansett ikke kommer til å gidde å gjøre noe med det. 

Anonymkode: bf53e...816

Signerer.  Han høres så tiltaksløs ut at det er uansett tomme trusler. Man kan leve uten en partner men ikke uten søvn. Her må mannen ta tak i både vekt og separasjonsangst. 

Anonymkode: 0267c...3cd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sliter med søvn og sover lett. Min partner er såpass aktiv og høylytt i søvne, at det er fullstendig uaktuelt å skulle sove i samme seng. Hvor glad kan man være i den andre om man ikke unner vedkommende å få sove greit, en forutsetning for god helse og godt humør? Det er helt utrolig egoistisk. Jeg hadde avsluttet et forhold uten å nøle om min partner hadde vist så liten forståelse og satt sitt behov for nattlig nærhet foran min helse.

Anonymkode: b0fee...470

Jeg også . Det hadde rett og slett ikke gått da jeg blir sinne gal uten søvn. Det ville endt stygt . . 

Anonymkode: 0267c...3cd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du mener man bare skal "tåle" snorking?

Anonymkode: 24262...2ca

Vel, siden den som snorker ikke velger å gjøre dette er det vel ikke så mye annet man kan gjøre? bortsett fra å enten bruke ørepropper eller sove alene.. Det er mange ulike grunner til snorking, noen har allergier som spiller inn, noen har medisinske grunner, noen har feil pute osv osv.. men de fleste av dem kan rett og slett ikke bare slutte snorke av seg selv helt uten videre, så ja, man må bare godta at partneren snorker og finne alternativer som fungerer for ens eget søvnbehov.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skjønner. Vel, dette er nærhet og intimitet vi har når vi er våkne. I de 11 årene vi delte seng hadde vi ikke mer eller mindre av den type nærhet en vi har i dag. Dvs, vi hadde litt mindre av det, da det å legge seg for kvelden var forbundet med å grue seg til nok en natt uten søvn.

Mens nå legger vi oss sammen, skravler, ligger på armen, koser, har sex osv, før vi sier god natt. Å legge seg har blitt noe positivt.

Det med trygghet under oppvåkning er ikke noe jeg kjenner meg igjen i, men vi er jo alle forskjellige. Etter vi begynte å sove på hvert vårt rom for flere år siden, så kan jeg faktisk ikke huske at jeg har våknet på natten en, eneste gang. Ikke før jeg evt våkner på morningen å må på do.

Da vi samsov lå vi ofte våken til 02:30-03:00 og ble vekket igjen opp til flere ganger etter det. Når man da står opp 0630 og skal på jobb, så er 3-3,5 timer usammenhengende søvn i minste laget. Det er tortur.

Jeg foretok 3 netters søvnregistrering via sykehusets søvnklinikk. Jeg hadde opp til 164 i puls i søvne og et blodtrykk som tilsa at jeg var et vandrende hjertestans.

Etter vi tok hvert vårt rom, normaliserte dette seg i løpet av kort tid. Puls og BT er normalt.

Da vi tidligere kunne bruke ca 4 timer på å sovne, sovner vi nå på 15-20 minutter etter vi har sagt god natt. Fra 3-3,5 timer usammenhengende søvn, har vi nå 7-7,5 timer sammenhengende søvn.

Ja. Ferier kan være slitsomt etter en stund, da ferie (samsoving) betyr mye mindre søvn. Kan absolutt være mer sliten etter en ferie, en hva vi var før. Men det tåler vi helt fint. Det er bare snakk om en uke, maks 2. Det er da snakk om hotell etc. Utover det, så er vi mye på hytta i feriene våre. Der har vi flere soverom.

Eneste vi har kuttet fra forholdet er de 7-7,5 timene i søvne. Dvs de timene vi tidligere lå i sengen og ikke fikk sove før klokken 0300. 
Ellers har vi bare fått mer av ting. Mer godt humør, mer overskudd, mer kos, mer gode samtaler, mer sex og ikke minst, mer søvn som en årsak til alt det positive vi har fått mer av.

Men dette må jo gjøre ferier og slikt ganske uutholdelige?

Eller booker dere to rom da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dette må jo gjøre ferier og slikt ganske uutholdelige?

Eller booker dere to rom da? 

Hvorfor skulle det gjøre ferien bedre at man ikke sover godt i hverdagene heller?

Anonymkode: 31fcd...e09

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...