Gå til innhold

Rammelån og 22% rentefradrag på skatten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man skal få skattefradraget på 22% av rentekostnader, så har jeg forstått det slik at fradraget gjelder for innbetalte renter, og ikke påløpte renter. Det vil si at hvis man har gjeld hvor rentene øker uten at man betaler de, så får man heller ikke skattefradrag. Med et vanlig boliglån, så står det jo spesifisert termin for termin hva som er renter og hva som er avdrag, og dette trekkes automatisk. Banken sender årsoppgave med dette til skatteetaten.

Men, så er det jo slik at rammelånskontoen bare er en konto som man overfører penger til. Det er ingen faste terminbeløp som skal betales, ingen faktura som spesifiserer renter osv. Det eneste man ser av rentene er et minusbeløp trukket ut av rammelånskontoen hver måned. Hvis jeg for eksempel setter inn 10.000kr, så er det ingenting som forteller om dette er ment å nedbetale renter, eller om det er et avdrag. Dessuten, om jeg ikke betaler rentene så kan jeg jo i prinsippet ta ut et beløp tilsvarende rentene, og sette de tilbake igjen umiddelbart og så er de i prinsippet "betalt". 

Hvordan fungerer det når man har rammelån? Er det slik at når de trekker rentene ut, så er det det samme som at rentene blir betalt?

Anonymkode: d5881...fbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette holder banken styr på og sender info til skatteetaten.

Du får vel også årsoppgave med denne informasjonen fra banken?

Anonymkode: 55ebb...888

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får vel det ved nyttår, men jeg opprettet rammelånet nå i år, så har ikke fått noe enda. Er derfor jeg lurer på om det er noen fallgruver her som jeg må unngå. Eller om det er slik at hver gang de trekker rentene, så er det det samme som at rentene blir "betalt" i skattesammenheng og at jeg ikke trenger å tenke på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får vel det ved nyttår, men jeg opprettet rammelånet nå i år, så har ikke fått noe enda. Er derfor jeg lurer på om det er noen fallgruver her som jeg må unngå. Eller om det er slik at hver gang de trekker rentene, så er det det samme som at rentene blir "betalt" i skattesammenheng og at jeg ikke trenger å tenke på det.

Vi har hatt rammelån i to år og betalt hovedsakelig renter men også avdrag her og der. Fått rentefradrag helt som normalt, dvs alt som er påløpt 

Anonymkode: aa9a6...ad6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har hatt rammelån i to år og betalt hovedsakelig renter men også avdrag her og der. Fått rentefradrag helt som normalt, dvs alt som er påløpt 

Kan jeg da spørre, når dere betaler renter, vil det bare si at dere overfører penger inn på lånet tilsvarende rentene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg da spørre, når dere betaler renter, vil det bare si at dere overfører penger inn på lånet tilsvarende rentene?

Vi har hatt to banker som har gjort det forskjellig. Den ene belastet rentene på lånet, så lånebeløpet økte. Så betalte vi inn det vi ville (her var det en del igjen på ramma). Den andre banken trekker automatisk et terminbeløp som enten lun er renter (avdragsfritt lån), eller renter og nedbetaling på de årene vi har valgt. Her er det også en del igjen på ramma, så oppsettet er bare annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Rentene blir trukket fra Regningskontoen vår den siste hver måned. Om regningskontoen er tom av en eller annen grunn, så overfører jeg rentebeløpet fra lånet til regningskontoen, så løser det seg likevel. 

Rentene du betaler hver måned blir rapportert inn til skatteetaten. Vi betaler ikke avdrag, kun renter. 

Anonymkode: 8e492...625

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regnestykket er utrolig enkelt og akkurat det samme som ved boliglån. Du betaler renter ut ifra lånebeløp på konto til enhver tid. Tar du ut penger i 3 dager så betaler du renter for totalt lånebeløp for disse 3 dagene, og setter du inn penger så betaler du mindre renter pga lavere lånebeløp for resten av dagene. Dette regner systemene ut og sender derfor beløpet som skal trekkes dagen før/samme dag, ferdig utregnet.

Banken sender årsoppgave med totalsummen av innbetalte renter, som de alltid gjør. Det har ingenting med avdrag eller nedbetaling å gjøre bortsett fra at det vil generere mindre renter.

Anonymkode: 67269...941

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man overfører ikke rentene, de regnes ut av systemer i banken og trekkes automatisk fra avtalt konto. Avdragene overfører du selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter alt av penger inn på rammelånet bortsett fra de faste kostnadene (de trekkes stort sett rett rundt lønningsdag uansett), lønn, feriepenger, leieinntekter og ev. skatt tilbake. Bruker et kredittkort med reisepoeng gjennom mnd. og betaler på forfall, sper litt på feriebudsjettet 😄 Sparer i fond til ungene utenom. Prøver å holde lånebeløpet lavest mulig, så tar jeg ut penger om det trengs. På mitt lån belastes renter 4 ganger i året, dette får jeg skattefradrag på. Målet er at lånet i hvert fall ikke skal gå videre opp (har ca. 350 000 igjen på ramma), helst litt ned, selvfølgelig. 

Anonymkode: 02ee8...29f

Skrevet

Du betaler renter på rammelån på akkurat samme måte som på et vanlig annuitetslån. En viss prosent av lånesummen som du betaler månedlig. Og dette rapporterer banken din inn til skatten.

Kanskje har banken din en visning som gjør det vanskelig å se akkurat hva som er renter/avdrag. Eller kanskje har dere avdragsfrihet, sånn at det minimumsbeløpet du ser er kun rentene. Du finner helt sikkert en nedbetalingsplan i lån-oversikten i banken din, der du kan se hva som er hva.

Om du tar ut et beløp månedlig tilsvarende minimumbeløpet, så vil lånet ditt vokse og etterhvert nå ramma der du ikke kan ta ut mer. Du kan være trygg på at det ikke finnes noen måte å komme seg unna rentene på! :)

AnonymBruker
Skrevet
Florence N skrev (12 minutter siden):

Du betaler renter på rammelån på akkurat samme måte som på et vanlig annuitetslån. En viss prosent av lånesummen som du betaler månedlig. Og dette rapporterer banken din inn til skatten.

Kanskje har banken din en visning som gjør det vanskelig å se akkurat hva som er renter/avdrag. Eller kanskje har dere avdragsfrihet, sånn at det minimumsbeløpet du ser er kun rentene. Du finner helt sikkert en nedbetalingsplan i lån-oversikten i banken din, der du kan se hva som er hva.

Om du tar ut et beløp månedlig tilsvarende minimumbeløpet, så vil lånet ditt vokse og etterhvert nå ramma der du ikke kan ta ut mer. Du kan være trygg på at det ikke finnes noen måte å komme seg unna rentene på! :)

Ja, men litt av problemstillingen er at det ikke er noe "minimumsbeløp" eller faste trekk i den forstand. Samt at det man før skattefradrag for en renter man har "betalt", ikke renter som er "påløpt". Det vil si, om jeg ikke betaler så vokser lånet.

Det jeg har merket rødt er renter som er lagt på rammelånet (lånet har vokst). Alle de grønne innbetalingene, er innbetalinger som er gjort manuelt, uten at det følger en nedbetalingsplan. Det er med andre ord ingenting som forteller at i de 95000kr, så er det 2348kr til nedbetaling av rente (som gir skattefradrag) og 92652kr som er avdrag.

Det hele kommer ned til om de rentene man ser listet, vil telle som "betalte renter" i forbindelse med skatt, eller om de kun vil telle som påløpte renter som ikke er betalt (og dermed ikke gir skattefradrag)

image.thumb.png.b0be2938c08f46b5427e6e37f100a3b4.png

AnonymBruker
Skrevet

Du får skattefradrag for rentene som belastes rammelånskontoen eller trekkes direkte fra en annen konto hvis det er avtalt med banken. Dette er helt uavhengig av innbetalinger på rammelånskontoen. Det er også fradrag for påløpte renter som ikke er forfalt.

Hilsen bankansatt

Anonymkode: b9d58...a1b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får skattefradrag for rentene som belastes rammelånskontoen eller trekkes direkte fra en annen konto hvis det er avtalt med banken. Dette er helt uavhengig av innbetalinger på rammelånskontoen. Det er også fradrag for påløpte renter som ikke er forfalt.

Hilsen bankansatt

Anonymkode: b9d58...a1b

Supert, var det jeg håpet og trodde. Men jeg leste plutselig noe som fikk meg til å stusse. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men litt av problemstillingen er at det ikke er noe "minimumsbeløp" eller faste trekk i den forstand. Samt at det man før skattefradrag for en renter man har "betalt", ikke renter som er "påløpt". Det vil si, om jeg ikke betaler så vokser lånet.

Det jeg har merket rødt er renter som er lagt på rammelånet (lånet har vokst). Alle de grønne innbetalingene, er innbetalinger som er gjort manuelt, uten at det følger en nedbetalingsplan. Det er med andre ord ingenting som forteller at i de 95000kr, så er det 2348kr til nedbetaling av rente (som gir skattefradrag) og 92652kr som er avdrag.

Det hele kommer ned til om de rentene man ser listet, vil telle som "betalte renter" i forbindelse med skatt, eller om de kun vil telle som påløpte renter som ikke er betalt (og dermed ikke gir skattefradrag)

Den summen lånet ditt vokser med, er rentene. Og de blir registrert i skatten som vanlige "betalte" renter selv om de hos deg bare blir lagt til på lånet. Fordi de må betales, før eller senere.

Er dette rammelån på et huslån eller et kredittkort-rammelån? Du har antagelig ikke en fast nedbetalingstid, kun en kreditt, som du kan benytte som du selv vil. Uten nedbetalingstid vil det ikke skje noen automatisk justering på lånet ditt, og du må justere alt selv.

Et vanlig huslån-rammelån/flexilån har en viss nedbetalingstid. Dermed regner lånekalkulatoren konstant ut hvor mye du må betale hver mnd for å komme i mål etter 20-25 år, inkl både renter og avdrag. Akkurat som et vanlig annuitetslån, men med forskjell at du kan ta ut og sette inn som selv ønsker på lånet innenfor ramma.

Anonymkode: 8f827...325

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som flere har forklart, du får selvfølgelig kun skattefradrag for renter du har betalt. At du velger å ikke betale for å dermed ta opp mer lån har ingenting med skattefradrag å gjøre, det er bare du som tar opp mer lån i praksis.

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Som flere har forklart, du får selvfølgelig kun skattefradrag for renter du har betalt. At du velger å ikke betale for å dermed ta opp mer lån har ingenting med skattefradrag å gjøre, det er bare du som tar opp mer lån i praksis.

Nei. Renter er renter og blir registrert som det i skatten. Rentene som blir lagt til et lånet blir regnet som betalte renter i skatten. For det året rentene blir lagt til. Selv om du bare lar de vokse på kreditten og ikke betaler dem før neste år. 

Anonymkode: 8f827...325

AnonymBruker
Skrevet

Igjen renter beregnes pr dag. Tror du at noen kan låne 100 mill gratis i 1 dag?

Anonymkode: aebed...3be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...