Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har hatt svangerskapsforgiftning og likevel født uten epidural? Ser det står at det anbefales, men av ulike årsaker har jeg VIRKELIG ikke lyst på. Skal til kontroll i dag, men har BT på 125/90, så er helt i grenseland for hypertensjon og urinprøve ikke tatt enda. Er 39+0 i dag.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva de hadde sagt hvis jeg hadde nektet, men da jeg ble igangsatt pga. svangerskapsforgiftning så ble epidural presentert som et alternativ, og ikke en tvang. Men jeg takket ja, så vet ikke om de hadde presset meg videre om jeg sa nei. Ved første fødsel måtte jeg til og med vente ganske lenge på epiduralen, siden det ikke var ledig anestesilege, men virket ikke som om jeg ble prioritert bare pga. preeklampsi. Siden min jordmor var gravid kunne jeg heller ikke få lystgass som smertelindring. 

Anonymkode: 5a190...d25

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født både meg og uten epidural ved igangsatt fødsel grunnet svangerskapsforgiftning. 

Blodtrykket ditt er jo ikke alarmerende høyt, går du på blodtrykksreduserende medisiner? 

Når jeg fødte uten epidural gikk jeg på trandate, så blodtrykket var relativt lavt og stabilt. Dog høyere enn du har nå. 

Dersom blodtrykket ditt holder seg lavt og stabilt, er det nok ikke sikkert du blir anbefalt epidural. Er det derimot ustabilt eller øker veldig, så blir du nok anbefalt epidural. Har du fått en igangsettelsedato? Har du proteiner i urinen? 

Anonymkode: ab9e0...ba4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke noe valg. Måtte ha epidural. Blodtrykket var vel 150/113 da jeg ble lagt inn. Og da vurderte de å ta barnet umiddelbart, men da det gikk noe ned med medisiner fikk jeg lov til å legges inn. (Var i uke 36, så ingen krise om de tok barnet, men de ville helst vente).

Blodtrykket var på det verste under fødselen 210/140 med epidural. Da hadde jeg så vondt i hodet at jeg skrek og skrek mens jeg prøvde å klore ut øynene mine. 

Tør ikke å tenke på hva som hadde skjedd hvis jeg ikke fikk epidural. 

Anonymkode: dbc92...c68

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ha det. Jordmor sa jeg måtte pga risiko. Men ungen kom ut før de rakk å sette.

Anonymkode: 5984b...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Du må vel muligens få satt den, men ikke sikkert du trenger å skru den på.

Hadde svf og høyt bt første fødsel (igangsatt) og hadde epidural samt veneflon i hånda.

Anonymkode: e6f94...f0e

AnonymBruker
Skrevet

Oi, visste ikke at det var anbefalt jeg 😅 rakk ikke epidural på noen av mine to fødsler. Gikk bra begge gangene. Sv.forgiftning begge ganger

Anonymkode: 5a66c...08f

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk ikke epidural… jeg rakk ikke. Det gikk bra:)

(ble satt i gang to uker før termin pga forgiftning)

Anonymkode: 87610...2db

Skrevet

Jeg ble igangsatt og fikk rier som var ute av kontroll. Blodtrykket ble skyhøyt og de anbefalte meg epidural. Var ikke vanskelig å takke ja med tanke på at jeg ikke hadde noe pause mellom riene. Var nesten tortur. Men inntrykket mitt var at det var frivillig og mitt valg 

Anonymkode: a783a...841

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...