AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:00 #41 Del Skrevet søndag kl 08:00 AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 5.35): Hei, alle! Jeg har kjøpt meg en Toyota yaris hybrid-bensin. Over alt har jeg lest at denne type bil og modell har lite bensinforbruk, og dette bekreftet selger. Jeg kjøpte bilen brukt fra 2019 hos merkeforhandler. Bilen er kun kjørt 21000 km. Likevel synes jeg bensinforbruket er nokså høyt. Jeg har brukt opp nesten en halv tank på en uke, og ikke kjører jeg langt heller. Kun til og fra jobb, som er ca. 10 min å kjøre. tidligere har jeg hatt diselbil, og jeg fylte på tanken kanskje hver 6-8 uke. Føler meg litt snytt. Er det slik med bensin eller er det noe jeg burde gjøre annerledes? Anonymkode: 4ba07...b1a Beklager. Dette blir ubrukelig å forholde seg til. Du må konkret regne ut hvor mye du bruker. Kanskje du kjører mer enn du tror. Og Yaris Hybrid har kun 45 l bensintank, hvorpå du får beskjed om Low fuel når det er 6,5 l igjen på tanken. Hvor du fint kan kjøre 7-8 mil ekstra når du får advarsel. Så neste gang du fyller bensin nuller du ut km-teller og neste fylling noterer du hvor mye du fylte (full tank) og antall km. På langkjøring bør ikke komme mye over 0,5 på mila og småkjøring ned mot 0,4. Anonymkode: e885d...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:43 #42 Del Skrevet søndag kl 10:43 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager. Dette blir ubrukelig å forholde seg til. Du må konkret regne ut hvor mye du bruker. Kanskje du kjører mer enn du tror. Og Yaris Hybrid har kun 45 l bensintank, hvorpå du får beskjed om Low fuel når det er 6,5 l igjen på tanken. Hvor du fint kan kjøre 7-8 mil ekstra når du får advarsel. Så neste gang du fyller bensin nuller du ut km-teller og neste fylling noterer du hvor mye du fylte (full tank) og antall km. På langkjøring bør ikke komme mye over 0,5 på mila og småkjøring ned mot 0,4. Anonymkode: e885d...36b gjelder det til selvladende yariser? Anonymkode: fac18...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet søndag kl 14:48 #43 Del Skrevet søndag kl 14:48 AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 8.34): Skal aldri ha noe annet enn hybrid, aldri vært borti en bil som er så billig i drift som Priusen. Anonymkode: cc72f...119 Aldri hatt elbil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet søndag kl 14:50 #44 Del Skrevet søndag kl 14:50 AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 22.32): Elbil tåler heller ikke så korte turer, men slik vet jo ikke du heller, som de fleste andre. Anonymkode: 779fd...439 Hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:31 #45 Del Skrevet søndag kl 15:31 AnonymBruker skrev (4 timer siden): gjelder det til selvladende yariser? Anonymkode: fac18...44e Ja Anonymkode: e885d...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:31 #46 Del Skrevet i går, 04:31 Bokormsen skrev (13 timer siden): Aldri hatt elbil? Nei, det er helt uaktuelt. Anonymkode: cc72f...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 21 timer siden #47 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det er helt uaktuelt. Anonymkode: cc72f...119 Mye billigere en fossilbiler:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 20 timer siden #48 Del Skrevet 20 timer siden Se https://www.spritmonitor.de/ Faktiske forbrukstall for de fleste bilmodeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #49 Del Skrevet 20 timer siden Bokormsen skrev (59 minutter siden): Mye billigere en fossilbiler:) Ikke i innkjøp. Anonymkode: cc72f...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 20 timer siden #50 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ikke i innkjøp. Anonymkode: cc72f...119 Jo absolutt, Toyota bruktpriser er kjempehøye, elbiler brukt er billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #51 Del Skrevet 20 timer siden Bokormsen skrev (1 time siden): Mye billigere en fossilbiler:) Vel, ryker batteriet så koster det 5 siffret beløp å bytte. El bil er heller ikke praktisk for absolutt alle, jeg skal ikke ha det. Anonymkode: 8791a...f5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #52 Del Skrevet 20 timer siden Bokormsen skrev (11 minutter siden): Jo absolutt, Toyota bruktpriser er kjempehøye, elbiler brukt er billig. At elbiler er billige som brukt sier seg selv, det samme opp mot bensin/diesel. Men den sammenhengen ikke du skjønt! Anonymkode: 779fd...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #53 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 6.45): Det stemmer ikke med min i hvert fall (Prius). På langkjøring når bilen får gått seg skikkelig varm går den på el 80% av tiden. Frem og tilbake til butikken går den bare på bensin. Anonymkode: cc72f...119 Dette er jo bare tull! Vanlig Prius har bitte lite batteri og går nesten utelukkende på bensinmotoren på langkjøring.. Dette gjelder forsåvidt alle Toyota hybrid (unntatt plug in) Anonymkode: f9f74...dbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 11 timer siden #54 Del Skrevet 11 timer siden Om en kjører ned fra "fjellet" med en ikke ladbar hybrid kan forbrenningsmotoren stoppe en del av distansen pga. høydeforskjellen vil gjøre bilen ruller. Den energien som benyttes er bilen tilført fra drivstoffet når en kjørte opp på "fjellet". Forbruket opp vil dermed være høyere opp enn ned. En bil med bare forbrenningsmotor vil også ha lavere forbruk nedover. Det samme gjelder også en elbil. Skal en sammenligne forbrukstallene må en regne forbruket over en representativ distanse, med både stigning og nedoverbakker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #55 Del Skrevet 1 time siden Bokormsen skrev (18 timer siden): Jo absolutt, Toyota bruktpriser er kjempehøye, elbiler brukt er billig. Priusen min kosta 43k i innkjøp. Vis meg en elbil med tilsvarende egenskaper til samme pris. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dette er jo bare tull! Vanlig Prius har bitte lite batteri og går nesten utelukkende på bensinmotoren på langkjøring.. Dette gjelder forsåvidt alle Toyota hybrid (unntatt plug in) Anonymkode: f9f74...dbf Absolutt ikke, hvis Priusen din "går nesten utelukkende på bensinmotoren på langkjøring" så kjører du den feil. En hybrid som går "nesten utelukkende på bensinmotoren" ville jo vært helt meningsløst, da kan man jo like gjerne kjøpe en vanlig fossilbil. Dessuten har du en knapp som lar deg kjøre bilen utelukkende på el hvis du måtte ønske det. Men du er kanskje helt ny som Prius-eier? Anonymkode: cc72f...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 minutter siden #56 Del Skrevet 7 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Priusen min kosta 43k i innkjøp. Vis meg en elbil med tilsvarende egenskaper til samme pris. Absolutt ikke, hvis Priusen din "går nesten utelukkende på bensinmotoren på langkjøring" så kjører du den feil. En hybrid som går "nesten utelukkende på bensinmotoren" ville jo vært helt meningsløst, da kan man jo like gjerne kjøpe en vanlig fossilbil. Dessuten har du en knapp som lar deg kjøre bilen utelukkende på el hvis du måtte ønske det. Men du er kanskje helt ny som Prius-eier? Anonymkode: cc72f...119 Standard Prius har et 1,3 kWt Ni-Cad batteri - ikke en gang Lithium Ion - og med et ordinært forbruk på 0,15 kWt/km er maksimal elektrisk rekkevidde under 8 km. Teoretisk rekkevidde er 8,7 km, men styringa vil aldri tillate å tømme batteriet helt. Anonymkode: f41df...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 minutter siden #57 Del Skrevet 3 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Standard Prius har et 1,3 kWt Ni-Cad batteri - ikke en gang Lithium Ion - og med et ordinært forbruk på 0,15 kWt/km er maksimal elektrisk rekkevidde under 8 km. Teoretisk rekkevidde er 8,7 km, men styringa vil aldri tillate å tømme batteriet helt. Anonymkode: f41df...3cc Men det lades jo hele tiden under kjøring. Anonymkode: cc72f...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå