Gå til innhold

Hybrid - bensinforbruk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, alle! 

Jeg har kjøpt meg en Toyota yaris hybrid-bensin. Over alt har jeg lest at denne type bil og modell har lite bensinforbruk, og dette bekreftet selger. Jeg kjøpte bilen brukt fra 2019 hos merkeforhandler. Bilen er kun kjørt 21000 km. Likevel synes jeg bensinforbruket er nokså høyt. Jeg har brukt opp nesten en halv tank på en uke, og ikke kjører jeg langt heller. Kun til og fra jobb, som er ca. 10 min å kjøre. tidligere har jeg hatt diselbil, og jeg fylte på tanken kanskje hver 6-8 uke. Føler meg litt snytt. Er det slik med bensin eller er det noe jeg burde gjøre annerledes? 

Anonymkode: 4ba07...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hybrider bruker en del mer bensin på småkjøring (og på vinterstid) fordi bensinmotoren brukes til oppvarming. Så når bilen er kald går den på bensin, for å si det veldig enkelt. Kjører du kun 10 minutter i slengen rekker nok aldri bilen å bli varm nok til å gå på el, og i tillegg tar du knekken på startbatteriet.

Anonymkode: cc72f...119

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hybrider bruker en del mer bensin på småkjøring (og på vinterstid) fordi bensinmotoren brukes til oppvarming. Så når bilen er kald går den på bensin, for å si det veldig enkelt. Kjører du kun 10 minutter i slengen rekker nok aldri bilen å bli varm nok til å gå på el, og i tillegg tar du knekken på startbatteriet.

Jeg trodde småkjøring var optimalt for hybridbiler da man ikke kjører fort og bruker mest batteriet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg trodde småkjøring var optimalt for hybridbiler da man ikke kjører fort og bruker mest batteriet. 

Det stemmer ikke med min i hvert fall (Prius). På langkjøring når bilen får gått seg skikkelig varm går den på el 80% av tiden. Frem og tilbake til butikken går den bare på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småkjøring er fint for plug-in hybrider, men tipper din ikke er plug-in? På plug-in kan man ofte bruke opp batteriet på småkjøring, og kjøre på drivstoff på lengre turer. 
Dessuten kan det være du har mye mindre drivstofftank enn før, så du må se på liter forbruket og ikke på tank ;)

Anonymkode: fe910...6dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er forbruket, da,?

Min prius bruker 4,5 liter per 100 km. Er fornøyd.

Anonymkode: 799cb...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan jeg se hvor mange liter jeg bruker per 100 km?😅 kan virkelig ingenting om bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Småkjøring er fint for plug-in hybrider, men tipper din ikke er plug-in? På plug-in kan man ofte bruke opp batteriet på småkjøring, og kjøre på drivstoff på lengre turer. 
Dessuten kan det være du har mye mindre drivstofftank enn før, så du må se på liter forbruket og ikke på tank ;)

Anonymkode: fe910...6dd

Ikke plug-in, nei😅 Det var jeg ikke klar over 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plug-in hybrid og har aldri brukt så mye bensin noen gang. Fyller full tank hver 6-8 dag. Hadde diesel før det og fylte hver 14 dag. Aldri hybrid igjen😃 

Anonymkode: d14e8...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har plug-in hybrid og har aldri brukt så mye bensin noen gang. Fyller full tank hver 6-8 dag. Hadde diesel før det og fylte hver 14 dag. Aldri hybrid igjen😃 

Anonymkode: d14e8...6e0

Det er det inntrykket jeg sitter igjen med også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid er en scam. Spesielt jukserapporten den gir deg etter hver kjøretur.

Anonymkode: fa7b8...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hybrid er en scam. Spesielt jukserapporten den gir deg etter hver kjøretur.

Anonymkode: fa7b8...9a2

Jukserapporten? Hva i alle dager er det slags hybrid du har :fnise: Jeg klarer da helt fint å regne ut forbruk selv, hvis det var det du tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som kjøper hybridbiler lenger.

Anonymkode: 9bb4f...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal aldri ha noe annet enn hybrid, aldri vært borti en bil som er så billig i drift som Priusen.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal aldri ha noe annet enn hybrid, aldri vært borti en bil som er så billig i drift som Priusen.

Helt enig!

Vi er strålende fornøyd med.vår plugin superb, og bruker langt mindre drivstoff en tidligere.

Anonymkode: b4f28...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hybrid selger som hakka møkk, fordi fordelene med elbil er fjernet fra firmabilbeskatningen. Da vil de ikke ha dèt lengre. Vet om flere som har droppa ren el.

Anonymkode: 779fd...439

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hybrid selger som hakka møkk, fordi fordelene med elbil er fjernet fra firmabilbeskatningen. Da vil de ikke ha dèt lengre. Vet om flere som har droppa ren el.

Nå får man vel ikke kjøpt nye hybrid biler i Norge omtrent lenger, så nei det selges ikke som hakka møkk som firmabiler 

Anonymkode: 76ab0...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå får man vel ikke kjøpt nye hybrid biler i Norge omtrent lenger, så nei det selges ikke som hakka møkk som firmabiler 

Anonymkode: 76ab0...4d3

Selges flere enn du vil innse. Du har neppe firmabil selv, så her er du på tynn is!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig.

Min prius er hybrid, men ikke plug-in. Slapp derfor billig unna selv da strømmen var svinedyr.

Kommer nok til å velge dette igjen om 100 år når jeg må gi opp min elskede prius 😄

Anonymkode: 799cb...795

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, alle! 

Jeg har kjøpt meg en Toyota yaris hybrid-bensin. Over alt har jeg lest at denne type bil og modell har lite bensinforbruk, og dette bekreftet selger. Jeg kjøpte bilen brukt fra 2019 hos merkeforhandler. Bilen er kun kjørt 21000 km. Likevel synes jeg bensinforbruket er nokså høyt. Jeg har brukt opp nesten en halv tank på en uke, og ikke kjører jeg langt heller. Kun til og fra jobb, som er ca. 10 min å kjøre. tidligere har jeg hatt diselbil, og jeg fylte på tanken kanskje hver 6-8 uke. Føler meg litt snytt. Er det slik med bensin eller er det noe jeg burde gjøre annerledes? 

Vor mye bruker båten da? Forbruk måles ikke i hvor mange ganger du fyller i uka men l/mil. Husk at mange hybridbiler har liten tank, så man blir følelsesmessig lurt der.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...