Gå til innhold

Hva er det med eldre mennesker i kommentarfelt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå mener jeg selvsagt ikke alle eldre på sosiale medier, da mange også fremstår fornuftige, men det gjelder faktisk en ganske stor andel av dem. Sikter da til de rundt pensjonsalder og oppover. Etter hva jeg selv har observert, ser det nesten ikke ut som det finnes grenser, for hva denne gruppen kan lire av seg. Under nesten alle omstendigheter. Det virker helt likegyldig om det er et intervju med familier som sliter økonomisk, en gladsak om en godt integrert innvandrer, et debattinnlegg om strømpriser eller en notis om helgens hendelser. 

Selvsagt er det enkelte temaer og vinklinger, som fører med seg mer oppmerksomhet, enten generelt eller blant visse grupper. Uansett er sjansen stor for at noen kun bidrar med oppgulp, og mye av dette kan tilskrives de man skulle tro var aller klokest av oss. Under fullt navn, med bilde og gjerne en god del andre kjennetegn, klarer disse å regelrett å fyre av den ufinheten etter den andre i et helsikes tempo. På det heteste får selv ikke den mest uskyldige og i utgangspunktet positive sak forbli nettopp det. 

Mange av disse presterer altså i samme ordelag, å generelt klage på dagens ungdom og hvor mye bedre alt var før. Hva er det egentlig som driver eldre som hetser på nett? Eier de ikke selv oppdragelse? Vet de ikke at det de sier er offentlig? Gir de bare blaffen i alt og alle rundt seg? Psykisk sykdom? 

Hva tror dere?

Anonymkode: 447bf...4e2

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er et utmerket spørsmål, og jeg har lurt på det alt for mange ganger selv. Helt vanvittig hva de lirer av seg i kommentarfeltene

Anonymkode: b9a01...56b

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg mange har lurt på. Jeg tror det er en kombinasjon av at mange bryr seg mindre om hva andre synes om en etter hvert som de blir eldre + at de klarer ikke helt å se rekkevidden av hvor mange de når ut til, for ikke å snakke om generell negativitet.

Når det er sagt, er det jo mange yngre mennesker som også oppfører seg som tullinger i kommentarfelt med fullt navn og bilde. 

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (5 timer siden):

Det tror jeg mange har lurt på. Jeg tror det er en kombinasjon av at mange bryr seg mindre om hva andre synes om en etter hvert som de blir eldre + at de klarer ikke helt å se rekkevidden av hvor mange de når ut til, for ikke å snakke om generell negativitet.

Når det er sagt, er det jo mange yngre mennesker som også oppfører seg som tullinger i kommentarfelt med fullt navn og bilde. 

Enig. Ser at mange kommer med en såkalt « morsomhet» som faller på stengrunn, eller er veldig svart/ hvit i kommunikasjonen. Får de kun til å fremstå som tullinger. 

Anonymkode: 8af5c...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Eldre mennesker får jo stadig dårligere frontallapp, noe som gir dem dårligere filter og de sier ting mer rett ut, så når man kombinerer dette med at de gjerne blir mer avslappet og gir mer blaffen med alderen og det faktum at dette er snakk om folk som ikke har vokst opp med internett, så har man det gående. De skriver akkurat det de tenker, like rått og rett fram som om de hadde snakket på tomannshånd i fortrolighet med en god venn, og tenker ikke over at det blir lest av flere hundre tusen mennesker.

Selv jeg som er 45 år kan irritere meg over folk som er bare 10-15 år eldre enn meg og likevel er helt evneveike på nett. For unge er vi sikkert like gamlis som folk i 50- og 60-årene, men faktum er at jeg og folk på min alder gjerne begynte å bruke internett da vi var rundt 20 år og fremdeles ung, og de som er bare 10-15 år eldre var da allerede 30-35 år i internettets spede begynnelse. Dagens pensjonister var godt oppi 40-årene og oppover. De har ikke samme forutsetningene for å forstå rekkevidden av det de skriver på nett.
Mange nettroll har jo vist seg å være mye mindre og mer uskyldige når de blir konfrontert face to face, og angrer seg når de innser hva de har skrevet og hvor ille det fremstår. Tenk bare på alt man sier i kampens hete til venner og bekjente, helt ufiltrert, når man er irritert eller frustrert. Og så roer man seg ned og mente det egentlig ikke sånn. Det man har sagt til venner og kjente blir fort glemt fordi det bare var en liten utblåsning, mens det man har skrevet i en diskusjon på nett står der i all sin prakt og blir sett av svært mange. Inkludert noen som kan bli krenket eller misforstå.

Anonymkode: e8839...c7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det at det klages på «dagens ungdom» er jo på ingen måte nytt, det er bare det at alle har mulighet til å kringkaste sine meninger i dag, mens et fåtall hadde giddet å sende et leserbrev til avisen. 

Sitat

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» - Sokrates (470 f.Kr. - 399 f.Kr.)

Anonymkode: 0be17...ab3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare i kommentarfelt, men i det virkelige livet også, at en del pensjonister er frekke og/eller ubedt deler sine synspunkter. Enkelte har nok vært slik hele livet, men jeg tror en del mener de er berettiget til å snakke rett ut og bli respektert fordi de er eldst og klokest, i egne øyne. Mulig enkelte endelig, etter et langt liv, har opparbeidet nok selvtillit til å tørre å si meningen sin. Og så forstår de ikke at det bare blir feil når de blir ufine og at meningen deres er uønsket. Noen gir nok også faen i hva folk mener om dem. Og så har jo disse gamlisene ikke lært nettvett og skikk og bruk på nett noe sted. Man ser jo at yngre oppfører seg mye bedre, i snitt, en gamlisene. 

Anonymkode: df61b...3ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De henger ikke med i tiden og kommenterer på grunnlag av 60-70-80-tallet.

Anonymkode: 3096c...d7d

AnonymBruker
Skrevet

Kombinasjon av mer fritid og mindre filter :) Jeg husker mine gamletanter som snakket "rett fra levra" om det meste. De var av generasjonen som nektet i det lengste å få tv i hus, og radioen skulle aldri skrus på. Men jeg er overbevist om at de ville vært hyperaktive på sosiale medier om de levde i dag. :D   

Anonymkode: f2cb5...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Har ofte lurt på det samme, håper ikke jeg blir slik når jeg blir gammel. Noen er jo bare helt crazy i kommentarfeltet på Facebook. 

Anonymkode: 0fb84...85e

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tror dere?

Samtidig så har barn og unge aldri vært mere uhøflige og uforskammede i sin oppførsel. Sånn har samfunnet blitt, har ikke noe med alder å gjøre.

Anonymkode: 71b48...36a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samtidig så har barn og unge aldri vært mere uhøflige og uforskammede i sin oppførsel. Sånn har samfunnet blitt, har ikke noe med alder å gjøre.

Og da er det greit at eldre mennesker er det? De burde vel strengt tatt være gode eksempler. 

AnonymBruker
Skrevet

De som f.eks. var godt voksne i 2003 tror antagelig at i dag fortsatt er som for 20 år siden. De følger ikke utviklingen,det er plutselig bare mye "nytt" for dem ,og da er det ikke måte på. Det gjelder mange og det er helt normalt (de kan påstå hva de vil) , men det gjelder absolutt ikke alle.

Anonymkode: c5b3a...1c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å vera uhøfliget, og uforskammet har selvsagt noe med oppdragelse å gjøre. 

Tidliegere var de yngre lydhøre, og hadde respekt  overfor de eldre som m.a. opplevde krigsårene,  og den fagkunnskapen de eldre hadde. " Ein bygger ikkje framtida uten å samtidig ta noen steg tilbake". Mange opplever idag "dyrtiden" som brutal  vanskeleg, men det kan gå fra vondt til verre for mange om krigen i Europa vil vedvare.  Det kan bli rasjonering av matprodukter, drivstoff, elekrisitet, telekommunikasjon.     

Anonymkode: 381d9...337

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De henger ikke med i tiden og kommenterer på grunnlag av 60-70-80-tallet.

Anonymkode: 3096c...d7d

De som var  ungdomer på 60-70 talet fekk  ofte høre "platen " fra sine foreldre  m.a fra . årene 1940-45 om hvor heldige ungdomen  var  samanlignet med foreldrenes oppvekts under  krigsårene. Dette er holdningen   de som idag er blitt eldre er forplikete  å videreføre   til  neste genrasjon. Tilsvarende utfordringer mange i Ukraina nå opplever stod mange nordmenn  overfor  i  Norge under krigsårene. 

Er det noen av de unge som sår tvil om hva det handler om så reis til Ukarina  opplev frykten de lever under.  Krigen i Ukrania har styrket samholdet blandt innbyggerne,  og tilsvarende skjedde også i Norge under,og etter krigsårene.  I Norge har samholdet gått motsatt vei, og utakknemligheten, og sytingen akselirert 

Barn av foreldre som opplevde krigsårene er nå selve etterhvert blitt eldre, men dei fleste  har levd  med påminnelsen om ein ikkje måtte ta freden som ein selvfølge. Norge og mange andre land blei tatt på senga da en pandemie innvaderte landet 1920, og  100 år sidan den forrige.  Norske myndigheter har erkjent at de tok mye lærdom av pandemien, og krigsutbruddet i Ukraina  har også endret på mye.

" Ein kan ikkje bygge framtida uten å ta med fortida"  Når ein ikkje kan identifisere seg med fortiden snakker ein til døve ører.  Det er som å legge utpå ein fjelltur /sjøtur   utan å på førehand lytta til  kjentfolk / fagfolk  om rasfarlige område, og ureint farvatn som ikkje står på kartet.,  

Anonymkode: 381d9...337

AnonymBruker
Skrevet

De som ikke er " født inn i data-alderen" skjønner ofte ikke rekkevidden av å poste på sosiale medier. De tenker ikke over at det når ut til hele verden og at det blir stående der for evig. Men vær litt raus, minn dem på hvordan ting er på en høflig måte. Vi har alle noe å lære og ingen er perfekt. 

Anonymkode: dfdd8...986

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om mange av de tror facebook "snakker" til de direkte. At de ikke forstår at alle innleggene de ser er fra sider/nyheter de følger. Og at de MÅ kommentere på alt. Kanskje de tror de må kommentere, eller så mister de fb poeng? Gudene vet.

Anonymkode: 2ae04...3a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror at med alderen gir man litt blanke og det vises i kommentarfeltet

Anonymkode: f9e09...e40

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etterkrigsgenerasjonen og ungene deres er helt fucka i hodet. Derfor.

Anonymkode: 5ff60...f98

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etterkrigsgenerasjonen og ungene deres er helt fucka i hodet. Derfor.

Anonymkode: 5ff60...f98

Mangel på empati noen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...