Gå til innhold

Er det rart å miste matlyst av overflod?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg nevnte det for en venninne i kveld, og hun skjønte ikke hva jeg pratet om. For selv liker hun visstnok å se på sånne mukbang videoer på youtube😮

Jeg har alltid vært sånn at dersom jeg får servert svære porsjoner så får jeg nesten avsmak for maten og mister liksom litt lyst på å spise fordi jeg blir mett før tallerkenen er halvfull. Og det er litt flaut. Andre klarer jo å spise opp. Eller sånn typ restauranter hvor det kommer 6 retter, da blir jeg bare irritert. Kan vi ikke bare få en rett og enn dessert, liksom? Så blir jeg irritert på at man må kaste så mye mat. Er det for at store menn skal bli mette? Hvorfor ikke kunne velge størrelsen på menyen, da?

Jeg var i Japan for mange år siden, og eeelsket matkulturen der. Alt ble servert i små porsjoner, eller i "Bento Boxes". Hvor hver lille bit fikk en egen boks, og maten var så forseggjort og delikat. Ikke bare lasset full på en tallerken. 

Jeg er normalvektig og ikke kresen, altså! Om det har noe å si. Jeg elsker å prøve nye råvarer og smaker, men som sagt får jeg avsmak av megaprosjoner. 

Er jeg rar? Syns andre det er flaut å ikke spise opp det man får servert selv om det er alt for mye mat?

Anonymkode: fa31b...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reagerer ikke så mye på store mengder mat. Ikke slik at jeg mister matlysten som du beskriver. Når det kommer til slike mukbang videoer så mister jeg mer matlysten av hvor store biter de ofte tar, lager mye lyd når de spiser og ofte spiser de fort og virker som de absolutt skal tvinge i seg alt. Det er mer uappetittelig for meg enn selve mengden med mat som blir presentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her beskriver du jo vidt forskjellige ting. 

Slike videoer gir meg avsmak. Det samme med billige og store buffeter, der folk lesser på alt for mye, og maten bare blir kastet

Men 10-retters på en god restaurant er noe av det beste jeg vet, og kan prioritere mye penger på. 

Prøvde du ikke en av Japans mest kjente kjøkken - keisermeny? Der man får rett på rett. Bento er jo bare en forenklet (billigversjon) av denne. 

Anonymkode: cc2c9...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt enig. Hater store etegilder. Hater å være på besøk hvor det er sykt fokus på mat , snacks, spising HELE TIDEN. Jeg elsker god mat, men lever ikke for å spise, liksom.

Anonymkode: 45a1f...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tildels enig med deg. 
Ikke sett slike videoer, så skal ikke uttale meg om det. 
store porsjoner kan bli for mye for meg. 
store buffeer med typ søppelmat kan jeg og miste matlysten av. 
I perioder hvor det er mye fokus på mat, som feks førjulstid, da mister jeg totalt matlysten. Da er det mat, mat, mat overalt.

Er heller ikke så glad i selskaper hvor all fokuset er på mat.

Men jeg elsker fine restauranter hvor de serverer mange små retter av nydelig mat. Hvor maten er fint presentert. Man har fast kelner. Servicen er på topp. Drikke er tilpasset maten så alt skal bli en opplevelse. 
Elsker rett og slett god mat. Men må ikke bli for mye på en gang.

Anonymkode: d64cf...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Videoer av folk som spiser kan jeg synes er ekkelt, mest på grunn av lyden. Men ellers uenig. Jeg er 180 høy, slank kvinne og sliter med at jeg stort sett får servert altfor lite mat på restaurant. Blir sjeldent mett og går ikke ut for å spise med hovedmål å bli mett. Da må jeg i så fall bestille ekstra. Men kommer kanskje an på hvor man går? Jeg ville derfor helst sagt at de fleste restauranter burde servere mer mat så det er mulig å bli mett. Og det illustrerer vel at det er vanskelig å servere riktig porsjonsstørrelser.

Jeg sliter for øvrig med dette i private middager også. Går ikke på middag til folk og forventer at vi skal bli mette. Møter aldri til middag sulten for folk beregner ofte veldig lite mat. Og motsatt, vi sitter som regel igjen med mye rester når vi har gjester. 

Anonymkode: bdf21...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...