Gå til innhold

Krabbe

apeklatt

Anbefalte innlegg

Vi har fått 20 kg levende krabbe fra en nevø.

Må selvfølgelig koke disse. Hva må man tenke på? Hva er spiselig og hva må kastes? Må man ha spesielt utstyr, slik som ved hummer? Kan jeg fryse de hele eller bør vi ta ut kjøttet og så fryse? Har aldri spist eller tilberedt andre skalldyr enn reker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå er ikke krabbe noe jeg spiser til vanlig eller har mye erfaring med.

Men har hørt at krabbene må puttes i kokende vann mens de enda lever, og at kjøttet bør fryses ganske umiddelbart etter at det er kokt om det skal fryses. Rent praktisk er det sikkert lurt å rense krabben først, men om det er et must kan jeg ikke svare på.

Alt det hvite i klør og bein kan spises, mens i innmaten i skjellet der er det noe bein, innvoller og magesekk rundt munnpartiet til krabben som skal fjernes, etter at man har brukket ut "undersiden" av krabben. Har hørt at man kan bli dårlig av å spise dette, men det er mulig det er en myte. 

Det finnes sikkert fancy utstyr som kan gjøre det lettere. Men man klarer å knekke ting opp med nøtteknekker eller knuse forsiktig med en liten hammer for så å plukke det fra hverandre. Samt suge kjøttet ut av bena om det skal spises direkte. Krabbekoking og Krabbespising har pleid å være en utendørs aktivitet, for det blir litt lukt og søl av det. Ihvertfall om man ikke har skikkelig utstyr. 

Anonymkode: 12ebd...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...