Gå til innhold

Noen med kompleks PTSD som sliter med det samme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er angstbehandling som hjelper mot PTSD. Og symptomene TS beskriver er angst. 

Vi kommer ikke til å bli enige. Det er ikke angstbehandling som hjelper mot ptsd eller kptsd, det er traumebehandling. Det er ikke det samme. Sykdommen kan uttrykke seg som angst, men det som ligger bak og må behandles er traumene. 

Når ts beskriver angst som kommer ut av ingenting på den måten hun gjør, så er det sannsynlig at det dreier seg om flashbacks/traumeminner. 

Anonymkode: c4035...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kommer ikke til å bli enige. Det er ikke angstbehandling som hjelper mot ptsd eller kptsd, det er traumebehandling. Det er ikke det samme. Sykdommen kan uttrykke seg som angst, men det som ligger bak og må behandles er traumene. 

Når ts beskriver angst som kommer ut av ingenting på den måten hun gjør, så er det sannsynlig at det dreier seg om flashbacks/traumeminner. 

Da er vi uenige. Det er angstfølelser i PTSD også. Oppskriften er også virkelig den samme: prøve roe ned følelsene, distrahere hjernen og komme seg ut av det? 

Anonymkode: 666b7...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er vi uenige. Det er angstfølelser i PTSD også. Oppskriften er også virkelig den samme: prøve roe ned følelsene, distrahere hjernen og komme seg ut av det? 

Med KPTSD er det ofte en del av problemet at man har 'distrahert hjernen' så lenge at man ikke klarer å gjenkjenne følelser. Man har dyttet dem langt ned og prøvd å ikke kjenne på eller tenke på dem.

Derfor kan man få slike følelsesmessige flashbacks som TS beskriver. Det er som om følelsen som har blitt dyttet langt ned plutselig roper 'jeg er her! Jeg er her selv om du prøver å distrahere deg med tv eller internettfora eller alkohol eller andre distraksjoner. Jeg er en følelse som dukket opp av en grunn og du dyttet meg ned!'

Så å distrahere hjernen er ikke nødvendigvis så lurt selv om det naturligvis kan være nødvendig hvis du står på bussen eller er midt i et jobbmøte.

Anonymkode: a06a2...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde det var det man ikke skulle gjøre- distrahere følelsene bort. Det er jo det mennesker med kptsd er eller rettere sagt har vært ekstremt gode på. Så gode at det blir vanskelig å føle noe og så kommer det tilbake som flashbacks, hjertebank og angstfølelser som man bare har destruktive måter å håndtere på for å få det til å forsvinne.  Som feks alkohol, selvskading , spiseforstyrrelser og dissosisering (skrives det slik? ) 

Anonymkode: 58ad8...83a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det var det man ikke skulle gjøre- distrahere følelsene bort. Det er jo det mennesker med kptsd er eller rettere sagt har vært ekstremt gode på. Så gode at det blir vanskelig å føle noe og så kommer det tilbake som flashbacks, hjertebank og angstfølelser som man bare har destruktive måter å håndtere på for å få det til å forsvinne.  Som feks alkohol, selvskading , spiseforstyrrelser og dissosisering (skrives det slik? ) 

Må bare rette på meg da jeg ikke har kptsd selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Med KPTSD er det ofte en del av problemet at man har 'distrahert hjernen' så lenge at man ikke klarer å gjenkjenne følelser. Man har dyttet dem langt ned og prøvd å ikke kjenne på eller tenke på dem.

Derfor kan man få slike følelsesmessige flashbacks som TS beskriver. Det er som om følelsen som har blitt dyttet langt ned plutselig roper 'jeg er her! Jeg er her selv om du prøver å distrahere deg med tv eller internettfora eller alkohol eller andre distraksjoner. Jeg er en følelse som dukket opp av en grunn og du dyttet meg ned!'

Så å distrahere hjernen er ikke nødvendigvis så lurt selv om det naturligvis kan være nødvendig hvis du står på bussen eller er midt i et jobbmøte.

Anonymkode: a06a2...f0f

Men, dette handler jo ikke om behandling. Jeg antar vedkommende går i behandling. TS spør om følelser som oppstår som vedkommende ikke forstår, de føler seg rolig der de sitter og det er ingen triggere. Det er ikke riktig man skal føle på ting hele tiden eller prøve bearbeide ting hele tiden. Traumer er irrasjonelle. Det kan gjøre vondt verre å hele tiden føle etter ting. Du får ta en prat med traume psykologer isåfall, for flere anbefaler at man skal prøve gå seg en tur, prøve å gjøre noe annet, lukte på noe sterkt, distrahere seg selv og roe seg selv ned. Man skal ikke hause opp følelsene og tro man får gjort noe der og da i situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men, dette handler jo ikke om behandling. Jeg antar vedkommende går i behandling. TS spør om følelser som oppstår som vedkommende ikke forstår, de føler seg rolig der de sitter og det er ingen triggere. Det er ikke riktig man skal føle på ting hele tiden eller prøve bearbeide ting hele tiden. Traumer er irrasjonelle. Det kan gjøre vondt verre å hele tiden føle etter ting. Du får ta en prat med traume psykologer isåfall, for flere anbefaler at man skal prøve gå seg en tur, prøve å gjøre noe annet, lukte på noe sterkt, distrahere seg selv og roe seg selv ned. Man skal ikke hause opp følelsene og tro man får gjort noe der og da i situasjonen. 

I noen tilfeller kan det være mest riktig å bare la følelsene fare hen, og ikke kjempe mot dem der og da. Altså ikke gjøre noe spesielt. Men om det ikke fungerer i seg selv, så kan man prøve noe annet, for å roe ned kroppen og hjernen. Poenget er at det finnes ingen fasit; hva som fungerer for en, fungerer ikke for en annen. Utover hverdagslig mestring, som er nettopp begrenset hva man får gjort i situasjonen som dukker opp, får man hjelp fra en spesialist på overordnet nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kommer an på type traumebehandling. I emosjonsfokusert terapi er det meningen at man skal lære seg å tåle følelsene sine uten å måtte ty til destruktive mestringsstrategier. 

Anonymkode: 4123b...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke den samme oppskriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette kommer an på type traumebehandling. I emosjonsfokusert terapi er det meningen at man skal lære seg å tåle følelsene sine uten å måtte ty til destruktive mestringsstrategier. 

Anonymkode: 4123b...b6f

Da vil jeg heller anbefale ts å snakke med sin behandler om hva som fungerer best for dem personlig og individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke den samme oppskriften. 

Så hva ville du anbefalt m til ts som ikke har noen trigger, noen forklaring, bare vonde følelser uten tanker eller minner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hva ville du anbefalt m til ts som ikke har noen trigger, noen forklaring, bare vonde følelser uten tanker eller minner?

Kan du omskrive setningen din, jeg forstår ikke hva du mener. Anbefalt m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er kompleks PTSD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du omskrive setningen din, jeg forstår ikke hva du mener. Anbefalt m?

Det kom en m ekstra: du klarer å lese. Her på nytt: Så hva ville du anbefalt til ts som ikke har noen trigger, noen forklaring, bare vonde følelser uten tanker eller minner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/27/2023 at 3:23 PM, AnonymBruker said:

Har forsøkt begge deler uten bedring. Stresset i kroppen og hjertebanken har fortsatt ikke gitt seg. Nesten ikke sovet i natt på grunn av at jeg er så skvetten og utrygg. Skulle ønske det bare forsvant!! 

TS

Anonymkode: c8d62...c30

Jeg hadde det helt likt i så mange år, fram til jeg begynte med somatisk healing! Jeg hadde ikke råd til det, men begynte å se videoer på TikTok og youtube, og fy søren for en forandring. Somatisk healing og somatisk shaking! Søk opp de to tingene spesifikt, og se en haug av videoer og test ut hva som føles best for deg. 

Livet mitt er nå HELT forandret! 

Anonymkode: e58b9...2fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kom en m ekstra: du klarer å lese. Her på nytt: Så hva ville du anbefalt til ts som ikke har noen trigger, noen forklaring, bare vonde følelser uten tanker eller minner?

Jeg ville anbefalt å snakke med behandler om dette. Det er sannsynlig at det er flashbacks/traumeminner hun sliter med, som jeg har skrevet flere ganger før. Det er typisk ved kompleks ptsd.

Kroppen har fortrengt det som skjedde, og når noe skjer som minner om det (trigger), om det så er mørket, en spesiell dialekt, et ord, hvordan et stoff kjennes mot huden, en sang, en lukt, en lyd - så settes kroppen i alarmberedskap og forbereder seg på at den situasjonen skal skje igjen. Disse triggerne kan være så små og umerkelige at vi ikke skjønner hva som skjer eller hvorfor kroppen reagerer. Mange vil da automatisk flykte fra dette vonde, fortrenger det, og det blir en ond sirkel. I tillegg blir man veldig sliten av å leve sånn. 

Veldig mange med ptsd og kompleks ptsd har fått langvarig behandling for angst og/eller depresjon før de endelig får traumebehandling - og igjen vil jeg si det: Behandlingen er ikke lik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Og til ts: Har du forsøkt hvit støy mens du sover? Det hjelper meg veldig. Det dekker over alle smålydene og gjør at jeg sover mye bedre. Anbefaler også vektdyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 17.21):

Ptsd er angst, men det er også andre ting, for eksempel traumeminner. Ts har i tillegg kompleks ptsd, som betyr at tilstanden er mer alvorlig og sammensatt og at ts har opplevd gjentatte traumer. 

Ptsd, og spesielt KPTSD, er vanskeligere å behandle enn angst. 

Hmm, min behandler (som ga meg diagnosen Kompleks PTSD) sa i forbifarten at Kompleks PTSD handler om et traume skjedd i barndommen/ungdomstiden - som fortsatt påvirker voksenlivet..ikke at diagnosen er vanskeligere å behandle enn vanlig PTSD, eller mer alvorlig og sammensatt enn vanlig PTSD. 

For min del er angsten det verste med diagnosen. Og jeg har ofte samme følelse som TS beskriver. Jeg kobler det til et overaktivt system - som hele tiden er i beredskap uavhengig av triggere. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (29 minutter siden):

Hmm, min behandler (som ga meg diagnosen Kompleks PTSD) sa i forbifarten at Kompleks PTSD handler om et traume skjedd i barndommen/ungdomstiden - som fortsatt påvirker voksenlivet..ikke at diagnosen er vanskeligere å behandle enn vanlig PTSD, eller mer alvorlig og sammensatt enn vanlig PTSD. 

For min del er angsten det verste med diagnosen. Og jeg har ofte samme følelse som TS beskriver. Jeg kobler det til et overaktivt system - som hele tiden er i beredskap uavhengig av triggere. 

Kompleks ptsd dreier seg om gjentatt traumatisering, ofte i barndom, og er derfor ofte vanskeligere å behandle. 

For min del er depresjonen like ille som angsten. Håpløsheten. De kroppslige smertene. At jeg ikke klarer å regulere meg eller opptre som et «normalt oppegående voksent menneske», men blir som et traumatisert barn. Veldig upraktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/27/2023 at 6:10 PM, AnonymBruker said:

Det er jo angstfølelser vedkommende beskriver. At man har PTSD gjør ikke angsten spesiell. Angst opptrer på en spesifikk måte i kroppen vår. Angst er angst. Hvorfor er det viktig for deg at det er må være så spesielt? 

Angsten opererer ikke slik i min kropp. Der dropper pulsen ned til 30-40, blodtrykket dropper, hørselen forsvinner og jeg blir helt rolig, nesten som om jeg er død. Har kptsd. Dette er like vanlig for meg som den angsten som du beskriver. Bare så du er klar over det. 

Anonymkode: 9f043...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...