AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #21 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor er det så viktig for deg at det skal være «helt vanlig angst» ts har? Anonymkode: c4035...ceb Det er jo angstfølelser vedkommende beskriver. At man har PTSD gjør ikke angsten spesiell. Angst opptrer på en spesifikk måte i kroppen vår. Angst er angst. Hvorfor er det viktig for deg at det er må være så spesielt? Anonymkode: 666b7...afa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #22 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så hva er belærende med at noen skrives det høres ut som god gammeldags angst? Anonymkode: 666b7...afa Når ts skriver at hun har KPTSD og du (?) sier at det høres ut som god gammeldags angst, da er det belærende. Og veldig merkelig. Om jeg sier jeg har brekt beinet og du sier at det høres ut som god gammeldags vondt i beinet, så er det jo sant, men samtidig putter du din egen merkelapp isteden for den som allerede er der - og hva er poenget med det? Anonymkode: c4035...ceb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #23 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo angstfølelser vedkommende beskriver. At man har PTSD gjør ikke angsten spesiell. Angst opptrer på en spesifikk måte i kroppen vår. Angst er angst. Hvorfor er det viktig for deg at det er må være så spesielt? Anonymkode: 666b7...afa Hvordan kan du vite at det ts beskriver ikke er traumeminner? Behandling for KPTSD og behandling for angst er ikke lik. Anonymkode: c4035...ceb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #24 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan får jeg slutt på dette? Det er jo ingen triggere, så er ingen eksponeringsterapi, det er ikke bare å slutte å tenke på noe eller å unngå en spesifikk trigger for det er jo ingen tanker eller triggere. Vil dette noen gang forsvinne? Anonymkode: c8d62...c30 Jeg har samme diagnose og har (hatt) det ganske likt som du beskriver. Har gått i behandling i over 5 år (psykolog og psykomotorisk fysioterapi), og har det MYE bedre i dag, symptomtrykket er ikke like høyt lenger. Min behandler sa til meg at angsten dessverre aldri kom til å forsvinne helt, men med hard jobbing over mange år så har jeg det «greit nok» hvertfall, har det til og med bra enkelte dager 😊 Anonymkode: d72a1...21e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #25 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når ts skriver at hun har KPTSD og du (?) sier at det høres ut som god gammeldags angst, da er det belærende. Og veldig merkelig. Om jeg sier jeg har brekt beinet og du sier at det høres ut som god gammeldags vondt i beinet, så er det jo sant, men samtidig putter du din egen merkelapp isteden for den som allerede er der - og hva er poenget med det? Anonymkode: c4035...ceb Jeg er ikke personen som skrev det, jeg syns det var bare veldig merkelig å reagere så sterkt og kalle det belærende. Anonymkode: 666b7...afa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #26 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan du vite at det ts beskriver ikke er traumeminner? Behandling for KPTSD og behandling for angst er ikke lik. Anonymkode: c4035...ceb Hvis vi ikke er her for å spekulere i hva det er, som vi alle gjør, og komme med tips til hva som kan hjelpe, så burde jo bare tråden stenges og ts få hjelp av en profesjonell. Hvordan vet du at det ikke er angstfølelser? Anonymkode: 666b7...afa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #27 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan vet du at det ikke er angstfølelser? Fordi hun skriver at hun har KPTSD. Anonymkode: c4035...ceb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #28 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Behandling for KPTSD og behandling for angst er ikke lik. Anonymkode: c4035...ceb Dette er et viktig poeng. Mange angstlidelser blir bedre ved f.eks eksponeringsterapi, men ved kptsd er det stabilisering som er i fokus, og man kan rett og slett bli verre av eksponering. Anonymkode: d72a1...21e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #29 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi hun skriver at hun har KPTSD. Anonymkode: c4035...ceb Du vet at PTSD / KPTSD defineres som en alvorlig angstlidelse? (Med en rekke symptomer, men det er en psykisk lidelse, angstlidelse). Anonymkode: 666b7...afa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #30 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så hva er belærende med at noen skrives det høres ut som god gammeldags angst? Anonymkode: 666b7...afa Fordi det er mer komplekst enn det det er kptsd Anonymkode: 58ad8...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #31 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du vet at PTSD / KPTSD defineres som en alvorlig angstlidelse? (Med en rekke symptomer, men det er en psykisk lidelse, angstlidelse). Anonymkode: 666b7...afa KPTSD er en traumelidelse. Anonymkode: c4035...ceb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #32 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg sliter veldig med hjertebank og følelsen av å føle meg utrygg. Blir anspent og ekkel i kroppen. Det skjer til tross for at jeg er rolig og ikke føler meg stresset. Det varer i alt fra timer til dager om gangen. Jeg kan ligge å se på TV eller lese en bok, og plutselig får jeg en ekkel følelse av å føle meg utrygg og får hjertebank. Det er ingen "triggere" og ingen årsak til det, det bare oppstår utav det blå. Hvordan får jeg slutt på dette? Det er jo ingen triggere, så er ingen eksponeringsterapi, det er ikke bare å slutte å tenke på noe eller å unngå en spesifikk trigger for det er jo ingen tanker eller triggere. Vil dette noen gang forsvinne? Anonymkode: c8d62...c30 Finner noe på tv eller finner frem hobbyen min som alltid roer meg ned. Man får vel sine verktøy fra dps som fungerer i slike situasjoner. Kanskje du ikke har funnet rette verktøy. Jeg har funnet roen nå som jeg ble 30 og fant den rette boligen, føler meg så rolig at jeg faktisk har blitt en kjedelig person. Nå elsker jeg å være hjemme alene og i fred og ro med min hobby Anonymkode: c42c1...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #33 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har forsøkt begge deler uten bedring. Stresset i kroppen og hjertebanken har fortsatt ikke gitt seg. Nesten ikke sovet i natt på grunn av at jeg er så skvetten og utrygg. Skulle ønske det bare forsvant!! TS Anonymkode: c8d62...c30 Har du prøvd grounding teknikker med visualisering? Anonymkode: 24f71...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #34 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi hun skriver at hun har KPTSD. Anonymkode: c4035...ceb Det ts beskriver er symptomer på angst. Samme hvilken diagnose ts har, dette er angst. Jeg har forklart hvilke behandlinger som fungerer mot angst. Angst er en del av KPTSD. Det er ikke belærende å si det. Tidligere lå PTSD under angstlidelser, så flyttet man det under traumelidelser. Det er uansett veldig mye angst i PTSD, og følgelig også mye angst i KPTSD selv det også har tilleggskriterier. Anonymkode: d5918...472 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #35 Del Skrevet 27. juli 2023 Jeg har det akkurat likt. Har begynt å skrive ned i en notatbok når det skjer for å prøve å finne triggere. Nettene er vanskelig. Det hjalp faktisk å kjøpe en nattlampe som skifter farger, det gir meg noe å fokusere på. Hører også på den samme lydboken på kveldene/nettene, stemmen er trygg og historien kjent og uten triggere. Anonymkode: 08e5e...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #36 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 22.33): Jeg sliter veldig med hjertebank og følelsen av å føle meg utrygg. Blir anspent og ekkel i kroppen. Det skjer til tross for at jeg er rolig og ikke føler meg stresset. Det varer i alt fra timer til dager om gangen. Jeg kan ligge å se på TV eller lese en bok, og plutselig får jeg en ekkel følelse av å føle meg utrygg og får hjertebank. Det er ingen "triggere" og ingen årsak til det, det bare oppstår utav det blå. Hvordan får jeg slutt på dette? Det er jo ingen triggere, så er ingen eksponeringsterapi, det er ikke bare å slutte å tenke på noe eller å unngå en spesifikk trigger for det er jo ingen tanker eller triggere. Vil dette noen gang forsvinne? Anonymkode: c8d62...c30 Det er jo nettopp det du beskriver som er kpstd. Mange med kpstd har ressursene til å jobbe med seg selv, men det er ingen konkrete ting å ta tak i. Det er som å sykle uten sykkel. Uansett hvor mye du vil sykle så lar det seg ikke gjøre uten den. Anonymkode: cfec7...056 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #37 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tidligere lå PTSD under angstlidelser, så flyttet man det under traumelidelser. Der har du vel egentlig svaret ditt. Anonymkode: c4035...ceb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #38 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der har du vel egentlig svaret ditt. Anonymkode: c4035...ceb Hva mener du? Behandling for PTSD er den samme, og om det var så lurt kan man jo diskutere. Det er jo angst(lidelse) uansett. Det er angstbehandling som hjelper mot PTSD. Og symptomene TS beskriver er angst. Anonymkode: d5918...472 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #39 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo angstfølelser vedkommende beskriver. At man har PTSD gjør ikke angsten spesiell. Angst opptrer på en spesifikk måte i kroppen vår. Angst er angst. Hvorfor er det viktig for deg at det er må være så spesielt? Anonymkode: 666b7...afa Ja, angst er jo en del av sykdomsbilde til en med kptsd. Anonymkode: 55e17...92d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #40 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er et viktig poeng. Mange angstlidelser blir bedre ved f.eks eksponeringsterapi, men ved kptsd er det stabilisering som er i fokus, og man kan rett og slett bli verre av eksponering. Anonymkode: d72a1...21e Riktig, og for meg var psykomotorisk fysioterapi gull i den prosessen samtidig som jeg måtte skjerme meg for alt for mange inntrykk fra omverden. Nå er det gått noen år og jeg gjør fortsatt øvelser jeg har lært og jeg balanserer hverdagen så ikke jeg skal bli overstimulert. Anonymkode: fa65d...df1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå