Gå til innhold

Noen med kompleks PTSD som sliter med det samme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter veldig med hjertebank og følelsen av å føle meg utrygg. Blir anspent og ekkel i kroppen. Det skjer til tross for at jeg er rolig og ikke føler meg stresset. Det varer i alt fra timer til dager om gangen. Jeg kan ligge å se på TV eller lese en bok, og plutselig får jeg en ekkel følelse av å føle meg utrygg og får hjertebank. Det er ingen "triggere" og ingen årsak til det, det bare oppstår utav det blå. 

Hvordan får jeg slutt på dette? Det er jo ingen triggere, så er ingen eksponeringsterapi, det er ikke bare å slutte å tenke på noe eller å unngå en spesifikk trigger for det er jo ingen tanker eller triggere. Vil dette noen gang forsvinne?

Anonymkode: c8d62...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Samma her. Har ikke funnet løsningen enda. Dps hjelper ikke.

Anonymkode: 3eeed...c51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg gjør det. Triggeren kan være noe så vanskelig å legge merke til som en kritisk tanke jeg tenker i forbifarten.

Råder deg til å lese om emotional flashbacks.

Anonymkode: a06a2...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det sånn konstant, hvert bidige sekund av hele livet mitt. Har en livsstil bestående av ro, natur, yoga, meditasjon osv osv uten at det hjelper noe særlig. Håper virkelig noen her har råd! Har et håp om at traumebehandling/bearbeiding kan hjelpe, men vet ikke helt om det egentlig utgjør noe forskjell på det fysiske plan.

Anonymkode: cf472...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bearbeiding hjelper ❤️ hver gang det skjer, ta deg noen minutter til å kjenne på følelsen, selv om du ikke forstår hva det kommer av. Ikke døm den, bare kjenn den. Det hjelper litt og litt. 

Anonymkode: 8b152...159

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, selv om jeg "bare" har ptsd. Tidligere hadde jeg det faktisk slik konstant. Heldigvis ikke der lenger, men skjer jevnlig, og som med deg skjønner jeg ofte ikke hva som utløser det. En venninne sa til meg at det er triggere jeg ikke er klar over som utløser slikt, og tenker at det er logisk. Det kan være lyd, lukt, tanker og noe som er så lite at jeg ikke har definert og forstått at det er triggere antagelig. 

Fryktelig ubehagelig. Da jeg hadde det slik konstant måtte jeg jo likevel sove og fungere, og gjorde jo det på et vis (om enn dårlig søvn jevnt over), mens nå når det skjer innimellom kan jeg bare glemme å sove når det skjer. Skjer ofre på kvelden, og kan vare fra noen timer til et par dager hvor jeg liksom er i full kriseberedskap. 

Noen ganger hjelper det å mane "Jeg er trygg, jeg har det godt!" om igjen og om igjen, nesten som meditasjon, men noen ganger nytter ingenting. 

Anonymkode: 04bce...ecd

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er god, gammeldags angst. 

Anonymkode: d5918...472

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er god, gammeldags angst. 

Ikke vær belærede og krenk noen med PSTD finn deg en annen tråd.

Anonymkode: e8a5d...c55

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Belærende? Pstd er jo også angst. Det du kjenner på er angstfølelser når det knytter seg og du føler deg anspent og ekkel i kroppen. 

Anonymkode: 666b7...afa

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Belærende? Pstd er jo også angst. Det du kjenner på er angstfølelser når det knytter seg og du føler deg anspent og ekkel i kroppen. 

Ptsd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kutt ut. Jeg har hatt PTSD selv. Jeg vet hva angst er. Det finnes behandling for angst. Enten medisiner, (meta)kognitiv terapi eller eksponeringsterapi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bingo. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke diagnostisert men mistenker PTSD. Får ofte angst, og på natta VET jeg hva triggeren er siden mitt traume stammer fra senga. Ellers er jeg "nervøs" av meg uten at det direkte er angst. Fysisk stress (som at jeg må skynde meg) kan utløse panikkangst hos meg. Har f.eks kronisk tremor i hendene. 

Ellers får jeg ofte "bølger" der jeg kjenner f.eks ensomhet og tristhet. Alltid i samvær med andre. Kan få trang til å gråte helt plutselig, når jeg er sosial. 

Går på antidepressiva. Har startet med somatiske øvelser og håper det hjelper på. Søk det opp du også?

Du er ikke alene❤

Anonymkode: 715ff...e5e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke diagnostisert men mistenker PTSD. Får ofte angst, og på natta VET jeg hva triggeren er siden mitt traume stammer fra senga. Ellers er jeg "nervøs" av meg uten at det direkte er angst. Fysisk stress (som at jeg må skynde meg) kan utløse panikkangst hos meg. Har f.eks kronisk tremor i hendene. 

Ellers får jeg ofte "bølger" der jeg kjenner f.eks ensomhet og tristhet. Alltid i samvær med andre. Kan få trang til å gråte helt plutselig, når jeg er sosial. 

Går på antidepressiva. Har startet med somatiske øvelser og håper det hjelper på. Søk det opp du også?

Du er ikke alene❤

Anonymkode: 715ff...e5e

Har forsøkt begge deler uten bedring. Stresset i kroppen og hjertebanken har fortsatt ikke gitt seg. Nesten ikke sovet i natt på grunn av at jeg er så skvetten og utrygg. Skulle ønske det bare forsvant!! 

TS

Anonymkode: c8d62...c30

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke den diagnosen men har også traumer og har det sånn du beskriver.

Anonymkode: 2907a...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kutt ut. Jeg har hatt PTSD selv. Jeg vet hva angst er. Det finnes behandling for angst. Enten medisiner, (meta)kognitiv terapi eller eksponeringsterapi. 

Ptsd er angst, men det er også andre ting, for eksempel traumeminner. Ts har i tillegg kompleks ptsd, som betyr at tilstanden er mer alvorlig og sammensatt og at ts har opplevd gjentatte traumer. 

Ptsd, og spesielt KPTSD, er vanskeligere å behandle enn angst. 

Anonymkode: c4035...ceb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ptsd er angst, men det er også andre ting, for eksempel traumeminner. Ts har i tillegg kompleks ptsd, som betyr at tilstanden er mer alvorlig og sammensatt og at ts har opplevd gjentatte traumer. 

Ptsd, og spesielt KPTSD, er vanskeligere å behandle enn angst. 

Nå har ts beskrevet hva vedkommende føler og det er jo angstfølelser. Følelsen av å være ekkel i kroppen. Hjertebank. Ubehag. 

Forstår ikke helt hvor du vil med alt dette. Ingen har sagt noe om det ene eller det andre er vanskeligere å behandle eller snakket om hvorvidt det ene er bedre eller verre enn det andre. Man kan også faktisk ha helt vanlig angst sammen med PTSD. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har ts beskrevet hva vedkommende føler og det er jo angstfølelser. Følelsen av å være ekkel i kroppen. Hjertebank. Ubehag. 

Forstår ikke helt hvor du vil med alt dette. Ingen har sagt noe om det ene eller det andre er vanskeligere å behandle eller snakket om hvorvidt det ene er bedre eller verre enn det andre. Man kan også faktisk ha helt vanlig angst sammen med PTSD. 

Angstfølelser er også en del av kptsd. Det er ikke angst og kptsd på en måte. Det er symptombilde sammen med annet på kptsd 

Anonymkode: 58ad8...83a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angstfølelser er også en del av kptsd. Det er ikke angst og kptsd på en måte. Det er symptombilde sammen med annet på kptsd 

Anonymkode: 58ad8...83a

Så hva er belærende med at noen skrives det høres ut som god gammeldags angst?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor er det så viktig for deg at det skal være «helt vanlig angst» ts har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...