Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal endelig få kjøpt oss et ordentlig fryseskap (eller fryseboks), og vet ikke helt hva vi trenger.

Spesielt størrelse er vi blanke på, så jeg lurer på hvor stort fryseskap/boks dere har, og hvor mange dere er i husholdningen?

Kommer antakeligvis til å handle på obs bygg, men det jeg som er sløv, eller er det umulig å finne priser på nett til den butikken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange er dere i familien?

Vi er til daglig fire, 2 store og 2 små, men har en god del besøk som ligger over.

Og vi trenger en stor fryser. Bare det å kunne hamstre på tilbud, tilsier det.

Tenk også igjennom fremtidige behov. Skal dere ha barn/ flere barn etc.

Skrevet

Det glemte jeg å skrive ja :)

Vi er kun to voksne, men hvordan det blir om en 5-10 år vet vi naturlig nok ingenting om.

Det er vanskelig å tenke på hva vi egentlig har bruk for, har i lange perioder klart oss med kun fryseren oppå kjøleskapet, og så hadde vi en liten fryseboks (ca 80 cm høy) et par måneder før den tok kveld.

Savner det å ha muligheten til å fryse ned grønsaker kjøpt på tilbud, ha en del bakverk liggende i frysen osv. En annen problemstilling er om vi får hund senere. Da kan det være greit å ha muligheten til å fryse ned slakteavfall og lignende. Begynner å tenke mer på at jo større jo bedre?

Har sett et par fryseskap på nett som er rundt 180 cm høye (altså rundt 260 liter), men jeg sliter med å se for meg hvor stort det egentlig er.

Skrevet

Bedre plass i en boks synes nå jeg. Så jeg ville nok ha satset på det.

jeg har en sånn "medium" fryseboks og den holder fint til meg å sambo

(har ikke målt den.. men det er i allefall 1 stort rom + et litt mindre + 2 kurver oppi i det store rommet) og den er lengere enn den er bred.

Skrevet

Jeg foretrekker skap framfor boks. Har du fryseboks så synes jeg det er vanskelig å vite hva som ligger på bånn. Og så er det lettere å organisere matvarene i skuffer. Jeg har f.eks. brød i en skuff. Grønnsaker i en osv.

Jeg har et fryseskap som nok er 180 cm høyt. Kjøpte det da husholdningen rommet en voksen og to barn. Passe størrelse synes jeg.

Sånn som du tenker deg bruken (med grønnsaker/bakevarer) så ville jeg ikke kjøpt et mindre fryseskap iallfall.

Skrevet

Vi har et stort fryseskap Boch 250liter og en stor fryseboks 320liter

og selvfølgelig den lille under kjøleskapet.

I fryseksap er det alltid fullt av bær/brød/bakevarer/bacon/chips og slike lette ting som brukes ofte.

I fryseboksen er det fullt med kjøtt, fisk, kylling og div middag.

Helt supert å ha god fryseplass. Hamstrer på tilbud og lagrer. Har system i frysern slik at vi får spist opp maten før den blir gammel så er det ikke noe problem.

Fisker en del på sommeren så da har vi et lager i fryseren som holder nesten hele vinteren. Kjøper ofte kjøtt på tilbud etter sesonger slik at en likevell kan ha seg et godt lammelår til middag uten at det koster det dobbelte i kg pris enn når det var på tilbud i sesongen. Har garantert tjent inn fryseboksen på å slippe å kjøpe mat fra dag til dag, men heller kunne benytte seg av tilbud og lagre.

Når du skal kjøpe fryser er det lurt å sammenligne priser mot størrelse.

Fordel med boks i stede for skap er at de ofte holder maten frosen lengere ved ev. strømbrudd.

De minste er ofte nesten like dyre som de nest største som er på markedet.

Så å kjøpe en fryseboks på 100l til kr 2990 når en får en boks på 350 liter til 3790 er det lurt å kjøpe større om en har plass til den.

Skrevet

Så konklusjonen her holder på å bli jo større jo bedre.

Men med fryseboks, er det ikke lett for at det kun er det øverste laget som egentlig er i bruk? Vi spiser ikke kjøtt (og heller ikke fiskekjøtt) så det å kjøpe en kalkun eller ribbe som ligger i bunn og tas opp et par ganger i måneden/året er ikke aktuelt for oss. Alt kommer til å bli i småpakker på rundt en kilo eller to.

Antar vi ender opp med største fryseskapet de har på OBS!, så sant det ikke koster skjorta i forhold til andre butikker. Liker servicen der, og det er greit å komme seg av gårde dit.

Tusen takk for hjelpen :)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg foretrekker skap framfor boks. Har du fryseboks så synes jeg det er vanskelig å vite hva som ligger på bånn. Og så er det lettere å organisere matvarene i skuffer. Jeg har f.eks. brød i en skuff. Grønnsaker i en osv.

samme her.

vi kjøpte fryseboks da vi bodde i liten leilighet, da vi bygde hus var hvitevarer med i huset; fryseskap like stort som kjøleskapet.

og OJ så mye lettere! slipper å henge over kanten og risikere frostskader mens man roter på bunnen for å se hva man har, nå er hver skuff merket og alt er bare herlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...