AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Del Skrevet 26. juli 2023 Har en ett år gammel tispe av liten type. Oppdretter innrømmer at denne er langt over gjennomsnittet sulten på aktivitet for rasen. Oppdretter kan faktisk ikke huske på alle sine år ett eksemplar i nærheten av dette. Umulig å slite henne ut. Kaster ball hvor lenge som helst, løper ved siden av sykkelen flere kilometer av gangen. Tungen er ute i 10 sekunder og så er hun mer enn klar for å sette i gang igjen. Hun er stresset og masete innendørs hvis hun ikke får nok stimuli. Har snuse-matte og div, kan jo ikke kaste ball veggimellom heller akkurat. Får uansett ikke stimulert henne tilstrekkelig innendørs. Hun har bedende øyne for om vi liksom kan finne på noe moro, og det etter at vi kanskje har vært ute og kastet ball i en time. Vi har riktignok fått henne lydig, innkalling, vente osv. Veldig innstilt på kommunikasjon, ingen vansker med dette. Hunden bruker jo energi på dette også. Ekstremt ivrig etter å hilse på alt av hunder, fantastisk hundespråk. Mye erfaring kommer jo godt med. Hun har veldige rykkvise bevegelser ved nærkontakt, virrer veldig med hodet. Hun kjeder seg og piper ved stadighet i bilen og bak i kurven på sykkelen. Ser ikke ut til at hun har ubehag eller frykt. Vi er veldig konsekvent på å ikke gi respons ved piping. Men adferden er der fremdeles. Hadde en av samme rase før og denne var helt motsatt. Vet selvsagt at hunder også innenfor samme rase kan ha varierende personlighet. Men denne er virkelig over the top. Noen som har gjort en utredning for ADHD på sin hund, eller vet noe om dette gjøres i det hele tatt? Anonymkode: a1f3b...a30 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699726-kan-hunder-utredes-for-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #2 Del Skrevet 26. juli 2023 Øh.. hva? Hva har du tenkt å gjøre med det, isåfall? Gi hunden din Ritalin? Anonymkode: 96ea7...fd9 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699726-kan-hunder-utredes-for-adhd/#findComment-32612803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Øh.. hva? Hva har du tenkt å gjøre med det, isåfall? Gi hunden din Ritalin? Anonymkode: 96ea7...fd9 Vel, Møllers tran og Duracell batterier har den i hvert fall fått nok av. Tenkte "godt å vite". Kanskje vi derav kan endre virkemidler i oppfølging og stimulering av hunden. Anonymkode: a1f3b...a30 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699726-kan-hunder-utredes-for-adhd/#findComment-32612827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #4 Del Skrevet 26. juli 2023 Er dette en hund som aldri fikk fred som valp? Og som aldri har øvd på rotrening? Slutt å haste ball i evigheter. Anonymkode: d8f59...7c2 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699726-kan-hunder-utredes-for-adhd/#findComment-32612838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Del Skrevet 26. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette en hund som aldri fikk fred som valp? Og som aldri har øvd på rotrening? Slutt å haste ball i evigheter. Anonymkode: d8f59...7c2 Enig, å kaste ball i evigheter stresser nok hunden mer. Anonymkode: b14e6...a2e 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699726-kan-hunder-utredes-for-adhd/#findComment-32612860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Del Skrevet 26. juli 2023 Slutt med ballkasting og sykkel. Dette er aktiviteter man gjør med balanserte hunder, ikke nevrotiske hunder. Din hund trenger å lære ro. Den trenger fysisk og mental aktivisering hvor den må tenke, ta valg. Kutt ut ballkasting og sykling. Begynn med aktiviteter som: sniffari. Rusle rolig på turer og la hunden bruke nesa. Ta på langline i områder hvor det er mulig og la hunden utforske miljøet. Sleng godbiter i gresset den på sniffe seg frem til. Fokuser på kvalitet, ikke hvor mange steg/km dere går. Nosework: les deg opp om det. Jeg begynte med å gjemme godbiter rundt i hjemmet for hundene å lete etter. Når de forsto greia med å søke rundt i hjemmet, begynte jeg å gjemme vekk q-tips med krydder på (og lot de lukte på krydderet før jeg ba de søke). Sleng godbiter i forskjellige pappesker (tomme havregrynsposer, frokostblandinger, doruller, pappesker osv) og la hunden lete, rive og finne godbitene. Lydighetstrening. Med tanke på hvor høystressa din er, la det foregå rolig. Ikke rop og hyl når du roser. Ros med vanlig "bra/yes" og gi godbit. Fokuser spesielt på "bli" trening i forskjellig miljø. Ro-trening: bytt ut én av turene med en ro-trenings time. Sleng dere ned på en benk i en park, en plen eller annet og gjør absolutt ingenting. Ta gjerne med en bok til deg selv. Det vil ta tid, men hunden vil etterhvert lære seg å slappe av. Med ballkasting og sykling gjør du hunden din til en nevrotisk idrettsutøver. Dette er ikke gode aktiviteter for å slite ut en hund som ikke har en av-bryter. Helt motsatt, faktisk. Noen hunder kommer med en av-bryter, andre må lære seg hvor av-bryteren er. Jeg kan gjøre disse aktivitetene med mine hunder fordi jeg har lært de at de har en av-bryter og hvordan de skal skru seg av, men de kom ikke med en av-bryter. Da de var yngre måtte jeg fokusere på ro-trening og mental aktivisering hvor de måtte problemløse. Nei, hunden din har ikke adhd. Du har bare forsøkt å slite ut en hund som ikke kan slites ut, og har gjort problemet verre fordi de fysiske aktivistene du har valgt er ting som høyner fiksering og kondis, og minsker problemløsning. Vi kan ikke fysisk slite ut hunder hver dag. Vi kan dog gi en hund det den trenger fysisk hver dag, og slite den ut mentalt. Men skal man slite ut en hund mentalt, må man få den til å bruke hjernen. Jeg vil vedde på at din hund vil bli lang mer sliten av å gjøre absolutt ingenting i parken i en time, enn en time på sykkel. Ro-trening og impulskontroll (som "bli"), sliter ut en hund godt. Lydighetstrening hvor hunden må tenke og ta valg, sliter den ut. Anonymkode: 804c0...394 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699726-kan-hunder-utredes-for-adhd/#findComment-32613016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Slutt med ballkasting og sykkel. Dette er aktiviteter man gjør med balanserte hunder, ikke nevrotiske hunder. Din hund trenger å lære ro. Den trenger fysisk og mental aktivisering hvor den må tenke, ta valg. Kutt ut ballkasting og sykling. Begynn med aktiviteter som: sniffari. Rusle rolig på turer og la hunden bruke nesa. Ta på langline i områder hvor det er mulig og la hunden utforske miljøet. Sleng godbiter i gresset den på sniffe seg frem til. Fokuser på kvalitet, ikke hvor mange steg/km dere går. Nosework: les deg opp om det. Jeg begynte med å gjemme godbiter rundt i hjemmet for hundene å lete etter. Når de forsto greia med å søke rundt i hjemmet, begynte jeg å gjemme vekk q-tips med krydder på (og lot de lukte på krydderet før jeg ba de søke). Sleng godbiter i forskjellige pappesker (tomme havregrynsposer, frokostblandinger, doruller, pappesker osv) og la hunden lete, rive og finne godbitene. Lydighetstrening. Med tanke på hvor høystressa din er, la det foregå rolig. Ikke rop og hyl når du roser. Ros med vanlig "bra/yes" og gi godbit. Fokuser spesielt på "bli" trening i forskjellig miljø. Ro-trening: bytt ut én av turene med en ro-trenings time. Sleng dere ned på en benk i en park, en plen eller annet og gjør absolutt ingenting. Ta gjerne med en bok til deg selv. Det vil ta tid, men hunden vil etterhvert lære seg å slappe av. Med ballkasting og sykling gjør du hunden din til en nevrotisk idrettsutøver. Dette er ikke gode aktiviteter for å slite ut en hund som ikke har en av-bryter. Helt motsatt, faktisk. Noen hunder kommer med en av-bryter, andre må lære seg hvor av-bryteren er. Jeg kan gjøre disse aktivitetene med mine hunder fordi jeg har lært de at de har en av-bryter og hvordan de skal skru seg av, men de kom ikke med en av-bryter. Da de var yngre måtte jeg fokusere på ro-trening og mental aktivisering hvor de måtte problemløse. Nei, hunden din har ikke adhd. Du har bare forsøkt å slite ut en hund som ikke kan slites ut, og har gjort problemet verre fordi de fysiske aktivistene du har valgt er ting som høyner fiksering og kondis, og minsker problemløsning. Vi kan ikke fysisk slite ut hunder hver dag. Vi kan dog gi en hund det den trenger fysisk hver dag, og slite den ut mentalt. Men skal man slite ut en hund mentalt, må man få den til å bruke hjernen. Jeg vil vedde på at din hund vil bli lang mer sliten av å gjøre absolutt ingenting i parken i en time, enn en time på sykkel. Ro-trening og impulskontroll (som "bli"), sliter ut en hund godt. Lydighetstrening hvor hunden må tenke og ta valg, sliter den ut. Anonymkode: 804c0...394 Bra tips. Skal prioritere ro-øvelser i større grad tror jeg. Men som jeg sa, hun er svært lydig og konsentrerer seg godt på kommandoer, så godt at vi faktisk kan la henne gå løs med biler rundt oss. Vi sier vent og hun gjør nettopp det. Anonymkode: a1f3b...a30 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699726-kan-hunder-utredes-for-adhd/#findComment-32613085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodaneida Skrevet 26. juli 2023 #8 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bra tips. Skal prioritere ro-øvelser i større grad tror jeg. Men som jeg sa, hun er svært lydig og konsentrerer seg godt på kommandoer, så godt at vi faktisk kan la henne gå løs med biler rundt oss. Vi sier vent og hun gjør nettopp det. Anonymkode: a1f3b...a30 Men det er jo ting hun kan, da er det jo heller ikke slitsomt. Hun må få bruke hodet sitt, lære nye ting, spor/nesearbeid f.eks Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699726-kan-hunder-utredes-for-adhd/#findComment-32613104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Del Skrevet 26. juli 2023 Jodaneida skrev (33 minutter siden): Men det er jo ting hun kan, da er det jo heller ikke slitsomt. Hun må få bruke hodet sitt, lære nye ting, spor/nesearbeid f.eks Enig. Hva en hund kan godt, er ikke slitsomt. Min rase er miljøfokuserte, ikke førerfokuserte, og de har et sterkt jaltinstinkt. "vent/bli" og andre impulskontroll-øvelser er derfor noe som sliter de ut. Ts, om hunden din er førerfokusert, så er ro-trening ekstra viktig. Hunden bør kunne henge med deg i parken uten noe å gjøre. Det vil slite den ut godt. Anonymkode: 804c0...394 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1699726-kan-hunder-utredes-for-adhd/#findComment-32613299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå