Gå til innhold

Brukte opp alle egenmeldingsdagene før februar var over

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder ikke meg, men en kollega. Hen hadde vært syk et par dager, i månedsskiftet mars/februar, og sa at hen hadde måttet få sykemelding, for alle egenmeldingsdagene var brukt opp. 

Har også vært syk maaang en gang etter dette. Jeg snakker endel med dette mennesket på jobb, så jeg vet at det er mye "ikke helt i form" som gjelder. 

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette, men jeg fascineres av det! Det er en forholdsvis lav terskel for å være hjemme fra jobb hos oss, både på godt og vondt. Ledere sier at er man syk, så er man syk, og det er helt greit, men det utnyttes også mye. Vi er mange ansatte, og ingen er uerstattelige, men jeg hadde vært så flau hvis jeg hadde ringt inn syk/dratt hjem tidlig så ofte som dette ene mennesket da gjør. 

Er det andre som har noen sånne mennesker på jobb? Eller kanskje er litt sånn selv? Hva tenker dere eventuelt om det?

Anonymkode: 5807f...cb2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette får være mellom leder og ansatt. Det er ingen andre sin oppgave i å synse om hvorfor og hvor mye andre er borte. Om hen sier til deg " ikke helt i form" så er det ikke sikkert hen vil si hele sannheten /sykdomshistorien til deg heller...

Anonymkode: 2bd01...0fa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Egenmeldingsdagene bare er et minimum som man har rett på etter loven. I prinsippet kan man være syk utover de dagene man har krav på og likevel få betalt. Når man har brukt opp egenmeldingsdagene, må arbeidsgiver varsle arbeidstaker om at egenmeldingsdagene er oppbrukt og at egenmelding ikke godtas lengre, før man mister retten til egenmelding. Mye av dette går sikkert automatisk de fleste steder ved at lønnsavdelingen eller HR holder telling på sykedager. Men har de ikke sendt varsel, kan man i prinsippet være syk lengre enn 4x3 dager.

Noen steder kan det kanskje være litt mer tillitsbasert, at hvis ikke arbeidsgiver har mistanke om misbruk, så tillater de mer egenmelding. Noen steder er dessuten IA-bedrift med flere sykedager enn disse 4x3 dagene. Jeg tror vi kan være syk noe slikt som 24 dager i året her hos oss.

Noen jobber gjerne hjemmekontor, har syke barn eller andre ting som ikke teller som egenmelding også. Eller har kanskje en kronisk sykdom som går som sykemelding uten at lege oppsøkes i hvert enkelt tilfelle.

Uansett, som kollega har man ikke noe med dette. Det er en sak mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. De kan vite ting som du ikke vet. Folk kan dessuten ha det vanskelig uten at det nødvendigvis synes for andre på utsiden.

Anonymkode: 56c79...e19

AnonymBruker
Skrevet

Vært borti noen av de ja.  En er meget spesiell for i følge den selv er personen aldri syk eller borte fra jobb.

Anonymkode: 45791...1bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at dette får være mellom leder og ansatt. Det er ingen andre sin oppgave i å synse om hvorfor og hvor mye andre er borte. Om hen sier til deg " ikke helt i form" så er det ikke sikkert hen vil si hele sannheten /sykdomshistorien til deg heller...

Anonymkode: 2bd01...0fa

Tenker dette er noe som også angår andre arbeidskolegaer i høyeste grad  om ein ansatt er mye borte fra jobben.

Det fører oftest til økt merbelastning for de øvrige medarbeiderne som igjenn kan føre til sykdom.  ( Hva som ligg til grunn for sykehistorien har andre medarbeidere selvsagt ikkje noe med) 

Anonymkode: 2ada5...7da

AnonymBruker
Skrevet

Egenmelding gjelder siste 12 måneder, så at de er oppbrukt i februar betyr ikke noe annet enn om de er oppbrukt i november. 

Anonymkode: c78b4...288

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Egenmeldingskvoten gjelder ikke for kalenderår, men for siste 12 månedene. Litt utenom poenget, men likevel viktig. Personlig legger jeg meg ikke borti hvorfor kolleger er borte fra jobb. Jeg har selv hatt langtidsfravær, uten å fortelle jobben hvorfor. Bare snakket om hva jeg trenger av tilrettelegging for at jeg skal kunne jobbe redusert.

Anonymkode: 54caf...d4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette gjelder ikke meg, men en kollega. Hen hadde vært syk et par dager, i månedsskiftet mars/februar, og sa at hen hadde måttet få sykemelding, for alle egenmeldingsdagene var brukt opp. 

Har også vært syk maaang en gang etter dette. Jeg snakker endel med dette mennesket på jobb, så jeg vet at det er mye "ikke helt i form" som gjelder. 

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette, men jeg fascineres av det! Det er en forholdsvis lav terskel for å være hjemme fra jobb hos oss, både på godt og vondt. Ledere sier at er man syk, så er man syk, og det er helt greit, men det utnyttes også mye. Vi er mange ansatte, og ingen er uerstattelige, men jeg hadde vært så flau hvis jeg hadde ringt inn syk/dratt hjem tidlig så ofte som dette ene mennesket da gjør. 

Er det andre som har noen sånne mennesker på jobb? Eller kanskje er litt sånn selv? Hva tenker dere eventuelt om det?

Anonymkode: 5807f...cb2

Det fascinerende er at du er fascinert uten å kunne reglene om egenmelding og at det ikke løper per kalenderår. 

Anonymkode: cd3a6...798

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også et par mannfolk som stadig er borte fordi de er pjusk. Kvinnene på jobb er kun borte når ungene er syke. Men disse mennene klager og akker seg bare det er litt sterkt lys ute. Jeg sier jo ingenting, men tenker mitt om dem. Sånne folk må koste samfunnet mange penger. 

Anonymkode: 27079...0fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...