Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

lurte på om det er fritt fram hvilket etternavn baby kan få? Om det kan velges mellom mors etternavn, fars etternavn eller sammen satt begge to, dersom foreldrene ikke er gift. Der jeg kommer fra er det vanlig at babyen får etternavn til mor og dermed ligger «hovedansvar» hos mor. Jeg ser at mange nordmenn velger dobbeltnavn, både mor og far sitt. Siden etternavnet mitt er utenlandsk og vanskelig å uttale, ønsker jeg egentlig at babyen skal få kun faren sitt (han er norsk), men lurer på om det medfører noen ulemper dersom forholdet vårt skulle ikke fungerer og vi slutter. 
Takk for svar ☺️

Anonymkode: ac49d...623

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene står fritt til å velge etternavn. Våre barn har kun mitt etternavn. Ble best slik :) 

Ulempen for deg, som far til mine barn, er at dersom forholdet tar slutt og man får barn med en annen så vil barna ha ulike etternavn. For mange er det uviktig. Men det er vel den eneste ulempen jeg kan komme på. Og at du da ikke heter det samme som barnet ditt. 

Anonymkode: e3eab...351

AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge et helt random etternavn også om du vil det. For vår del fikk barnet mitt etternavn som mellomnavn, og pappaens som etternavn fordi det «klinger» best å si det i den rekkefølgen. 

Anonymkode: f032d...462

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å være gift og ha samme etternavn før man går hen og får barn. Helt tullete å ha flere navn, ikke minst lage et nytt etternavn med bindestrek.

Hilsen Olga Margrethe Olsen-Hansen-Pettersen 

Anonymkode: 05a40...1d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det beste er å være gift og ha samme etternavn før man går hen og får barn. Helt tullete å ha flere navn, ikke minst lage et nytt etternavn med bindestrek.

Enig med det du sier om bindestrek etternavn. Å være gift er selvsagt den enkleste løsning, men jeg tror ikke at det kommer til å skje i mitt tilfelle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et «vanskelig» etternavn, men ikke søren om ungene skal ha mannen sitt kjedelige -sen navn. Men sånn tenker jeg.

TS, dere står veldig fritt. Om du heter Sanchez og han Hansen kan barnet (Kari, kaller jeg henne) hete

Kari Sanchez Hansen, Kari Sanchez-Hansen, Kari Sanchez, Kari Hansen, Kari Hansen Sanchez, Kari Hansen-Sanchez. (Dere kan også velge et etternavn ingen av dere har, med visse restriksjoner, men det regner jeg med er uaktuelt). 

Bruker dere begge etternavnene uten bindestrek blir etternavnet som står først mellomnavn, med bindestrek mellom etternavnene regnes begge som etternavn.

Anonymkode: 90a6a...f6a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig. Jeg spyr av bindestrek navn. Tenk neste genrasjon ; Maria hansen-olsen-hansen-oslen

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig med det du sier om bindestrek etternavn. Å være gift er selvsagt den enkleste løsning, men jeg tror ikke at det kommer til å skje i mitt tilfelle. 

Det navnet som blir brukt som mellomnavn er jo meningsløst. Det vil falle bort ved neste genrasjon uansett. 

Anonymkode: eb1ca...b76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

¨Det er da ikke alle som er gift som har samme etternavn. 

Anonymkode: b30b1...9b9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det navnet som blir brukt som mellomnavn er jo meningsløst. Det vil falle bort ved neste genrasjon uansett. 

Ikke nødvendigvis, nei. Barnet kan vokse opp og få barn med en donor, en biologisk far som stikker av, en ferieflørt, en mann som vil ta hennes navn når de gifter seg, eller som ikke bryr seg om at barnet hans får mors mellomnavn og etternavn, fordi han hater sitt eget. Osv. osv. Mange muligheter. Selv tok jeg mellomnavnet mitt til etternavn. 

Anonymkode: 90a6a...f6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er da opp til mitt barn om h*n vil gi mellomnavnet videre eller ei. Er ikke engang sikkert at etternavnet blir med heller, de kan fort bestemme seg for å kun ha den andres etternavn. 

Anonymkode: f032d...462

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

lurte på om det er fritt fram hvilket etternavn baby kan få? Om det kan velges mellom mors etternavn, fars etternavn eller sammen satt begge to, dersom foreldrene ikke er gift. Der jeg kommer fra er det vanlig at babyen får etternavn til mor og dermed ligger «hovedansvar» hos mor. Jeg ser at mange nordmenn velger dobbeltnavn, både mor og far sitt. Siden etternavnet mitt er utenlandsk og vanskelig å uttale, ønsker jeg egentlig at babyen skal få kun faren sitt (han er norsk), men lurer på om det medfører noen ulemper dersom forholdet vårt skulle ikke fungerer og vi slutter. 
Takk for svar ☺️

Det er fritt fram, men hvis det ikke er bestemt etter seks måneder får barnet automatisk mors etternavn. Dere kan fint bruke kun etternavnet til far når det er det dere helst ønsker. 

Ikke tenk på om det skulle bli slutt mellom dere. Jeg kjenner flere tilfeller hvor det ble slutt mellom foreldre med barn som har kun fars etternavn, og som fortsatte å ha kun fars etternavn når de flyttet til en annen by/bydel sammen med mammaen sin. Men ikke fokuser på det nå. 

Skrevet

Vi går for mannen sitt etternavn. Jeg misliker mitt og mellomnavnet mitt klinger dårlig med etternavnet hans

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok mannen sitt etternavn da vi giftet oss, men beholdt mitt etternavn til mellomnavn. Vårt barn får dog kun min manns etternavn fordi vi ikke ønsker at barnet skal ha to etternavn. Lettere for barnet i fremtiden ved evt giftemål :) Føler vi i hvertfall 

Anonymkode: cb9d5...9f8

AnonymBruker
Skrevet

Vi har etternavn1-etternavn2. 

Anonymkode: 01dcd...d11

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn fikk farens etternavn også mitt mellomnavn.

Så hun heter typ Ida Jensen(far) Kristiansen(mitt mellomnavn). Dette var fordi jeg har to etternavn(typ Kristiansen Nilsen). Jeg synes mellomnavnet er mye finere enn etternavnet. Mellomnavnet er også mye sjeldnere og finere enn farens etternavn. Så da ble det slik. 

Anonymkode: a3d22...b98

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Anonymkode: 

Så du tenker at det er en selvfølge at alle som er gift har samme etternavn? Da må jeg skuffe deg. Jeg er gift og har beholdt mitt etternavn. En selvfølge for meg da mitt etternavn er en del av min identitet, på linje med fornavn og dialekt.

Mitt barn har begges etternavn. Uten bindestrek.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det da ikke alle som vil kvitte seg med eget navn fordi man gifter seg. 

Anonymkode: a629f...58c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ett etternavn er bare ett etternavn. Det vil ikke få noen konsekvenser å kalle barnet fars etternavn selv om dere skulle gå hver til sitt.

Anonymkode: 94c2f...3da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ett etternavn er bare ett etternavn. Det vil ikke få noen konsekvenser å kalle barnet fars etternavn selv om dere skulle gå hver til sitt.

Anonymkode: 94c2f...3da

Nei, der er jeg helt uenig. Noen navn er finere enn andre, har mer historie, er sjeldnere osv, og for min del er det ikke store forskjellen på å måtte endre fornavn vs etternavn. 

Helt uaktuelt å utelukke mitt eget for å si det slik kun for å ha 1 etternavn. Mannen fikk 3 valg (han antok at det autmatisk ble bare hans) enten bare mitt, eller hans som mellomnavn eller med bindestrek. Da ble det bindestrek. 

Anonymkode: 65988...d8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...