Gå til innhold

Kjøkkenøy, ja eller nei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det virker fint hvis man har plass, men jeg og ville hatt uten vask eller koketopp. Disse tingene har man ofte "rot" rundt som såper, kniver osv + at om man har en kjøkkenøy uten slike ting kan den brukes som ekstra bord, bord til buffet, stor benkeplass til baking eller prepping av mat osv. Pluss slippe vifte over øya.

Har hørt kjøkkenarkitekter gjerne anbefaler slike "tomme" kjøkkenøyer hvis det er plass, at det er mer praktisk.

Jeg ser en fordel og at man kan ha mer skuffer da, skuffer er praktisk :)

Anonymkode: c80d0...183

Vifta kan du få helintegrert i tak, eller helintegrert i benk. 

Jeg har stor platetopp på øy, men ikke noe rot eller ting der overhodet. Kniver og utstyr ligger i skuff rett under platetoppen. Det blir en vane å hold den helt ren og ryddig.

Jeg har også en liten vask, men den brukes kun til å fylle gryter, og skylle grønnsaker. Men hovedvasken plasserte jeg på vegg-benk, av årsaker du nevner. 

Øya er så stor at det er rikelig med plass til alt du nevner. Og da er det supersosialt å kunne lage mat mens du ser rett på gjester, de som sitter der med lekser etc, eller om mannen baker ut rundstykker. 

Virker som om mange ser for seg en knøtt liten øy på liten plass, da er jeg enig i at det neppe er en god løsning. 

Anonymkode: dbba9...992

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber som kokk og synes kjøkkenøy er fantastisk hvis kjøkkenet er stort nok til en øy. Har hatt noen private oppdrag hjemme hos folk så stor kjøkkenøy med masse arbeidsplass er fantastisk hvis en liker å lage mat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 20.08):

Vi skal pusse opp kjøkkenet. Jeg har sett at kjøkkenøyer er veldig poppis, men er de praktiske? Hvordan fungerer de i hverdagen?

Anonymkode: 3dd4b...951

Har ikke kjøkkenøy selv, men jeg vil tro det kommer veldig an på størrelsen og utformingen på kjøkkenet. Det må være plass til denne øya. Hvis det blir trangt, og et blir et møbel du stadig må gå rundt når du jobber, kan det bli upraktisk. Det er også godt med litt ledig gulvplass dersom det er mer enn en person som jobber på kjøkkenet samtidig. Snakk gjerne med erfarne kjøkkenplanleggere for å få råd. For å få god arbeidsflyt på kjøkkenet er det viktig å plassere kjøleskap, platetopp, tørrvareskap, gryteskap mm riktig i forhold til hverandre. En hel vitenskap, det også...

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (14 minutter siden):

For å få god arbeidsflyt på kjøkkenet er det viktig å plassere kjøleskap, platetopp, tørrvareskap, gryteskap mm riktig i forhold til hverandre. En hel vitenskap, det også...

Tross at dette er det største kjøkkenet jeg har eid, er arbeidsflyten mye bedre med øy med platetopp. Vi jobber da i en naturlig trekant der 90% av det man trenger er maks 2 skritt unna. Jeg har platetopp foran meg, alt av utstyr, boller, gryter, er i store skuffer under denne. Rett bak meg har jeg komfyrer, kjøleskap, tørrvareskap. Og to skritt til venstre bak har jeg vask og oppvaskmaskin. Også tallerkener og bestikk er i skuff i øy, ett skritt fra oppvaskmaskin. 

Ting som vinskap, vinglass, serveringsfat, sesong- og finservice, påfyll av tørrvarer... Er plassert i skap lengst unna, samt skap på andre siden av øy. Her er også ting som airfryer, toastjern med mer, som da enkelt kan løftes inn i skap igjen etter bruk. 

Men som påpekt, man må ha plassen, ellers tror jeg øya bare blir et irritasjonsmoment. 

Anonymkode: dbba9...992

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde øy i en stue med åpen kjøkkenløsning. Stua/kjøkken var 40 m2, og det ble for trangt. 
Nå har vi dobbelt så stort areal, og kjøkkenøy er gull. 

Så man må ha plass til det, da hadde jeg definitivt gått for øy. 

Anonymkode: c8a5e...e74

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg må gå litt rundt hjemme og kjenne på plassen. Det blir i tilfelle en veldig åpen løsning, noe som også har sine fordeler og ulemper. Uten øy kan det fort bli litt avstander siden det da blir et stort L-kjøkken. Vi får spandere ekstra tid og penger på god planlegging! 

Anonymkode: 3dd4b...951

AnonymBruker
Skrevet

Vi har U-kjøkken der ene delen er kjøkkenøy. Veldig fornøyd, bruker den hver dag. Gir også et fint skille mellom spisestue og kjøkken.

Anonymkode: c4d00...46c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke flink til å bruke øya mi. Den har ikke vask eller koketopp så det er ment som spiseplass eller ekstra benkplass. Akkurat nå er den " ekstra samle rot plass" :P

Anonymkode: 31a00...8b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...