Gå til innhold

Kjøkkenøy, ja eller nei?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal pusse opp kjøkkenet. Jeg har sett at kjøkkenøyer er veldig poppis, men er de praktiske? Hvordan fungerer de i hverdagen?

Anonymkode: 3dd4b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer helt an på kjøkkenet/rommet, og ikke minst bruk. 
Har dere åpen løsning med spisestue i tilknytning, og syns ekstra oppbevaring og benkeplass er viktig, så go for it (hvis det er god plass til det). Men har dere tenkt å spise de fleste måltider på kjøkken, og øya skal erstatte kjøkkenbord, så ville jeg droppet det. Mye mer behagelig å sitte ved et ordentlig bord enn øy, men det er meg. 

Anonymkode: 5592d...8ff

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg personlig df ikke fan av kjøkkenøy.

Anonymkode: 25cf9...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs på utforming av kjøkkenet. Har kjøkkenøy og er godt fornøyd. 

Anonymkode: a04d4...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kjøkkenøya ville kjøkkenet vårt blitt veldig tomt, siden rommet er veldig stort. Vi har kokeplate på øya, og langs veggen rett bak kokeplaten har vi fryser, kjøleskap og ovn. Dette gjør at man blir effektiv i matlagingen. I tillegg til å gi ekstra benkeplass, er det også plass til mange skuffer i øya, og vi har også et frokosthjørne med barstoler. Ville ikke hatt det på annen måte på vårt kjøkken. 

På kjøkkenet vi hadde i forrige huset valgte vi vekk øy fordi det ville blitt for trangt, så det kommer jo også an på hvor mye plass man har.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Superdigg i store åpne rom. Kommer an på layouten for øvrig.

Anonymkode: 9b1b1...39d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Høres ut som at hovedessensen er ha god plass :) Det har vi, men må se på hvor mye av planløsningen mot stuen som endres. Jeg er ikke superfan av helt åpne løsninger, så får se om øy bli praktisk eller del av en labyrint :)

Anonymkode: 3dd4b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever definitivt litt størrelse på rommet, da en kjøkkenøy bør ha masse plass til platetopp (er) plass for maskiner, plass til å bake, legge opp mat osv (tenk proffesjonelt kjøkken) og ikke minst en skikkelig vifte som er sterk nok til å ta vekk alt av stekos og hvis du synes det er praktisk er sted å henge kjeler og stasj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja! Den er hjertet i huset. Fatter ikke at vi klarte oss uten. 

Der kan flere stå og lage mat mens vi ser hverandre og prater. Gjester samles på andre siden. Man ser ut i rommet når man baker og holder på i stedet for rett inn i en vegg, og kan snakke med de som er i spisestuen, eller har satt seg ved benken (om layouten fungerer slik). Den er utrolig praktisk om vi serverer buffet eller fingermat, eller har "drikkestasjon". Når man kommer hjem med mengder varer, sylter og safter, rydder ut kjøleskap, så er det aldri mangel på plass. 

Vi har også valgt stor platetopp på øy, liten vask på siden, større vask, oppvaskmaskin og kjøleskap rett bak. Så alt som trengs for å lage mat er to skritt unna, tross god plass ellers.  

Anonymkode: dbba9...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på både størrelse og fasong på kjøkkenet, selve øyen, og hvordan dere bruker kjøkkenet. 

I et lite kjøkken vil en kjøkkenøy fort være i veien, og gjøre det trangt og knotete. 

Jeg synes ikke det er en god spiseplass, så ville ikke hatt det for det bruket. 

Jeg ville heller ikke hatt koketoppen på øyen, om man har småbarn - da er det enda flere kanter småunger kan komme til koketoppen fra. 

Jeg ville hatt øy om jeg hadde svært kjøkken, men jeg har et langt smalt et, og her ville en øy bare gjort det trangt. 

Anonymkode: 7b56a...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg ville heller ikke hatt koketoppen på øyen, om man har småbarn - da er det enda flere kanter småunger kan komme til koketoppen fra. 

Anonymkode: 7b56a...525

Hvordan får du til det?

Da må jo øya være så liten at det kun er plass til koketopp, og da forsvinner jo mye av vitsen. 

Her får ikke en gang jeg tak i platetoppen fra de tre andre sidene, mulig om jeg lener meg godt over fra baksiden. 

Anonymkode: dbba9...992

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har kjøkkenøy som er ca 130 cm lang, og bare en skapbredde - med to rader med skuffer. Oppå er det bare benk. Det er gull med den ekstra plassen. 

Anonymkode: 34349...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har på hjul. To store skuffer og platetopp. Gull å kunne flytte litt rundt på etter behov

Anonymkode: ea02d...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har på hjul. To store skuffer og platetopp. Gull å kunne flytte litt rundt på etter behov

Ikke platetopp, benkeplate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min erfaring er at du bør haveldig stor plass hvis du skal ha kjøkkeøy. Den spiser veldig mye av rommet

Anonymkode: ff5a0...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle gjerne hatt kjøkkenøy. Men ville hatt den helt uten noe, ikke vask eller kokeplate.

Den er fin å for å ha til feks serving, sitte der med lekser (for barn) eller jobb, bakeoverflate osv. 

Anonymkode: c684d...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det virker fint hvis man har plass, men jeg og ville hatt uten vask eller koketopp. Disse tingene har man ofte "rot" rundt som såper, kniver osv + at om man har en kjøkkenøy uten slike ting kan den brukes som ekstra bord, bord til buffet, stor benkeplass til baking eller prepping av mat osv. Pluss slippe vifte over øya.

Har hørt kjøkkenarkitekter gjerne anbefaler slike "tomme" kjøkkenøyer hvis det er plass, at det er mer praktisk.

Jeg ser en fordel og at man kan ha mer skuffer da, skuffer er praktisk :)

Anonymkode: c80d0...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...