AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Skrevet 26. juli 2023 Nå snakker jeg ikke om folk som må settes i gang av helsemessige grunner, men til alle som er «drittlei» av å gå gravid. Kjenner flere som har termin i løpet av august, og har det selv også. Vi er i uke 36+ ish, og likevel så holder disse på med tiltak for å få satt i gang fødselen. Ser også samme tendens på sosiale medier der jeg føler andre med termin denne mnd. Det er kjerringråd over en lav sko. Man spiser og drikker alt mulig rart, og skal gjøre alt mulig for å prøve å sette fødsel i gang. At noen gjør disse tingene tett opp mot termin er jo greit, men her er det jo snakk om prematur når man ikke en gang er gått fulle 37 uker. Hva er vitsen? Barnet profeterer jo 100% på å få ligge i magen så lenge som mulig med mindre det er snakk om komplikasjoner. Flere som ser denne tendensen? Og dersom du er en av de som prøver å sette i gang fødselen selv uker før termin, tenker du ikke på hva som er best for barnet? Lungene feks modnes jo de siste ukene Anonymkode: b8758...cde 6 2
Yodas Skrevet 26. juli 2023 #2 Skrevet 26. juli 2023 Ja, jeg har fått de rådene om hvordan få igang fødsel sånn omtrent 100 ganger i mine svangerskap, selv om jeg ikke ba om råd, og ikke ønsket meg noen tidlig fødsel. Jeg har aldri skjønt hva som er greia. 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #3 Skrevet 26. juli 2023 De fleste forstår det nok, og de fleste som bruker masse energi på å «sette igang» fødsel kunne med fordel brukt den energien på noe annet Men joda, har også sett tendenser til dette.. Har en født prematur i uke 35+1 og en hvor jeg ble satt i gang 37+1 fordi jeg var både psykisk og fysisk utslitt osv. Begge er friske idag, men barnet født prematur har mer smågreier som barneastma osv. Anonymkode: c2154...984 1 1
Yodas Skrevet 26. juli 2023 #5 Skrevet 26. juli 2023 Kjerringrådene virker nok ikke uansett, så det er nok ikke så farlig, da. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Skrevet 26. juli 2023 De rådene funker jo ikke som en sier her. Men synes personlig at det var fint at jeg gikk nesten en uke over termin sist. Lillebror var mer moden enn storesøster som kom i uke 37. F.eks gikk ammingen problemfritt kontra storesøster som var mye trøtt fordi hun hadde gulsot og ikke orket å suge. Så bare store fordeler med babyer som kommer til termin og litt over om barns og mors helse tilsier at det er greit. Anonymkode: 419d4...aa4 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): De fleste forstår det nok, og de fleste som bruker masse energi på å «sette igang» fødsel kunne med fordel brukt den energien på noe annet Men joda, har også sett tendenser til dette.. Har en født prematur i uke 35+1 og en hvor jeg ble satt i gang 37+1 fordi jeg var både psykisk og fysisk utslitt osv. Begge er friske idag, men barnet født prematur har mer smågreier som barneastma osv. Anonymkode: c2154...984 Trenger jo ikke være at barnet har astma fordi det ble født etter 35 uker? Har selv bare en med både astma og allergi men han er født til termin. Anonymkode: 2eaed...b53 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #8 Skrevet 27. juli 2023 Utnytt de siste dagene, ville jeg sagt til dem. Den siste tida du har kun deg selv å tenke på. Spar på energien, lad opp kroppen og SOV 😁 Anonymkode: c3c49...b87 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #9 Skrevet 27. juli 2023 Skjønner ikke det der, jeg heller. Ser på termingruppen at de vil stripper og at jordmor skal kjenne etter hver kontroll. Ungen kommer når sen kommer.. Anonymkode: b4b9a...fc5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #10 Skrevet 27. juli 2023 Dere tenker ikke at mor kan være helt fullstendig utslitt siste tiden, og slite med diverse plager? Anonymkode: 6d52f...eff 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #11 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nå snakker jeg ikke om folk som må settes i gang av helsemessige grunner, men til alle som er «drittlei» av å gå gravid. Kjenner flere som har termin i løpet av august, og har det selv også. Vi er i uke 36+ ish, og likevel så holder disse på med tiltak for å få satt i gang fødselen. Ser også samme tendens på sosiale medier der jeg føler andre med termin denne mnd. Det er kjerringråd over en lav sko. Man spiser og drikker alt mulig rart, og skal gjøre alt mulig for å prøve å sette fødsel i gang. At noen gjør disse tingene tett opp mot termin er jo greit, men her er det jo snakk om prematur når man ikke en gang er gått fulle 37 uker. Hva er vitsen? Barnet profeterer jo 100% på å få ligge i magen så lenge som mulig med mindre det er snakk om komplikasjoner. Flere som ser denne tendensen? Og dersom du er en av de som prøver å sette i gang fødselen selv uker før termin, tenker du ikke på hva som er best for barnet? Lungene feks modnes jo de siste ukene Anonymkode: b8758...cde Lungene er ferdig modnet ca uke 34-35.. Anonymkode: 6d52f...eff
Yodas Skrevet 27. juli 2023 #12 Skrevet 27. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dere tenker ikke at mor kan være helt fullstendig utslitt siste tiden, og slite med diverse plager? Anonymkode: 6d52f...eff Jo, det kan sikkert være noe sånt som ligger bak i noen tilfeller. Men rådene kommer uoppfordret til folk som ikke er utslitt, og ikke har bedt om råd. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #13 Skrevet 27. juli 2023 Yodas skrev (1 minutt siden): Jo, det kan sikkert være noe sånt som ligger bak i noen tilfeller. Men rådene kommer uoppfordret til folk som ikke er utslitt, og ikke har bedt om råd. Nå tenkte ikke jeg på hva folk råder andre til å gjøre, men jeg svarte mer på HI hvor ts lurte på hvorfor folk ønsker å starte fødselen tidligere Anonymkode: 6d52f...eff 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #14 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dere tenker ikke at mor kan være helt fullstendig utslitt siste tiden, og slite med diverse plager? Anonymkode: 6d52f...eff De fleste er ganske utslitt og sliter med plager den siste tiden. Det er trossalt tungt, og ungen presser på diverse ting inni der. Anonymkode: b4b9a...fc5 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #15 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De fleste er ganske utslitt og sliter med plager den siste tiden. Det er trossalt tungt, og ungen presser på diverse ting inni der. Anonymkode: b4b9a...fc5 Enkelte sliter mer enn andre Anonymkode: 6d52f...eff 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #16 Skrevet 27. juli 2023 Jeg tror man har hatt et enkelt svangerskap om man ikke har forståelse for hvorfor. Anonymkode: fb1f2...bd9 9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #17 Skrevet 27. juli 2023 Tror det hovedsakelig er legene som ikke forstår. Personlig erfaring er at de la et voldsomt press på igangsetting. Og jeg synes ikke at det er riktig. Mange gravide forstår ikke engang at de velger selv. Og leger er for dårlige til å presisere dette. Anonymkode: 35bc9...02c 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #18 Skrevet 27. juli 2023 Ikke vanlig i min omgangskrets og jeg har aldri skjønt poenget med det. Skjønte i hvert fall ikke poenget da jeg selv var gravid og gikk nesten maks på overtid. Jeg var mye mer redd for å bli igangsatt, men slapp det heldigvis med et nødskrik, fordi fødselen startet av seg selv natt til samme dag jeg skulle blitt igangsatt. Den siste tiden er det jo mye tanker som går gjennom hodet og man vil jo gjerne både treffe barnet og bli ferdig med å være gravid, men det er jo uansett så kort tid til alt det skjer. Jeg stod også i 100% jobb hele veien, så jeg var veldig glad for å få lengst mulig permisjon til å slappe av før barnet kom. Anonymkode: df319...624
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #19 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke vanlig i min omgangskrets og jeg har aldri skjønt poenget med det. Skjønte i hvert fall ikke poenget da jeg selv var gravid og gikk nesten maks på overtid. Jeg var mye mer redd for å bli igangsatt, men slapp det heldigvis med et nødskrik, fordi fødselen startet av seg selv natt til samme dag jeg skulle blitt igangsatt. Den siste tiden er det jo mye tanker som går gjennom hodet og man vil jo gjerne både treffe barnet og bli ferdig med å være gravid, men det er jo uansett så kort tid til alt det skjer. Jeg stod også i 100% jobb hele veien, så jeg var veldig glad for å få lengst mulig permisjon til å slappe av før barnet kom. Anonymkode: df319...624 Med andre ord, du var i form til å stå i jobb 100%, OG du fikk permisjon før barnet kom. Det er nemlig ikke gitt for alle. Så jeg tror at man ikke har forståelse for det, handler om at man ikke helt vet hvor jævlig det kan være å stå i det. Anonymkode: fb1f2...bd9 3 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #20 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Utnytt de siste dagene, ville jeg sagt til dem. Den siste tida du har kun deg selv å tenke på. Spar på energien, lad opp kroppen og SOV 😁 Anonymkode: c3c49...b87 Har du vært gravid? 😂 Slutten av et svangerskap er veldig lite «spare på energi, lade opp og sove». Er mer konstante maserier, som faktisk er veldig vonde, du våkner i smerte annenhver time, gjør vondt å gå pga mye vann og bekkensmerter, sammentrekninger som er intense og til tider smertefulle. Her er det ca 3-4 timer søvn ila et døgn til sammen (ikke sammenhengende), og sånn har det vært fra uke 36-40. Jeg vil veldig gjerne fødselen skal starte! Og de kjerringrådene funker ikke. De er mer for tidsfordriv og gi den gravide en «psykisk giv». Baby kommer når baby er klar, ikke når man spiser ananas, hopper på ball eller har sex.. Anonymkode: c13f9...89e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå